Verbod op fokken van zieke rashonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Verbod op fokken van zieke rashonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:36

Ik weet niet precies hoe dat 20 jaar geleden gelopen is Linda...

kohtje

Re: Verbod op fokken van zieke rashonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:43

Want eigenlijk is het nu jammer dat hun honden geen stamboom hebben want ze kunnen nu niet bijdragen aan het gezonder maken van het ras.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:49

Zeer interessant om dit te lezen, momenteel ben ik voor mijn module genetica met dit onderwerp bezig (samen met mijn groep). Onze bevindingen worden dan straks meegenomen in een vergadering van diverse clubs die hier over gaan (waar mijn lerares bij aangesloten is). In dit verslag komen straks ook diverse berekeningen qua inteelt terug en wordt er in gegaan op de erfelijke/aangeboren/verkregen afwijkingen bij de top 25 slechtste rassen (op genetica gebied i.c.m. de kleine en veel te verwante populaties).

Mijn mening is dat de gezondheid van de hondenrassen achter uit is gegaan zodra men begon te fokken op het uiterlijk en niet meer keek naar het gedrag en de functie van de hond. Vroeger gaf een stamboom ongeveer nog een garantie voor de meest voorkomende klachten maar nu geven zij dat amper nog en i.c.m. de broodfokkers erbij maakt het voor de consument enorm lastig om nog een gezonde pup uit te zoeken.

De KNMvD (een andere, aansluitende opdracht) pleit daarom ook voor veel meer bewustwording bij (als eerst stap) de Nederlanders, op deze website kun je daar meer informatie over vinden: http://www.knmvd.nl/standpunten-knmvd/.

kohtje schreef:
Want eigenlijk is het nu jammer dat hun honden geen stamboom hebben want ze kunnen nu niet bijdragen aan het gezonder maken van het ras.

En daarom is het zo verschrikkelijk belangrijk dat de consument veel kritischer gaat worden en de rasverenigingen het bord voor hun hoofd weg halen. De grote maar is echter, nooit alle Nederlanders (en eigenlijk alle mensen ter wereld) zullen van dit besef doordrongen worden en zolang dat niet gebeurt vinden fokkers altijd wel een weg om door te gaan met deze praktijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:51

Klopt, absoluut Kohtje :j