kimmie261 schreef:dus een konijn wat de hele dag in een gezin mag rondlopen hoeft ook geen konijn er meer bij te hebben,en bv een tamme rat die de hele dag bij iemand op de schouder mag zitten hoeft ook geen soortgenootjes meer te hebben?en een parkiet welke de hele dag mag rondvliegen hoeft ook geen maatje erbij te hebben meer?
nou dat maakt dan de hele discussies hier op bokt ook een stuk makkelijker zeg..
en vergis je niet hoeveel honden tegenwoordig in kooien leven,echt...denk dat er meer in een kooi leven als buiten een kooi...hoort er gewoon bij he,we kopen een kooi en dan een hond...let wel,een kooi welke voor een konijn te klein gevonden wordt worden rustig hele nachten en evt uren overdag volwassen grote honden in gestopt...
roedel en jacht dieren...tja...ach ze zijn tenslotte overdags de hele dag bij hun gezin geweest,dus dat kan best...
Dat zeg ik helemaal niet

Ik zeg volgens mij vrij duidelijk dat het natuurlijk "in principe" fijner voor een hond is om er nog minstens 1 andere hond bij te hebben.
Maar een hond kan zo goed meedraaien in een gezin, dat is totaal niet vergelijkbaar met een konijn of pietje of iets.
Dat veel mensen een kooi kopen voor hun hond wil nog niet zeggen dat het algemeen aanvaard / goedgekeurd wordt om dat dier daar het grootste deel van de dag in op te sluiten. Mijn ding is het ook niet, zo'n hok, voor geen enkel dier. Maar kan me wel voorstellen dat het (indien goed gebruikt) ook wel fijn voor een hond kan zijn als dat echt zijn eigen, veilige plekje is.
Een hond in zo'n "hol" stoppen voor een aantal uren waarvoor en waarna die de rest van de dag gewoon echt een deel is van het gezin, vind ik dan ook niet vergelijkbaar met zo'n sneu vogeltje of knaagdiertje dat echt een heel solitair leven heeft. Of een paard de hele dag in een opsluiten en hem dan een uurtje per dag door een klein stoffig vierkantje heen jagen.... dat zijn dingen die gewoon echt over het randje van fatsoen gaan, vind ik. Daar worden veels te weinig mogelijkheden geboden aan die dieren.
Maar een hond binnen een fijn gezin die kan zich op allerlei manieren uiten, heeft veel meer vrijheid en ook echt gezelschap. Die heeft nog genoeg mogelijkheden op een fijn leven met voldoening. Het kan beter, maar een extra hond erbij is dan een kers op de taart. Voor een hokjes/kooitjes dier valt er VEEL meer te winnen

...let wel,een kooi welke voor een konijn te klein gevonden wordt worden rustig hele nachten en evt uren overdag volwassen grote honden in gestopt...