Mijn nieuwe konijntje!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Mijn nieuwe konijntje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:01

Aha... dat is ook een mooie Stef... kan je me dan even goed uitleggen wie je wel bedoelde en waarom ik het dan niet was?

Smee__

Tiffany schreef:
Smee__ schreef:
Ik vind het eerder een feit dat konijnen een soortgenootje nodig hebben dan een mening.. En ik snap het nooit zo, oh wee als een paard alleen staat, maar een konijn die net zo hard een maatje nodig heeft dat boeit niet?

Het is nu al gezegd. Ts heeft het gelezen, gaat er over nadenken en de beslissing is dan aan haar. Waarom moet je alles 20 x herhalen.

Oh ik heb het niet eens tegen de ts. Haar heb ik al gezegd dat ik het goed vind dat ze overweegt een tweede konijntje te nemen :j Ik reageerde meer op stef. ;)

Air

stef schreef:
Air schreef:
Je zit op een dicussieforum stef, kan je daar niet tegen dan ga je hier lekker weg :)

Vind het altijd grappig als mensen denken dat ze een goede vervanger zijn voor een ander konijn. Dat is gewoon onmogelijk voor ons. Dus nee, aandacht hoort niet in dat rijtje thhuis.
Een vriendje valt gewoon onder basisbehoefte, hetzelfde als voor een paard, soortgenoten zijn belangrijk.

Maar ach, het is maar een konijn.....

Ik kan prima tegen een discussie, ik kan niet tegen jehova achtige perikelen en mensen die willens en wetens het geven (opleggen) van hun mening belangrijker vinden dan het rekening houden met anderen.
Maar hey, ohja, Bokt... das waar :)*

Hmm... Waar is het bewijs van de Jehova's dan? Als je zo graag Jehova's er bij wil halen zijn de mensen die zeggen dat een konijn prima alleen kan vergelijkingswaardiger met Jehova's, ze geloven beide in iets wat niet zichtbaar is, wat feiten tegenspreekt.

jolienrotti

ik heb inderdaad zojuist een opvang gecontacteerd of ze inderdaad zoiets doen als dat hier gezegd word, dus ik wuif helemaal niks weg.. maar het geld om een konijn "te ruilen" heb ik niet.
Dat er iets fout moet zijn gegaan tijdens het koppelen, dat is niet zo'n verassing, dat wist ik zelf ookal.. maar dat wil niet zeggen dat ik niet heb gedaan wat ik zelf wist, en wat ik allemaal heb opgezocht/nagevraagd.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:03

@ smee
omdat anderen zoals jijzelf ook herhalen dat hun konijntje wel oud is geworden toen die alleen zat? Dat heb ik nergens geschreven, misschien moet je me posts beter nalezen. Ik heb geschreven dat het hartstikke leuk is als er twee konijnen samen zitten en het goed gaat. Ook heb ik geschreven dat ik het belachelijk vind dat mensen zo doordrammen. Als iemand zijn of haar konijn niet "in wilt ruilen" wie ben jij er daar wat over te zeggen of te gaan opdringen?

En ik heb gezegd dat mijn konijnen apart zitten omdat ze voor de fok zijn. Jij komt dan meteen dat ik het alleen voor eigen plezier doe en bij de opvang moet gaan kijken. Je weet mijn situatie, en die van mijn konijnen niet.

Accepteer elkaar nou eens, en accepteer het ook als iemand geen konijn uit de opvang wilt, een groepssamenstelling in de tuin wilt, of een overdekt konijnenparadijs. Prima als iemand ergens op gewezen wordt maar doordraven is ook een vak apart hoor..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:04

Evelijn schreef:
Aha... dat is ook een mooie Stef... kan je me dan even goed uitleggen wie je wel bedoelde en waarom ik het dan niet was?

Ik zeg iets algemeens, en wie de schoen past, trekt hem aan.... Dat jij hem aan trekt doe je zelf. Kennelijk voel je je aangesproken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:04

Tycho schreef:
Als kopelen van konijnen vaak zo moeilijk gaat, vraag ik me serieus af hoe sociaal konijnen echt zijn.

Je zal als konijn maar in een hok zitten met een valse collega, dan ben je mooi zuur ..

Inderdaad! _/-\o_ dat konijn is dan vreselijk zuur. En dan te bedenken dat je bij het koppelen en de maanden daarna je konijnen vreselijk goed in de gaten moet houden, terwijl de reden is om te koppelen dat je vooral bij gebrek aan tijd (om je konijn aandacht te geven) beter voor een maatje kunt zorgen! :o?
Overigens maken konijnen elkaar ook in de vrije natuur af, dus zonder omheining eromheen. Ze doen dat vooral om vrouwtjes maar ook om hun hol/territorium te verdedigen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:06

Hartstikke goed dat je een konijnenopvang om hulp vraagt.
Hoe weet je nou bij voorbaat dat je het geld niet hebt om te ruilen Jolienrotti? Misschien is er wel een opvang die teveel mannetjes heeft zitten en prima jou wil helpen door één vrouwtje daarvoor terug te nemen. Waar ik me konijntjes vandaan heb is de bijdrage voor een rammetje 40 euro en daarvoor is hij gecastreerd en geent. Dat is toch niet een enorm bedrag.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:06

Zoolgangster schreef:
Tycho schreef:
Als kopelen van konijnen vaak zo moeilijk gaat, vraag ik me serieus af hoe sociaal konijnen echt zijn.

Je zal als konijn maar in een hok zitten met een valse collega, dan ben je mooi zuur ..

Inderdaad! _/-\o_ dat konijn is dan vreselijk zuur. En dan te bedenken dat je bij het koppelen en de maanden daarna je konijnen vreselijk goed in de gaten moet houden, terwijl de reden is om te koppelen dat je vooral bij gebrek aan tijd (om je konijn aandacht te geven) beter voor een maatje kunt zorgen! :o?
Overigens maken konijnen elkaar ook in de vrije natuur af, dus zonder omheining eromheen. Ze doen dat vooral om vrouwtjes maar ook om hun hol/territorium te verdedigen.

Waar haal je deze onzin vandaan? :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:08

Hoe kan er hier uberhaupt gediscusseerd over worden mensen? Een vriendje is voor een konijn een basisbehoefte, net als water!

Mensen die altijd maar klagen dat hun konijnen niet te koppelen zijn, terwijl ze het niet goed doen, verkeerde konijnen bij elkaar zetten, of in een veel te kleine ruimte..

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:09

Tiffany schreef:
@ smee
omdat anderen zoals jijzelf ook herhalen dat hun konijntje wel oud is geworden toen die alleen zat? Dat heb ik nergens geschreven, misschien moet je me posts beter nalezen. Ik heb geschreven dat het hartstikke leuk is als er twee konijnen samen zitten en het goed gaat. Ook heb ik geschreven dat ik het belachelijk vind dat mensen zo doordrammen. Als iemand zijn of haar konijn niet "in wilt ruilen" wie ben jij er daar wat over te zeggen of te gaan opdringen?

En ik heb gezegd dat mijn konijnen apart zitten omdat ze voor de fok zijn. Jij komt dan meteen dat ik het alleen voor eigen plezier doe en bij de opvang moet gaan kijken. Je weet mijn situatie, en die van mijn konijnen niet.

Accepteer elkaar nou eens, en accepteer het ook als iemand geen konijn uit de opvang wilt, een groepssamenstelling in de tuin wilt, of een overdekt konijnenparadijs. Prima als iemand ergens op gewezen wordt maar doordraven is ook een vak apart hoor..

Oud worden betekent niet dat ze ook gelukkig zijn :) Mijn konijn heeft ook nog 3 jaar geleefd toen haar vriendinnetje overleden was, maar ze was aanzienlijk ongelukkiger in haar eentje.

Ik vind het gewoon schandalig dat mensen wel huisdieren willen, maar het dier niet van alle behoeften voorzien :)

En dat tweede heb ík nooit gezegd dus val lekker een ander aan ;)

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:09

Dan moet je nog net zo'n opvang vinden hier in de buurt.. geloof me, ik wil héél graag dat mijn konijntjes goed zitten (het liefst neem ik dan 2 rammetjes, en geef ieder konijntje een vriendje, zodat er geen 1 weg hoeft) maar ik ben 17 jaar, ik heb geen werk (ik begin deze week met een voltijd opleiding) dus ik heb geen geld wat ik kan besteden.. mijn vader is voor mij de geldschieter, en om aan te komen hiermee dat mijn konijnen een maatje nodig hebben, gaat hij niet "intrappen" voornamelijk omdat hij daar het geld nu ook niet voor heeft..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:12

jolienrotti schreef:
Dan moet je nog net zo'n opvang vinden hier in de buurt.. geloof me, ik wil héél graag dat mijn konijntjes goed zitten (het liefst neem ik dan 2 rammetjes, en geef ieder konijntje een vriendje, zodat er geen 1 weg hoeft) maar ik ben 17 jaar, ik heb geen werk (ik begin deze week met een voltijd opleiding) dus ik heb geen geld wat ik kan besteden.. mijn vader is voor mij de geldschieter, en om aan te komen hiermee dat mijn konijnen een maatje nodig hebben, gaat hij niet "intrappen" voornamelijk omdat hij daar het geld nu ook niet voor heeft..

Dan moet je geen konijnen nemen. JIJ bent er verantwoordelijk voor en je dient dieren van al hun behoeftes te voorzien. Kan je dat niet, neem dan geen dieren!

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:14

kan het ook op een minder aanvallende manier? ik vraag om tips, niet om een wijzend vingertje, want ik weet het al.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:15

Of.. Tiffany nu moet je Smee niet aanvallen voor dingen die ik heb gezegd... dat is niet aardig.
En weet je... ik vind nog steeds dat je bij een opvang moet kijken en praten... omdat IK VIND dat er al genoeg konijnen zijn... en dat er maar weinig redenen zijn om met konijnen te gaan fokken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:16

@Air Beslist geen onzin hoor. Ik onderschrijf alleen een logisch beredeneerd antwoord van Tycho.
Er worden zat konijnen naar de opvang (terug)gebracht omdat het toch niet klikte tussen die twee.
En wat is er onzin aan het goed in de gaten moeten houden van gekoppelde konijnen?
Veldonderzoekers van wilde konijnen hebben waargenomen hoe "lief" konijnen in werkelijkheid zijn naar elkaar. Maar ja, dat zal ook wel onzin zijn.

Vriendje= prima, maar dan wel gecastreerd (rond de €60 euro voor een rammelaar en €100-120 euro voor een voedster) En goed in de gaten blijven houden, want het gaat niet altijd goed.
Dus niet bij elkaar in een hok gooien omdat dat moet van een stel Bokkers.

Het is heel goed om bij een opvang te kijken en te overleggen, zeker als je geen ervaring hebt met koppelen.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:20

Evelijn schreef:
Of.. Tiffany nu moet je Smee niet aanvallen voor dingen die ik heb gezegd... dat is niet aardig.
En weet je... ik vind nog steeds dat je bij een opvang moet kijken en praten... omdat IK VIND dat er al genoeg konijnen zijn... en dat er maar weinig redenen zijn om met konijnen te gaan fokken.

Had ik haar al over gpbt maak je niet druk.

Wat jij vind zal me eerlijk gezegd aan me kont roesten.

Ik heb al eens twee konijnen uit de opvang gehad en die zijn hier oud geworden. Dus veroodeel niet zo. Maar mijn mening over opvangen is ook veranderd. Voor elk konijn wat ik fok wordt er een konijn minder opgehaald uit de opvang. Maar besef dat er ook mensen een bepaald ras willen, en die helemaal geen konijn uit de opvang willen. En voor elk konijn wat wordt opgehaald uit de opvang komt er weer een nieuwe plek zodat mensen voor 17,50 hun dier kunnen dumpen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:32

Moderatoropmerking:
Hierbij zou ik iedereen willen vragen met meer respect te reageren, zowel tegen ts als tegen anderen in dit topic. Advies, tips en je mening geven is natuurlijk altijd welkom, maar wel op een nette manier. Zoals ook valt te lezen in de regels, misschien verstandig om die nog eens door te lezen: http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Regels . Daarnaast zal je met het doordrukken van een punt alleen de sfeer in het topic naar beneden halen, in plaats van een goed advies geven aan andere posters.
Voor de mensen die de discussie over konijnen graag voort willen zetten, ik wil jullie aanraden dit in een nieuw topic te doen, specifiek over dat onderwerp.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:46

Zoolgangster schreef:
Tycho schreef:

Eindelijk iemand die weet waar het over gaat. Ik kijk veel naar de wilde konijnen in de wijk en achter mijn huis. Ook daar wordt er veel gejaagd en gedomineerd . Konijnen zijn niet zo sociaal als er overal beweerd wordt. 2 voedsters kunnen elkaar vaak rond de leeftijd van 4 maanden opeens niet meer luchten of zien en trekken elkaar als het ff kan compleet aan flarden. Als je dan met je vermenselijking dieren samen wil zien moet je parkieten nemen. daarvan kan je zelfs 2 mannen bij elkaar knallen.

Konijnen gaat alleen goed als je de ram aanpast en hormonen afknipt en met voedster zet en zelfs dan moet je kijken of het lukt. Dat op zich zegt toch al genoeg!!!!!!!

Wil je het toch, dan moet je je tuin opofferen en al minimaal 20 vierkante meter ruimte hebben en het het liefst volplempen met schuilhokken.

Ik zou wel eens een topic willen zien van iedereen die zich een schuldgevoel liet aanpraten om vervolgens met losgetrokken konijnen richting dierenarts te kunnen. Ben benieuwd of de misplaatste knuffelaars konijnen dan nog met dezelfde ogen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:48

stef schreef:
Air schreef:
Je zit op een dicussieforum stef, kan je daar niet tegen dan ga je hier lekker weg :)

Vind het altijd grappig als mensen denken dat ze een goede vervanger zijn voor een ander konijn. Dat is gewoon onmogelijk voor ons. Dus nee, aandacht hoort niet in dat rijtje thhuis.
Een vriendje valt gewoon onder basisbehoefte, hetzelfde als voor een paard, soortgenoten zijn belangrijk.

Maar ach, het is maar een konijn.....

Ik kan prima tegen een discussie, ik kan niet tegen jehova achtige perikelen en mensen die willens en wetens het geven (opleggen) van hun mening belangrijker vinden dan het rekening houden met anderen.
Maar hey, ohja, Bokt... das waar :)*

Jouw paard staat ook alleen?Daar mag namelijk wel wat van gezegd worden, want daar zijn de meesten op tegen, het is immers een kuddedier. Nu, een konijn ook, maar als je daar van zegt dat een maatje belangrijk is, dan heb je last van jehovaperikelen. Als je schijnbaar niet aan de basisbehoeften van een dier wilt voldoen, kun je er beter maar gewoon geen aanschaffen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:51

Mijn huidige paard staat niet alleen. Mijn vorige pony heeft wel een hele poos alleen gestaan, omdat dat toevallig zo uit kwam. En nee, alleen, samen, met een groep, compleet geen verschil voor die pony.

Ook ga ik er niet bij voorbaat vanuit dat elk paard wat alleen staat zielig is :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:52

Zoolgangster schreef:
Tycho schreef:

Als je ze maanden na het koppelen in de gaten moet houden om dat je ze hebt gekoppeld, dan doe je iets niet goed.
En idd, in de natuur maken ze elkaar af, de mannetjes om hun vrouwtjes te beschermen, goh, leven ze toch in groepsverband, zelfs in de natuur ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:53

stef schreef:
Mijn huidige paard staat niet alleen. Mijn vorige pony heeft wel een hele poos alleen gestaan, omdat dat toevallig zo uit kwam. En nee, alleen, samen, met een groep, compleet geen verschil voor die pony.

Ook ga ik er niet bij voorbaat vanuit dat elk paard wat alleen staat zielig is :n

Waarom staat je huidige paard niet alleen dan? Gaat je voorkeur uit naar alleen staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:54

Zoolgangster schreef:
@Air Beslist geen onzin hoor. Ik onderschrijf alleen een logisch beredeneerd antwoord van Tycho.
Er worden zat konijnen naar de opvang (terug)gebracht omdat het toch niet klikte tussen die twee.
En wat is er onzin aan het goed in de gaten moeten houden van gekoppelde konijnen?
Veldonderzoekers van wilde konijnen hebben waargenomen hoe "lief" konijnen in werkelijkheid zijn naar elkaar. Maar ja, dat zal ook wel onzin zijn.

Vriendje= prima, maar dan wel gecastreerd (rond de €60 euro voor een rammelaar en €100-120 euro voor een voedster) En goed in de gaten blijven houden, want het gaat niet altijd goed.
Dus niet bij elkaar in een hok gooien omdat dat moet van een stel Bokkers.

Het is heel goed om bij een opvang te kijken en te overleggen, zeker als je geen ervaring hebt met koppelen.

Koppelen is niet domweg bij elkaar in een hok gooien en verder kunnen ze dat ook bij de opvang, alleen even je eigen konijn mee nemen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:56

Mindim schreef:
stef schreef:

Waarom staat je huidige paard niet alleen dan? Gaat je voorkeur uit naar alleen staan?

Waarom moet ik me verantwoorden?
Mijn voorkeur doet er niet toe, in tegenstelling tot wat anderen in dit topic vinden.
Mijn voorkeur gaat uit naar een happy, gezond dier, en dat kan je op vele manieren bewerkstelligen.

Het is niet zwart, of wit....

Mijn huidige paard staat overigens niet alleen, ook omdat dat zo uit komt...