Hoe zit dit? met agresiefe hond.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:14

Musiess schreef:
ik vroeg eigenlijk niks over mijn hond. ik vroeg iets over de situatie als :
MIjn agresiefe hond die aangelijnd zit. word aangevallen door een loslopende hond.

Wettelijk gezien voldoe jij aan alle voorzorg maatregelen.
Dus de eigenaar van de aanvallende hond is verantwoordelijk.[/quote]

heh eindelijk een antwoord op mijn topic vraag[/quote]

Had je nu dat woordje "agressief" weg gelaten dan had je een topic gehad met mensen die verstand hebben van de wet. :7

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:14

Leuk voorbeeldje. Hebben een hond in training. Hond viel als jonge reu uit aan de lijn en vrij extreem. Waarom? onzeker en mensen aan de lijn die hem niet of nauwelijks konden corrigeren. waarom niet waren oud en slechter te been en de hond al snel een ook vrij grote hond enz.

Hond is hier in training. ook vooral om het uitvallen. Doet hij bij ons absoluut niet meer. Kan overal mee naar toe aan een slappe lijn. Zo gauw de baas hem overneemt is er van dit alles niks meer terug te vinden. En hond valt weer uit. Het ligt meestal echt niet aan de hond maar aan de andere kant van de lijn.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:19

Ik vraag me af waarom er zo geheimzinnig over de bloedlijn gedaan word want voor bv. een Wilawander en ikzelf ook een beetje,kunnen daar een hoop uit halen qua karakter. Je hebt nl. lijnen waar bv. angstagressie in voorkomt,of honden met een dominatieprobleem. Zo zijn er meerdere problemen op te noemen die kunnen voorkomen bij honden van welk ras ook en elke vorm heeft een andere aanpak nodig.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:22

Faruba schreef:
Ik vraag me af waarom er zo geheimzinnig over de bloedlijn gedaan word want voor bv. een Wilawander en ikzelf ook een beetje,kunnen daar een hoop uit halen qua karakter. Je hebt nl. lijnen waar bv. angstagressie in voorkomt,of honden met een dominatieprobleem. Zo zijn er meerdere problemen op te noemen die kunnen voorkomen bij honden van welk ras ook en elke vorm heeft een andere aanpak nodig.

Zoals ik het heb opgevat is het een hond zonder stamboom. Wat ik niet zo begrijp ook omdat de ouders ook dit gedrag lieten zien. Die combinatie en daar een hond van verbazen met nogal ja.

Ja was zeker benieuwd geweest wat voor een lijn het zou zijn. :D

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:25

Zit op telefoon en dat gaat niet zo makkelijk maar toch een reactie.
Ik las dat de hond met 10 weken gepakt/gebeten/belaagd is door een andere hond en dat de hond bij mensen zich wel prima gedraagt? Is de hond dan niet gewoon hartstikke onzeker ipv agressief?
Dat hij daarom redeneert op de manier van 'bijten of gebeten worden, aanval is de beste verdediging, de dood of de gladiolen' en meer van dat soort uitspraken. Ook omdat de hond zich met zoveel bombarie laat zien.
Zijn er geen rustige, kalme, zelfverzekerde honden waar jij je hond (als hij echt pakt desnoods eerst gemuilkorfd ook al vind ik dat echt extreem voor een pup van 8 mnd oud) bij kunt zetten, net zo lang tot de hond merkt dat al die show geen zin heeft. Bijvoorbeeld op een grasveldje. Dat jullie er gewoon een half uur voor uittrekken.

Een beetje hetzelfde als wat ik net al las van iemand die zijn/haar hond meenam naar flyball, gewoon zodat die hond zou zien dat andere honden heus niet allemaal verschrikkelijk zijn.

Als de hond zich zo gedraagt uit onzekerheid/angst zou ik hem inderdaad niet castreren, is het echt dominantie, dan zeker wel.

Trouwens, ff nieuwsgierig hoor, maar pa en ma zijn allebei bepaald geen lieverdjes en aan deze heb je ook je handen vol. Wordt er nog gefokt met dit stel? Lijkt me nou niet zo'n hele geschikte combi...

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:26

Als de ouders dit gedrag laten zien snap ik niet waarom er mee gefokt is,is in mijn ogen vragen om moeilijkheden. Helaas komt dit soort honden vaak terecht bij mensen die een hond met karakter zoeken en achteraf blijkt dat ze de hond toch niet kunnen hàndelen, met gevolg dat de hond de dupe is. Jammer.

Ashley,wat jij zegt zou best kunnen maar als je daar niet mee weet om te gaan krijg je problemen.

Wilawander,ook een herder zonder stamboom heeft ergens familie met stamboom,of de complete lijn moet zonder stamboom zijn natuurlijk. Maar dat lijkt mij sterk. ;)
Laatst bijgewerkt door Faruba op 08-09-12 00:31, in het totaal 2 keer bewerkt

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:28

Lijkt wel of ik over mijn mechelse herder lees. Hij was 1,5 jaar, 3e baas, uit asiel na auto ongeluk. Thuis een goede lieve betrouwbare hond maar buiten was het de duivel. Geen relaxte wandelingen, blind uitvallen naar honden en langsfietsende mannen. Vaak was ik sneller dan hem en kon ik hem corrigeren maar helaas twee maal mis gegaan en heeft hij zich eenmaal tegen mij gekeerd. Ik heb toen voor het eerst in mijn leven een hond mishandeld.

Uiteraard overal hulp ingeroepen maar geen enkele hondenschool dorst zijn handen hieraan te branden.

Uiteindelijk speelde ik met de gedachte om hem in te laten slapen, oproep op marktplaats als noodkreet leverde een gouden tip op. Heropvoeding in limburg bij een hondentrainer die politiehonden traint. Man werkt met jou en zijn honden om hond in gareel te krijgen. Binnen twee dagen, een heel andere hond.....wel huis de discipline opbrengen om te oefenen en af en toe een dagje op herhaling. Kosten toen in 2004, 100 euro per dag incl lunch.

Ssinds een jaar loopt hij in fabriekshal te waken. Hele lieve mensen, hij wordt in de watten gelegd, luistert prima MAAR zijn gedrag van toen komt weer terug. Binnenkort ga ik langs om samen met zijn verzorgers te trainen.

Dus hou hoop! Maar onderneem actie!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 07:14

Seven schreef:
Ze staat inderdaad onder appel maar ook als ze "vrij" is doet ze niets elke hond die ze tegen komt word anders benaderd ze leest de hond op een afstand en past dr gedrag aan.Ze is alweer 5 en heeft nooit de kans gehad zulk gedrag te ontwikkelen en gaat ze ook nooit ontwikkelen. Jij kan heel flauw reageren maar dat laat enkel zien dat je zelf nog niet ervaren genoeg bent om ook de andere kant te zien.

Ja ik heb agressieve staffies gezien en ja die hebben we hier ook gehad voor hertraining sommige leer je het nooit meer af die hebben altijd dat gedrag mogen laten zien. Die kan je enkel nog vervangend gedrag aanleren zoals negeren. Lezen van je hond is deel 1 in hoe leer ik mijn hond sociaal te zijn en dat krijg je niet door je hond strak aan de riem van alles weg te houden daarmee creeër je juist problemen.

Dus mijn honden zijn geen honden meer??
Waarom zouden ze bij mij geen honden meer zijn noem eens een voorbeeld.

En ik heb genoeg aan stem, spel beloning en houding om duidelijk te maken wat ik wil van de hond en ja daar komen bij high drive honden ook correcties bij maar geen stroom of andere geintjes

Kijk ariebren begrijpt het corrigeren doe je op het level van je hond vertoond die explosieve agressie moet je op het zelfde leven corrigeren foei of clik is dan niet genoeg.

Ik zeg nergens dat jou honden geen honden meer zijn. Maar jij schrijft zelf in je post (zo komt het op mij over) dat ze zichzelf wel wil verweren als een andere hond haar aan valt maar dat ze alleen haar bek maar open doet omdat jij daar zo'n controle over hebt. En dan vind ik persoonlijk dat je als baas veel te veel druk op je hond legt. Ik zou me daar echt niet goed over kunnen voelen en zeker niet mee op kunnen scheppen dat ik zo'n controle heb over mijn hond dat ze niets meer zelfstandig durft te ondernemen. Wat is er mis aan een hond die terug bijt als hij aangevallen wordt? Mijn honden zijn watjes en gaan de strijd nooit aan omdat ze in alles laten blijken dat ze zich over geven is er nooit strijd geweest. Echter als ik weet dat een hodn los loopt in de buurt waar ik ben die niet met andere honden overweg kan dan bescherm ik ook mijn honden daar tegen zodat er geen conflict kan ontstaan. Ik laat ze dan niet aan een paal staan omdat mensen dan kunnen zien als ze aangevallen worden dat ze niet terugvechten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 07:19

Musiess schreef:
Wilawander schreef:
Ben wel benieuwd naar de bloedlijn van deze hond.

Deze hond heeft geen erkende bloedlijn.
Echter weten wij uit ervaring dat dat niks wil zeggen.
Wij hebben ook laste hongen gehad met verschillende bekende bloedlijnen.

maar ook brave dh zonder bloedlijn

zeker heb je dat ook alleen als je hond uit een erkende geregistreerde lijn zou komen. En dan is het voor mensen die veel met het ras bezig zijn gewoon heel goede informatie dat in die lijnen verhoogde kans is op dit soort moeilijkere honden. Heb zelf ook veel mensen die mij advies vragen over bepaald ras en waar ze het beste hun hond vandaan kunnen halen omdat ze weten dat ik al jaren ervaring heb met honden van het ras en verschillende fokkers. Deze lijn zou je dan niet aanraden voor beginners of mensen die een leuke huishond duitse herder zoeken..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 07:27

thillie schreef:
Beetje jammer als je het zelf zo goed weet waarom vraag je dan advies??? Vindt het goed van je dat je naar gedrag en gehoorzaamheid cursus gaat hoop dat het een goede is want ook daar zit heel veel verschil in.

EG is niets anders (over het algemeen() dan Elementaire gehoorzaamheid. wat je daar gaat leren is volgen, zitten, naast, af, vak sturen, apporteren, staan en betasten!, begroeten en hand geven aan degene die langs komt! e.d. en wordt over het algemeen ook gegeven door mensen die gewoon al jaren trainen en verder geen opleiding hebben.

Heb al eerder in het topic gevraagd of haar EG hetzelfde is dan de algemene EG (er zijn nogal wat onofficiele hondenscholen die dezelfde afkorting gebruiken voor iets totaal anders). EG is in dat geval absoluut geen training om dit soort bijtproblemen op te lossen omdat degene voor de groep heel de groep les moet geven en geen tijd heeft om 10 á 16 lessen bezig te zijn met 1 hond en 1 baas om deze zeer grote problemen in dat geval (hij moet staan en betasten toe laten door vreemden) en dat los je niet zomaar even op. Je verknalt het alleen eerder als het verkeerd aangepakt wordt.

Dus vandaar dat ik het al eerder gevraagd heb want met deze problemen beginnen aan een EG cursus lijkt mij absoluut onverstandig voor de gemiddelde andere mensen en honden op het veld ook. Moeten ze 'hier' komen het zijn allemaal pubers. Vele nog enorm speels en gaan even buurten bij andere honden en dan sta jij daar met jou hond op het veld waar niemand bij in de buurt kan komen. E Dat gaat gewoon een keer fout........

Maar nogmaals, ze kan een andere EG bedoelen.

Seven

Re: Hoe zit dit? met agresiefe hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:13

Dat is hoe jij het dan leest Dierenfan, ze is een hond die niet hoeft te vechten ze weet hoe ze om moet gaan met agressie van een andere hond, bepaald gedrag negeerd ze ander gedrag straffd ze af maar nooit vast houdend of scheurend dat is ook geen normaal gedrag.

Een afstraffing bij haar is een korte nip een blik en de andere hond heeft het echt wel begrepen :D

Ze is juist een hond, ze woont in een roedel, heeft werk met andere honden en mag thuis lekker alles doen in de tuin etc wat ze maar wil.
Je bent van harte welkom haar te ontmoeten en te zien hoe ze het regeld met andere honden zonder strijd

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:22

TS: mijn herder heeft precies hetzelfde gedrag vertoont. Mensen moesten niet te dicht in de buurt komen, hem aankijken of over hem heen buigen want dan greep hij. Andere honden kon hij ook niets mee. Dan werd hij hij helemaal blind en
Was hij niet meer te houden. (Ook met paar maanden oud aangevallen door een andere hond.) 2x poging gedaan om iemand te pakken die langsliep.
3 goed bekendstaande gedragsdeskundigen hebben hem bekeken waaronder iemand die afgekeurde politiehonden traint en de gestoorde via de uithof. Niets hielp. Ja, de teletac erop zetten. Dat hielp enigzins. 1 gedragsdeskundige vond dat we ipo training moesten doen. Oa met pakwerk. Hij zat in het pakwerk en zou hem wel even trainen. Hij moest daar hard aangepakt worden. Dus slipketting of prikband en corrigeren. Dit ging mis. Tijdens gevecht met andere hond heeft de trainer hem van achteren een schop gegeven. Hond draaide zich uit reaktie om en hing in zn been. Groot gat erin, hond zou aggressief zijn en ik kon vertrekken. Moest hem maar inslapen enz.
Daar zat ik dan met een hond die niemand op training wilde. Ben hem toen op advies uit gaan laten met muilkorf. Ik liep hiermee een stuk rustiger omdat ik wist dat hij niets kon doen. Merkte dit ook aan mn hond. Hond is binnenste buiten gekeerd en had hd. Maar of dit de oorzaak was van zn gedrag?
Hij heeft toen een 2 weken op pijnstillers gestaan omte kijken of hij anders reageerde. Dat scheelde iets. Toen chemische castratie. Hielp ook iets. Hierna gewoon gecastreerd en hij werd een stuk rustiger en stabieler.

Maar wat nu?
Contact opgezocht met de martin gaus academie.
Meningen zijn verdeeld en zal ook hier een hoop oliebol erover te horen krijgen maar hun hebben mn hond super geholpen. Eerst getest if hij agressief was of onzeker. Bleek voornamelijk het laatste. Gedeeltelijk reageerde hij op mijn gedrag. Onbewust fokte ik hem op. Ik was geen leider over hem dus hij nam die leiding. Hij is daar 4 weken in interne training geweest. Kreeg een totaal andere hond terug. Na een paar dagen zat hij Al met een andere hond in de kennel. Wat ik totaal nooit had verwacht. Hij moest zn vertrouwen in honden terug krijgen en wist niet wat normaal honden gedrag was. Hij speelde daar met honden. Hij werd daar getraind halti/gentle leeder icm clicker en lamsvlees. Dit werkte supers bij hem. Terwijl hij mij normaal met halti de bosjes in zou sleuren.
Correcties geven werkte bij hem juist averechts. Hij ging dit aan hetgeen koppelen wat hij zag. Dus hij reageerd verkeerd op hond, ik corrigeerde hem en hij koppelde dit aan de hond. Dus, hond betekend ellende. Een correctie.
Hun gingen negatief gedrag negeren. Lopen, aandachtsoefeningen met clicker. Andere hond ver op afstand. Hij mocht even 2 tellen naar de andere hond kijken maar xodra hij gig fixeren, of borstelen, meten zonder wat zeggen omdraaien en de andere kant oplopen. Ook al gaat hij tekeer. Meesleuren zonder rukken. Hond was verbouwereert. Je loopt van de andere hond weg dus voor jouw hond voelt het als falen. Hij heeft verloren. En dit verder uitgebouwd. Elke keer als hj dreigde uit te vallen of negatief gedrag vertoonde, omdraaien. Zonder rukken zonder stem. Het voor wezen. Het voor hem oplossen. Als hij uitvalt dan ben je te laat en heb je een paar belangrijke voortekenen gemist. Dan wordt het zwart voor hun ogen en zijn ze niet te bereiken. Dan ook grote kans dat je gebeten wordt omdat ze zich afmoeten reageren.
Ze konden op een gegeven moment op een meter afstand van andere hond lopen zonder dat hij keek of negatief gedrag vertoonde. Ze konden bij hem in de kennel om te knuffelen. Ze zijn met hem door lelystad gelopen en over endrukke markt waar mensen op 40 cm van hem afliepen. Iet s wat andere trainers niet voor elkaar kregen, of met harde hand.
Heb dus een totaal andere hond gekregen. Als ik uet niet vertrouw, of voor zekerheid moet ik hem muilkorf om doen. 1 die niet kstrak om neus zit. Genoeg om geen letsel te veroorzaken maar niet 1 die druk geeft. Als hij druk geeft op de rug van de neus dan kan de hond dat zien als een correctie. En dit weerk koppele aan wat ze zien en agressief reageren.
Nu totaal geen problemen ermee. Ik vermijd drukke risicovolle gebieden en als ik er wel naar toe zou gaan dan krijgt hij een muilkorf om. Voor mijn geruststelling en ter voorkoming van ongelukken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:37

Ik heb nog wel een tip voor het geval er weer een hond (blij of niet blij) op je af komt gerend. Ipv met halstertouw, met een leadrope lopen. Zijn ook een stuk sterker én langer. Je kunt er zeer gericht mee zwaaien.

Werkte erg goed toen er een niet zo'n lieve DH-teef op de reu (+50 kilo) afkwam waar ik mee liep. Die zich eindelijk netjes gedroeg aan de riem, dus wou hem niet in die situatie hebben en mezelf bewijzen als beschermer!

Reu kort gehouden, met de leadrope gaan zwaaien en ja, dan krijgt desbetreffende hond een harde tik op z'n neus als hij niet in de remmen gaat. Maar op die manier kun je de hond al van een afstand corrigeren en kun jij de lichaamstaal behouden die je nodig hebt (rechtop staan, de hand waar je de hond in hebt hetzelfde houden)
En inderdaad, rent de hond dan nog steeds door, zwiept mijn been uit, beland hond weer een stukje terug, leadrope komt er weer aan, etc.
Tot nu toe geen betere manier gevonden waarmee je de grootste engste hond op afstand kan houden zonder je koele hoofd te verliezen.

En uiteraard zal een hond die verder geen kwaad bedoelt maar alleen vrolijk kennis wilt maken allang stoppen voordat ie de leadrope voelt of mijn been tegenkomt. De honden die met wat minder vriendelijke bedoelingen komen en wat vasthoudender zijn, komen ze misschien wel tegen.

Als je hond trouwens echt 'zwart voor z'n ogen' krijgt, omdraaien, contact herstellen en weer terug lopen. Een hond die niks meer ziet is niet te corrigeren, dus moet je hem uit de situatie halen.