Schouwen kippenei: hoe, wat, waar, wanneer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:21

darwin schreef:
Dan moeten je haan en hen natuurlijk wel vruchtbaar zijn.
Je kunt de eieren laten liggen, maar sommige rassen worden gewoon bijna niet broeds.
Het schijnt ook te zijn dat kippen die in een broedmachine zijn uitgekomen moeilijker broeds worden dan kippen die met natuurbroed zijn uitgekomen.

En hoelang laat ik de eieren dan liggen en leg ik dan 1 soort bij elkaar? We hebben 3 verschillende rassen. 1 bruine legkip, 1 leghorn en 1 marans en de haan is een leghorn haan. De eieren van de marans zijn bevrucht, van de leghorn hen soms en van de bruine legkip heb ik nog geen bevrucht ei gezien.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:09

of kippen nu wel of niet broeds worden heeft gewoon te maken met het ras
de een word bijna nooit broeds zoals een legkip en het andere ras juist heel vaak...
maar dat heeft niets te maken met het uitkomen onder de kip of in de machine.

het enige wat je kunt doen is wat eitjes laten liggen waarvan je denkt dat ze bevrucht zijn
verder moet de kip het zelf willen doen ;)

stalnijmegen

Re: Schouwen kippenei: hoe, wat, waar, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:21

wat ik me dan afvraag, hoe vaak is een kips broeds? is dat net als bij de loopsheid van een hond of de hengstigheid bij een merrie te pijlen??

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 15:14

Tot aan de langste dag van het jaar, zeggen ze dat je kippen kan laten broeden. Dat worden ze vanzelf, heeft gewoon met de lengte van de dagen te maken.

Hier inmiddels al 4 kuikens gespot. Ik ben er heel content mee. Het zijn 3 gele en 1 grijze (maar die was nog nat en plakkerig).

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:34

stalnijmegen schreef:
wat ik me dan afvraag, hoe vaak is een kips broeds? is dat net als bij de loopsheid van een hond of de hengstigheid bij een merrie te pijlen??

bij kippen is het naar mijn mening niet te pijlen,
ik heb kippen die steeds broeds zijn en kippen die bijna nooit broeds zijn van het zelfde soort dan in dit geval
en soms spontaan met 3 te gelijk....

jeetje pieteritus dus lang wachten is toch beloond!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 17:45

Gelukkig wel!! Volgens mij zijn t er nu 5. Morgen kijk ik weer, ik ga nu op wedstrijd.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:50

Hier is er ook weer een aan het uitkomen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 18:01

Kippen worden meestal broeds als het weer warmer word.
Ongeveer tot 21 Juni word aangeraden om te broeden, daarna niet meer omdat de dagen dan korter worden. Dan is er minder daglicht, warmte, ...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 18:02

ulyse schreef:
darwin schreef:
Dan moeten je haan en hen natuurlijk wel vruchtbaar zijn.
Je kunt de eieren laten liggen, maar sommige rassen worden gewoon bijna niet broeds.
Het schijnt ook te zijn dat kippen die in een broedmachine zijn uitgekomen moeilijker broeds worden dan kippen die met natuurbroed zijn uitgekomen.

En hoelang laat ik de eieren dan liggen en leg ik dan 1 soort bij elkaar? We hebben 3 verschillende rassen. 1 bruine legkip, 1 leghorn en 1 marans en de haan is een leghorn haan. De eieren van de marans zijn bevrucht, van de leghorn hen soms en van de bruine legkip heb ik nog geen bevrucht ei gezien.

Marans eieren zijn niet de gemakkelijkste broedeieren. Ze hebben dikke vliezen. Dus het vocht moet bij dit ras heel hoog zijn de laatste drie dagen in de broedmachine. Onder de broedse kip moet je een vochtige handdoek de laatste drie dagen eronder leggen. Dan wordt het vlies dunner.

Misschien kan je enkele kunsteieren kopen. Deze zijn voor een paar cent te koop in een dierenwinkel. Die kan je dan in de nesten leggen terwijl je de echte eieren wegraapt.

Je hebt wel drie rassen die bijna nooit broeds worden. Zeker de bruine legkip en de leghorn niet. Die zijn gefokt om te leggen en niet om te broeden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 18:06

Pieteritus1 schreef:
Getsiederrie!!!

Newsflash from Hennietown, van onze verslaggever.
PIEPENDE KUIKENS IN DE EIEREN.
In Hennietown is eindelijk bericht vanuit het broedhok.
Het schokkende nieuws van gisteren, dat er geen 10, maar 14 eieren onder de hen lagen, is wat betijd en het verlies van het één ei (nummer 14) hebben we met professionele hulp, verwerkt.
Vandaag zit Moeder Hennie al 21 dagen op het nest.
Na het schouwen van de eieren op dag 5, 12 en 19, waar duidelijk levende kuikens geziend werd, bleef het ineens angstvallig stil in het broedhok.
Hennie werd vandaag wel 5x van haar kroost gelicht, om te zien of er al eieren aan het uitkomen waren.
Tot een uur geleden was er geen teken van leven vanonder Hennie te bekennen.
Met grote vreugde kunnen we nu melden, dat er actie gaat komen: piepende eitjes komen vaak binnen 24 uur uit.
Wij houden de natie op de hoogte!!!

Je moet de kip de laatste dagen met rust laten. Iedere keer als je haar van het nest afpakt verstoor je het 'klimaat' onder de kip. Dus met rust laten die handel. Gewoon waterbakje erbij zetten waarin de kuikens niet kunnen verdrinken en kuikenmeel erbij zetten.
Anders heb je straks maar 1 kuiken :-)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:14

Hier nog een kuiken geboren. Dit is een kruizing legkipxAraucana , ik ben benieuw of ik dan ook groene eieren krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:18

<3 i love kuikens!

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:38

Laptopmuis schreef:
Marans eieren zijn niet de gemakkelijkste broedeieren. Ze hebben dikke vliezen. Dus het vocht moet bij dit ras heel hoog zijn de laatste drie dagen in de broedmachine. Onder de broedse kip moet je een vochtige handdoek de laatste drie dagen eronder leggen. Dan wordt het vlies dunner.

Misschien kan je enkele kunsteieren kopen. Deze zijn voor een paar cent te koop in een dierenwinkel. Die kan je dan in de nesten leggen terwijl je de echte eieren wegraapt.

Je hebt wel drie rassen die bijna nooit broeds worden. Zeker de bruine legkip en de leghorn niet. Die zijn gefokt om te leggen en niet om te broeden.

We hebben ze gekocht voor de eieren, maar ze zijn zo leuk, dat we het nu ook leuk zouden vinden als er kuikens bij zouden lopen. Wellicht komt er nog een Wyandotte bij, die schijnen makkelijk broeds te worden.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:08

De trotse moeders <3

Afbeelding

En hier het andere jonge spul van de vorige broed.
Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:11

leuke foto!

mijn broedsekip die ik dus gister van de eieren heb gehaald zit nu weer te broeden.. ik heb nog niet gekeken waarop..
kan het geen kwaad als een kip heel lang achter elkaar blijft broeden.. ze zit nu al bijna 4 weken. (eerste ronde dus op bedorven eieren)

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:16

Er zijn kippen die zich letterlijk doodbroeden, dus ik zou haar niet nog een ronde laten broeden, dan maar broeds af maken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 22:42

Zou ik ook doen. Ze eten amper, drinken amper en dadelijk heb je een lijkje op een nestje.
Hier zag ik nu ook een gaatje in een ei, dus die zal morgen ook wel geboort zijn.
Heerlijk om naar te kijken als ze dadelijk voor het eerst uit het nest gaan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 09:11

Er zijn nu nog 4 eitjes, waarvan er 1 aan het uitkomen is.
Eén kuiken heeft met zijn pootje klem gezeten, die heb ik moeten bevrijden. Hopelijk redt hij het....
Ze zijn nu voor het eerst aan het eten.
Kan het uitkomende kuikentje zonder mamawarmte uitkomen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:48

Hier nu 3 kuikens!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:18

nummer 5 is onderweg.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 13:17

Ons definitieve aantal is 7.
Eén was er gisteravond aan het uitkomen, maar heeft het helaas niet gered.
Vanochtend was mams van het nest af en zat er één kuikentje met het pootje klem (suffe ik: volgende keer geen kratje met open onderkant meer doen), die heb ik gered.
3 eieren lagen er nog in en die waren al ijskoud.
Dus het aantal kuiks zit op 7.
Het kuiken met de pijnlijke poot zal het ws wel gewoon redden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:19

Hier 5 kuikens waarvan 3 zwarte *\o/* Ik kijk het even aan voordat ik ringen ga bestellen,eerst een kijken of ik kan zien of het hanen of hennen zijn.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 16:00

Mijn kuikentjes doen het super. Het kuikje met het pijnlijke pootje is weer hersteld, pootje ziet alleen nog een beetje rood. Maar hij loopt er goed op.
Fotootje van vanmiddag, met 5 dagen oud:
Afbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 20:41

De tweede hen is ook aan het broeden geslagen.
Na een paar dagen voor nep/nop zitten op óf geen eieren óf die ik iedere dag weghaal, mocht ze nu op 13 eieren plaatsnemen.
Ze heeft eventjes moeilijk gedaan met toktoktok ik wil uit de bak, maar na 10 minuten had ze haar 'nest' gevonden en heeft zich geïnstalleerd.
Over 21 dagen dus het volgende broedsel!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:49

Ik weet niet of ik voor nog een ronde ga maar als ik dat doe doe ik met eieren van maar twee hennen die ik apart zet. Die hebben het beste model . Maar dan zal ik een ren moeten maken voor kuikens .