SPOED haantje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:39

Amaris schreef:
Appelmoes_11 schreef:
Ik vind een gezond, jong dier slachten echt not done :\

Hopen dat het lukt met het nieuwe huisje... (ja hij had zo hierheen gemogen, maar ik woon op de 2e verdieping zonder tuin.)

Jij eet zeker nooit chicken tonight of vlees in het algemeen?

Nee, ik eet geen kip, geen vlees en geen ei. Pas je op voor je velgen als je zo kort door de bocht gaat?

Er worden 'veel te veel' haantjes geboren omdat iedereen kipjes wil, en omdat iedereen eitjes bij het ontbijt wil... en die haantjes belanden niet in de pan, maar massaal in de gaskamer. Goed... dat is een ander verhaal, maar toch. Er is geen reden om hanen maar 'zomaar' te slacten, ik ben echt even stil van de reacties in dit topic... :\

pubelia

Re: SPOED haantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:42

Ik heb ook een zijdehoender kriel haan gehad. En no way dat hij zijn mond hield in het donker. Zodra hij iemand hoorde, begon hij te kukkelen! Ik was zwanger en moest in de nacht er in de regelmaat uit om naar de wc te gaan. En dan kukkelde meneer gewoon vrolijk door!

Ik heb mijn haan naar een opvang gebracht!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:52

Ben eigenlijk wel benieuwd of er al een thuis voor het beestje gevonden is?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:55

Amaris schreef:
maarja Laura wat moet je dan?

Kijk eens op MP hoeveel haantjes van alle rassen worden aangeboden? Zelfs als je een woonsituatie zit waar je wél hanen kunt houden, kun je er maar zoveel hebben op een aantal kippen.

En dan nog niet te spreken over de huizen met nabij gelegen buren. Die willen (mogen) helemaal geen hanen/herrie.

En als je een aantal eieren laat uitbroeden zitten daar nou eenmaal vaak haantjes bij. Wat moet je er dan mee?

Ik vind dat je dan vantevoren moet nadenken of je überhaupt wel een nest wil. Dieren zijn geen producten, maar levende wezens waar je zorg voor moet dragen. Zoek dan een paar leuke kipjes op Marktplaats of in opvangen (als die bestaan, dat weet ik niet). Net zo leuk en zo geef je die kippen weer een kans. Daar zitten ook zat kleine kuikentjes bij voor de liefhebbers.

Ik heb het zelf met mijn cavia's. Veel mensen zeggen: 'Ach, het zijn maar cavia's '. Maar het zijn wel levende dieren!

Sorry, maar kan me hier kwaad om maken. Ik krijg het idee of jullie denken: 'Ach, het zijn maar hanen' Pfffff

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:58

Laura_x_ schreef:
Ik las hier eerder in het topic een reactie: 'Als mijn kip eieren legt, laat ik de hanen slachten'. Dan denk ik, en dit is mijn eigen mening erover, waarom nemen mensen geen verantwoordelijkheid voor hun dieren?

Wij hebben een kleinschalige cavia opvang. Er komen wel eens nesten binnen. Met mannetjes is het altijd lastig, ze kunnen niet in de grote groep (vrouwtjes) en niet (soms wel) met mannetjes samen. Moet ik ze dan maar laten afmaken? Nee, ik zoek oplossingen. Ik laat ze castreren, zoek geschikte koppels enzovoorts enzovoorts.

Ik heb geen verstand van hanen, dat even vooropgesteld. Maar ik vind het zelf nogal kort door de bocht dat iemand al bij voorbaat zegt, de mannetjes laat ik slachten.

Tuurlijk, nu heb ik het niet over de bio industrieën e.d. Particulieren en zulke bedrijven kun je niet met elkaar vergelijken. Ook spelen omliggende factoren (zoals buren e.d.) geen rol in mijn verhaal. Dit gaat puur om het idee.

Dit was misschien iets offtopic, maar ik kon het niet laten om te reageren.

TS, is er inmiddels al een thuis gevonden voor het haantje?

Als je kippen houdt, kuikens krijgt en de haantjes laat slachten neem je toch verantwoordelijkheid voor je dieren? Snap niet zo goed wat je bedoelt...
Wij hebben ook kippen, en bij ons worden de hanen ook geslacht. Hebben ze de hele zomer een superleven, en voor de winter (als ze volwassen zijn en zich als haan gaan gedragen) worden ze geslacht.
Vind het juist een fijner idee als de bio industrie waar hanen in kleine hokjes in zo kort mogelijke tijd worden vetgemest.
Je weet dat als je kuikens hebt je de hanen niet kunt houden. Probeer het maar eens, als wij ze niet zouden slachten zouden ze elkaar afmaken dus wat is het alternatief? Alle hanen in een apart hokje zetten? (en dan naar de supermarkt voor een kippetje?) :P

En nee, ik eet geen cavia's, maar als die in Nederland op het menu zouden staan zouden ze hetzelfde lot ondergaan als de hanen. ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:02

En eerlijk is eerlijk, ik heb liever zo'n haantje op mijn bord dat geslacht is na een kort leven wat boven mij verteld wordt, dan eentje uit de supermarkt ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:04

Laura_x_ schreef:
Amaris schreef:
maarja Laura wat moet je dan?

Kijk eens op MP hoeveel haantjes van alle rassen worden aangeboden? Zelfs als je een woonsituatie zit waar je wél hanen kunt houden, kun je er maar zoveel hebben op een aantal kippen.

En dan nog niet te spreken over de huizen met nabij gelegen buren. Die willen (mogen) helemaal geen hanen/herrie.

En als je een aantal eieren laat uitbroeden zitten daar nou eenmaal vaak haantjes bij. Wat moet je er dan mee?

Ik vind dat je dan vantevoren moet nadenken of je überhaupt wel een nest wil. Dieren zijn geen producten, maar levende wezens waar je zorg voor moet dragen. Zoek dan een paar leuke kipjes op Marktplaats of in opvangen (als die bestaan, dat weet ik niet). Net zo leuk en zo geef je die kippen weer een kans. Daar zitten ook zat kleine kuikentjes bij voor de liefhebbers.

Ik heb het zelf met mijn cavia's. Veel mensen zeggen: 'Ach, het zijn maar cavia's '. Maar het zijn wel levende dieren!

Sorry, maar kan me hier kwaad om maken. Ik krijg het idee of jullie denken: 'Ach, het zijn maar hanen' Pfffff

Ik wil geen nest kippen :') ik wil ook geen schattige ongesexte kuikentjes van MP juist omdát het risico er aan zit dat daar hanen bij zitten. Dus ja, ik bén al op zoek naar hennen op MP. En aangezien de meeste hobbyhouders op zoek zijn naar hennen blijven er veel hanen over.

En er zullen toch af en toe eieren uitgebroed moeten worden, al is het maar om - ik noem maar wat - het kippenras niet te laten uitsterven. En daar zitten nou eenmaal hanen bij, en daar kun je nou eenmaal niet zoveel mee.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:06

GamblersCup schreef:
En eerlijk is eerlijk, ik heb liever zo'n haantje op mijn bord dat geslacht is na een kort leven wat boven mij verteld wordt, dan eentje uit de supermarkt ;)

Ik ook. :j

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:12

Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen :P Misschien heb ik het ook verkeerd verwoord.

Zoals ik al zei, ik heb het niet over de bio industrie e.d. , maar puur particulier. Waarom kiezen voor dieren, die je vervolgens toch laat slachten?

Als ik er puur naar kijk vanuit mijn cavia 'oogpunt'.. Waarom geen goed thuis zoeken of zelf zorgen dat je de ruimte hebt (en desnoods wat afzetten e.d.), maar gelijk laten slachten? Neem dan geen nest? En over dat kraaien begrijp ik ook niet goed. Je weet toch dat, als je een nest hebt en je hebt hanen ertussen zitten, dat ze gaan kraaien? Waarom kies je, als je geen hanen kunt houden in je thuissituatie, toch voor een nest?

Het kan ook zijn dat ik er te makkelijk over denk, omdat ik geen hanen kenner ben? Ik bekijk het ook vanuit een ander punt.

De vergelijking bio industrie tegenover particulier maak ik bewust niet, omdat je dan een discussie krijgt van: 'Daar worden ze nog slechter behandeld', 'Zo gaat het veel vaker' enzovoorts.

Ik wil niet aanvallend overkomen, als kwam mijn eerste post dat misschien wel, maar het komt gewoon zo raar over ..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 13:22

Er is waarschijnlijk een huisje voor het haantje maar hij kan voorlopig nog niet opgehaald worden... Weet niet of mijn moeder dat gaat toestaan, die is nu aan het werk dus kan het ook niet overleggen. (En waarom zit ik niet op school op dit tijdstip? Laten we zeggen dat het weer te verleidelijk is :Y) ) Dus weet nog niet precies hoe het gaat aflopen met meneer de Haan... -O-

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:27

Laura_x_ schreef:
Waarom kiezen voor dieren, die je vervolgens toch laat slachten?

Aangezien dat hier niet van toepassing is denk ik dat je daar beter een nieuw topic voor kunt openen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:33

BaileyMix schreef:
Er is waarschijnlijk een huisje voor het haantje maar hij kan voorlopig nog niet opgehaald worden... Weet niet of mijn moeder dat gaat toestaan, die is nu aan het werk dus kan het ook niet overleggen. (En waarom zit ik niet op school op dit tijdstip? Laten we zeggen dat het weer te verleidelijk is :Y) ) Dus weet nog niet precies hoe het gaat aflopen met meneer de Haan... -O-

tot die tijd zou je hem toch s' avonds in de schuur kunnen doen?? Dan begint hij in het ieder geval niet vroeg!

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:34

Je moeder wilt graag van de haan af toch?
Zeg dan tegen haar: daar en daar kan ie terecht, dus kies maar waar je hem heen wilt BRENGEN! ;)

Fijn dat ie waarschijnlijk een plekje heeft!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 13:34

Even voor de duidelijkheid: Ik heb inderdaad NIET gekozen voor dit haantje. Had ik hem niet meegenomen, was hij ook doodgegaan dus die keuze was vrij snel gemaakt.

Natuurlijk WIL ik hem niet laten slachten maar als dit haantje geen haan-waardig bestaan kan leiden, wat is dan het beste? Deze kleine heeft dan tenminste een goed leven gehad... Desalniettemin hoop ik echt dat hij een liefdevol huisje kan vinden bij iemand, daarom heb ik hem ook het liefst bij een particulier en niet bij een opvang/kinderboerderij.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 13:35

xJolien schreef:
Je moeder wilt graag van de haan af toch?
Zeg dan tegen haar: daar en daar kan ie terecht, dus kies maar waar je hem heen wilt BRENGEN! ;)

Fijn dat ie waarschijnlijk een plekje heeft!

Mijn moeder heeft ook geen auto ;)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:38

Aah, oke! Sorry, dan is het inderdaad niet mogelijk! :)
Ik zou hem dan inderdaad even in de schuur houden totdat ie wordt opgehaald! Misschien heb je kennissen/buren of iets dergelijks met een bench? Dan kan je hem daar 's nachts even in laten! :) (lijkt me fijner dan een doos!)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:51

Sorry Baileymix, was niet de bedoeling om jou het idee te geven dat je niet gekozen hebt voor de haan.

Succes met het vinden van een nieuw thuis :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 13:54

We hebben hem nu 's nachts in een grote fietsmand voor honden := Met bakje eten en drinken. Beetje zielig maar hij kan er wel beetje in scharrelen en overdag lekker buiten... Uiteindelijk niet zieliger dan een paard dat 's nachts in een box staat ;)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:59

Oooh, dat lijkt me inderdaad een prima oplossing! :j

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:04

Jeetje. Wat komen er misselijke reacties voorbij zeg :r

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:13

Ik hoop van harte dat je moeder even kan wachten nog en dat hij dan bij zijn volgend thuis een super fijn leven krijgt.

Ik vind het super dat je een goed passend thuis voor hem wil zoeken en ik zeg je als je ons een woonboerderij kan bezorgen met weiland dan mag ie ook wel bij ons komen wonen en dan zoeken we er nog een paar leuke dames voor hem erbij ook nog.
Nou he, hoe vind je dat?
En zo helpen we elkaar he. :P

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 15:02

R.X. schreef:
Ik hoop van harte dat je moeder even kan wachten nog en dat hij dan bij zijn volgend thuis een super fijn leven krijgt.

Ik vind het super dat je een goed passend thuis voor hem wil zoeken en ik zeg je als je ons een woonboerderij kan bezorgen met weiland dan mag ie ook wel bij ons komen wonen en dan zoeken we er nog een paar leuke dames voor hem erbij ook nog.
Nou he, hoe vind je dat?
En zo helpen we elkaar he. :P

Haha ja goeie deal, haan tegen woonboerderij met heul veul hectare :') Doen we! Hihi. Op dit moment zou ik ál mijn kippen met liefde een goed huisje in een PAN gunnen. De dames zitten te ruziën omdat ze allemaal op één nest willen leggen, het haantje zit ertussen door te krijsen en dan leggen ze ook nog eens vlak voor me een drol ten grootte van een olifant _-:( Ach ja, 't zijn lieve beestjes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:10

GamblersCup schreef:
Lijkt me wel, een nachthok is geen afmeting doos of kliko. Dat mensen dit heel gewoon vinden, ongelofelijk! :wow:
Maar dat zeg ik, iedereen zijn eigen manier van met dieren omgaan...

Lieve meid, als het helemaal donker is gaat de haan zitten slapen, dat is normaal.
Dan heeft hij echt geen hok van 5x5 nodig hoor, rondlopen gaat ie toch niet doen.
Je wilt niet weten hoeveel mensen hun hanen niet 's nachts apart houden in een kooi/doos oid wat helemaal lichtdicht afgesloten kan worden. Dat is bij een groot nachthok nu eenmaal heel lastig.
Uiteindelijk is het niet veel anders dan een paard in een hok van 3x3 stoppen.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:15

Heel simpel omdat het woord kliko wordt gebruikt :+
als die jongen hem in een donker hokje deed met hetzelfde oppervlakte als een kliko is er niks aan de hand.
Maar puur vanwege het gebruiksvoorwerp wordt er schande gepraat,terwijl het doel hetzelfde is :7
Ts heb je hem trouwens ook op MP staan?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 17:30

Niet op MP, heb daar geen account. Hopen dat hij maandag en anders uiterlijk dinsdag kan worden opgehaald door de bokker. Ze is nu aan het werk dus heb helaas nog geen antwoord.