Waarom vlees ? en geen brokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:18

ik snap je vraag niet helemaal.. maar probeer een antwoord te geven zoals ik het lees
kippenbotten kan je gerust geven, altijd rauw NOOIT gekookt of bereid want dan splinteren de botten idd. maar rauw niet :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:25

Ik zou alleen een brokkenhond geen rauwe kip geven ivm. de te milde zuurgraad van de maag. Risico op salmonella is dan natuurlijk aanwezig. Bij een hond die al gewend is aan rauw vlees en dus een zuurdere PH heeft heeft dat geen kans.

Zipporah: Orijen is inderdaad 1 van de beste brokken.. maar de prijs.... oei. Vers vlees hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, daarvoor heb je namelijk kvv :)

rOcky_lofz

Re: Waarom vlees ? en geen brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 21:35

het is net wat je zegt, het versplinterd niet, maar is het daardoor nog wel gezond voor een hond ?
niet dat ik haar dat geef hoor, maar vroeg het me zo af..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:44

ja hoor, waarom zou het niet gezond zijn als het niet splinterd?

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 21:45

Nou, dat vroeg ik mij ook af, aangezien mij altijd wijs is gemaakt dat kip slecht is voor 'n hond..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:55

kip moet je (net als al het botwerk) rauw geven, het bot is dan een stuk zachter dan wanneer je het kookt, het keihard word en ook gaat splinteren als je hond er op kauwt.

"Gekookte botten zijn door het verhittingsproces van samenstelling veranderd, waardoor ze broos zijn geworden, gemakkelijk splinteren en moeilijk te verteren zijn"

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 22:00

Mm.. vandaar :) niet dat zij gauw kip enzo zal krijgen hoor, maar iig bedankt voor je uitleg :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:02

kip is een prima beestje om te voeren voor een hond...zie niet in waarom een kip slecht zou zijn,gaan hier geregeld hele kippen bij de honden naar binnen... :D

hebben ze wel een poosje werk aan ,aan zo'n braadkippetje :D

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:08

kimmie261 schreef:
hebben ze wel een poosje werk aan ,aan zo'n braadkippetje

Hihi ik zie die van jouw dat al oppeuzelen :D Heb je die foto nog met die koeienpoot? :')

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:14

Afbeelding

Afbeelding

tuurlijk...:D

(overigens was dit een recreatiebot voordat mensen denken dat dit hier hoofdvoer is... )

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:20

haha geweldig :') Ik denk alleen dat ts nu wel brokken blijft geven nadat ze dit heeft gezien :P
Ik blijf ook gewoon kvv geven hoor. Straks hangen die van mij aan een levende koeienpoot :=
Dan krijg ik vast ruzie met mijn man _O-

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:53

ja ik moet het in de magnetron defrost doen maar soms gaat het een paar sec te lang en begint die te koken heel vies daarom geef ik het liever nog een beetje bevroren (en hij gaat in de magnetron omdat me moeder het niet in de koelkast wil hebben)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:57

rOcky_lofz schreef:
Maar alsnog! een hond wat je krijgt, wat gewend is om brokken te krijgen, kan je toch niet zomaar overgooien naar vlees ? je weet niet hoe hij/zij reageert...

Maar als vlees daadwerkelijk beter is ? waarom is brok dan slecht ?
als het ene hoofdstel beter is, zijn de andere toch niet slecht?

Oh jawel hoor :j Zo heb ik dat ook gedaan bij onze Chihuahua pup (ja zo'n handtas-accesoire ja ;) )
Ik kreeg van de fokker een volle, nog dichte, zak Royal Canin Chihuahua puppy brokken wat hij daar ook gevoerd kreeg.
Ik was me toen al wel aan het inlezen over KVV en wilde dat ook wel gaan proberen maar wist er naar mijn gevoel nog niet helemaal genoeg vanaf en kende ook niemand met Chihuahua puppy's dus ik heb eerst die zak maar op gevoerd want weggooien vond ik ook zonde.

Tegen de tijd dat die zak op was had ik me al meer ingelezen in KVV en Barf, al viel Barfen al gauw af bij mij aangezien ik vegetariër ben en ik kipfilet snijden al een heule opgave vind :+ dus zodoende heb ik een pak Duck gekocht. Ik dacht, ik kies gewoon een merk wat ze hier in de buurt hebben en ik kijk wel, vind ik het niks dan ga ik gewoon verder met een ander merk.

Rambo heeft 's avonds zijn laatste bak brokken gekregen en de volgende dag heeft hij KVV als ontbijt gekregen.

Hij heeft er even een paar dagen wat dunnere ontlasting van gehad en maar daarna was zijn ontlasting veeel beter als op die Royal Canin. Daar was het altijd wisselend, dan dun, dan dikker, dan geel, dan weer een andere rare kleur.
De Duck vond ik echt een tegenvaller qua structuur en slikte het zelfs met zijn inieminie-chihuahua-puppentandjes heel door en stond me dan zo aan te kijken van 'nou baas, wanneer komt de rest?'

Dus toen dat pak op was, na 10 dagen ben ik overgegaan op Carnibest, dat vond ik echt precies wat ik in gedachten had.

Nu krijgt hij Lotgering, Carnibest en Tinlo door elkaar. Hij glimt als een spiegeltje, zit prachtig in zijn vacht en is nog steeds even kieskieurig met eten als hij met zijn brokken was. De ene keer eet hij het wel op, de andere keer kan ik het weggooien.

Ook wissel ik iedere dag af qua diersoort want als hij iets 3 dagen achter elkaar krijgt dan wil hij het al niet meeer. Zeikerd :roll:

Maar goed, gewoon cold turkey overschakelen gaat prima.

Ontdooien doe ik door het in een dicht tupperware bakje in de koelkast te leggen, als ik dan pens voor bijv, meurt niet heel mijn koelkast ernaar.
Als ik de pakken voer binnen krijg, à 500 gram, dan laat ik ze ietwat ontdooien tot ik ze kan snijden en dan snijd ik ze in stukken van zo'n 125 gram.Dat eet hij nu per dag, ik weet eigenlijk niet of het precies zoveel is als hij moet hebben, hij is nu bijna 9 maanden en is natuurlijk heel klein dus al veel meer uitgegroeid dan een grote hond van dezelfde leeftijd. Ben laatst bij de dierenarts geweest en die zei dat hij er perfect uitziet dus voorlopig blijf ik hem deze hoeveelheid maar geven.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 15-09-12 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:59

Luz_ElenaE ,uurtje in een bakje heet water( emmer) zetten gaat het niet door koken en werkt prima als ontdooimiddel :)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 23:02

Ik zal het eens zeggen tegen me ouders zeggen. zal vast beter werken dan een halfgekookt vies stinkende snee worst.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 23:08

Ja zeker, ik laat het ook altijd in warm water ontdooien tot het net genoeg ontdooid is dat ik er met een mes doorheen kan komen maar nog wel zo koud dat ik het weer opnieuw kan invriezen. In de magnetron wordt wel eens een vieze bende + die lucht, brrr.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 23:09

rOcky_lofz schreef:
Tessa_93 MAg ik vragen wat voor brokken ? Gewone ? sport ?of juist van de winkel ? geef je ze daarnaast ook fruit/groente ?

Mijn Border Collie krijgt brokken van het merk CHAMP Regular. ( dit voer krijgen politiehonden ook.) verder krijgt ze niets. ( ja af en toe een hondenkoekje, of kluif ) en ze doet het er perfect op! :j en ze is zéér goed op gewicht en ziet er goed uit zegt de dierenarts ;)

Hier nog even een foto:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 15-09-12 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 23:14

vers vlees alleen niet is voldoende....daar moet iets van groenten/vezels door.
Een wolf eet namelijk als eerste de pens/darmen op.Daarin zitten nog onverteerde plantenresten.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 23:18

Hier ook vlees. Tegenwoordig van Smuldier, gewoon in de supermarkt tekoop. Niks moeilijks aan, gewoon laten ontdooien en voeren.
Ook niks vies aan trouwens. Misschien aan t begin een beetje, maar als je de handigheid hebt gevonden hoef je niks aan te raken hoor.

Hier eten ze vlees omdat de oudste brok niet verteert. Komt het er voor weer uit of heeft ze duidelijk buikpijn en diaree.
Af en toe geven we eens brokken ertussen door, met name met het oog op (buitenlandse) vakantie's, dan krijgen ze Cavom, natuurbrok.'
Alleen maar positief over vlees hier! En het is in verhouding met brokken nieteens veel meer moeite en duurder.

Trouwens kan elke hond van brok over naar vlees, wel geleidelijk. Zou je ook eens over kunnen Google-en.

Geerke, hier krijgen ze 1x per dag wat gekookte groente erbij, maar meer omdat ze dat lekker vinden. Ben van mening dat dat niet
nodig is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 23:21

nee pens schudden ze uit,en ze eten niet eerst de pens op,en zeker niet de darmen,dat lusten ze echt niet,darmen zijn nooit een onderdeel in een versmenu van een hond... :n

een hond achtige vangt vooral kleine dieren,die gaan met huid en haar op,mochten ze een groter dier vangen en dan door de buik heen de pens vinden en deze opeten,dan wordt deze ruimschoot geschud voor hij opgaat,en ja,bij deze voor mensen die penslappen willen gaan voeren,doe dit niet in huis,het kan tot aan je plafond zitten de zooi :D

een hond is ip geen groente eter,hij eet alleen wat een klein knaagdier opgegeten heeft,en zoveel is dat niet.Dus maar een heel klein percentage van een dieet van een hond zal bestaan uit plantaardige resten/graanresten.

laat ik het zo zeggen,voer nu 30 jaar vers en mijn honden krijgen géén groente en vezels bijgevoerd......

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 23:25

Hier is het er eigenlijk ingeslopen toen Jua zo diaree'erig was en we kip met rijst kookte om t zaakje wat rust te geven.
Wij voerde trouwens voorheen Lotgerink, maar de leverancier waar wij het vandaan haalde was wat laks met het invriezen en we hadden
dus een paar keer rotte pakketjes gehad, en daar werd Jua echt ziek van. Dus toen besloten te zoeken naar een alternatief, eerst
Carnibest, daarna Smuldier (vanwege t budget alleen, Carnibest was ook prima!).

Die echte botten en karkassen voeren wij trouwens niet, vinden we dan weer net te :')
Komt ook bij dat Jua 2 tanden kwijt is en gevoelig is en dus niet of nauwelijks ergens op kan kluiven

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 23:33

kimmie261 schreef:
laat ik het zo zeggen,voer nu 30 jaar vers en mijn honden krijgen géén groente en vezels bijgevoerd......

Je voert je hond een dieet van 100% dierlijk voedsel? Dus alleen vlees/botten/orgaan/vis?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 23:49

Het is trouwens een aanrader om pens(Smuldier heeft ook 2 pens varianten) 's ochtends te voeren, dat meurt echt :')

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 00:13

Ik vind vers veel te lastig. Moet je zelf pakketjes gaan maken.
Heb ik een tijd gedaan, toen hier nog een slachterij in de buurt zat. Daar haalde ik dan het runderkopvlees, paardenhart (dat is trouwens een joekel van een hart...woog zeker 5 kg) en paardenwangen.
En dan uren in de keuken staan om alles te snijden en in zakjes af te wegen.....

Dan is KVV toch veeeel gemakkelijker. Weet ik tenminste ook dat ze alles krijgt wat ze nodig heeft.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 06:08

Ik maak gewoon iedere ochtend porties voor dezelfde dag, echt niet veel werk hoor