Kat met gebruiksaanwijzing, asiel wordt zijn dood

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:52

heb al eerder gezegd dat ik het jammer vind als dat kat weg zou moeten voor het ook maar is geprobeerd,maar als ze dat risico NIET wil nemen ik het netter zou hebben gevonden als ze eerder stappen had ondernomen,ze is in september uitgerekend en had dus al maanden geleden op zoek kunnen gaan naar een oplossing.
en ja risico berekening doen we onbewust elke dag. alleen als het genoeg voor je op levert zijn wij bereid het risico op zij te zetten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:54

En dan nog, de ouders maken de keuze. Als de toekomstige ouders liever deze kat niet bij hun kindje willen is dat hun verantwoordelijkheid, hun eigen afweging.

Natuurlijk geven wij hier ook tips en andere ideeën voor plek voor de kat, maar wij zijn niet verantwoordelijk voor die baby. Dus als het misgaat worden wij er niet op aangekeken en hebben geen last van de consequenties. Dus de ouders moeten ook doen waar zij zich het beste bij voelen.

Dan kunnen wel de gordels, inentingen en weet ik veel wat erbij worden gehaald maar dat slaat natuurlijk nergens op. Heeft niets met een baby en een kat te maken.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:55

Ik zou het pas jammer vinden als ze de kat houdt en dat blijkt dat het niet werkt.

Dat ze toch een keer vergeten is de slaapkamerdeur dicht te doen en dat de kat het kind te grazen heeft genomen. Dát zou ik oprecht jammer vinden.

Vooral voor de kat. Ik denk namelijk niet dat er dan nog weloverwogen een fijn huisje voor het dier wordt gezocht.

Net als Cam vind ik ook dat ze wel heel laat bedenkt dat een agressieve kat en een baby misschien toch niet zo handig samen gaat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:58

svdijk schreef:
Ik denk dat de soep een beetje te heet word gegeten...
Een kat is, zoals al eerder aangehaald, heel anders dan een hond.
En tja, een kat kan lelijk verwonden, maar niet dodelijk als een hond, tenzij de kat enorme slachttanden heeft?Lijkt me niet toch?

Maar wel echt heel smerig verwonden.
Mijn kat heeft toen bij zowel mijn schoonmaakster (die ging schoonmaken waar de kat zich had verstopt) als een keer bij mijn schoonmoeder (had blijkbaar een ringtone op haar GSM met een frequentie die pijnlijk was voor kattenoren) gesprongen met de nagels in de polsen en zich zo met klauwtjes er nog in naar beneden laten glijden. Beide keren echt hele diepe halen waardoor de huid van de hele onderarm te halen was op het gekrabte deel, ging natuurlijk nog ontsteken ook.
Vervang dat eens door een kruipende peuter en een babyspeelgoedje met een muziekje erop en dan de oppervlakte arm van een volwassene versus het formaat van een kind van 0-3 jaar en dan is het beeld alweer behoorlijk gruwelijk.
Ik ben dus nog voor de geboorte van de oudste met alle muziekjes en geluidjes aan de gang geweest die ik kon vinden, en voor elke ook maar enigszins aanvallende reactie heeft katlief een hele beste volley van me gekregen, weglopen juist beloont. Maar ik was er op voorbereid door de voorgaande incidenten en mijn kat is an sich normaal niet agressief. De kat waar we nu over spreken gaat als een soort waakkat tekeer, die zou ik echt niet durven houden.

Over risico's: er zijn ongevallen die je nauwelijks kunt voorkomen en ongevallen waar je eigen schuld aan draagt als ouder imo.
Ik heb mijn peuter ooit halverwege de trap aangetroffen omdat ik te lui was geweest om de deur achter mijn kont dicht te doen toen ik was naar boven bracht 'want ze was nog nooit zelf de trap opgegaan'. Was ze gevallen en had ze haar nek gebroken dan had ik een levenslange schuld gevoeld, want het was gewoon oerstom van me.
Maar word ik in de auto geramd door een dronken idioot terwijl mijn kind gewoon in een veilig zitje zit, ik heb voorzichtig gereden, etc. etc. dan voel ik geen schuld dat ik auto aan het rijden was, dan ruk ik die dronkeman zijn kop van zijn romp...

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:09

Een soortgelijke kat hebben wij ook gehad. Een lichtrood katertje van de boerderij. Gevonden toen hij een paar weken oud was en grootgebracht met de fles. Beest was onwijs aanhankelijk, maar ook knettergestoord. Kon ook vanuit het niets aanvallen. Klom tot bovenin de gordijnen,sloopte alles en beet hard. Keihard! Straffen had geen enkel nut. Hij ging alleen nog maar harder in de aanval. Heeft meerdere mensen gegrepen. Uiteindelijk is hij op tweejarige leeftijd overleden plotseling. Achteraf denk ik dat hij misschien een tumor of iets dergelijks gehad heeft. Of is het wel een gevolg van het 'boerderijkat' geweest zijn in combinatie met het wees zijn en het 'valen en donderstralen' verhaal.

Deze kat had ik nooit in huis gehouden met een klein kind/vreemde. Laat staan een baby. En al helemaal niet om te kijken of het misschien toch wel gaat. Daar stel je je kind toch niet aan bloot?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:12

Toch weet je dat je risico loopt door een dronke automobilist aan gereden te worden maar neem je het risico en stap je toch in een auto. En dat bedoel ik dus. Je loopt diverse risico 's maar neemt dat risico toch.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:19

Je zegt zelf al: Alleen als het je genoeg oplevert, zet je er een risico op zij.

Wat zijn de voordelen van het houden van deze kat terwijl er een baby in huis komt?
Voor de kat geeft het stress vanwege babygeluid/visite. Voor de eigenaar geeft het stress. De baby loopt risico.

Wat zijn de voordelen van het wegdoen van de kat?De kat heeft stress vanwege verhuizing. De eigenaar heeft geen stress. De baby loopt geen risico (iig niet door de kat)

Als eigenaar moet je verantwoording nemen voor je dier. Maar het hoeft niet altijd het beste voor het dier te zijn om bij de eigenaar te blijven.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:24

CK88 schreef:
Een vriendin heeft een kat al vanaf kitten van 8 weken. Een prachtige lichtrode poes, ze komt van een boerderij. Het is een super lief beestje, voor hun dan. De kat reageert erg heftig op vreemd bezoek, en met heftig bedoel ik dat de kat midden in de kamer gaat staan en er niemand meer langs laat. Ze wordt dan echt vals en gromt, ze wil welleens een tik uitdelen. Als je wat langer in de kamer bent accepteert ze het wel, maar ze blijft alert.

Ze heeft al met een katten gedragskundige gepraat, en die zei dat het angst was en de kat het huis en 'haar' gezin wil beschermen.

Even een realitycheck hoor, de kat waar dit topic om begonnen is heeft voor zover bekend geen armen ontveld of achter gesloten deuren liggen wachten om wie of wat dan ook te grazen te nemen. Ze wil weleens een tik uitdelen. That's it. Als je dat weet op te blazen tot een horrorverhaal over aangevreten babylijfjes kijk je teveel televisie of ben je toe aan een creatieve uitdaging om je overtollige fantasie op te botvieren.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:28

Ok. Deze kat heeft de neiging om 'tikken' uit te delen. Da's inderdaad minder heftig als een 'echte' aanval. Maar wat voor effect zal een 'tik' van de kat tegen een babyhoofdje hebben, denk je?

Een vriend van mij heeft een litteken van een paar centimeter naast zijn oog. Omdat hij als peuter te dicht bij een boerderijkat kwam, de signalen niet oppakte en deze kat een haal over zijn gezicht heeft gegeven.

Van een litteken ga je natuurlijk niet dood. Echt een trauma heeft hij ook niet. Maar hij heeft écht een onwijze, ongezonde aversie tegen katten.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:30

Maura je bent me net voor.
men is bang dat er iets mis gaat.
dat risico (ja daar kom ik weer) loop je in mijn ogen met elk huisdier
Ja ja ik durf het hard op te zeggen , dat loop je zelfs met andere kinderen in het huis (oudere broertjes en zusjes )

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:32

mijn zwager heeft ooit een gebroken arm over gehouden omdat zijn oudere broer hem een duw gaf en hij van de stoel viel .

Peppertree

Re: Kat met gebruiksaanwijzing, asiel wordt zijn dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:33

Tja. Een oudere broer doe je dan ook iets minder makkelijk weg als een valse kat.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:36

Idd :j

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:45

Peppertree schreef:
Ok. Deze kat heeft de neiging om 'tikken' uit te delen. Da's inderdaad minder heftig als een 'echte' aanval. Maar wat voor effect zal een 'tik' van de kat tegen een babyhoofdje hebben, denk je?

Weinig. De meeste babyhoofdjes die ik heb gezien waren niet van suiker. Sterker nog, baby's zijn zo ontworpen dat ze wel iets kunnen hebben. Er zit lekker veel kraakbeen in zodat ze niet snel breken. Ze stuiteren niet, maar op het nekje na kunnen ze verbazingwekkend goed tegen botsen en stoten. En een kat die met een tik een babynekje breekt moet toch een behoorlijk formaat hebben hoor, dat red je niet met 3 tot 5 kilo.
Peppertree schreef:
Een vriend van mij heeft een litteken van een paar centimeter naast zijn oog. Omdat hij als peuter te dicht bij een boerderijkat kwam, de signalen niet oppakte en deze kat een haal over zijn gezicht heeft gegeven.
Van een litteken ga je natuurlijk niet dood. Echt een trauma heeft hij ook niet. Maar hij heeft écht een onwijze, ongezonde aversie tegen katten.

banketstaaf voor die vriend. Beetje slordig van de ouders om een peuter op een boerderijkat (of willekurig welk onbekend dier) af te laten gaan. Wel een beetje sneu om levenslang een ongezonde aversie tegen alle katten te koesteren omdat er ooit eentje naar je heeft uitgehaald. Voor zulke problemen bestaan uitstekende therapieën, kan het leven zomaar een stuk leuker van worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:46

cam schreef:
Toch weet je dat je risico loopt door een dronke automobilist aan gereden te worden maar neem je het risico en stap je toch in een auto. En dat bedoel ik dus. Je loopt diverse risico 's maar neemt dat risico toch.

En jij vindt het risico van een eventueel tegenkomen van een dronken automobilist wel vergelijkbaar met het risico (als je dat nog risico kunt noemen, het is al bijna een zekerheid := ) van het samenplaatsen van een weerloze baby met een kat die zich nu al agressief gedraagt tegenover volwassenen? Vind ik een beetje bizar :o

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:49

ja idd
Laatst bijgewerkt door cam op 25-07-12 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

oke, denken we daar anders over :+

cam

mag gelukkig toch

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:51

Ik heb volwassen kinderen het risico dat ze tijdens het uit gaan een dronken automobilist tegen komen is een groter risico dan een Misschien agressieve kat :+
En toch mogen ze van mij uitgaan :D

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:55

weet je een hele lieve kat die in de box springt en aan zijn staart wordt getrokken door een baby kan uit halen en dus schade veroorzaken.Huisdieren en baby's en kleine kinderen moet je altijd en dan bedoel ik ook echt altijd gescheiden houden als je er niet bent. zo heb ik het tenminste altijd gedaan en ik had 9 katten en 3 honden

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:57

Misschien zie ik daarom het probleem niet

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:20

Maar jij had waarschijnlijk geen kat die het bezoek al aanvalt :=

Nadeel van katten is wel dat ze nare en vooral vieze wonden geven, mijn huid is altijd erg opgezet als ik wel een krab krijg. Dus ik kan mij echt wel indenken dat je daar niet op zit te wachten bij een hulpeloos wezentje met een tere huid.

Opzich ook goed dat de ouders hier goed over nadenken wat dat betreft :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:51

cam schreef:
weet je een hele lieve kat die in de box springt en aan zijn staart wordt getrokken door een baby kan uit halen en dus schade veroorzaken.Huisdieren en baby's en kleine kinderen moet je altijd en dan bedoel ik ook echt altijd gescheiden houden als je er niet bent. zo heb ik het tenminste altijd gedaan en ik had 9 katten en 3 honden

Ben ik met je eens, maar ik heb vier katten die normaal kattengedrag vertonen: als het maar enigszins in de mogelijkheid zit vermijden ze conflicten en afgezien van die ene kat die zo smerig heeft aangevallen uit angst, heeft er nog nooit een schade berokkent aan anderen.
Deze kat zoekt het conflict op, en nog niet eens naar een hulpeloos dier (baby) met raar gedrag, waar veel katten toch al wantrouwend op reageren, maar zelfs al tegen grote volwassenen die zich niet eens met de kat bemoeien. Dat vind ik abnormaal gedrag voor een kat en ik denk dat de drempel om een baby of peuter iets aan te doen nog veel lager ligt.

Daarnaast: stel dat die kat idd een aanval op het kindje doet, en het gezichtje ligt open, wat is dan je reactie als ouder, gewoon in de eerste emotie? Ik denk niet iets diervriendelijks :+

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:54

Ik heb niet het hele topic gelezen dus ik weet niet of iemand deze tip al heeft gegeven, maar ik zou je vriendin Feliway aanraden, zo'n verstuiver in het stopcontact.

Kost 30 euro en ik heb er al meer dan 1 kat totaal van zien veranderen. Niet een beetje maar echt totaal anders. Duurt ongeveer 3 weken voordat het echt helemaal 'aanslaat' en is te koop bij elke dierenwinkel. Misschien kan ze het dan toch nog proberen met deze poezel.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:06

Getuigenis

Het was al gekend dat mannen (ook) zwangerschapskwaaltjes kunnen vertonen: 1 op vijf
leeft zelfs zover mee dat ook zij misselijk en moe zijn en rare goestingskes hebben.
Maar bij de zwangere Rachel Rounds (41 j, 29 weken zwanger) gebeurde er iets
anders: "Zodra mijn buik begon te groeien, veranderde het gedrag van onze wijfjeslabrador Maxi helemaal."

Maxi is 7 jaar en heeft zelf nog nooit puppies gehad.
"Het begon allemaal enkele weken terug toen ik op dokters voorschrift aan het rusten was in de zetel,
en ik in slaap viel.
Toen ik wakker werd probeerde ze op mij te zitten.
Dat mag misschien normaal klinken, maar Maxi mag helemaal niet in de zetel én ze weegt 25 kilogram.
In de maanden voordien had ze ook nog nooit zulk gedrag vertoond."

Normale reactie? Hond wegduwen. Dat deed ook Rachel,
met alweer een onverwacht effect: "Ze begon te janken en te blaffen en ze 'kneedde' mijn buik met haar poten.
Op een ander moment onbtlootte ik mijn buik, en weer begon ze te janken, likte ze mijn buik,
liep enkele rondjes en plaatste ten slotte weer haar poot op mijn buik."

Toeval? Nee hoor
Het was geen toevallig gedrag: sindsdien is de hond niet weg te slaan van zijn zwangere baasje:
ze volgt haar overal, tot in het toilet toe. Ze reageert beschermend en is veranderd van een hond
die nooit een geluid maakte, naar iemand die blaft en gromt naar iedereen die aan de deur durft te komen.

"Ze is altijd al een knuffelhond geweest en ik ben duidelijk haar favoriet, maar ze heeft nog nooit zo geplakt
of zo gereageerd. Als we wandelen keek ze zelfs niet naar andere honden, ze speelde ook niet met ons,
ze liep gewoon kwispelend rond in haar eigen wereldje.
Nog nooit had ze één agressieve reactie, naar mensen of andere honden. Tot nu dus."

Niet de enige
Rachel is niet de enige.
Een kleine internetzoektocht leert dat honden (en soms ook katten) van allerlei rassen
en karakters geobsedeerd worden door de buik en hun baasje extreem gaan beschermen.
Zo extreem dat in sommige gevallen de partner niet meer in de buurt van de vrouw in verwachting kan komen.
Het omgekeerde bestaat ook, maar is minder gedocumenteerd: huisdieren die expres wegblijven van de zwangere vrouw, haar negeren of zelfs weglopen.

Wetenschappelijk bewijs is er niet, maar het overweldigend aantal forumposts vraagt toch om een mogelijke verklaring. Of honden weten dat je zwanger bent is nog maar de vraag, maar zeker lijkt wel dat ze oppikken dat er 'iets' is.

1) Geurzin
Honden hebben een scherpe geurzin, wat (deels?) een verklaring kan zijn voor het feit dat ze
bijvoorbeeld onweer voelen aankomen of getraind kunnen worden om drugs, lijken, kanker of
zelfs hypoglycemie op te sporen.

Volgens deze vaardigheid kunnen honden dus misschien het zwangerschapshormoon HCG waarnemen,
sommigen gaan zover om te beweren dat dit zelfs kan nog voor de vrouw zelf weet dat ze zwanger is.
De meeste gedragswijzigingen lijken zich echter een paar maanden in de zwangerschap voor te doen.

2) Gedragsverandering
Honden zijn ook heel gevoelig aan gedragsverandering.
Zonder dat je je ervan bewust bent, verandert er heel wat in je gedrag en bewegingen.
Je zit of slaapt meer, je krijgt meer aandacht, je wandelt anders, je beweegt anders.
Uit voorzichtigheid of omdat de buik in de weg zit. Ook dit visuele signaal vertelt je hond dat er
'iets' aan de hand is.
En omdat honden goede imitators zijn, zullen ze even opgewonden zijn als jij en je partner dat erg uitdragen.

Of ook het omgekeerde geldt, een depressieve hond bij vrouwen met depressieve neigingen
tijdens de zwangerschap is niet gedocumenteerd.

3) Temperatuur & hartslag
De extra warmte die uitstraalt van de babybuik of zelfs de hartslag van je baby kunnen ook
waargenomen worden door de hond.
"Het zou pas choquerend zijn moest je hond niét doorhebben dat er iets aan de hand was",
argumenteert hondengedragsdeskundige Dr London.

Lief hondje, braaf hondje
Hoe zorg je ervoor dat de hond die zo lief was voor jou tijdens de zwangerschap,
ook lief blijft voor jouw bundeltje huilerige liefde?

"Geef hem veel positieve aandacht en beloningen als hij zich goed gedraagt rond de baby,
zo weten ze dat de baby iets 'goed' is.
Forceer niets, laat je hond kiezen wanneer hij de baby komt verkennen.
Laat je kind en huisdier echter nooit samen alleen: hoe vriendelijk je hond ook is,
ze kunnen je op heel negatieve manieren verrassen",
vat dierengedragsdeskundige Pippa Hutchison samen.

Wij zijn nieuwsgierig: heb jij dit ook meegemaakt tijdens jouw zwangerschap, of heb je het gezien bij de zwangerschap van een vriendin of familielid? We willen graag jouw verhaal horen via de reacties.
de link van het artikel staat hieronder

Bron..http://www.hln.be/hln/nl/38/Kinderen/ar ... show=react