Tips buitenren voor konijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

Re: Tips buitenren voor konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:20

Als je ze ziek wilt maken kan dat wel Dinopino :j

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 15:25

@Cruesli: fijn voor je konijn dat hij naar buiten gaat en er een maatje bijkrijgt. :)
Inderdaad een voedster erbij nemen, ik zou met hem naar de konijnenopvang gaan en hem daar zijn eigen voedster laten uitzoeken. De vrijwilligsters daar kunnen je erbij helpen; zij hebben ervaring met koppelen en kennen het karakter van de voedsters.

Hij kan straks van de zomer prima naar buiten, hij zal dan voor aankomende winter een wintervacht aanmaken. Midden in de winter zou ik dat zeker niet doen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:51

cruesli schreef:
Ik lees hier al even mee. Ik heb 1 konijntje die binnen zit en veel los liep, maar dat gaat nu niet zo heel best met grijpgrage handjes van mn zoontje i.c.m. een lang harig konijn ;) En we zijn nu toch de tuin aan het aanpassen, dus willen we nu een konijnenparadijs maken en een maatje erbij kopen voor hem (nadat hij gecastreerd is). Het buitengedeelte wordt dan 1.50x3.50, is dit groot genoeg voor 2 nijnen? Dan komt in die ruimte nog een binnenhok en verder wat leuke dingetjes als boomstammetjes, stuk gras, tunneltje etc. En mijn konijn (een Teddy Widder) heeft al 2,5 jaar binnen gezeten. Kan het geen kwaad (ook vanwege het ras?) dat ik hem dan naar buiten doe? (komt wel een geisoleerd hok bij met in de winter een verwarming in het dakje). En qua koppelen, ik begreep als hij gecastreerd is, dat een voedstertje erbij dan het beste is, waar haal ik die het beste vandaan? Toch uit een asiel? Mijn man lijkt dat niet zo'n best plan, die denkt dat zo'n beestje niet voor niets in het asiel zit, dus dat er dan iets mis mee is. En mijn konijn is bijna 3 jaar, moet er een even oud of een ouder of jonger voedstertje bij? En maakt het qua ras nog iets uit?

Om even antwoord te geven op al je vragen

Ja de ruimte is dan zeker ruim genoeg !
Het kan geen kwaad om jou konijn straks naar buiten te doen, maar doe dit wel pas als de nacht tempratuur boven de 10 graden zit.
Zorg er voor dat het verblijf helemaal overdekt is, omdat jij een langharig konijn hebt, als de ren niet overdekt is en het regent, komt jou konijn helemaal in de klit en dat wil je niet....
Het beste is idd een voedster en ja het liefst uit een opvang, ik heb 2 jaar gewerkt bij een opvang en daar zitten zulke lieve gezonde vrolijke konijnen ! Vaak gedumpt maar soms ook afstand van gedaan, jou man zijn gedachte zijn zeker onjuist !
Qua ras of leeftijd maakt het niet uit, als de klik er maar is en liefde kan groeien.
Als je naar een opvang gaat, worden de konijnen daar gekoppeld, en krijg je proffesionele hulp :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:33

Dinopino schreef:
Heb van de winter nog een binnenkonijn gewoon naar buiten gedaan. Volgens mij kan dat best.

Dat is niet heel slim geweest.... Een konijn wat binnen zit heeft geen wintervacht, dus als je die in de winter naar buiten doet, is dat natuurlijk niet zo handig, denk dat je zelf wel kan bedenken waarom niet....

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 18:40

Citaat:
Toch uit een asiel? Mijn man lijkt dat niet zo'n best plan, die denkt dat zo'n beestje niet voor niets in het asiel zit, dus dat er dan iets mis mee is.

Ik had hier even overheen gelezen, maar dit is zo verschrikkelijk onwaar. De meeste konijnen in de opvang komen oorspronkelijk bij een fokker of dierenwinkel vandaan, alleen worden ze gedumpt omdat men er geen tijd/zin meer in heeft/kinderen erop uit gekeken/we gaan drie weken op vakantie en er is niemand om op de beesten te passen etc. etc.

Ik denk dat er juist bij de opvang goede konijnen te vinden zijn, omdat ze bij een opvang oprecht goed verzorgd worden en ze zorgen dat de konijntjes een goed tehuis krijgen. Dus ik kan me voorstellen dat veel mensen ze juist ook uit liefde afstaan aan een opvang.

Er is helemaal niets mis met mijn konijnen, ik heb superkonijnen! Sunny kwam bij de opvang terecht omdat zij niet klikte met haar maatje en Furrel... die zat helemaal alleen in een hokje. En hij werd zes en de eigenaar kon maar niet geloven dat hij nog leefde, ze was hem eigenlijk zat en ze dacht dat konijnen maar een jaar of vijf werden... en zo is hij gedumpt. Dus niets mis met Furrel, wel iets mis met de vorige eigenaar! ;)

@Winsel: hoe staat het ervoor met jouw nijnen? Zijn ze er al? :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:42

Volgende week komen ze :D
In het klets topic van konijnen staat een foto van hok + ren :D

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:47

Dinopino schreef:
In ieder geval taxus is supergiftig. En pas op met wat geel bloeit.

Paardenbloemen ?!?! Hm... ;(

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:50

Paardenbloem mag wel.... Er is ook paardenbloem hooi

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:51

Ik heb ook meerdere konijnen uit de opvang. I-de-aal!! Belangrijke reden om een konijn weg te doen: tja, de kinderen kijken er niet naar om _-:(
Er zitten heel veel leuke konijnen in de opvang en het fijne is dat je eerst kunt uitproberen of de konijnen bij elkaar passen voordat je aan het nieuwe konijn vast zit. Ik vind het echt een succesformule.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:53

WinSel schreef:
Paardenbloem mag wel.... Er is ook paardenbloem hooi

Ja, dûh! Zie het deel in quote. Blijkbaar moet je niet iets voeren dat geel bloeit. Dan valt dus konijnensmikkelspul nr 1 af. Namelijk: tadaaah, paardenbloemen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 18:58

WinSel schreef:
Volgende week komen ze :D
In het klets topic van konijnen staat een foto van hok + ren :D

Waaaaaat, is er een Bunny-klets-hoekje?!?! Leuk! Had je dat niet even kunnen zeggen! :D :D

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:04

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 19:08

In mijn tuin heb ik inmiddels nog het een en ander uitgebreid.

Een tunnel! Deze loopt langs de muur en gaat ook een hoek om.
Afbeelding

Rieten mand met hooi, stro en soms iets lekkers erin om rondscharrelen te stimuleren (onder een tafeltje zodat het niet nat wordt)
Afbeelding

Een bungalowtje
Afbeelding

Zo'n knaagding/tunnel
Afbeelding

Furrel gaat braaf op het toilet (onderkant van kattenbak)
Afbeelding

Het voerhuisje heb ik veranderd. Niet meer helemaal vol met hooi, maar dagelijks een verse pluk (want ze gingen het vooral gebruiken als wc en ligplek = zonde van het hooi)
Afbeelding

En voor de nieuwsgierige aagjes even een totaalplaatje. Rechts achterin achter de tafel zie je het hok. In het midden het voerhuisje, links achterin het toiletje. En de rest (zandbak, bungalowtje etc.) staat achter mij, dus niet op de foto :).
Afbeelding

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:18

Super zeg ! Knagen ze niet aan dat rieten mandje ? Vind ik ook wel erg leuk
Doen ze het goed in de tuin ?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 19:20

Ik heb ze er nog niet aan zien knagen, maar er is bij mij ook genoeg ander spul te knagen. Voor de zekerheid wel een onbehandeld mandje kopen (veel zijn bespoten ergens mee).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:21

Wauw mooi hok heb je voor je konijntjes! Slim die voerplek. :))

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:22

Waar heb je dit mandje vandaan ? :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 19:23

Van mijn moeder gekregen, zal het haar vragen. :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:44

Ik kom mij ook maar eens melden! Wij gaan ons konijn dit jaar ook naar buiten doen en dan komt er ook een maatje bij :)

Nu zitten wij met een probleem, wij hebben conifeer hagen... Eten ze die echt? weet dat mijn vorige konijn ze nooit gegeten heeft...

Nog een vraagje, wanneer kan je ze het beste naar buitendoen?

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:12

Dat ziet er inderdaad leuk uit. Leuke tips ook, ga ik ook gebruik van maken voor mijn bunnies. Ik heb een groot buiten hok van 2 verdiepingen. Daarnaast een enorme berg van die hekjes waarvan ik een verplaatsbare ren heb. Ze hebben dus aldoor vers gras tot hun beschikking doordat ik het steeds verplaats. Afmetingen van de ren zijn gemiddeld 3 bij 3 meter. Soms wat groter en soms wat kleiner. Ik neem ook regelmatig wilgentakken voor ze mee en dus paardenbloemenbladeren ;-). Uiteraard is dat extra bovenop hun normale eten.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:14

Waaauw, leuk man! :D Blijf wel foto's plaatsen, hartstikke leuk namelijk!! :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 20:27

@Romana01: Ook fijn voor jouw konijn dat hij buiten gaat leven met een maatje!! Winsel zei in dit topic dat je je binnenkonijn het best naar buiten kunt doen nadat het 's nachts niet meer onder de 10 graden komt.

@Aline4: Wilgentakken en paardenbloemen heb ik hier ook vaak als extraatje, vinden ze heerlijk. :)

@Millennium: Thanks! :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:17

Tot welke temperatuur kun je konijntjes buiten houden? En dan voornamelijk de temperaturen onder nul?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:22

Ongeveer -15....
Maar dan wel extra hooi en stro en iets voor het hok.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:25

Ah oke, dan zouden ze hier dus binnen moeten helaas. Hooguit in de zomer naar buiten, maar dan moet ik ook helaas nog even wachten met konijntjes. :)