Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Tiffany schreef:Smee__ schreef:Ik vind het eerder een feit dat konijnen een soortgenootje nodig hebben dan een mening.. En ik snap het nooit zo, oh wee als een paard alleen staat, maar een konijn die net zo hard een maatje nodig heeft dat boeit niet?
Het is nu al gezegd. Ts heeft het gelezen, gaat er over nadenken en de beslissing is dan aan haar. Waarom moet je alles 20 x herhalen.
Ik reageerde meer op stef.
stef schreef:Air schreef:Je zit op een dicussieforum stef, kan je daar niet tegen dan ga je hier lekker weg![]()
Vind het altijd grappig als mensen denken dat ze een goede vervanger zijn voor een ander konijn. Dat is gewoon onmogelijk voor ons. Dus nee, aandacht hoort niet in dat rijtje thhuis.
Een vriendje valt gewoon onder basisbehoefte, hetzelfde als voor een paard, soortgenoten zijn belangrijk.
Maar ach, het is maar een konijn.....
Ik kan prima tegen een discussie, ik kan niet tegen jehova achtige perikelen en mensen die willens en wetens het geven (opleggen) van hun mening belangrijker vinden dan het rekening houden met anderen.
Maar hey, ohja, Bokt... das waar
Tycho schreef:Als kopelen van konijnen vaak zo moeilijk gaat, vraag ik me serieus af hoe sociaal konijnen echt zijn.
Je zal als konijn maar in een hok zitten met een valse collega, dan ben je mooi zuur ..
dat konijn is dan vreselijk zuur. En dan te bedenken dat je bij het koppelen en de maanden daarna je konijnen vreselijk goed in de gaten moet houden, terwijl de reden is om te koppelen dat je vooral bij gebrek aan tijd (om je konijn aandacht te geven) beter voor een maatje kunt zorgen!
Zoolgangster schreef:Tycho schreef:Als kopelen van konijnen vaak zo moeilijk gaat, vraag ik me serieus af hoe sociaal konijnen echt zijn.
Je zal als konijn maar in een hok zitten met een valse collega, dan ben je mooi zuur ..
Inderdaad!dat konijn is dan vreselijk zuur. En dan te bedenken dat je bij het koppelen en de maanden daarna je konijnen vreselijk goed in de gaten moet houden, terwijl de reden is om te koppelen dat je vooral bij gebrek aan tijd (om je konijn aandacht te geven) beter voor een maatje kunt zorgen!
![]()
Overigens maken konijnen elkaar ook in de vrije natuur af, dus zonder omheining eromheen. Ze doen dat vooral om vrouwtjes maar ook om hun hol/territorium te verdedigen.
Tiffany schreef:@ smee
omdat anderen zoals jijzelf ook herhalen dat hun konijntje wel oud is geworden toen die alleen zat? Dat heb ik nergens geschreven, misschien moet je me posts beter nalezen. Ik heb geschreven dat het hartstikke leuk is als er twee konijnen samen zitten en het goed gaat. Ook heb ik geschreven dat ik het belachelijk vind dat mensen zo doordrammen. Als iemand zijn of haar konijn niet "in wilt ruilen" wie ben jij er daar wat over te zeggen of te gaan opdringen?
En ik heb gezegd dat mijn konijnen apart zitten omdat ze voor de fok zijn. Jij komt dan meteen dat ik het alleen voor eigen plezier doe en bij de opvang moet gaan kijken. Je weet mijn situatie, en die van mijn konijnen niet.
Accepteer elkaar nou eens, en accepteer het ook als iemand geen konijn uit de opvang wilt, een groepssamenstelling in de tuin wilt, of een overdekt konijnenparadijs. Prima als iemand ergens op gewezen wordt maar doordraven is ook een vak apart hoor..
Mijn konijn heeft ook nog 3 jaar geleefd toen haar vriendinnetje overleden was, maar ze was aanzienlijk ongelukkiger in haar eentje. 
jolienrotti schreef:Dan moet je nog net zo'n opvang vinden hier in de buurt.. geloof me, ik wil héél graag dat mijn konijntjes goed zitten (het liefst neem ik dan 2 rammetjes, en geef ieder konijntje een vriendje, zodat er geen 1 weg hoeft) maar ik ben 17 jaar, ik heb geen werk (ik begin deze week met een voltijd opleiding) dus ik heb geen geld wat ik kan besteden.. mijn vader is voor mij de geldschieter, en om aan te komen hiermee dat mijn konijnen een maatje nodig hebben, gaat hij niet "intrappen" voornamelijk omdat hij daar het geld nu ook niet voor heeft..
Evelijn schreef:Of.. Tiffany nu moet je Smee niet aanvallen voor dingen die ik heb gezegd... dat is niet aardig.
En weet je... ik vind nog steeds dat je bij een opvang moet kijken en praten... omdat IK VIND dat er al genoeg konijnen zijn... en dat er maar weinig redenen zijn om met konijnen te gaan fokken.
Zoolgangster schreef:Tycho schreef:Als kopelen van konijnen vaak zo moeilijk gaat, vraag ik me serieus af hoe sociaal konijnen echt zijn.
Inderdaad!dat konijn is dan vreselijk zuur. En dan te bedenken dat je bij het koppelen en de maanden daarna je konijnen vreselijk goed in de gaten moet houden, terwijl de reden is om te koppelen dat je vooral bij gebrek aan tijd (om je konijn aandacht te geven) beter voor een maatje kunt zorgen!
![]()
Overigens maken konijnen elkaar ook in de vrije natuur af, dus zonder omheining eromheen. Ze doen dat vooral om vrouwtjes maar ook om hun hol/territorium te verdedigen.
stef schreef:Air schreef:Je zit op een dicussieforum stef, kan je daar niet tegen dan ga je hier lekker weg![]()
Vind het altijd grappig als mensen denken dat ze een goede vervanger zijn voor een ander konijn. Dat is gewoon onmogelijk voor ons. Dus nee, aandacht hoort niet in dat rijtje thhuis.
Een vriendje valt gewoon onder basisbehoefte, hetzelfde als voor een paard, soortgenoten zijn belangrijk.
Maar ach, het is maar een konijn.....
Ik kan prima tegen een discussie, ik kan niet tegen jehova achtige perikelen en mensen die willens en wetens het geven (opleggen) van hun mening belangrijker vinden dan het rekening houden met anderen.
Maar hey, ohja, Bokt... das waar
![]()
stef schreef:Mijn huidige paard staat niet alleen. Mijn vorige pony heeft wel een hele poos alleen gestaan, omdat dat toevallig zo uit kwam. En nee, alleen, samen, met een groep, compleet geen verschil voor die pony.
Ook ga ik er niet bij voorbaat vanuit dat elk paard wat alleen staat zielig is
Zoolgangster schreef:@Air Beslist geen onzin hoor. Ik onderschrijf alleen een logisch beredeneerd antwoord van Tycho.
Er worden zat konijnen naar de opvang (terug)gebracht omdat het toch niet klikte tussen die twee.
En wat is er onzin aan het goed in de gaten moeten houden van gekoppelde konijnen?
Veldonderzoekers van wilde konijnen hebben waargenomen hoe "lief" konijnen in werkelijkheid zijn naar elkaar. Maar ja, dat zal ook wel onzin zijn.
Vriendje= prima, maar dan wel gecastreerd (rond de €60 euro voor een rammelaar en €100-120 euro voor een voedster) En goed in de gaten blijven houden, want het gaat niet altijd goed.
Dus niet bij elkaar in een hok gooien omdat dat moet van een stel Bokkers.
Het is heel goed om bij een opvang te kijken en te overleggen, zeker als je geen ervaring hebt met koppelen.
Mindim schreef:stef schreef:Mijn huidige paard staat niet alleen. Mijn vorige pony heeft wel een hele poos alleen gestaan, omdat dat toevallig zo uit kwam. En nee, alleen, samen, met een groep, compleet geen verschil voor die pony.
Ook ga ik er niet bij voorbaat vanuit dat elk paard wat alleen staat zielig is
Waarom staat je huidige paard niet alleen dan? Gaat je voorkeur uit naar alleen staan?