wat voer jij je hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

welk merk voer jij je hond?

pedigree
13 (3%)
cesar
Geen stemmen
fokker
3 (0%)
royal canin
34 (10%)
eukanuba
11 (3%)
orijen
8 (2%)
mera dog
1 (0%)
hill's
9 (2%)
nutro
1 (0%)
pro plan
7 (2%)
taste of the wild
2 (0%)
beneful
3 (0%)
frolic
1 (0%)
dierenarts voer
8 (2%)
supermarkt voer
21 (6%)
vers voer
102 (30%)
anders
114 (33%)

Totaal aantal stemmen: 338

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:46

ik ben van kvv afgestapt na anderhalf jaar omdat ik vond dat hond het er niet goed op deed, aantal merken geprobeerd. atm krijgen ze weer een van dodson & horrells chudley's brokken (30% vlees, zonder granen) :)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:47

Mijnes (chihuahua pup) krijgt Carnibest, KVV dus. Ik heb dan ook 'Vers Voer' aangeklikt in de poll, even duidelijk maken dat ik dus geen blikvoer-zooi bedoel.

Ik heb van de fokker een nieuwe, dichte zak Royal Canin voor chihuahua pups meegekregen en ken niemand met zo'n hond dus ik heb eerst die zak opgevoerd en ben toen over gegaan op eerst Duck, omdat ik graag KVV wilde gaan voeren maar toen ik dat openmaakte kreeg ik zo'n gevoel: -O- niet wat ik in gedachten had.
Grauwe, grijze, zachte drab die de pup letterlijk binnen een seconde of 8 bijna zonder kauwen doorslikte en dan naar me keek van 'En? Wanneer komt de rest?'

Toen Carnibest gekocht en toen ik dat openmaakte dacht ik 'hè hè, dit is waar ik naar op zoek was' :j

Gewoon echt rauwe, gesnipperde ;) kip. Ik heb nu ook eend erbij gekocht, ging er ook erg goed in.

Hond van mijn vader (duitse herder) krijgt Bonzo, van Pedigree gaat hij aan de dunne en mijn vader heeft zoiets van 'ach, daar zijn mijn andere honden ook allemaal oud op geworden dus zo slecht zal het niet zijn'. Ik kan hem ook niet op andere gedachten brengen helaas.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:22

ashley1 schreef:
Grauwe, grijze, zachte drab die de pup letterlijk binnen een seconde of 8 bijna zonder kauwen doorslikte en dan naar me keek van 'En? Wanneer komt de rest?'

Dat heeft mijn pup ook maar dan met carnibest := In nog geen 5 sec was het op en hij keek me ook zo aan van; is dit alles >;)

kimmie261

Re: wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:30

puppies geef ik hier zo goed als onbeperkt kvv ( zo'n keer of 7 a 8 per dag een portie),een pupje eet hier ongeveer 800 gram tot een kilo kvv per dag weg.. :)

ik heb ook eens duck gegeven,maar vond dat geen fijn vlees :n ,zou het zelf niet kopen verder...

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:31

Citaat:
Dat heeft mijn pup ook maar dan met carnibest In nog geen 5 sec was het op en hij keek me ook zo aan van; is dit alles

:) Gek hè.
Wat krijgt die van jou nu dan? Nee sinds de overgang van Duck naar Carnibest is hij een stuk langer bezig met zijn eten, moet echt kauwen ook. Er zitten soms behoorlijk moeilijke dingen tussen voor hem, met zijn melktandjes :=
Ik zou wel willen barfen maar ik zie het percentages rekenen, puzzelen, min.-4-soorten-vlees-per-x-aantal-weken-voeren en de verhoudingen in het oog houden ofzo niet zo zitten, volgens mij ben je alleen maar bezig met het uitvogelen of je hond wel alles binnen krijgt.
Heb wel op een site wat foto's bekeken van dingen die die mensen aan hun honden voeren... en ik ben zelf vegetariër, ik dacht dat ik niet goed werd :=
Het idee dat ik dàt in mijn keuken zou moeten klaar maken voor de hond, brr... Vind het snijden van kipfilet voor in de bami al een hele opgave, het liefst koop ik die al kant en klaar gesneden :')

Gelukkig is het een kleind hondje. Denk dat als je een grotere hond hebt, hij die Carnibest ook zo wegwerkt :j

@Kimmie: mag ik vragen hoeveel jij per dag kwijt bent aan hondenvoer? Ik wilde mijn vader proberen om over te halen om zijn hond ook op Carnibest ofzo te zetten, maar ik betaal voor een kg zo'n 4 euro en aangezien de hond dan ongeveer een kilo per dag zou moeten eten.. zou dat een dure grap worden, zeker in verhouding tot een zak Bonzo.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 09-04-12 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:34

kimmie261 schreef:
maar essie,waarom zou een welp anders moeten eten als een volwassen hond,er wordt meer bedoeld,vangen wolven speciale konijntjes voor hun welpen...

vers vlees is vers vlees voor alle leeftijden geschikt,van pup tot senior,omdat er gewoon geen ( tot amper) toevoegingen inzitten...

Ik ben het ook wel met je eens want ik voer ook vers erbij,maar ik denk nog steeds dat je bepaalde rashonden niet kan vergelijken met wolven die veel dichter bij de natuur staan. Wat ik al in m'n vorige post schreef dat vuilnisbakkies veel sterker zijn en allemaal hartstikke oud worden zonder goed voer(hij eet met de pot mee en krijgt merkloze brokken van de markt :+ ) en geen entingen enz.

edit;het woordje "geen"vergeten
Laatst bijgewerkt door ESSIE70 op 09-04-12 21:41, in het totaal 2 keer bewerkt

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:36

ashley1 schreef:
Wat krijgt die van jou nu dan?

Carnibest voor pups. Misschien moet ik de gewone carnibest maar eens proberen?
Laatst bijgewerkt door ESSIE70 op 09-04-12 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:37

ik voer hier vanalles hoor,maar ik heb ahv,smuldier en bibi als kvv en verder slachtvlees vers van de slachter,paard,schaap,geit en koe :j

en daar krijgen ze dus grote stukken vlees van ( spiervlees,tong,hart,longen,strotten,luchtpijpen enz.. :) )

ik heb nu 4 honden zo goed als op de barf staan ,krijgen af en toe nog kvv maar 1 daarvan wil al geen kvv meer hebben,de anderen eten het nog wel,en dan haal ik zelf ook nog hele braadkippen ( rauw) of eend in de supermarkten hier..

de 2 oudere honden eten het liefst nog kvv alhoewel ik 1 langzaam aan de wat grote stukken kauwwerk krijg ,en 1 moet ik het vlees voor in grote stukken snijden,dan eet ze het ook op ,maar als er honden of puppies bij gaan komen gaan deze meteen op barf verder :j
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 09-04-12 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:38

kimmie261 schreef:
puppies geef ik hier zo goed als onbeperkt kvv ( zo'n keer of 7 a 8 per dag een portie),een pupje eet hier ongeveer 800 gram tot een kilo kvv per dag weg.. :)

ik heb ook eens duck gegeven,maar vond dat geen fijn vlees :n ,zou het zelf niet kopen verder...

Mini Dakkas weegt nu 10 kg, zou hij dan al zoveel mogen hebben?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:42

:j zeker ,hier eten ze met 8 weken al zoveel...wel in porties hoor,steeds een 100 a 150 gram,en als ze minder maaltijden nodig hebben dan gaan de porties kwa gewicht omhoog maar minder keer aangeboden..

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:44

ESSIE70 schreef:
ashley1 schreef:
Wat krijgt die van jou nu dan?

Carnibest voor pups. Misschien moet ik de gewone carnibest maar eens proberen?

Zou ik inderdaad doen, doe ik ook met dat kleine Chihuahua bekje van 'm :') Heeft 'ie tenminste wat te doen ;)

Maar Kimmie, ben je dan ook niet hele dagen bezig met percentages/verhoudingen aan het uitrekenen, kijken of ze alles wel genoeg binnen krijgen? En je moet toch ook min. 4 soorten dier per 3 weken ofzo voeren? En heb je dan dus ook allemaal stukken dier rauw en vies op het aanrecht? Ik zou het namelijk graag willen (al denk ik echt dat het percentages spier/orgaan/bot en soorten dier uitzoeken echt heeeel veel werk is) maar als vegetariër staat het idee van al die stukken dier in handen moeten hebben me echt heel erg tegen, hoe graag ik het ook natuurlijk wil voor mijn hond wat voer betreft.

drenthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:44

Onze honden krijgen 2x per dag Josera brok en een beetje vers vlees.
Zowel mijn ouwetje van bijna 13 en mij jonkie van 1.5 doen het hier goed op.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:46

Ah misschien toch iets meer geven want hij kijkt altijd zo zielig als het op is :D
Ik geef 2x p/w ,500gr p/d carnibest. En het is echt zo op en met z'n brokken doet hij gewoon
langer mee.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:48

@kimmie261:
Je moet het wel in perspectief bekijken.. Ik ben het met je eens wat betreft merkbrokken, absoluut. Maar honden in Nederland hebben het heel erg goed in vergelijking met mensen in derde wereldlanden! ;) Wij hebben de luxe om voor vlees te kiezen voor onze viervoeters.. Daar kwam ook mijn opmerking vandaan over de asielzoeker die bij de eerste de beste dierenspeciaalzaak binnenstapt en wel 100 soorten voer ziet voor dieren.. En zij vaak niet eens konden kiezen wat ze wilden gaan eten.. Tuurlijk zit er een hoop oliebol tussen, maar de Nederlandse hond heeft het zo slecht nog niet ;) , dáár gaat het me om.

Ik blijf erbij dat KVV een ontzettende goede investering is voor je dier.. En zal dit ook niet veranderen, ook mijn mening niet. En vind zeker dat mensen verder moeten kijken dan hun neus lang is en niet voor de quick fix moeten gaan.. Maar iedereen baseert zijn keuze op wat naar zijn/haar idee goed voer is en wat binnen de mogelijkheden ligt.. Ik hoop dat mensen de keuze durven te maken om voor vers te gaan, zo niet.. gaan honden niet dood als ze Royal Canin o.i.d. blijven krijgen :) . Topvoer is anders, ben ik van mening.. Dit komt in de vorm van vers vlees ;-) .

@Essie70: Ik snap je uitleg niet helemaal.. Waarom zou een rashond zijn constructie anders zijn van als van een andere hond of wolf? Zijn lijf functioneert op een en dezelfde manier! De bouw kan verschillen.. Zo zijn hondenrassen ontstaan, het een wordt voor dat werk ingezet, de ander voor dit werk.. Maar hun lijf functioneert nog steeds hetzelfde! Hetzelfde darmgestel, dezelfde longen, hart, etc.. Vaak is juist vers vlees een oplossing voor lichamelijke mankementen.. Ik zie geen reden om een bepaalde hondenras géén KVV te geven.. :n Ik geloof ook niet in voer voor bepaalde rassen of puppybrokken.. Wat zou een pup anders moeten eten? Misschien iets meer eiwitten, vitaminen? Vlees bevat gewoon wat een pup moet hebben. Zoals hierboven geschreven is, als ze wat meer nodig hebben, eten ze gewoon wat meer vlees, er wordt geen speciaal `puppy-konijn´ gevangen in de natuur..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:52

kvv en barf, zodra de grotere vriezer er is meer barf dan kvv, kan ie ook wat meer energie kwijt op zijn eten :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:53

haah ja als een krat hier aangeleverd wordt is het allemaal zeer herkenbaar ,bv die tongen zijn echt enorm.. ( en dat is dus ook gelinkt aan een nogal bloederig geheel,kan me voorstellen als vegetarier zijnde dat het wel erg op een geslacht dier lijkt)

en ik reken inderdaad uit wat ze krijgen en ik geef dus aan diersoorten: geit,schaap,koe,paard eend en kip...

je moet ong 4 diersoorten per 3 weken voeren,dus dat zit wel goed :j

en ze krijgen hier af en toe een kvv dag tussendoor zodat ik zeker weet dat ze alle pitamientjes binnen gekregen hebben...

en ik heb hier worsten van een plaatselijke slager die zelf slacht en van de restanten van de geslachte dieren dus worsten maakt,en daar zitten ook extra vitamines in verwerkt daar krijgen ze elke ochtend een flinke plak van...

en laatst hadden we wat poten gekregen,die eten ze dan tussendoor nog op..
Afbeelding

en toen pip nog een pipje was kreeg ze al vleesbotten te eten..
Afbeelding

maar nogmaals, daarvan kan ik me heel goed voorstellen dat mensen dit niet zien zitten :j
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 09-04-12 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:54

Ik krijg donderdag mijn pup en krijgt dan ook KVV, ik voer grotendeels Smuldier, maar wil ook weer het grotere wek bestellen via Lotgering, oa zalmkoppen, runderstrotten, hele lamspens etc.

Dus Kimmie261: Jij geeft pups gewoon kvv zoveel ze op kunnen? Je weegt het niet af?
Ik was van plan om meteen met pup (bernerreutje) ong 800 gram compleet te geven, dus smorgens 400 en savonds 400 en 200 gram pens tussen de middag (zoiets verdelen, kan 1000 gram ook wel over 3x verdelen)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:57

nee ik weeg niets af,de ene pup heeft meer nodig als de andere pup,dus mogen ze eten zoveel ze op kunnen...alleen doe ik in het begin wel kleine porties,en dat worden dan minder porties uiteindelijk maar met meer gewicht naarmate ze groter worden.

mijn honden eten tot ze ruim een jaar zijn ongeveer een kilo per dag,en dit bouwen ze daarna vanzelf af,ze krijgen nu ongeveer 700 gram per dag als volwassen hond ( en dan de een wat meer als de ander) en daar doen ze het prima op :)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:58

Oh Kimmie......... _O- die koeien poot :r :D
Ik ben niet vegetariër en we hebben een boerderij met koeien en schapen maar dit vind ik niks,hoor :')
Oh brrrrr ik ben bang van dode dieren :o

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:00

Die foto kan ik dus juist wel prima hebben (heb tenslotte ook op 'dode' paardenbenen met hoef moeten oefenen bij hoefverzorging/bekappen op school) maar het idee om hazenkoppen, harten, tongen, ribben enzo in de vriezer te hebben, te ontdooien waarbij het dus nat/bloederig wordt enzo staat me echt tegen. Al zou ik voor een Chihuahua niet eens zoveel nodig hebben geloof ik :')

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:04

die koeiepoot werd pas echt ranzig toen ie kaal was,toen rammelden die tenen zo... :D :D

en ashley,:j kan het me voorstellen hoor,en een chihauhau kan het echte grote werk niet helemaal aan,maar mss kan je weleens een kippepootje of nekje geven tussendoor??

ik haal hier ook wel zo'n grote braadeend,en toen pip pupje was kreeg ze zo'n vleugel,tis jammer dat ik daar geen foto's van heb,die vleugel was groter als pipje zelf,en sjouwen dat ze ermee deed :D

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:12

Ik heb nog wel een leuke foto van mijn pup toen zij een hele zalmkop naar binnen VRAT, 8 weken oud he hahaha

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:14

Afbeelding

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:14

WolinLotte schreef:
@Essie70: Ik snap je uitleg niet helemaal.. Waarom zou een rashond zijn constructie anders zijn van als van een andere hond of wolf? Zijn lijf functioneert op een en dezelfde manier! De bouw kan verschillen.. Zo zijn hondenrassen ontstaan, het een wordt voor dat werk ingezet, de ander voor dit werk.. Maar hun lijf functioneert nog steeds hetzelfde! Hetzelfde darmgestel, dezelfde longen, hart, etc.. Vaak is juist vers vlees een oplossing voor lichamelijke mankementen.. Ik zie geen reden om een bepaalde hondenras géén KVV te geven.. :n Ik geloof ook niet in voer voor bepaalde rassen of puppybrokken.. Wat zou een pup anders moeten eten? Misschien iets meer eiwitten, vitaminen? Vlees bevat gewoon wat een pup moet hebben. Zoals hierboven geschreven is, als ze wat meer nodig hebben, eten ze gewoon wat meer vlees, er wordt geen speciaal `puppy-konijn´ gevangen in de natuur..

Begrijp me goed ik voer mijn andere hond ook vers alleen vind ik dat je bepaalde rassen niet met wolven kunt vergelijken.
Sommigen rassen groeien te snel en kunnen daardoor problemen krijgen met hun skelet.Elleboog problemen of botvlies problemen.
Door voer te geven met weinig eiwit kan je dat misschien voorkomen. Is onderzocht door dierenartsen en ik geloof dat wel.
Maar zoals ik al schreef ga ik met 8 maanden over op voledig vers (lotgering).
Misschien ga ik bij mijn volgende pup wel gelijk over op vers maar ik heb het eigenlijk altijd zo gedaan :)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:15

Myra87 schreef:
Ik heb nog wel een leuke foto van mijn pup toen zij een hele zalmkop naar binnen VRAT, 8 weken oud he hahaha

Die wil ik zien!! :D

@Kimmie: Gave foto´s! Mooie honden!