Laura_x_ schreef:Ik las hier eerder in het topic een reactie: 'Als mijn kip eieren legt, laat ik de hanen slachten'. Dan denk ik, en dit is mijn eigen mening erover, waarom nemen mensen geen verantwoordelijkheid voor hun dieren?
Wij hebben een kleinschalige cavia opvang. Er komen wel eens nesten binnen. Met mannetjes is het altijd lastig, ze kunnen niet in de grote groep (vrouwtjes) en niet (soms wel) met mannetjes samen. Moet ik ze dan maar laten afmaken? Nee, ik zoek oplossingen. Ik laat ze castreren, zoek geschikte koppels enzovoorts enzovoorts.
Ik heb geen verstand van hanen, dat even vooropgesteld. Maar ik vind het zelf nogal kort door de bocht dat iemand al bij voorbaat zegt, de mannetjes laat ik slachten.
Tuurlijk, nu heb ik het niet over de bio industrieën e.d. Particulieren en zulke bedrijven kun je niet met elkaar vergelijken. Ook spelen omliggende factoren (zoals buren e.d.) geen rol in mijn verhaal. Dit gaat puur om het idee.
Dit was misschien iets offtopic, maar ik kon het niet laten om te reageren.
TS, is er inmiddels al een thuis gevonden voor het haantje?
Als je kippen houdt, kuikens krijgt en de haantjes laat slachten neem je toch verantwoordelijkheid voor je dieren? Snap niet zo goed wat je bedoelt...
Wij hebben ook kippen, en bij ons worden de hanen ook geslacht. Hebben ze de hele zomer een superleven, en voor de winter (als ze volwassen zijn en zich als haan gaan gedragen) worden ze geslacht.
Vind het juist een fijner idee als de bio industrie waar hanen in kleine hokjes in zo kort mogelijke tijd worden vetgemest.
Je weet dat als je kuikens hebt je de hanen niet kunt houden. Probeer het maar eens, als wij ze niet zouden slachten zouden ze elkaar afmaken dus wat is het alternatief? Alle hanen in een apart hokje zetten? (en dan naar de supermarkt voor een kippetje?)
En nee, ik eet geen cavia's, maar als die in Nederland op het menu zouden staan zouden ze hetzelfde lot ondergaan als de hanen.