Bordercollie fans!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:23

En dan eindig je dus met een ander ras dan de bordercollie. Zoals je zelf aangeeft, de splitsing is nu al evident.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:26

Kuggur schreef:
Tendance schreef:
Bewezen vind ik honden, die duidelijk een hele groep schapen op de heide precies laat doen wat de herder van ze verwacht.
De oma en opa van mijn hond werken namelijk samen met een herder op de heide.
Slagen voor één of ander proefje/examen reken ik daar niet onder, dat is namelijk niet de werkelijkheid.

Inderdaad, en werkvermogen van opa en oma ook niet. Jammer maar zo werkt het dus niet.

Voor jou niet, maar voor mij wel!
Heel vervelend voor jou, maar onze referentiekaders zullen nooit dezelfde zijn, want ik neem genoegen met een kleindochter van hele goede werkers en een moeder, die een harde werker (schapen en agility) was, maar haar poot dermate geblesseerd heeft, dat ze niet meer mocht werken en een vader, die nooit gewerkt heeft, maar wel super gefocused is in de agility.
En zolang er BC in het papier staat, helaas voor jou, is mijn hond gewoon een echte BC.

En op je volgende stukje:
Een dier verandert niet van ras, omdat hij wel of niet werkt, dat is onzin. Dat zou betekenen, dat een hond, die werkt een BC is, maar als er dan gestopt wordt met werken, het zo ineens een ander ras is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:33

Prima jouw hond is een bordercollie omdat je dat op een stukje papier hebt staan. Mijn hond is een bordercollie omdat ik er in de herfst de schapen mee van het hoogland haal. Allebij blij.

Alweer kun je niet lezen, jouw interpretatie van mijn post is inderdaad (bizarre) onzin.
De juiste en voor de hand liggende interpretatie; Een hond verandert over de loop van enige generaties van ras als hij niet meer geselecteerd wordt voor die eigenschappen die het betrefffende, oorspronkelijke ras definieren.

Tendance

Re: Bordercollie fans!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:52

Nogmaals Kuggur: Je kunt dikgedrukt gaan typen, maar dat maakt niet, dat hoe ik het lees bizar is. Blijkbaar druk je jezelf dus niet voldoende duidelijk uit om gaten voor interpretatie van mijn kant dicht te metselen.
Mensen denken niet allemaal hetzelfde als jij, communiceren niet altijd hetzelfde als jij en delen regelmatig waarschijnlijk ook wel eens niet jouw mening, dus als je iets wilt vertellen, zo dat je exact vertelt wat je wilt vertellen, dan moet je dat ook doen en geen ruimte laten voor interpretatie.

Mijn Skib is een heerlijk BC en brengt jouw mening 0% verandering in. Dan moet je toch echt met betere bewijzen komen!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:55

Tendance schreef:
Blijkbaar druk je jezelf dus niet voldoende duidelijk uit om gaten voor interpretatie van mijn kant dicht te metselen.

Dat zal het zijn.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 16:02

Denk het.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 16:03

Kunnen we dan nu weer leuk praten over die beesten, die lijken op die dieren die achter de schapen aan rennen?

Weet je wat? Laten we ze Border Collies noemen!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 16:09

Tendance schreef:
Kunnen we dan nu weer leuk praten over die beesten, die lijken op die dieren die achter de schapen aan rennen?

Weet je wat? Laten we ze Border Collies noemen!

Ik wist wel dat we het eens zouden worden!
Sheakspeare zei al "a rose by any other name etc".
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 27-04-12 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 16:12

Meer: "what's in a name!"

Die honden snappen heus zelf niet dat ze een BC zijn. Zij vinden zich gewoon HOND!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 16:16

Tsja, je kunt je natuurlijk afvragen of het niet toch niet praktisch zou zijn verschillende namen voor verschillende typen te hanteren. In de US wordt graag de term "stockdog" gebruikt ter verduidelijking.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 16:20

Zijn border collies eigenlijk leuke honden om mee naar je paard te nemen? Zijn er hier bijvoorbeeld mensen die de hond laten meerennen naast het paard? Omdat ik zelf over een jaar of 2 waarschijnlijk een BC ga aanschaffen, ben ik heel benieuwd of en hoe jullie de hond met je paard combineren...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 16:23

Inderdaad een aanduiding naast het ras BC, dat zou wel een idee zijn. Een toevoeging per doel/fokrichting.

@ Junia: Die van mij zeker, al ging ze wel altijd de shet drijven (niet zo handig) als de shet uit het land ontsnapte.
Meerennen naast het paard vind ik veel te gevaarlijk! Wel ging ze soms mee op buitenrit, maar dan liep ze een eind achter me te sjouwen en kwamen we geen auto's tegen.
Ik vind het de ideale hond om te combineren met de paarden, vooral omdat ze zo intelligent zijn hoef je niet constant op ze te letten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:41

Junia schreef:
Zijn border collies eigenlijk leuke honden om mee naar je paard te nemen? Zijn er hier bijvoorbeeld mensen die de hond laten meerennen naast het paard? Omdat ik zelf over een jaar of 2 waarschijnlijk een BC ga aanschaffen, ben ik heel benieuwd of en hoe jullie de hond met je paard combineren...

Mijn Gláma is erg goed met paarden. Valt je paard tijdens het rijden niet lastig, en gaat op commando op de gevraagde plek lopen.
Dit is voor mij van groot belang, omdat het belangrijkste schapendrijfwerk hier gebeurt met paarden.
In haar geval ging dit bijna vanzelf, ik kan er eigenlijk niet de eer voor nemen ;) .
Een andere bordercollie die ik heb gehad meende dat ze haar drijfneigingen op paarden mocht uitleven, en dat koste wél moeite om in goede banen te leiden.
Ik denk dat je er dus niet echt een duidelijke "alle bordercollies zijn zus of zo" uitspraak over kunt doen. Ben er wel van overtuigd dat je het alle kunt aanleren.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:48

Tendance schreef:
Kugger, jij zegt wel degelijk, dat een hond die niet een een bewezen werklijn komt geen "échte BC" is. Dat zeg je in een aantal posts eerder.
Dit is jouw referentiekader, maar dat wil niet zeggen, dat jouw referentiekader ook een algemeen geldend referentiekader is! Blijkbaar zijn er verschillende meningen.
Ik zou nooit met Skib gaan drijven, omdat ik in een buurt met veel kinderen woon en mijn hond los wil kunnen laten lopen. Uit 2 ervaringen heb ik gemerkt, dat mensen die eerst een super BC hadden tegenover kinderen en toen ze gingen schapendrijven, begonnen ze ook kinderen te drijven en hakken te happen. Dit wil ik gewoonweg niet. En het risico alleen wil ik al niet lopen!

Kugger bedoelt dat de oorspronkelijke Border Collie bij de schapen hoort. Border Collies zijn gefokt voor de schapen. Het levensdoel van een Border Collie is om de schapen naar je toe te drijven en daar zal 'ie mee doorgaan totdat 'ie er dood bij neervalt. Borders zijn altijd zo gefokt. Echter zijn Borders veelzijdige honden, juist omdat ze zo gewend zijn om met de baas samen te werken. Omdat ze zo veelzijdig zijn kunnen Borders overal voor worden ingezet, en omdat ze zo populair zijn bij die gebruiksdoelen (en dan doel ik op agility etc.) zijn ze daar ook naar gaan fokken. Borders die op die manier gefokt worden staan niet meer dichtbij de oorspronkelijke Border die dag in dag uit bij de schapen hoort, en dat is waar Kugger op doelt.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:54

Voor de duidelijkheid heb ik even de rasbeschrijving van de Border Collie erbij gepakt.

Het ras
Al sinds eeuwen worden honden ingezet om de herder te helpen bij het hoeden van vee. In het land van oorsprong van de Border Collie, Groot-Brittannië, worden op veel plaatsen grote kuddes schapen gehouden. In het heuvelachtige landschap ontwikkelde zich ongeveer honderd jaar geleden, rond de grens (de 'Border') tussen Schotland en Engeland, een type hond dat nu bekend staat als de Border Collie. Een snelle, wendbare, energieke, scherp reagerende en handzame hond die in staat is de hele dag in weer en wind, op elk terrein mét de schapen en vóór zijn herder te werken.

Uiterlijk

Door de eeuwen heen is er maar enige overeenkomst in uiterlijk ontstaan. De echte Border Collie wordt in mijn ogen (en gelukkig delen velen met mij deze mening) echter niet zo zeer bepaald door zijn uiterlijk, maar door wat er "tussen zijn oren" zit. Zijn vermogen om vee te hoeden, de manier waarop hij hoedt en zijn lust om te werken bepalen eigenlijk dat hij een Border Collie is.

Karakter

Het karakter van een Border Collie heeft wat opmerkelijke punten. Zo valt hij op door z'n werklust; hij wil doorwerken tot hij er (letterlijk) bij neervalt. Het is die tomeloze energie die hem ook niet altijd geschikt maakt als ideale huishond. Na een (voor de baas) vermoeiende wandeling van een paar uur, zal menig Border bij thuiskomst verwachtingsvol de auto uit springen met een blik van "gaan we nu nog wat doen?".
Wat bij veel Borders verder opvalt, is natuurlijk de drang om te hoeden — het drijfvermogen oftewel "eye". De meeste BC's vinden in het werken met schapen hun geestelijke en fysieke bevrediging; na een uurtje schapendrijven per dag kunnen ze in huis vaak wél hun rust vinden

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:13

Tendance schreef:
Nogmaals Kuggur: Je kunt dikgedrukt gaan typen, maar dat maakt niet, dat hoe ik het lees bizar is. Blijkbaar druk je jezelf dus niet voldoende duidelijk uit om gaten voor interpretatie van mijn kant dicht te metselen.
Mensen denken niet allemaal hetzelfde als jij, communiceren niet altijd hetzelfde als jij en delen regelmatig waarschijnlijk ook wel eens niet jouw mening, dus als je iets wilt vertellen, zo dat je exact vertelt wat je wilt vertellen, dan moet je dat ook doen en geen ruimte laten voor interpretatie.

Mijn Skib is een heerlijk BC en brengt jouw mening 0% verandering in. Dan moet je toch echt met betere bewijzen komen!

TOP *\o/*

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:16

Och, Bomba had er blijkbaar minder moeite mee me te begrijpen.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:25

Mijn border ging toen ze nog pup was ook mijn paarden drijven als ik ze uit de wei ging halen, ze ging toen constant rondjes om hun heen rennen, mijn paarden reageerden daar totaal niet op
Maar ik heb haar nu geleerd dat ze netjes blijft zitten tot ik de paarden vast heb geklikt, en dan mag ze weer door de wei rennen
Ook als ik de paarden in de bak had gezet vloog ze de bak in, maar ook dat afgeleerd en ze weet nu als ik aan het rijden ben of de paarden staan in de bak blijft ze netjes voor de bak zitten
Ze jaagt ook alle vogels uit de wei maar ze weet dat ze de kippen met rust moet laten, ze zijn zo pienter
Ik praat ook gewoon tegen haar en ze weet precies wat ik bedoel
Het is mijn eerste hond en ik had geen verstand van border collies maar ik heb het zo getroffen met haar en het eerste jaar heel intensief met haar bezig geweest, en het resultaat is dat ze altijd los loopt en eigenlijk ze zo van het erf kan aflopen, maar dit doet ze nooit
In huis is het trouwens een rustige hond maar altijd oortjes erop en alert wat je aan het doen bent

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:11

En wat doen jullie nu als je terug komt na een lange wandeling en je collie stuitert alle kanten op omdat hij nog een rondje wil?

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:53

Je moet een border ook geestelijk bezig houden, zoals opdrachten geven zoals verschillende speeltjes ophalen,tenminsten dit werkt goed bij mijn border

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:52

.
Laatst bijgewerkt door Dhani op 27-04-12 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:57

Meen je dat nou écht Dhani? Dit is geen sarcastisch bedoelde opmerking, ik vraag me af of je me voor het lapje houdt....

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:14

Dhani schreef:
.

?.??

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:19

ik heb het bericht weg gehaald Maresie

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:23

Ik heb je een uitgebreide pb gestuurd die hopelijk mijn standpunt wat verduidelijkt Dhani.