.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Hamster is aan het doodgaan, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:58

Wees eens wat duidelijker. :) Want een volle quote heb ik niets aan.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:09

In de natuur krijgt een dier toch ook geen doodsklap of een spuit als het dier gaat sterven?
Het hoort er nou eenmaal bij, laat het dier op zijn manier sterven.
Ik begrijp dat het vervelend is om naar te kijken dat kan je dan ook maar beter niet doen.
Leg hem lekker in zijn holletje en laat hem...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:10

Wij zijn mensen.. en wij hebben de keus om te helpen...
Dat ben je verplicht naar je huisdier toe vind ik.. Zoverre je kan.
Je laat je paard toch ook niet in z'n box liggen?

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:31

Citaat:

Deels ben ik dat wel met je eens. Als een dier lijdt moet je het helpen.
Maar als een dier overlijd van ouderdom is dat een proces. Net als bij mensen.
Die geven ze doorgaans ook geen klap met de knuppel.
Mijn oma is toevallig van de week overleden. Heeft ze 3 en een halve dag over gedaan.
En dan gebeurd er ook niets. Rustig wachten tot ze haar laatste adem uitblaast.
Waarom zou dat met dieren anders moeten?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:40

Lestria schreef:
Citaat:

Deels ben ik dat wel met je eens. Als een dier lijdt moet je het helpen.
Maar als een dier overlijd van ouderdom is dat een proces. Net als bij mensen.
Die geven ze doorgaans ook geen klap met de knuppel.
Mijn oma is toevallig van de week overleden. Heeft ze 3 en een halve dag over gedaan.
En dan gebeurd er ook niets. Rustig wachten tot ze haar laatste adem uitblaast.
Waarom zou dat met dieren anders moeten?

Gecondoleerd met je oma, mijn moeder is een aantal jaren geleden na een heftige doodsstrijd van zes dagen overleden. Wat had ik graag die knuppel in de vorm van een zware morfinespuit gehad want ik had hem gebruikt ipv te moeten dansen naar de pijpen van het personeel in het tehuis. Mijn moeder is overleden aan ouderdom, zwaar dement en lichamelijk op met een euthanasieverklaring die ze sinds de dood van pa al bij zich droeg. Maar als demente heb je geen stem dus hoezo menselijk en waardig doodgaan. Hopelijk neemt iemand een "knuppel" mee als het met mij zover is.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:47

Als het dier uit ouderdom een hartaanval/beroerte krijgt ( dit maak ik een beetje op uit de OP) dan kan het zijn dat het een uurtje duurt. Natuurlijk had hij ook uit zijn lijden verlost kunnen worden, maar ik vind het niet per direct verkeerd als je de natuur hier zijn gang laat gaan. geboren worden is een gevecht en dood gaan soms ook.. Dat is de natuur.

De vergelijking met een paard gaat niet op.. Je hoeft de dierenarts maar te bellen en binnen 10 minuten zal hij er zijn.. laat dat maar eens gebeuren voor een hamster. Daarnaast heeft een paard een dusdanig groot en sterk hart, dat de doodstrijd veel langer kan duren dan bij een hamster. Dus ook lichamelijk zijn deze diersoorten totaal niet te vergelijken. De tastbaarheid en (emotionele) waarde tellen gewoon mee. Of dat eerlijk is of niet daar gelaten, het is gewoon een feit.

We lopen, gok ik zo, ook niet met een zaklamp elke avond om stapje voor stapje te voorkomen dat we een slak/mier/kever vertrappen.. Zullen we dat dan met een hond gaan vergelijken? Dat klopt toch ook niet? Dus een paard en hamster zijn in mijn ogen niet te vergelijken omdat het totaal verschillende diersoorten zijn.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:41

Citaat:
Gecondoleerd met je oma, mijn moeder is een aantal jaren geleden na een heftige doodsstrijd van zes dagen overleden. Wat had ik graag die knuppel in de vorm van een zware morfinespuit gehad want ik had hem gebruikt ipv te moeten dansen naar de pijpen van het personeel in het tehuis. Mijn moeder is overleden aan ouderdom, zwaar dement en lichamelijk op met een euthanasieverklaring die ze sinds de dood van pa al bij zich droeg. Maar als demente heb je geen stem dus hoezo menselijk en waardig doodgaan. Hopelijk neemt iemand een "knuppel" mee als het met mij zover is.

Dank je! En ik snap heel goed wat je zegt hoor.
Bij mijn andere oma heb ik dat ook vaak gedacht. Dat was bijna mens onwaardig.
Maar toch is dat wel de manier waarop hele wereldbevolkingen sterven. Dus is het dan ineens dierenbeulerij als je je hamster dat proces door laat maken?

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:43

Citaat:
Als het dier uit ouderdom een hartaanval/beroerte krijgt ( dit maak ik een beetje op uit de OP) dan kan het zijn dat het een uurtje duurt. Natuurlijk had hij ook uit zijn lijden verlost kunnen worden, maar ik vind het niet per direct verkeerd als je de natuur hier zijn gang laat gaan. geboren worden is een gevecht en dood gaan soms ook.. Dat is de natuur.

Dit is eigenlijk wat ik ook probeerde te zeggen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:45

is het echt nodig om deze discussie hier te voeren?
Iedereen heeft zijn mening, heeft zijn gedacht over een dergelijk iets. Laat iedereen gewoon zijn eigen mening volgen.
De ts heeft dit topic geopend omdat ze niet wist wat te doen, ze heeft enkele adviezen gekregen, en ondertussen heeft het "probleem" zichzelf opgelost. Is dat niet voldoende?