En honden dan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:46

kimmie261 schreef:
dus een konijn wat de hele dag in een gezin mag rondlopen hoeft ook geen konijn er meer bij te hebben,en bv een tamme rat die de hele dag bij iemand op de schouder mag zitten hoeft ook geen soortgenootjes meer te hebben?en een parkiet welke de hele dag mag rondvliegen hoeft ook geen maatje erbij te hebben meer?

nou dat maakt dan de hele discussies hier op bokt ook een stuk makkelijker zeg.. :D

en vergis je niet hoeveel honden tegenwoordig in kooien leven,echt...denk dat er meer in een kooi leven als buiten een kooi...hoort er gewoon bij he,we kopen een kooi en dan een hond :)...let wel,een kooi welke voor een konijn te klein gevonden wordt worden rustig hele nachten en evt uren overdag volwassen grote honden in gestopt...

roedel en jacht dieren...tja...ach ze zijn tenslotte overdags de hele dag bij hun gezin geweest,dus dat kan best...

Dat zeg ik helemaal niet :P

Ik zeg volgens mij vrij duidelijk dat het natuurlijk "in principe" fijner voor een hond is om er nog minstens 1 andere hond bij te hebben.
Maar een hond kan zo goed meedraaien in een gezin, dat is totaal niet vergelijkbaar met een konijn of pietje of iets.

Dat veel mensen een kooi kopen voor hun hond wil nog niet zeggen dat het algemeen aanvaard / goedgekeurd wordt om dat dier daar het grootste deel van de dag in op te sluiten. Mijn ding is het ook niet, zo'n hok, voor geen enkel dier. Maar kan me wel voorstellen dat het (indien goed gebruikt) ook wel fijn voor een hond kan zijn als dat echt zijn eigen, veilige plekje is.

Een hond in zo'n "hol" stoppen voor een aantal uren waarvoor en waarna die de rest van de dag gewoon echt een deel is van het gezin, vind ik dan ook niet vergelijkbaar met zo'n sneu vogeltje of knaagdiertje dat echt een heel solitair leven heeft. Of een paard de hele dag in een opsluiten en hem dan een uurtje per dag door een klein stoffig vierkantje heen jagen.... dat zijn dingen die gewoon echt over het randje van fatsoen gaan, vind ik. Daar worden veels te weinig mogelijkheden geboden aan die dieren.

Maar een hond binnen een fijn gezin die kan zich op allerlei manieren uiten, heeft veel meer vrijheid en ook echt gezelschap. Die heeft nog genoeg mogelijkheden op een fijn leven met voldoening. Het kan beter, maar een extra hond erbij is dan een kers op de taart. Voor een hokjes/kooitjes dier valt er VEEL meer te winnen :j

ponyparadijs

Re: En honden dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:39

Eigenlijk zou je dezelfde vraag over katten kunnen stellen toch?
Zeker als je niet het vergelijk mag trekken tussen konijnen en honden. Zou je het vergelijk wel mogen trekken tussen katten en honden?
Maar ook bij katten is het 'normaal' ze alleen te houden.
Of is een kat geen groepsdier?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:41

Die poezen van mij komen uit hetzelfde nest (of tegelijk geboren nestjes uit hetzelfde nest) en kunnen volgens mij beter zonder dan met elkaar :P

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:46

Tsjah het verbaasd mij ook...ik word er soms niet goed van hoe vaak ik o me heen hoor dat hond lief 8uur per dag ALLEEN thuis zit, vervolgens 3/4 keer een rondje mag lopen (aan de lijn) en dan weer 'gezellig' in huis tussen de mensen bivakkeert. Ik begrijp de term wel 'wat een hondenleven'. Echt fijn klinkt het niet

Overigens hebben wij, jawel, ook een hond alleen. Die meerdere malen per week bij mn schoonmoeder wordt opgevangen die 6 honden heeft. Anders gaat hij met ons mee naar bos/park/stal waar hij los met andere honden loopt en speelt

maar ik zou er graag een 2e bij willen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:50

volgens mij zijn katten ip solitaire dieren ( wij mensen maken er groepsdieren van)...

een hond is een uitgelezen roedeldier...dat weet iedereen...maar toch worden ze toch massaal alleen gehouden...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 03-10-12 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:01

katten zijn einzelgangers inderdaad geen roedeldieren al stellen ze gezelschap wel vaak op prijs. Kan wel aan onze katten merken dat ze soms met elkaar spelen, elkaar begroeten, elkaar plagen en soms zelfs 'helpen'. Maar daarna kiezen ze weer hun eigen weg. Het zijn korte momenten

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:09

Onze Jack Russel is 11 jaar alleen geweest. Ik wilde wel graag een 2de hond, maar ik woonde nog bij mijn ouders en die wilden dat niet. Toen ik op mezelf ging wonen heb ik er een hond bij genomen, omdat mijn JR toch meer alleen was. Dit was een goeie beslissing 2 honden is niet 2x zo leuk, maar 10x zo leuk.
Toen Bob overleed, bleef Lety alleen achter. Ik werkte inmiddels een stuk minder en ik was zwanger, dat vonden we niet de ideale situatie voor nog een hond, dus Lety bleef alleen.
Maar Lety was duidelijk niet gelukkig alleen, ze werd nerveuzer en angstiger. Toen hebben we toch besloten om er weer een hond bij te nemen, dit is Neiva. Lety is helemaal opgebloeid sinds Neiva er is. Maar ik vind het nu toch een hele opgave: 2 honden.
Omdat ze allebei een gebruiksaanwijzing hebben, laat ik ze meestal apart uit. Behalve met de lange wandelingen. Als ik ze samen zie spelen, dan geniet ik echt. Maar de combi 2 honden en een kind vind ik erg pittig.

Maar daar ging het niet over natuurlijk. Mijn ervaring is dat mijn honden gelukkiger zijn met een soortgenoot ;)

Onze katten zijn trouwens ook niet graag alleen, maar dat zijn Oosters kortharen en een siamees. Dus dat is volk apart :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:12

Ik heb ook een hondje die alleen is. Maar in hoeverre is een hond alleen?
Bij het uitlaten kunnen ze lekkr met andere honden spelen, konijnen niet. Een paard heeft ook niet 3 a 4 momenten per dag met soortgenoten. Dus voor een hond vind ik he minder erg om hem alleen te houden dan voor een konijn of paard.

Op het moment dat we gaan verhuizen en er ruimte is voor een 2e hond komt die echt wel, nu is het huis vol zat met 2 poesen en een hond en een kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:49

kimmie261 schreef:
volgens mij zijn katten ip solitaire dieren ( wij mensen maken er groepsdieren van)...

een hond is een uitgelezen roedeldier...dat weet iedereen...maar toch worden ze toch massaal alleen gehouden...

Gaan we bij honden uit vanuit het roedelgedrag van bijvoorbeeld wolven en hyena's. Kun ja bij katten ook uitgaan van bijvoorbeeld de leeuw, die leven bij mijn weten wel weer in groepen. Panters, cheetah s en tijgers dan weer niet. Dus ook groepsvorming bij katten is niet vreemd. Als je ziet wat mijn katten bij elkaar zijn, zou ik voor 2 katten gaan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:04

moet eerlijk zeggen dat ik niet bekend ben met katten maar dit kan ik erover vinden:
Katten zijn vrij solitaire dieren, net als de andere katachtigen (met uitzondering van de leeuw, die in groepen leeft). Wel bestaan er tussen katten losvaste banden in een wijd territorium die vaak familiegerelateerd zijn. Het is goed mogelijk meerdere katten als huisdier te houden omdat deze een familieband aangaan en bereid zijn een gezamenlijk territorium te delen.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kat_%28dier%29

geen uitgesproken ''roedeldier'' naar mijn idee

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:06

Hier is het ook meer dat ze elkaar tolereren dan dat ze echt plezier van elkaar hebben. Alhoewel ze het toch ergens ook wel weer waarderen als we allemaal samen op de bank hangen 's avonds :P

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:07

Wij hebben er 5! 1 labrador en 4 kleine chihuahua's mooie combi toch? haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:14

kimmie261 schreef:
moet eerlijk zeggen dat ik niet bekend ben met katten maar dit kan ik erover vinden:
Katten zijn vrij solitaire dieren, net als de andere katachtigen (met uitzondering van de leeuw, die in groepen leeft). Wel bestaan er tussen katten losvaste banden in een wijd territorium die vaak familiegerelateerd zijn. Het is goed mogelijk meerdere katten als huisdier te houden omdat deze een familieband aangaan en bereid zijn een gezamenlijk territorium te delen.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kat_%28dier%29

geen uitgesproken ''roedeldier'' naar mijn idee

Nee, is geen uitgesproken roedeldier, maar dan kun je weer stellen of een dier dat zo gedomesticeerd is als de kat ook geen baat heeft bij een soortgenoot. Die van mij wassen elkaar ook, spelen met elkaar en slapen samen.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:16

Wat ik een belangrijk verschil vind tussen honden/konijnen en vissen is dat een bv een konijn gewoon in je tuin zit en dus nooit in contact zal komen met andere soortgenoten. Terwijl honden toch vaak wel 3 uur per dag uitgelaten worden en dus in contact komen met andere honden.

Maar ik moet wel zeggen dat we ook hier op de wachtlijst zijn voor hond nummer 2 en de konijnen met zijn 4en zitten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:31

Volgens mij is voor een hond gewoon de mensenfamilie zijn roedel, zijn een beetje vreemd maar is best te doen, zolang ze bij mensen zijn zijn ze dus niet alleen, voelen zich dan ook niet alleen.
Wel vind ik dat ze niet in een klein kooitje horen, net als paarden niet in een stalletje opgesloten.
Paarden staan niet in huis en komen veel minder in contact met mensen/andere dieren als ze niet samen staan, dus is dat toch anders.
Ik ben ook geen voorstander van dieren alleen, heb twee honden, twee geiten en twee paarden.
De kat mag buiten net zoveel vriendjes maken als ie wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:45

Jette schreef:
Wat ik een belangrijk verschil vind tussen honden/konijnen en vissen is dat een bv een konijn gewoon in je tuin zit en dus nooit in contact zal komen met andere soortgenoten. Terwijl honden toch vaak wel 3 uur per dag uitgelaten worden en dus in contact komen met andere honden.

Maar ik moet wel zeggen dat we ook hier op de wachtlijst zijn voor hond nummer 2 en de konijnen met zijn 4en zitten.

Wil je niet weten hoeveel honden in nederland gelijk weer naar huis gaan, zodra de behoefte gedaan is. Als deze al niet thuis gedaan is, dan hoeven ze niet meer uit. Poep op de stoep op een plek waar genoeg groen is, vind ik persoonlijk ook altijd een teken van onopgevoedheid of je hond te laat uitlaten. Veel honden hebben het niet zo mooi en worden zekers niet 3 uur per dag uitgelaten, mogen al blij zijn met een uur per dag in de zomer, in de winter een stuk minder hoor.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:27

Ben wel aan het denken gezet door dit topic!

Vroeger thuis hadden we altijd 2 honden. Ondertussen ben ik uit huis, maar mijn ouders hebben nog altijd 2 honden en willen eigenlijk niet meer anders.

Ikzelf heb ondertussen een eigen hondje genomen, een herplaatsertje, eentje dus. Zij zit twee dagen per week overdag bij mijn ouders (bij wijze van oppas), als mn vriend en ik beiden weg zijn. Op die dagen is ze zo fijn opgenomen in het roedeltje van mijn ouders. Ze kan echt uuuuren spelen en is echt 'one of the pack'.

Echter, toen wij tijdelijk een jack russel in huis hadden omdat zijn eigenaresse niet voor hem kon zorgen, leek dit enkel stress op te leveren voor ons hondje. De jack russel is twee weken geweest en ons eigen hondje was echt rusteloos. Was continu haar eigen plekje aan het verdedigen en hield echt iedere move van het andere hondje in de gaten (die overigens doodbraaf was).

Ik zou ergens graag wel een tweede willen, omdat ik zie hoeveel toegevoegde waarde het geeft bij de hondjes van mijn ouders. Mijn vriend ziet dit echter niet echt zitten: één hond neem je makkelijk overal mee naartoe, maar twee is al een stuk lastiger bijv. En mijn ouders willen eigenlijk niet op twee honden passen (ze hebben er nu een paar keer per week al 3 in huis en 4 zien ze niet zitten). Maar toch, zeker door dit topic, gaat het wel kriebelen... Wil gewoon het beste voor mn beestje <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:29

Als je hond duidelijk aangeeft het toch maar niets te vinden in zijn eigen huis, is het dan het beste om er eentje bij tenemen?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:40

Daarom ook.. Maar het kan ook aan de klik met de hond an sich liggen natuurlijk. :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:44

Vind dat dit echt afhangt voor wat je de hond gebruikt. Thuis zit mijn hond ook alleen maar vrijdag-zaterdag-zondag gaat hij mee met mijn vriend waar de 2 andere Duitse Herders zitten. Hij traint genoeg, mag veel spelen. Maar het is een werkhond die nauw moet samenwerken met de mens. En ja dan heb ik hem liever alleen dat ik er de volle aandacht kan aangeven. Spelen kan hij genoeg met of zonder hond :). Iedereen heeft daar zijn meningen over. Ik vind het goed zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:30

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:32

VogeltjeM schreef:
Daarom ook.. Maar het kan ook aan de klik met de hond an sich liggen natuurlijk. :)

Tja en 2 weken om te wennen voor alle partijen is gewoon weinig, is mijn ervaring.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:05

Jusi schreef:
Ik weet nooit zo goed of mijn hond blij zou zijn met een andere hond erbij. Ik heb een cairn terrier van inmiddels 15 jaar. Hij is bij mijn ouders gebleven toen ik op kamers ging. Er is eigenlijk altijd iemand thuis, af en toe is hij 's ochtends een uur of twee alleen. Hij is heel erg op mensen gericht, wil altijd in de buurt zijn. Er zijn vaak honden wezen logeren, maar daar keek hij dan nooit veel naar om. Sterker nog, als het ging om wat opdringerigere honden dan vocht hij er wel eens mee. Nu is het natuurlijk wel zo dat hij hooguit een maand met deze honden in een huis leefde, dus dat hij ze nooit echt heel goed kende. Onze kat vindt hij wel heel erg leuk, daar speelt hij mee en hij deelt zijn mand ook met haar.
Mijn gevoel zegt dat het beter is voor de hond om een maatje te hebben, maar dat het niet per definitie waar is dat een hond het leuker heeft met een soortgenoot.

Je geeft zelf aan dat de Cairn de kat opzoekt, dus die leeft ook liever niet alleen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:21

Jusi schreef:
Mijn gevoel zegt dat het beter is voor de hond om een maatje te hebben, maar dat het niet per definitie waar is dat een hond het leuker heeft met een soortgenoot.

Zou jij op een onbewoond eiland willen samen leven met een geit? Of liever een mens?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:51

Colway schreef:
Jusi schreef:

Zou jij op een onbewoond eiland willen samen leven met een geit? Of liever een mens?

Hahaha ik geef dan toch de voorkeur aan een geit sorry!