Kat met struviet (iemand tips?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:39

ik zou hem er even een tijdje dag en nacht in doen. zodat hij echt leert het op de bak te doen. daarna langzaam aan uitbreiden.
lijkt me anders een beetje verwarrend voor hem. moet hij 's nachts in de bench en doet hij het netjes op de bak en daarna los en gaat hij het naast de bak doen.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 20:54

Dank je Tieme, denk ook dat dat voor nu de beste oplossing is en misschien volgend weekend alleen in de nacht. Maar dan moeten we hem er ook wel eten en drinken ingeven natuurlijk, alleen overdag of ook de nacht?

Edit; moet wel zeggen dat dit me de nodige spanningen heeft bezorgt (en geeft) ook op het werk is het druk wat er al met al voor zorgt dat ik het me misschien teveel aantrek ;( :o

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 23:07

qua eten en drinken gewoon hetzelfde als normaal. heeft hij normaal als hij los loopt ook toegang tot eten??
zo ja, dan geef je dat in de bench ook.
hij moet zowiezo altijd bij water kunnen komen.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 20:43

*\o/* het gaat beter met ons poezenbeest! 2 nachten in de bench gedaan en hij deed het daar netjes op de bak, overdag mocht hij toch los (vond het zielig zoveel in de bench) gisteravond moest hij er weer in maar meneer had een betere oplossing: ik zet hem in de bench, hij doet netjes zijn plasje op de bak en mag daarna los blijven lopen. smorgen doen we hetzelfde en zo blijft hij ook de hele dag droog. Hopelijk kan binnenkort de bench weg en zal hij uit zichzelf op de bak gaan. Ben wel erg blij want nu mag hij blijven :D *\o/* en het is een verademing om niet meer te hoeven dweilen!

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:05

*\o/* jippie nu ff goed volhouden en niet te snel mee stoppen dat hij niet weer hervalt in het oude gedrag en goed belonen als hij op de bak gaat als hij gevoelig is voor aandacht/eten iets maakt niet uit haal alles uit de kast :D

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 00:38

Ik zie dat sommige mensen rauwe voeding adviseren. Doe dit niet!!!! Ik werk bij een dierenarts en deze week nog 4 katten in laten slapen door dit geweldige advies. Houd hem op s/d zolang de dierenarts aangeeft en zet hem dan levenslang over op c/d of nog beter urinary van Royal Canin.
Als je merkt dat hij lastig gaat vang het dan op met novacam. Zelfde als metacam maar dan de helft goedkoper. Houd dit minimaal 5 dagen vol en stop er dan weer even mee.

Maar absoluut geen rauwe voeding of van die anti struviet voeding van de dierenwinkel!

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 07:06

sharmila als je goed had gelezen had je gezien dat het bij deze kat meer om een psychisch probleem gaat gezien hij niet de klassieke symptomen heeft: moeilijk plassen, veel plassen, kleine hoeveelheden etc. metacam hielp ook niet, het is dus logisch dat het dieet wss ook niet super veel zal helpen maar het is wel de moeite als er struvietkristallen gevonden zijn idd. Ik vind dat altidj beetje ongepast als mensen op zoiets reageren zonder heel het topic doorgelezen te hebben. :')

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 07:21

Wat vervelend zo'n kat met struviet ik heb er hier ook een lopen.
Goed drinken is heel belangrijk.
Hij heeft de hele dag royal canin speciaal voor blaasgruis staan en smorgens en savonds krijgt hij wat vlees met water.
Hierdoor krijgt hij zeker weten twee keer per dag behoorlijk wat vocht binnen.
Hierdoor is zijn urine niet zo zuur.
Hier gaat het al een aantal jaren goed zo.
De brokjes zijn wel duur en mijn andere kat eet er ook van, maar ze doen het beiden super zo.

Sharmila

Re: Kat met struviet (iemand tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:12

Sorry niet gelezen nee. Maar er was toch urine afgenomen met struviet erin. Mede ook doordat dat inslapen op mijn werk is gebeurd gingen mijn haren recht overeind staan.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 14:39

Cyclo, hij is gevoelig voor aandacht en snoepjes dus we belonen hem uitbundig ;) Zit er aan te denken om de titel aan te laten pasen,
Sharmila, bedankt voor je reactie maar eerder heb ik al gemeld dat ze dit niet eten, ze lusten het niet. Geef niet dat je het niet hebt gezien, er zijn al heel wat pagina's. Misschien moet ik ook de titel aan laten passen.
Jesito, het is schijnbaar geen struviet, uitslag zou kunnen komen doordat de urine niet vers meer was.

Na de mooie dag van deze week is meneer niet meer in de bench geweest maar helaas zal hij er toch weer in moeten, zowel vandaag als gisteren moch ik weer gaan dweilen. Gisteravond deed hij het ook netjes op de bak voor het slapen gaan dus dan mag hij los maar toch lag er vanmorgen weer een plas. Maar even wat langer volhouden in de bench. Als we thuis zijn mag hij er gewoon uit want dan plast hij niet maar verder zal hij er dan toch aan moeten geloven.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:20

Is het niet verstandig om hem de eerste week tot twee weken snachts in de bench te houden zodat hij goed door krijgt dat plassen buiten de bak not done is????
Nu is het een of twee nachten en geef je hem weer die vrijheid dus zal hij het ongetwijfeld blijven doen

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 19:35

Dank je wel Marian, hier zijn wij ook achter, daarom zit hij er nu steeds in als we weggaan. Vind het wel zielig maar het is niet anders.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:54

Sorry niks gezegd dan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:01

Sharmila schreef:
Ik zie dat sommige mensen rauwe voeding adviseren. Doe dit niet!!!! Ik werk bij een dierenarts en deze week nog 4 katten in laten slapen door dit geweldige advies. Houd hem op s/d zolang de dierenarts aangeeft en zet hem dan levenslang over op c/d of nog beter urinary van Royal Canin.
Als je merkt dat hij lastig gaat vang het dan op met novacam. Zelfde als metacam maar dan de helft goedkoper. Houd dit minimaal 5 dagen vol en stop er dan weer even mee.

Maar absoluut geen rauwe voeding of van die anti struviet voeding van de dierenwinkel!

En wat is dan de reden dat die dieren ingeslapen zijn en weten jullie zeker dat dit door de rauwe voeding komt.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:02

CIV je denkt dat het zielig is voor de kat maar hij heeft het er alleen maar beter door eigenlijk.
Loopt hijlos en plast hij dan word hij zwart aangekeken (je bent toch boos en dat pikt de kat echt wel op) zit hij in de bench en doet hij het op de kattenbak ben je blij en vrolijk en dat is dus positief voor de kat.
Hij zal geleidelijk aan gaan merken dat het voor hem leuker is om zindelijk te zijn omdat de baasjes dan ook vrolijk zijn en hij aandacht meer gaat krijgen.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 18:22

Sharmila, geeft niet hoor, bedankt in ieder geval voor het reageren.
Marian, daar heb je misschien wel gelijk in, hij vind het ook niet erg om erin te gaan (althans zo lijkt het) Voorlopig zit hij er nog wel in, zo maar eens navragen hoelang we de bench mogen gebruiken.

Vandaag onze meneer maar eens in bad gedaan, hij is altijd erg vet en nu hij mag blijven was hij toch weer toe aan zijn bad. Hij dacht dat hij nu ook moest plassen (en deed dit dan ook :s) maar dat was niet wat we van hem vroegen. Denk dat hij dacht er zo sneller vanaf te zijn. Verder zit heeft hij vannacht weer in de bench doorgebracht en het is toch wel erg prettig uit bed komen en niet direct te moeten gaan dweilen.

Fijn weekend iedereen!

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 22:04

Kleine update: onze meneer maakt het goed, hij mag nu kiezen. Of hij plast en hoeft niet in de bench. Of hij moet in de bench. We geven hem zowel smorgens als 's avonds de keuze. Vaak snapt hij de hint wel en gaat netjes op de bak, slimme poes :D

Poep houdt hij gewoon op en doet hij dan op een onbewaakt moment op de tegels.
Ik hoop dat het met de andere (struviet) katten ook goed gaat.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 21:01

Geen idee of er nog iemand interesse heeft in een update maar onze kat maakt het goed. Hij plast nogsteeds netjes op commando op de bak, wist niet dat katten dit ook in zich hadden, al wist ik wel dat ze slim zijn.

Zal het topic nu sluiten, mocht er iemand nog een vragen hebben, mijn pb box staat open.
Zal altijd terug emailen.

Bedankt allemaal voor jullie reacties met tips, hulp en steun!

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:15

Ik volg jullie nogsteeds, en vind het heel mooi om te lezen dat het zo goed is afgelopen! Ik wist ook niet of dit zou werken, maar moet je het resultaat eens zien, jullie verdienen een dikke pluim +:)+

Met mijn kat gaat het gelukkig weer helemaal goed!

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:01

wow *\o/* wat goed nieuws echt tof dat het zo goed gaat. duidelijk alle inspanningen niet voor niks.
katten toch slimmer dan je denkt :Y)

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 20:26

In overleg met een Mod blijft het topic gewoon open, zo kunnen andere ook altijd later nog reageren of vragen stellen.

Dank je wel TigerB, we zijn erg blij met de afloop, al hopen we wel dat hij ooit weer uit zichzelf op de bak gaat.
Mocht iemand weten hoe je dit voor elkaar krijgt dan hoor ik het graag. Meneer vind het nu wel fijn dat er iemand bij hem staat als hij plast >;) Top dat het met jouw kat weer helemaal goed gaat. Fijn voor de kat en ook voor jezelf.

Cyclo, ook nog aanwezig, wel leuk, bedankt voor je reactie.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:17

Het begin is er in ieder geval weer en nu maar hopen dat hij zo door blijft gaan en inderdaad ooit vanzelf de bak weer gaat gebruiken

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 17:39

Nog een kleine update: Hij gaat weer uit zichzelf op de bak, al staat deze nog wel binnen (andere staan buiten in de ren) Hoef hem er niet meer op te zetten en hij gaat wanneer hij moet *trots en blij baasje* :D Bench is sinds 2 weken uit huis verdwenen. Ben toch blij dat we door hebben gezet. Hij voelt zich ook zichtbaar beter, zijn vacht is mooier en hij is meer zichzelf.

Tip: geef niet te snel op, weet het is moeilijk maar het is mogelijk om je kat weer zindelijk te maken.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:31

Ohw zie dat er een vraag boven is gesteld. Katten met struviet blijven hier de rest van hun leven last van hebben. Zodra je ze geen aangepaste voeding geeft zoals whiskas, proplan, of bijv rauw vlees zullen de kristallen terugkomen. Een kat die struviet heeft gehad moet echt de rest van zijn leven op struvietvoeding blijven staan.
Het idee ligt hem vooral aan de hoeveelheid zwavel in de voeding. In die voeding zit extra zwavel. De zwavel zorgt ervoor dat de eiwitten gaan binden en dat zorgt er weer voor dat de urine zo zuur wordt dat kristalvorming verleden tijd is in de blaas.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:51

Sharmila, bedankt voor je reactie maar bij onze kat was gelukkig toch geen stuviet, alles wees er eerst wel op maar kan ook zijn omdat de urine al oud was. Waarschijnlijk is het gewoon ongewenst gedrag geweest maar gelukkig zijn we deze fase voorbij en gaat hij toch weer op de bak _/-\o_ Had het niet verwacht :o