Waarom toch 'oeps-ik-heb-de-poes-laten-ontsnappen' nestjes ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:46

cp112 schreef:
Inderdaad kitten ophalen in het asiel. Heb je voor een 80-100 euro een leuke kat, volledig geent en ontwormd en geholpen.
Dat laatst kost alleen al tussen de 50 en de 100 euro dus technisch gezien. Een gratis kitten.

ik ga niet betalen voor een kitten als markt plaats vol staat zoals jullie zeggen.
jullie zeggen dat er kittens en katten genoeg zijn?
vraag ik me af waarom ze zoveel geld vragen voor een boerderij kitten.

als die hier is is het anders, dan zal ik er wel iets aan doen dat ze geen jonge krijgt.
maar ik vind de prijzen die ze vragen niet meer normaal.

saskiakefie

Re: Waarom toch 'oeps-ik-heb-de-poes-laten-ontsnappen' nestjes ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:47

Hoe denk je anders dat een asiel kan blijven bestaan vrouwke?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:50

vrouwke schreef:
cp112 schreef:
Inderdaad kitten ophalen in het asiel. Heb je voor een 80-100 euro een leuke kat, volledig geent en ontwormd en geholpen.
Dat laatst kost alleen al tussen de 50 en de 100 euro dus technisch gezien. Een gratis kitten.

ik ga niet betalen voor een kitten als markt plaats vol staat zoals jullie zeggen.
jullie zeggen dat er kittens en katten genoeg zijn?
vraag ik me af waarom ze zoveel geld vragen voor een boerderij kitten.

als die hier is is het anders, dan zal ik er wel iets aan doen dat ze geen jonge krijgt.
maar ik vind de prijzen die ze vragen niet meer normaal.

Waarom moeten mensen hun kittens gratis weg doen? De kittens hebben ook tijd en geld gekost. 50,- vind ik een net bedrag voor een kitten. Zo voorkom je ook dat ze weg gaan als slangenvoer.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:46

Ik wou ent zeggen, denk je dat die kitten in de 8-12 weken dat ze leven niet gegeten hebben? Of dat de moeder niet extra hoeft te eten? Een gratis kitten...
Vind het een hele rare opmerking, waarom zou ik een kitten uit het asiel halen en voor ebtalen als ik em gratis op marktplaats kan vinden??? :? :?
Nou misschien om zeker te weten dat je een gezonde en geente kitten hebt??? :? Ik kan daar niet bij hoor sorry.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 00:23

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 00:52

Ik heb 4 katten, 3 vrouwtjes, 1 kater.
3 zijn geholpen. De jongste (poes), nu 9 maanden niet.
Haar volle zusje (is met hun broertje samen bij mijn ouders) is nu al 3 maanden gesterliseerd.
Reden: Ze had een baarmoederontsteking. Daardoor moest het wel zo vroeg (dierenarts is er geen voorstander van, pas vanaf 10 maanden). Katje is door de oog van de naald gekropen, maar kan naar gelang nu rustig spelen met broertje-lief!

Waarom ik mijn poes nu niet laat helpen??
1. Ze is meer binnen dan buiten., daarbij houden wij haar gedrag (doen/laten etc.) erg goed in de gaten.
Is ze krols (is ze net 5 weken geleden voor het eerst geweest) dan blijft ze binnen (Ze denkt er niet ens overna om naar buiten te gaan, wil alleen maar hele dag door eten).
2. Ze mag eerst beter gaan uitgroeien, alvorens we nadenken over sterilsatie.
3. Wij willen tzt een nestje erbij hebben, gezien ze een raskat is. Die dus niet zo gratis weggaan, maar voorzien worden van wormenbehandeling, vlo-vrij, gezondheidsverklaring etc., kittenpakket, uiteraard tegen vergoeding.

Wordt haar gedrag tzt toch anders, dan gaat ze wel heen, maar voorlopig nog niet.
Na 1 nestje wordt ze zowiezo geholpen (meer dan 1 nestje willen we niet).

Er wordt trouwens wel heel makkelijk gesuggereerd dat je als je een kat hebt, die moet laten helpen.
Wat als je onverhoopt geen geld ervoor hebt (denk aan plotseling geen werk meer, ziekte oid)? Je kat normaal altijd binnen is (dus een echt binnenkat), maar 1x ontsnapt en toch dragend is?
Je kan niet in ieders protomonee kijken.
Was dat maar zo, was ik nu rijk!

Een hond laat je ook niet meteen helpen (grote meerderheid iig).
Hoeveel reuen lopen er rond die NIET geholpen zijn?
Of niet te spreken van het aantal niet-geholpen teven..
Waarom is het WEL acceptabel van een hond, maar niet van een kat?
en hond kan net zo goed alleen het pad opgaan/weglopen en weet ik veel wat.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 06:01

cp112 schreef:
Ik wou ent zeggen, denk je dat die kitten in de 8-12 weken dat ze leven niet gegeten hebben? Of dat de moeder niet extra hoeft te eten? Een gratis kitten...
Vind het een hele rare opmerking, waarom zou ik een kitten uit het asiel halen en voor ebtalen als ik em gratis op marktplaats kan vinden??? :? :?
Nou misschien om zeker te weten dat je een gezonde en geente kitten hebt??? :? Ik kan daar niet bij hoor sorry.

het is voor om de boerderij,voor de muizen.
ik heb zelf wel eens een nestje gehad, die ik ook zo afgegeven heb.
maarja, de poes is dood naar 12 jaar, vandaar dat ik een andere zoek.

het gaat me niet om betalen, waar het om gaat is dit:
jullie hebben iets tegen oeps nestjes, want de asiellen zittten vol, poezen in overvloed.
als dat dan zo is waarom vragen ze dan zoveel geld voor een poes.
dat is wat ik niet snap.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:13

Omdat het anders de kans heeft als slangenvoer te eindigen.
50 euro kan ik niet veel noemen trouwens. Nette prijs.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:42

Vrouwke kijk eens in het linkje dat ik gestuurd heb. Als asiels alles maar gratis weg geven zijn ze binnen de kortste keren failliet, dat snap je hopelijk wel.

@Loran, hoe kom je erbij dat katten minder groot worden als ze gecastreerd worden?
Als je geen geld hebt voor een kat en alles wat daarbij komt kijken, moet je geen kat nemen, zo simpel is dat :+

En er is toch wel een wezenlijk verschil tussen honden en katten. Ik ben het er ook niet mee eens, maar een hond is toch makkelijker onder controle te houden buiten (lijn) en ontsnapt niet zo makkelijk

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:41

Magrathea schreef:
@Loran, hoe kom je erbij dat katten minder groot worden als ze gecastreerd worden?
Als je geen geld hebt voor een kat en alles wat daarbij komt kijken, moet je geen kat nemen, zo simpel is dat :+

Dat is natuurlijk wel makkelijk gezegd. Als je er voor aanschaf al geen geld voor hebt vind ik dat ook, maar een kat kan je 16 jaar hebben en in 16 jaar tijd kan er veel gebeuren. Als je een moment krap zit en je kat blijf toch binnen vind ik castratie/sterilisatie absoluut geen prioriteit hebben.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:50

Interessante discussie! Steriliseren van zowel katers als poezen lijkt mij toch de meest handige oplossing. Geen geld-excuus vind ik onzin, had je het dier niet moeten aanschaffen.

Maar wat ik nooit heb begrepen: waarom lopen katten uberhaupt los buiten? Ik vind het zo vreemd dat dat is toegestaan! Voor ieder ander dier verzinnen we iets om ze in de tuin of wei te kunnen houden en katten mogen los door de wijk cruisen. Door en over andermans eigendom. Moet ik met mijn konijnen, hond en paard eens doen... Krijg je een mooie puinzooi van en klagende buren. Terwijl buren dat van katten maar schijnen te moeten accepteren?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:59

Overigens, hebben wij eens 2 katten gratis uit het asielk gehaald. Dit waren 'wilde' katten en gngen alleen weg naar mensen voor de boerderij als muizenvangers. Uiteindelijk supr lieve katten.
Was in het asiel in beilen. Katten waren netjes geholpen, gechipt en ontwormt etc.

Voor ons was het toeval dat we dit tegebkwamen. Gingen er heen om een kat te 'kopen' en toen vroegen ze of we niet zon 'wilde' wouden aangezien ze toch in de schuur zouden leven. Uiteindelijk met 2 rode heremn naar huis gegaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:02

Op zich is dat niet eens zo'n punt Shirley. Want als ik mijn ongecastreerde poes in een met stroomdraad afgezette tuin laat, als een kater-met-ballen erbij wil neemt ie die stroomschok wel voor lief hoor!

Ja met wilde katten doen ze dat wel eens inderdaad. Die zijn zeer moeilijk in huis te houden, en tja, er zijn maar weinig mensen die daar überhaupt voor willen betalen...

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:40

Magrathea schreef:
Vrouwke kijk eens in het linkje dat ik gestuurd heb. Als asiels alles maar gratis weg geven zijn ze binnen de kortste keren failliet, dat snap je hopelijk wel.

En er is toch wel een wezenlijk verschil tussen honden en katten. Ik ben het er ook niet mee eens, maar een hond is toch makkelijker onder controle te houden buiten (lijn) en ontsnapt niet zo makkelijk

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik mijn mannen met 4 maanden wou laten helpen, maar dat de DA toen adviseerde om te wachten zodat ze beter konden uitgroeien. Ze waren ook nog wel erg klein toen hoor! Ik heb ze toen met 8 maanden laten helpen. De grootste is over 7 kg en niet dik ofzo gewoon groot

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:44

Wij hadden op een gegeven moment 4 katten in huis: 1e poes als volwassen poes uit het asiel gehaald. Wilden we persé om die kittens toch wel vaak een huisje vinden. -> gecastreerd in het asiel.
2e poes als kitten bij een boer opgehaald -> laten castreren.
Toen nog 2 katers als kittens gekocht -> ook beide mannen laten castreren. Ook al hoefde dat niet omdat de dames al geholpen waren, toch wilden we niet dat ze in het voorjaar overal netjes konden gaan maken (om over het wegblijven, vechten en sproeien nog maar niet te spreken).

Dat is toch niet meer dan logisch? Als je katten neemt die los buiten mogen lopen, dan zorg je toch dat ze geholpen worden? Zo moeilijk is dat toch niet?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:49

Loran schreef:
Haar volle zusje (is met hun broertje samen bij mijn ouders) is nu al 3 maanden gesterliseerd.
Reden: Ze had een baarmoederontsteking. Daardoor moest het wel zo vroeg (dierenarts is er geen voorstander van, pas vanaf 10 maanden). Katje is door de oog van de naald gekropen, maar kan naar gelang nu rustig spelen met broertje-lief!

1. Ze is meer binnen dan buiten., daarbij houden wij haar gedrag (doen/laten etc.) erg goed in de gaten.
Is ze krols (is ze net 5 weken geleden voor het eerst geweest) dan blijft ze binnen (Ze denkt er niet ens overna om naar buiten te gaan, wil alleen maar hele dag door eten).
3. Wij willen tzt een nestje erbij hebben, gezien ze een raskat is. Die dus niet zo gratis weggaan, maar voorzien worden van wormenbehandeling, vlo-vrij, gezondheidsverklaring etc., kittenpakket, uiteraard tegen vergoeding.

Wordt haar gedrag tzt toch anders, dan gaat ze wel heen, maar voorlopig nog niet.

Er wordt trouwens wel heel makkelijk gesuggereerd dat je als je een kat hebt, die moet laten helpen.
Wat als je onverhoopt geen geld ervoor hebt (denk aan plotseling geen werk meer, ziekte oid)? Je kat normaal altijd binnen is (dus een echt binnenkat), maar 1x ontsnapt en toch dragend is?

Omdat de meeste honden niet gewoon mogen gaan en staan waar en wanneer ze maar willen :')
De meeste honden lopen gewoon aan de lijn en af en toe los op bepaalde plekken.
Hond van mijn vader bijv. loopt nooit aan de lijn, en is ook niet geholpen maar luistert gewoon prima en kijkt niet naar loopse teven om. Kom niet aan met castratie bij mijn vader, dan krijgt hij al plaatsvervangende pijn in zijn eigen edele delen. :x

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:51

Haha zo een hebben mijn ouders ook. 7 kg en te licht voor zijn grootte :')

Maar waarom is er dan onderzoek gedaan naar dat katten helemaal geen nadeel ondervinden bij de groei?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:58

Loran schreef:

Een nestje van een raskat? Waar is de stamboom ?

En wat bedoel je met een gezondheidsverklaring? Dat de dierenarts kijkt of ze schone oogjes en een schone neus heeft? :+

Mijn raskatjes worden:

4x aantoonbaar ontwormd via de dierenarts
2x geent
gechipt
gecastreerd
krijgen een stamboom
krijgen kopieen van alle testen van de ouders ( HCM PKD FeLV/FIV )

En dat ze uitgroeien met een late castratie is compleet kolder, sterker nog ze groeien beter en langer door bij een vroegcastratie, omdat de groeischijven eerder sluiten bij geen castratie...

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:02

annepaardoes schreef:
Magrathea schreef:

Dat is natuurlijk wel makkelijk gezegd. Als je er voor aanschaf al geen geld voor hebt vind ik dat ook, maar een kat kan je 16 jaar hebben en in 16 jaar tijd kan er veel gebeuren. Als je een moment krap zit en je kat blijf toch binnen vind ik castratie/sterilisatie absoluut geen prioriteit hebben.

wie zegt dat ik krap zit? ik zit niet krap en als er wat mee is zal ik er ook echt wel mee naar de da gaan.
daar gaat het niet om.
het gaat er om dat er kittens/ katten in overvloed zijn en dat ze dan zoveel geld voor vragen.
als ze dan in overvloed zijn ben je toch blij dat je ze kwijt kan? of zie ik dat verkeerd.

mijn honden zijn ook geholpen, mijn paarden krijgen ook de medische zorg die ze nodig hebben.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:04

Magrathea schreef:

ik heb het niet over asiel katten, maar over oeps nesjes die mensen thuis hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:08

Vrouwke, ik zeg het nog één keer en dan ga ik niet meer op je reageren, het is namelijk al vele malen uitgelegd...

Kittens bij asiels krijg je niet gratis mee omdat kittens niet gratis zijn!!!! Er zijn zoveel kosten aan verbonden dat alle asiels binnen de kotste keren failliet zouden gaan als ze alles gratis weg zouden doen. Want nee, ze krijgen geen overheidssteun, of nauwelijks in elk geval. Het asiel waar ik werk is VOLLEDIG afhankelijk van donaties, opbrengsten van pensiondieren en adootiegelden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:10

1 van mijn honden is ook niet gecastreerd hoor. Maar komt dan ook nooit van het erf af. Dus waarom zou dat moeten?
Kijk een kat loopt 9 van de 10 keer buiten of heeft wel ergens de mogelijkheid om buiten te komen. Heb je een akter, heb jij daar niet direct alst van. Met een poes wel.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:13

Bij gezondheidsverklaring ZIT de inentingen, chip enz. bij-in ( :o? anders krijg je geen paspoort etc.)

@ Margrethea, wat een BS. Wie zegt/sugereert dat er (hier) geen geld voor is..
Lezen is ook een vak. Er zijn verschillende factoren waarbij je plots geen geld kunt hebben (met de genoemde voorwaarden o.a.). En dat kan ook opspelen VOOR je een kat aanschaft. Vooral deze tijd, met de crisis, waar bij velen in moeten leveren etc. en dat wordt alleen nog maar erger.

Ik laat BEWUST mijn poes tzt dekken. dit is MIJN keuze.
Wat een ander er van vind moet die zelf weten.

En met late sterilisatie is voor MIJN kat wel beter!
3 da hebben dit bevestigd! Gezien er een hele VOORgeschiedenis is met deze poes.
En nee, heb geen zin om het hier te melden..

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:14

Vrouwke, ik vind 50 euro niet veel geld voor een kitten die netjes zijn eerste DA bezoekjes al heeft gehad (met enten en ontwormen erbij). Wil je er gratis 1? Ga dan lekker op het platteland op zoek naar een nest waarvan mama is platgereden door de buurman...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:24

Ook als het geen asielkat is, is het fatsoenlijk afleveren van een kitten aan de eigenaar geen goedkope bezigheid.

@Loran, dan nog heb jij de verantwoordelijkheid om te zorgen dat jouw kat binnen blijft. Of je haalt er eentje uit het asiel, die zijn allemaal netjes gecastreerd.
Er is gewoon geen excuus voor een oeps-nestje
En ja, je hebt medische omstandigheden waardoor het niet zou kunnen, maar laten we het hier voor het gemak even houden bij normale, gezonde katten.