Wie allemaal kip op eitjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:06

Teller staat op 4 of 5 kuikens. 1 kuiken was uit de archiefbak gevallen, die heb ik even netjes teruggezet. Nu even kijken of ze er makkelijk in en uit kunnen klimmen, anders leg ik er even een steen voor als trapje.

Afbeelding

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:13

Ik lees gezellig mee in dit topic, heb ook een 25-tal krielkippetjes lopen. Jaren terug begonnen met "gewone" grote kippen, maar na een bezoekje van meneer de Vos, en na reparatie van de ren, overgegaan op krielkippen. Vorig jaar 2 nestjes gehad maar momenteel heb ik zoveel kippen dat ik een jaartje oversla met het uit laten broeden van eieren. Maar ik geniet wel van jullie broedsels :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 20:21

Pieteritus je hebt in ieder geval voldoende kipjes voorlopig.

Hier gaan de kleintjes goed, het wyandotje krijgt een schattig staartje, de 2 araucanatjes beginnen groene pootjes te krijgen en hebben nu allenbei een ander kleurtje veren, de een is duidelijk patrijs de ander lijkt tarwe te gaan worden. Die heeft ook een schattig wangtoefje, de andere helaas niet, wel een raar gezicht veren krijgen zonder staart.

Vandaag hebben ze een mijlpaal bereikt, nadat ik gister 3 kipjes en mams aantrof op het konijnenplateautje op 40 cm hoogte :wow: ben ik er maar vanuit gegaan dat ze nu het trapje op en af kunnen. Vorige week lukte erop nog niet, gister trapje weer vast gezet en vanmorgen waren ze er af gegaan. Net gecontroleerd en mams en de kuikens zaten netjes boven. Scheelt mij ook wee transport bak verplaatsen en hebben ze beneden meer schepruimte.

Van de week extra fijn gaas plaatsen in de binnenring en kan de ren open voor weer wat meer ruimte.

Amaris

Re: Wie allemaal kip op eitjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:01

Over een paar weken ga ik aan kips beginnen dus vind altijd leuk als hier over kips gaat :)

Vraagje aan jullie: ik neem aan dat jullie kips voor de hobby hebben en dus niet oneindig kuikentjes kunnen houden. Wat doen jullie met de haantjes die je niet kwijt raakt?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:21

Zou wel opletten. Elk obstakel groter als 10 cm kan een kuiken niet beklimmen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 07:47

Vond gisteren ook de hobbel te hoog en heb een steen ervoor gelegd, zodat ze een soort trapje hebben nu.
Zo eens kijken wie er nog meer geboren zijn!

Mijn overschot aan haantjes gaat hier de vriezer in.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:18

Slacht jij die zelf Pieteritus?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:06

Nee, ik laat het mijn schoonmoeder doen. Maar deze keer vind ik dat ik wel de moed moet hebben om er één zelf te doen. Ik eet ze per slot van rekening ook op, dus dan moet ik ze ook eigenhandig kunnen slachten. En als mijn schoonmoeder ooit uit de tijd is, wil ikhet wel zelf kunnen doen. Anders heb ik hier een hanenhok en die leggen zo verrekte slecht eieren! :D

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:14

hier ook kipje op nest.
rond de 15e verwacht ik kuikentjes. :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:48

Kuikens groeien goed.

Ik heb alleen 1 kip die zit erg in elkaar gedoken, moet ik me zorgen maken?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:29

1 kuikentje dat in elkaar gedoken zit?
Vaak redden die het niet. Geef het even een kans, zet het bij de watervoorziening neer en bij het voer.
Als het niet sterk genoeg is, zal moeder het verstoten en dan doet de natuur zijn werk.... al is het natuurlijk wel heel sneu.

Hier is alles nog oppietoppie:
De oudste kuikens (nu 6 weken) zijn zondag bij de grote kippen in de ren gegaan. Dat ging gelukkig goed.
De middelste kuikens zijn nu 2 weken oud en mama Kipzilla is iets bedaard.
De jongte kuikens zijn nu 4 dagen oud en dat gaat ook allemaal voorspoedig. Moeders maakt er alleen een paasei van in de bak, maar goed. Ik vervang toch 3x daags het voer en water indien nodig.
Eerdaags komen er weer foto's!

Teller staat nu op:
Broedsel 1 -> 7 kuikens
Broedsel 2 -> 8 kuikens
Broedsel 3 -> 7 kuikens
Dat is wel weer genoeg voor dit jaar!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:05

Ow geweldig.

Nee het was een kip die niet lekker was mss de kou ik weet het niet want ze huppelt weer vrolijk rond
Ik had er 2 met wat bleke kuif een die had gebroed en een die broeds was dus het was een van de 2

Hier doen de kuikens het goed. ze zijn zo leuk

Afbeelding

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:27

Jaaaah, hier is het eerste kuiken van het 2de legsel geboren.
Nog 7 eitjes te gaan.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:33

Joehoeeeeeeeeeee wat leuk.

Ik heb echt geweldige kuikens. ben helemaal verliefd hahahaha

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:35

Hoe en wanneer checken jullie wanneer het wat is
Hoe kan je zien dat het een hen of haan is en waaraan zie je dat en vanaf welke leeftijd kan je dat zien

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:20

Avond.
Mijn kuikens beginnen ook alweer mooi te groeien en ik gok dat ik 4 hanen en 2 hennen heb al weet ik het nog niet helemaal zeker.
Afbeelding

Op dit moment heb ik nog ene hen op 11 eieren zitten en hoop dat het allemaal weer gaat lukken.
Zijn de eieren weer allemaal mooi uitgekomen kan de haan eind volgend maand mooi naar Liempt :P

Mando hoe je het precies kunt zien geen flauw idee.
Bij mij zijn de hanen die ik denk dat ze zijn flink onderling schijn gevechten aan het houden en 2 kijken er altijd van jullie doen maar en laat ons eten dus ik vermoed dat het dus 2 hennen zijn _O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 07:01

Geduld hebben vanaf en week of 6 kun je langzaamaam zien wat wat wordt bij de vlotte rassen, bij zijdehoentjes moet je heel lang geduld hebben voor je het weet. Je kunt sexen als ze net uit het ei zijn maar daar moet je handigheid in hebben.

Hier is het grut nu 3,5 week en sinds een paar dagen mogen ze buiten in de binnenring hier. Moest wel flink aangepast worden omdat ze moeiteloos over 60 cm heenspringen. :wow: . Ik ben bang dat ik hier 3 haantjes heb maar dat wee ik pas over een aantal weken. Ik ben onbekend met de groeiwijze van araucana s. Die staan toch al hoger op de pootjes.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:00

Zo, ik heb hier al een hele tijd niet gereageerd :\
Nu weer bijgelezen :) Wat heb jij toch een mooie hen, Mando! Vind deze foto (http://i476.photobucket.com/albums/rr12 ... III037.jpg) ook heel wijs!

ardo_iggy
Wow, dat zij grote kippen! Welk ras is dat? Liempt, neem je 'm mee naar een tentoonstelling?

Pieteritus1, mijn moeder vind het altijd naar om eigen kippen op te eten, maar ik vind het juist wel handig. Je weet precies wat ze hebben gehad en wat ze mee hebben gemaakt. Als je er maar snel een einde aan kan maken, waarom niet? Mijn vader gebruikt de totale onthoofdingstechniek met een hakmes.

De meest recente foto's die ik heb zijn van de 5e >;) Ook niet zo handig. Toch om een indruk te krijgen:
Afbeelding
Tijd om nieuwe foto's te maken! Straks maar eens doen..
Wij krijgen meestal een indicatie van het haantje/hennetje zijn rond de 6 weken. Ligt er nogal aan wat voor ras je hebt. Ben benieuwd hoe het bij ons zit!
Hoorde gisteren van een man met een krielhennetje die 16 kuikens heeft! Dat past toch niet... _O-

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:15

Onze 'pinnige hin' (pinnige kip!) is zeer broeds. Inmiddels durf ik niet meer zonder winterjas en handschoenen het hok in om haar 2 x daags even van het nest te halen om te eten, te drinken en een poepje te doen. Als alles goed gaat kunnen we volgende week de broedeieren ophalen. Het is een Brahma kip en ze zal haar best gaan doen op eieren van de Jersy Giant. Ik ben benieuwd!
Mooie foto's van de resultaten van de verschillende broedsels <3

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:37

Wow, die Jersey's zijn ook gigantisch! Zo'n 5 kilo?! Pfft. Wel leuk om te zien :)
Durf je zelfs niet zonder winterjas het hok in? :P Dan is ze wel erg fel! Wij halen ze, als ze er zelf niet af komen, maximaal 1x per dag eraf. Dat is echt wel genoeg. Meeste hennen die wel zelf eraf gaan, gaan er 1x per dag of 1x per twee dagen af.
Scheelt jou misschien wat gedoe?
Spannend, broedeieren :)Wij hebben wel eens broedeieren gekocht om in de broedmachine te doen, maar na 3x broedmachine uitgeprobeerd te hebben, nog steeds geen kuikens. Gelukkig hadden wen u weer een broedse hen :)
Andere keer weer de machine uitproberen.. (als m'n ouders op vakantie zijn? :P )

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:46

Wat een megaleuk topic dit!

Ik heb zelf geen kippen (woon in een appartement in de stad) maar ik leer hier wel mee, lijkt me heel gaaf om als we de randstad uit zijn een beesteboeletje met kipjes te hebben. :j

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:26

@Steefjevos dit zijn zwarte brahma's/
In Liempt is iedere laatste zondag van de maand een vogeltjesmarkt en aangezien ik geen winter met een haan wil zitten gaat hij daar naar toe ;)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:49

Van de 7 eieren zijn er 6 uitgekomen. De laatste was verrot.
Nog een paar dagen bijkomen en dan mogen ze in een rennetje in het gras.

Bij mijn Sabelpootjes kan ik vrij vlug het geslacht zien. Bij de zijdehoenders zie ik het nog niet als ze bijna volwassen zijn. Ik dacht 9 kippen en 1 haan te hebben, maar het bleken 7 kippen en 3 hanen.
In haan is inmiddels gesneuveld en de andere 2 leven in harmonie samen, dus mogen ze blijven.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:01

@Mando, wat voor kippen zijn dat? Ze zijn prachtig?

Hier lag vanmorgen 1 kuikentje plat gewalsd in het hok. Jammer, maar helaas.
Als het droog wordt vandaag gaat mevrouw verhuizen met der kroost.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:22

@Steefjevos: Gistemiddag hing ze in mijn broek. Toch maar even in haar nekvel gepakt! Toen was ze snel aan de andere kant van hun kampje. Echt niet normaal zó verschrikkelijk fel! Is deze ook eigenlijk altijd al geweest, dus het verbaast me niks.
Onze andere brahma die broeds was was gewoon niet van het nest te branden. Als je bij haar kwam maakte ze zich helemaal rond, dan kon ik haar mooi oppakken en buiten neer zetten. Dan bleef ze eerst helemaal rond om vervolgens met haar typische brahmaloopje door het kampje te draven. Héérlijk gezicht dan :D Verder was die niet gemeen. Eigenlijk gewoon heel lief, net als de rest van de brahma's.