Bokkers met vissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:55

Ik heb een externe pomp. Vroeger een Eheim gehad (gratis overgenomen, vrij oud), was een potfilter, een cylindervormige. Werkte prima, maar toen er een grotere bak kwam met twee panaque maccus (zijn zeer grote vervuilers) heb ik een grotere, nieuwe pomp gekocht (ook een potfilter, vierkante), een SuperFish AquaPro 1SP. Koste iets van 80 euro destijds. Ik ben er erg tevreden mee, maakt niet al teveel geluid en doet goed z'n werk, en is zeer makkelijk schoon te maken wanneer dat nodig is (watten vervangen e.d.).
Opsturen via Marktplaats heb ik geen ervaring mee, zou dat zelf ook wel een beetje eng vinden om te doen eigenlijk. Eheim is wel een erg goed merk, goed kwaliteitspul. Kan ik je wel aanraden :j

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:01

Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien. :D Met externe pompen kan ik je niet helpen, ken ik niets van.

Muronia

Re: Bokkers met vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:50

Ik heb de aqua pro 1, 2 en 3 gehad, dus ik ken ze wel. Ook de eheim ecco potfilter, zo'n oudje :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:03

Leorah kan jij mij misschien helpen. Heb een Aqua Pro 2 overgenomen van een bokker en aangesloten maar hij lekt tussen de kop en de behuizing en we komen er niet uit hoe. Hij zuigt ook maar half aan. Of ik m nu aanzet of uitlaat en alleen de "in" kraan open zet hij lekt gruwelijk

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:19

Ik vermoed dat er een rubberen ring niet goed tussen zit? Of je hebt de knop die er bovenop zit (die je er uit kan draaien) niet goed dicht op de één of andere manier? Ik begrijp niet helemaal waar het lekt uit je verhaal.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:23

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:29

ok das duidelijk. Dit heb ik ook een keer gehad toen ik begon. Er zit toch iets niet goed in elkaar. Normaal gesproken zuigt ie zich vacuum en gaat dan pompen. Nu werkt ie het water er uit, dus ik zou even nakijken of de vulling helemaal goed zit en de gaatjes en buizen goed op elkaar aansluiten binnenin de pomp (dit zit ook met rubbers er tussen als het goed is?)dan de boel opnieuw vast, goed checken dat de klemmen in de hoeken goed dichtklikken en check of je de in- en uitstroom wel op de goede plek hebt zitten (dat wil ook nog wel eens de oorzaak zijn). Staat als het goed is bovenop de pomp wat in en out is.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:34

Ja klopt. In de bakjes heb ik alleen maar 1 rubbertje tussen de bakjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier hoe ie in elkaar zit

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:01

Bij mijn weten hoort er bij alle 2 of 3 van die laagjes een rubber ring er tussen. Klopt het nu wel dat het de bovenste ring in het gat van het deksel past? En zit er een knik in de slang? Dat lijkt een beetje zo op de foto. In dat geval zeker ervoor zorgen dat de knik er uit gaat, want dan zou het water er niet goed doorheen kunnen lopen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:04

Ja slangen zijn nieuw dus nog niet overal even glad maar het is ook geen knik. Het past allemaal, sluit goed, kan me niet voorstellen dat het gebrek aan ringen een lek tussen het deksel en de bak kunnen veroorzaken. Heb nu de rubberen ring naar het bovenste bakje verplaatst maar dit maakt geen verschil. Als ik de "in" kraan aanzet dan zuigt ie aan maar niet zoveel dat de slangen helemaal vol lopen. Zit altijd wel wat lucht in. Wat is de beste manier om een stilstaande pomp aan de gang te krijgen? Ik doe nu "in" open. Ontluchten, stekker erin en dan "uit" open

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:07

Ohh, dan moet je de uitstroom-slang aanzuigen met je mond. Kan inderdaad een tijdje duren voordat ie hem rond heeft. Maar lekt het nu niet meer dan behalve dat hij nog niet rondspoelt?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:09

Als ie uitstaat met alle kranen dicht dan lekt ie niet

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:22

hij moet aan staan, als je hem rond wil krijgen, anders lukt het zeker niet. beide kranen moeten open staan ook.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:23

Als ie uitstaat en de "in" kraan staat open dan lekt ie al

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:26

ik denk dat het deksel er dan toch nog steeds niet helemaal goed op zit. Het gat van het deksel moet precies in de buis van de filterlaag vallen en als dat nét niet goed zit, dan krijg je dit al. Even daarmee wurmen vrees ik. Je merkt het op de één of andere manier aan hoe die haakjes dichtklikken of het goed is of niet.. En heb je goed nagekeken of het dopje bovenop (die kun je draaien) wel echt dicht staat? als er lucht in komt, dan loopt ie ook fout.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 01:31

Deksel zuigt vacuum want als ik m terwijl ie aanstaat eraf probeer te halen lukt dat niet. Toch is ie zo lek als een mandje wát ik ook doe. Ding helemaal leeg, in slang aanzuigen en de pomp vullen, mandjes en alles eruit. Pomp vult en is bijna vol, stekker erin, ontluchten, uit slang aan en het is weer mis. Hij kan de druk op een of andere manier niet aan. Ik ben er goed klaar mee, ik koop wel een Eheim

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:28

In het deksel zit ook een rubber ring, ik had precies hetzelfde probleem als jij met mijn eheim pomp.
Ik had alles goed aangesloten, en elke keer als ik de slangen open deed stroomde het water er al uit.
Ik ben toen met de hele pomp naar mijn aquaria speciaalzaak gegaan, en die hebben de rubber ring in het deksel vervangen,kostte me 15 euro, en nu is ie perfect!
Ik had geluk, want ze verkopen eheim pompen, maar ook alle losse onderdelen, en ze hadden het zo gemaakt voor me.

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:49

Leuk weer eens een aquariumtopic.
Ik ben zelf groot cichlide-fan, maar ik heb op dit moment (eigenlijk al jaren) een tropisch mengelmoesje. Langzaam aan wordt het nu steeds rustiger in de bak en ik koop er eigenlijk niks bij om misschien toch over een tijdje over te kunnen gaan naar een cichliden-bak.
Op dit moment heb ik nog 6 japonica-garnalen, 2 zwarte keizertetra's, 1 otocinclus en 1 Hypostomus soniae (L137) in mijn 240L bak. Voorheen zat er ook nog een groepje cory's in, waren er meer keizertetra's en oto's en zat er een harempje kaketoecichliden in.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:54

oeh die apistogamma cactutoide vind ik leuke diertjes! toch ook wel weer cichlide he ;).

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:57

Ik heb ook visjes. Guppen. Heb een bak van 60 x 30 x 25 ongeveer zo uit mijn hoofd. Heb er guppies in zitten. Momenteel 2 mannetjes en 8 vrouwtjes en "helaas" ook nog tien babys die al aardig groot worden. Moet daar dus een huisje voor gaan zoeken.

Ik heb nog geen verwarming in mijn bak. Misschien dat ik die van de winter wel aanschaf maar ze doen het zo echt heel prima.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:30

Cichlides zijn echt hele leuke type vissen, hebben veel meer een 'leven' dan mijn andere vissen :j meest bizarre vind ik dat ze best goed achteruit kunnen zwemmen, zijn echt de enige vissen in mijn aquarium die dat doen

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:56

Lowara schreef:
Cichlides zijn echt hele leuke type vissen, hebben veel meer een 'leven' dan mijn andere vissen :j meest bizarre vind ik dat ze best goed achteruit kunnen zwemmen, zijn echt de enige vissen in mijn aquarium die dat doen

Dat viel mij ook al op! Al mijn andere vissen kunnen dat niet ofzo, maar mijn ramirezi's wel. Ze zijn altijd lekker aan het rondscharrelen op de bodem :)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:45

Om maar weer eens een berichtje te plaatsen, kom ik eventjes langs!
Want sinds vandaag zitten er Crystal Red garnaaltjes in mijn aquarium en ik ben helemaal blij! Het zijn geweldige beestjes om naar de kijken!

Afbeelding

De garnaaltjes komen bij een vriendin vandaan en die heeft mij ook nog een stelletje slaketende slakken (Anentome Helena) meegegeven. Nou, die hebben eerst eventjes de bak doorgecrosst om nu vervolgens aan elkaar vast geplakt te zitten!

Heerlijk een aqaurium erbij! :D

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:43

Met spongebob attributen erbij!!!!

Hier nog 2 dagen voor mijn eerste vis in mijn indraai aquarium mag. Wel eng.. Die eerste heeft de meeste risico op eventueel doodgaan. We 'offeren' een oude sumatraan op voor deze missie :=

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 00:08

Eindelijk alles bij elkaar wat ik hebben wil!!
Is wat voor nodig, maar dan heb je ook wat :')

Hoe lang staat je aquarium al te draaien?