kipjes, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:36

Hier vliegt zo nu en dan een kip door de tuin (iets sneller dan gepland ) :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:26

haan schreef:
3 kipjes kan je wel houden in een kleine tuin. En als je een rustige soort neemt zonder haan (heb zelf wyandottes) dan hebben je buren er ook geen last van. Succes!

Ik was idd ook niet van plan een haan te nemen hihi
Mijn buren zijn akkoord, willen wel af en toe een vers eitje!
Ik ben al eens aan het rondneuzen voor leuke hokken, valt me qua prijs allesinds mee :j
Qua ras spreekt de sabeltandkriel me wel erg aan, maar daar ga ik me nog eens goed in verdiepen!

Nienkeee_

Re: kipjes, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:04

Sabeltandkriel? :=
Cochins lijken ook erg op een sabelpootkriel, zijn ook erg leuke en rustige beestjes. Echte kleine bolletjes met pootjes en een kopje.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:09

Eeeeeh ik was in de war met de sabeltandtijger :D
Ik bedoel idd SabelPOOTkriel ghehe...
Ik heb gisteren voor 175 euro een nieuw op maat gemaakt hok besteld bij een doe het zelver hier uit de buurt, deze week ga ik de maten doorgeven en dan gaat hij timmeren voor me.
Ik krijg dan een nachthok met aparte legkast voor 2 kipjes en een overdekte ren eraan vast van bijna 4 m2.
Volgend voorjaar als ik de tuin omheind heb mogen ze dan ook uit de ren.
Volgens hem kon dit prima qua ruimte voor 3 krielkipjes!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:17

4m2 voor drie kippen?

Die van mij zou je er niet blij mee maken...

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:33

Die van mij ook niet :=

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:34

ik voer naast kippenvoor mais , wortels , broodjes , vogelkruid en eigenlijk alle restjes :=

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:38

Die van mij waren gisteren letterlijk van de leg door die storm! haha! Als er zo'n echt harde windvlaag kwam dan moesten ze snel schuilen onder de hortensia. Watjes. Heel die veren door de war gewaaid.

En geen eitjes gisteren. Ik was al bang dat ze alsnog in winterstop zouden gaan, maar vanochtend hadden de dames hun plicht weer gedaan en lagen er twee xl eieren, jui!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:54

Dit is ook puur hun hok, begin 2013 ga ik de resterende tuin verder omheinen en dan mogen ze na gewenning in hun hok loslopen in de tuin overdag, dan hebben ze een 25/30 m2 scharrelplezier.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:59

Citaat:
Voor het buitenhok kan je kiezen voor een vaste ren, of voor een verplaatsbare. In het laatste geval heb je dan een kleinere buitenren nodig. In het eerste geval heb je minimaal 1 m2 per kip aan buitenren nodig (0,5 m2 voor een krielkip). Zorg ervoor dat er ook buiten een schuilmogelijkheid is bij regenweer. Ook kippen worden niet graag nat.

1,5 m2 dus minimaal voor 3 krielkipjes, dan zou 4 toch prima moeten kunnen?
Helemaal als ze geregeld door de hele tuin mogen?

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:20

Eerder 5m2 per kip zou ik zeggen.
Bij ons lopen er 14 op zo'n 700m2.

Als je graag over het gras wil lopen 's zomers is het niet aan te raden om de kipjes over het gras te laten lopen, ze poepen echt overal. Maar als je dat niet erg vindt kun je ze natuurlijk gewoon door de tuin laten lopen of zelfs alleen een nachthok kopen en de kipjes overdag gewoon in de tuin laten wandelen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:48

Zelfs de kippen in de bio-industie hebben meer ruimte, namelijk 4m2 per kip.
0,5 m2 per krielkip.. zet eens een halve stap vooruit en een halve stap opzij. En daar moet een scharrelende kip zich op bezighouden?
Voor kleine krielkippen (dus kippen van 500 gram of minder) moet je 3m2 rekenen, grotere rassen 5m2 buitenruimte!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:29

Laptopmuis schreef:
Zelfs de kippen in de bio-industie hebben meer ruimte, namelijk 4m2 per kip.
0,5 m2 per krielkip.. zet eens een halve stap vooruit en een halve stap opzij. En daar moet een scharrelende kip zich op bezighouden?
Voor kleine krielkippen (dus kippen van 500 gram of minder) moet je 3m2 rekenen, grotere rassen 5m2 buitenruimte!

Hmmm zelfs in het ''Kippen handboek'' wat ik net besteld heb staat voor mini of krielrassen 0.5 m2 als minimum.
Gelukkig hoeven mijn kipjes straks alleen in hun ren als ik langere tijd weg ben, voor de rest hebben ze met zijn 3en ruim 25 m2, lijkt me toch voldoende?
Sluiten jullie de kipjes ook op in het nachthok 's nachts of laat je ze dan zelf kiezen, nachthok of ren?

Edit http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/legkippen biologische kippen hebben per kip(groot) 4m2 buiten ter beschikking lees ik net, de bio-kip slechts één Aviertje....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:12

mijn twee kippen (hoender, geen kriel) hebben de hele tuin ter beschikking. Hoeveel dat precies is weet ik eigenlijk niet, iets van 40m2 ofzo. Ik heb de tuin voor de helft op hun aangepast. Links van het pad was eerst een groot stuk zwart zand, dat heb ik opgedeeld in 1/3 zwart zand (goed voor de zandbaden) 1/3 deel is met boomschors gevuld (de scharrelbak) en dan heb ik nog het compostdeel, hier gooi ik al de groenten en tuinafval in. De rechterkant van het tuinpad is volledig met klimop begroeid, al weten de dames dat ook vakkundig te slopen.

Wat buiten scharrelen betreft: de tuin is volledig omsloten met schuttingen, en 's morgens voor ik ga werken gaat het nachthok open en dan lopen ze de hele dag in de tuin. Opsluiten als ik er niet ben zie ik niet zitten. Is het rennetje ook veel te klein voor (ergens op de voorgaande pagina staat foto van rennetje). En daarbij, zie maar eens kippen in het hok te krijgen als ze daar geen zin in hebben en ik moet een trein halen oid. Niet te doen.

De dames gaan 's avonds zelf in het nachthok (in het legnest om precies te zijn) om te slapen, en ik doe dan het nachthokklepje dicht. Ten eerste omdat me dat een veiliger gevoel geeft, maar nog meer eigenlijk omdat ik ze er dan pas rond een uur of 8 uit kan laten want ze maken 's morgens HERRIE. Hennen kunnen hard kakelen, kan geen haan tegenop, en dat wil ik de buren niet aan doen.

Ze kakelen voordat er een ei gelegd gaat worden, maar tussen begin kakel en het zich terugtrekken in het nachthok kan wel een half uur zitten. Een half uur kakelen om half acht 's morgens is me net wat té.

Ik heb een touwtjessysteem gemaakt waardoor ik vanuit mijn slaapkamer het nachthok kan openen en sluiten. Vooral in het weekend érg fijn dat ik niet om 8.00 uur s'morgens naar beneden en naar buiten hoef om dat ding open te maken. Want als ze eruit willen laten ze dat óók luidkeels weten en dat kan ik niet hebben, die herrie. 's Avonds is het fijn dat ik niet meer door de regen naar achter in de tuin hoef te lopen om dat ding te sluiten. Kan ook vanuit mijn slaapkamer.

Oh, en de poepjes... tja... dat heb je als ze door de tuin lopen. Elke zaterdag doe ik grote schoonmaak, alles opvegen en alles afspuiten met de tuinslang. En door de week is het met ledlicht van de telefoon een beetje laveren tot ik bij de achterdeur ben. :)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:52

Mijn 16 kippen en hanen hebben een stal van 8x4 en een weitje van ong. 30 x 40 meter.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:57

hier op 80m2 (volledig overdekt met gaas) zodat de kipjes veilig zijn :D
er lopen er 11 (eentje is 2 dagen geleden afgemaakt wegens verlamd pootje)
ze hebben ze een nachthok van meter, en nog een ren eronder, maargoed die is altijd open ivm hun overdekte 80m2 :)

verder lopen ze vaak ook nog in de tuin, ruimte zat :D

weten jullie nog een leuk appart ras (krielkipjes) wij hebben al wyandotte, en willen graag van de zomer er een paar kipjes bij :D

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:17

Serama's en Chabo's zijn erg leuk!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:58

Ik wil voor de cochin kriel gaan, of de sabelPOOT kriel :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:01

Neem wel mee in je overweging dat cochins heel snel en veel broeds kunnen worden. Hoe dat met de sabelpoottijgerkriel :D zit weet ik niet...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:21

Amaris schreef:
Neem wel mee in je overweging dat cochins heel snel en veel broeds kunnen worden. Hoe dat met de sabelpoottijgerkriel :D zit weet ik niet...

Ik begreep minder snel dan de Wyandottes?
Ik wil graag een klein,bol ras wat regelmatig legt en wat niet tot weinig vliegt!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:39

Tja, dat weet ik eigenlijk ook niet... ik moet heel eerlijk zeggen, we hebben laatst voor op stal een wyandotje gehaald (er zat daar een antwerps baardkrieltje eenzaam) en ik vind ze toch wel HEEL erg leuk. Het antwerps baardkrieltje is vorige week overleden dus zaterdag ga ik er nog twee wyandotjes bij halen.

Zelf wil ik deze lente heel graag kuikentjes op zien groeien en ik heb wel al bedacht... dat gaan wyandottekuikentjes worden, en ik hoop dat er dan hennetjes bij zitten, daar hou ik er dan twee van. Ze zijn ZO leuk dat ik de broedsheid voor lief ga nemen....

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:07

Ha ha ik heb ook 2 'eigengefokte' wyandotte kuikens ! Ik had een broedse kip en heb eieren van de fokker opgehaald. Er lagen er 7 onder waarvan helaas maar 2 bevrucht, maar waar wel 2 hennetjes uitkwamen. Ze mogen heel gelukkig oud worden in mijn tuin. Het zijn 2 boefjes maar ze zijn zo grappig. Ik hoef de achterdeur maar open te doen en ze staan al binnen :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:11

Lijkt me echt geweldig om mee te maken. Ik moet eendagskuikentjes hebben dan die onder de warmtelamp gaan. Mijn kippen worden namelijk niet broeds.

Het allerleukst lijkt het me dat je ze vanaf dag 1 kunt wennen aan oppakken enzo. Dat heb ik met mijn terrortokkies niet. Ze eten wel uit mijn hand en zijn redelijk tam tot vrij brutaal, maar oppakken ed daar moeten ze niets van hebben. Geen probleem, maar mocht er ooit iets medisch zijn zou het wel handig zijn.

Dat achterdeur verhaal komt me bekend voor.... ik heb ze dat heel snel afgeleerd (ze kennen nu het begrip UH! dan moven ze) want ze bleven daar maar rondhangen met een hoop poepjes tot gevolg.... ieuw... dus dat doen ze niet meer.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:17

Wij hebben hier ook kippen een stuk of 20 en 2 hanen
het zijn wyandotte kriel kippen
ze lopen hier gewoon los in de wei tussen de paarden
zodra het gaat schemeren gaat ze vanzelf hun hok in

ik voer ze hennengraan en lekker veel verse eitjes
onze kippen zijn in de zomer goed broeds en als we niet op tijd de eieren halen hebben we zo weer een nest kuikens

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:26

Of een kip tam wordt of niet ligt vaak niet aan 'hoevaak' die wordt opgepakt.. maar aan het karakter van de kip.

Heb hier zelf Lakenvelders, hoeveel ik er ook mee bezig ben en ze oppak.. later worden het toch schuwere kippen omdat dat gewoon in het karakter zit.