Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 15:07

Sommige konijnen gaan nu eenmaal niet samen. Ik had ook 2 jonge voedsters en dat ging prima, tot op een bepaald moment. Ze zijn beiden geopereerd.
Het ene konijn zit nu in een groep met een gecastreerde ram, waar ik heel moeizaam een andere voedster bij in heb gekoppeld. En de andere voedster zit nu met haar eigen gecastreerde ram, ze tolereert geen andere konijnen. Helaas springt ze over hekken van een 1.20 soms het andere hok in, ze is wat dat betreft een kamikaze konijn :') Ze heeft ook de broek aan.

Ook voedsterzussen, die door bijvoorbeeld ziekte een 2 weken uit elkaar zijn, zijn soms heel moeizaam weer te koppelen. Ervaring leert dat ex-rammen en voedsters nu eenmaal het makkelijkst blijvend te koppelen zijn.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 16:38

Mindim schreef:
Je weet zo te horen alles al prima, dus tips geven is aan jou niet besteed. Veel plezier met je konijn.

Ik vertel toch alleen dat mijn 2 rammen wel goed gingen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:44

max66 schreef:
ons (vrouwtjes)konijn had een cavia-vriendje. Deze is nu afgelopen week dood gegaan en we wilden er nu een ander vrouwtjeskonijn bijkopen. De mevrouw van de dierenwinkel zegt dat dit niet kan omdat ze zullen gaan vechten en he zal volgens haar eindigen met twee aparte hokken.

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat twee vrouwtjes niet samen kunnen (wel dat twee mannetjes gaan vechten).
Wat denken jullie ervan?

De kans dat twee vrouwtjes samen goed gaan is klein, maar groter dan twee mannetjes samen. De grootste kans dat het goed gaat, is een koppel van een voedster en een gecastreerde ram.

Maar onthoudt, sommigen konijnen gaan nu eenmaal niet samen zoals Mindim ook al zei. Kan zomaarzijn dat een voedster niet met kees de gecastreerde ram samen wil en wel met fleur de voedster. Maar over het algemeen geldt bovenstaande.

Ik raad je dus aan om naar opvang te gaan waar al gecastreerde rammen zitten en daar je konijntje te gaan koppelen. Goed dat je er een konijnenvriendje bij wilt doen!

bonnie1998 schreef:
ik heb mijn konijn wil alleen maar anders is zijn hok ook te klein maar hij heeft een katten vriendje
[ Afbeelding ]

en dit is een duidelijk foto van haar zelf
[ Afbeelding ]

het is trouwens een franse hangoor ze is nu 3 jaar maar de dierenarts voorspelde dat ze maar 6 maand zou worden door haar doorgroeiende tanden maar dit gaat allemaal nog goed we knippen zelf haar tanden dus het gaat eigenlijk super

mijn moeder had vroeger een franse hangoor fok dus ze weet hoe het moet

Is dit een relpost?? Het klinkt namelijk zó verkeerd dat ik dat erg vermoed..

Maar voor het geval dit bericht serieus bedoeld is:
Welke tanden groeien door? Als het haar voortanden zijn raad ik je aan om die te laten verwijderen. Heb je wel een konijnkundige dierenarts? Ik vind het een beetje een rare uitspraak namelijk.

Waarom koop je niet gewoon een groter hok voor hem en koop je er een vriendje bij? Een hok dat te klein is voor twee personen is ook te klein voor één konijn. Want ruimte om te kunnen bewegen moeten ze toch sowieso hebben.
Of doe je konijntje gewoon weg.. Vind dit een erg sneue situatie. Te klein hok, geen vriendje..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:47

Dess schreef:
Mindim schreef:
Je weet zo te horen alles al prima, dus tips geven is aan jou niet besteed. Veel plezier met je konijn.

Ik vertel toch alleen dat mijn 2 rammen wel goed gingen?

Maar je moet oppassen met wat je daarover zegt. Je kan niet zomaar mensen gaan stimuleren hun plan om twee rammetjes samen te houden, omdat jij er ook een goede ervaring mee hebt.
Je kan dan beter mensen de tip geven om geen twee rammen bij elkaar te doen, omdat algemeen geldt dat dit een kleine kans geeft. Maar natuurlijk kun je er wel bij vertellen dat er uitzonderingen zijn en dat het bij jou ook goed ging. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:27

Geryon schreef:
bonnie1998 schreef:
ik heb mijn konijn wil alleen maar anders is zijn hok ook te klein maar hij heeft een katten vriendje
[ Afbeelding ]

en dit is een duidelijk foto van haar zelf
[ Afbeelding ]

het is trouwens een franse hangoor ze is nu 3 jaar maar de dierenarts voorspelde dat ze maar 6 maand zou worden door haar doorgroeiende tanden maar dit gaat allemaal nog goed we knippen zelf haar tanden dus het gaat eigenlijk super

mijn moeder had vroeger een franse hangoor fok dus ze weet hoe het moet

Is dit een relpost?? Het klinkt namelijk zó verkeerd dat ik dat erg vermoed..

Maar voor het geval dit bericht serieus bedoeld is:
Welke tanden groeien door? Als het haar voortanden zijn raad ik je aan om die te laten verwijderen. Heb je wel een konijnkundige dierenarts? Ik vind het een beetje een rare uitspraak namelijk.

Waarom koop je niet gewoon een groter hok voor hem en koop je er een vriendje bij? Een hok dat te klein is voor twee personen is ook te klein voor één konijn. Want ruimte om te kunnen bewegen moeten ze toch sowieso hebben.
Of doe je konijntje gewoon weg.. Vind dit een erg sneue situatie. Te klein hok, geen vriendje..

Voortanden laten verwijderen is geen garantie. Dat is nog een aardig lastig en pietepeuterig werkje. Het probleem is dat er maar een minuscuul stukje achter hoeft te blijven om weer fijn verder te groeien. Ik heb een opvangkonijn ergens verwaarloosd weg gehaald. Een ram, zijn boventanden groeiden haaks zijn keel in en zijn ondertanden over zijn neus. Het dier was onderkoeld en vanzelf evrmagerd. We hebben eerst zijn tanden elektrisch laten vijlen tijdens een roesje. OPeratie kon nog neit, want het dier was te zwak. Na enkele weken goede zorg kon dit gelukkig wel, ik heb hem laten castreren en zijn tanden laten verwijderen (geen zin in abcessen) Nu is van 1 ondertand een heel klein stukje in de kaak blijven zitten en die tand groeit nu weer. Ik knip die ene tand. Wel met angst en beven, want ik ben bang dat de tand splijt. Ik zorg dat ik dit dus doe wanneer er een da praktijk open is en ik zorg voor vlijmscherp gereedschap. Konijnlief vind het inmiddels niet meer erg. Meerdere tanden met het zelfde probleem zou ik inderdaad operatief laten verwijderen.

Over een vriendje is mijn standpunt inmiddels bekend. Binnenkooien zijn altijd te klein om een konijn gans de dag in op te sluiten, maar wanneer een konijn voldoende kan bewegen buiten zijn kooi op een dag, vin dik het een minder probleem.

Ik zie eigenlijk niet een relpost erin. Oja en mijn katten en hond liggen ook bij de konijnen. Er is zelfs 1 konijn die mijn hond opzoekt om tegenaan te liggen zelfs, wel met een gaaspaneel er tussen trouwens.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:34

Bij een konijn van mij zijn ze ook verwijderd en toen kwam er ook een terug ja. Ik weet niet meer of hij toen nog een keer onder het mes is gegaan of niet..

Tanden knippen is best een risico ja, vandaar de tip om het te laten verwijderen.

Mijn dikke engelse bulldog was trouwens ook vriendjes met een van mijn konijnen :D

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 17:52

@geryon ja oke daar heb je wel gelijk in haha! Zal volgende keer anders zeggen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:00

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:16

Haha leuke foto's :))

Die eerste.. :') Arm bruin konijn
De tweede is echt enorm schattig!!

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 22:06

Geryon schreef:

Hoeveel konijnen heb jij dan als ik vragen mag? Erg leuke foto's haha. Nog een vraagje; hoe leer je een hond wennen aan een konijn? Mijn hondje is normaal altijd heel lief maar zodra ze mijn konijn ziet begint ze helemaal te trillen en te hsppen.. Dus durf ze niet goed bij elkaar te doen..

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 22:08

*happen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:12

Nu heb ik er 0. Maar mijn laatste groep was een groep van 4 konijnen (plus een konijntje die er niet bij kon en bij mij alleen thuis zat, die daarom weg ging). Daarvoor een groep gehad van 6 geloof ik.

Ik zou je hond en je konijn sowieso niet zomaar bij elkaar doen. Zou gewoon niets veranderen, hij moet eraan wennen gewoon door er simpelweg aan te wennen :P Na veel zien gaat ie vast minder trillen en happen enz. Was bij mijn jack russell ook zo!

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 07:43

Nee,ik doe ze ook echt niet bij elkaar hihi. Laat het konijn loslopen in de gang,en dan moet de hond in de woonkamer blijven. Maar als ik haar even vasthou en de hond komt erbij wil ze happen.
Misschien jaloezie ofzo?
Wat mijn hond kan wel heel goed met mijn kat opschieten.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:59

Wij hadden eerder een konijn dan hond dus vanaf puppy lopen ze al samen. Loopt hier dus los door elkaar heen.
Maar er mogen dus ook geen andere honden hier komen.
Als je hond goed luistert zou nee , nee moeten zijn en is snel te leren dat ze respect moeten hebben voor konijnen.
Even happen of snauwen op poging tot spelen is hier direct de grond in geboord vanaf kleins af aan bij onze honden. Meer als pup dat ze nog nieuwschierig waren, en onze ram trok soms fel van leer dus respect hebben ze wel voor konijnen.

Afbeelding

http://i137.photobucket.com/albums/q203 ... sboven.jpg

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 09:08

Als ik dan zeg dat ze in de mand moet doet ze dat ook wel, maar dan ligt ze daar wel trillend naar het konijn te kijken. Ze luistert opzich heel goed hoor.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:09

wooww is net een hond hahahah. geweldige foto.

heb nu momenteel zelf 2 konijnen 1gecastr rammetje en 1 voedster deze uit de opvang. ram zelf gefokt is teddywidder x dwerg.
heb zo geen foto op de pc... slecht van me haha....

zitten buiten in een grote ren met speelspullen etc. dus alle ruimte. ben er hard over na aan het denken om nog 1 konijn uit de opvang te halen. iemand ervaring met 3 konijnen of kun je er dan beter 4 nemen.

dess: kan ook zijn dat je hond enthousiast is. dat is onze jack russel x nog wat ook maar die wil er het liefst op jagen...

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 09:35

Jaa, maar ik wil ze wel graag aan elkaar laten wennen maar ik ben bang dat ze dan gaat bijten..Dus misschien moet ik wachten tot konijntje wat groter is, zou dat helpen?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 09:40

Ik had trouwens nog een vraagje.
Een vriendin van mijn zus heeft sinds kort ook een konijn, lijkt precies op die van mij alleen dan een rammelaar.
Het leek ons leuk,als ze oud genoeg zijn mijn konijntje te laten dekken. Dat is volgens mij 9 maanden toch?
Maar heb even op internet gelezen, dat het ook mis kan gaan als je de achtergrond van het konijn niet weet.

Als het wel zou kunnen zou ik dan graag 1 jong willen houden als maatje voor mijn konijn.
Zou dit niet goed zijn, wil ik alsnog een maatje er bij halen.

Na de winter gaat mijn vader een grote ren maken voor buiten, dus ruimte heb ik dan genoeg.
Hou haar nu namelijk liever nog even binnen, omdat ze nu ook niet echt een wintervacht heeft kunnen aanmaken.

Maar als jullie dus zeggen dat het niet slim is om haar te laten dekken doe ik het natuurlijk niet!
Dan ga ik binnekort een ander leuk maatje opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:27

Dess, het smoort van de ongewenste konijnen, dus tenzij je wilt dat ze aan de slangen worden gevoerd, zou ik er niet aan beginnen.

Nestjes voor de leuk is geen goede reden om een nest te nemen, zo komt het overschot in de wereld. Bij konijnen, honden, katten en ook bij paarden, omdat mensen het voor de leuk doen. Maar niemand die de beestjes wil hebben, want het smoort er al van. Dus dan loopt het voor de diertjes minder goed af.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 10:31

Mindim schreef:
Dess, het smoort van de ongewenste konijnen, dus tenzij je wilt dat ze aan de slangen worden gevoerd, zou ik er niet aan beginnen.

Nestjes voor de leuk is geen goede reden om een nest te nemen, zo komt het overschot in de wereld. Bij konijnen, honden, katten en ook bij paarden, omdat mensen het voor de leuk doen. Maar niemand die de beestjes wil hebben, want het smoort er al van. Dus dan loopt het voor de diertjes minder goed af.

Oke bedankt voor de tip!
Dan begin ik daar niet aan.
Dan ga ik gewoon opzoek naar een leuk vriendje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:33

Ik zal eens kijken of ik wat foto's heb van mijn konijnen.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 12:17

okeee leuk :D ben benieuwd!

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:38

Mindim schreef:

Wij hebben ook een boel kattennestjes voor de lol gehad. Vooral de rooie katjes is blijkbaar veel vraag naar want daar word na een dag al voor gebeld :D
(hebben nu de katten gestereliseerd omdat ze te gestresst werden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:43

Marleenloveu schreef:
Mindim schreef:

Wij hebben ook een boel kattennestjes voor de lol gehad. Vooral de rooie katjes is blijkbaar veel vraag naar want daar word na een dag al voor gebeld :D
(hebben nu de katten gestereliseerd omdat ze te gestresst werden)

Ja, dat snap ik ook niet, dat je nog voor de leuk kattennestjes neemt. De asiels zitten vol met die dieren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:52

Dess schreef:
Mindim schreef:

Oke bedankt voor de tip!
Dan begin ik daar niet aan.
Dan ga ik gewoon opzoek naar een leuk vriendje

Inderdaad, niet doen :n
Buiten dat er al veel te veel konijnen zijn en je dus beter naar de opvang kan, kan het ook wel eens fout gaan, met de jongen en/of met de voedster. Konijnennestje is niet niets.
Je weet ook helemaal niet wat de genen zijn van de konijnen dus misschien komen er wel konijntjes uit met afwijkingen enzo.
Echt niet doen :n

Ik hoop dat je je laatste post meent en er echt niet aan gaat beginnen. Ik heb veel nesten gehad, ongewild, omdat ik ze verwaarloosd heb overgenomen terwijl er een ram zat in de groep voedsters. En omdat er een paar afwijkingen hadden, was er een konijn met dubbel geslacht of gespleten penis oid waarvan dus gedacht werd dat het een voedster was terwijl het een ram was, weer allemaal zwanger..
Ook niet fijn al die konijnen met afwijkingen en de verstoten nestjes, de jongen die dood zijn gegaan etc.

Je moet het niet willen risceren.