Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GroteVogel

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:45

Thkz Seven voor je duidelijke antwoord!
Werk aan de winkel!! ;-)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 13:45

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:54

Hoe leer je het meeste over hondengedrag, door het te zien. Een boekje of tekst kan verheldering geven maar als je dan alsnog het gedrag nog niet hebt gezien is het lastig herkennen :D
Kijk of er iemand is in je omgeving die veel van gedrag en honden weet die kan je helpen dor het terplekke aan te geven wanneer de dieren communiceren.

Ik heb het ook geleerd door honderden honden in jaren te hebben getraind en te hebben gezien en in het begin iemand naast me te hebben die liet zien wanneer een hond iets liet zien. Heel leerzaam en handig want dan ga je het zelf ook herkennen en kan je gedrag voor zijn :D

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:16

Ik heb vanuit onze vorige hondenschool het boekje "Kalmerende signalen" van Turid Rugaas gelezen,
dit vond ik een erg interessant boek als het gaat over de hondentaal. Ik ga volgende week beginnen in
het boek "Jong geleerd, oud gedaan" van Dick Staal. Heeft iemand anders nog aanraders wat boeken betreft?

Verder zit ik erover te denken om te kijken of ik in de zomervakantie met een trainer meekan lopen, of misschien
ga ik wel gewoon bij andere groepen kijken bij ons op de hondenschool. Tijden mijn cursus ben ik zo gefocust op alle
andere honden dat ik geen eens meer weet welke andere honden er nou eigenlijk bij liepen, hahaha.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 14:51

Seven schreef:
Hoe leer je het meeste over hondengedrag, door het te zien. Een boekje of tekst kan verheldering geven maar als je dan alsnog het gedrag nog niet hebt gezien is het lastig herkennen :D
Kijk of er iemand is in je omgeving die veel van gedrag en honden weet die kan je helpen dor het terplekke aan te geven wanneer de dieren communiceren.

Ik heb het ook geleerd door honderden honden in jaren te hebben getraind en te hebben gezien en in het begin iemand naast me te hebben die liet zien wanneer een hond iets liet zien. Heel leerzaam en handig want dan ga je het zelf ook herkennen en kan je gedrag voor zijn :D

Voor Grotevogel is het misschien nuttig om eerst eens wat in te lezen aangezien ze behoorlijk met haar handen in het haar zit. Op dat soort momenten kan internet nuttig zijn. Er bestaat ook nog zoiets als Youtube.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:34

Even snel een foto. TinTin wilde niet stil staan, en mijn telefoon neem niet zulke snelle foto's. De foto vertekend wel iets, in werkelijkheid steken z'n heupbotten een stuk uit.

Afbeelding

En even thuis

Afbeelding

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 16:39

Utixo hoe oud is Tin Tin nu? Hij is inderdaad iets te schraal maar ik vind het niet shockerend voor een jonge hond.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:49

Vind hem niet overdreven schraal hoor maar ik zie alleen werk herders en die zijn altijd droger kwa bespiering etc

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:33

Ik ben nooit van te dikke honden hoor, mijn honden (ok, behalve de oude flatcoated, die is wat te dik) zijn allemaal mooi van gewicht, ribben kun je zonder problemen voelen. Wat dat betreft hoeft hij niet veel dikker, maar nu steekt alles echt uit. En ik weet dat jonge honden vaak wat schraler zijn, maar ik wil toch proberen hem iets bij te voeren. Normaliter krijgt een jonge hond gewoon meer eten, alleen dat gaat dus niet met de Lotgering.

Overigens heb ik zojuist een picobello papje gemaakt van Brinta en maisgranen voor honden (en ik voer dus vers omdat ik vind dat er veel te veel graan en zooi in brokken zit :+ ), maar hij blieft het niet :) . Heb net wat koekjes erin verstopt, die vist hij er wel uit, maar verder... Morgen maar het vocht van de ondooide Lotgering erdoorheen roeren. Ruikt sterk, en vind hij lekker.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:36

Ik heb het misschien gemist maar waarom kan je hem niet meer vlees geven??

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:50

Hij is het niet gewend, en Lotgering is erg vet vlees. Met als gevolg dat zodra hij iets teveel had gekregen het er linea directa weer uit kwam. Hij zit nu op 3/4 van wat hij eigenlijk moet hebben wat hij binnenhoud, ik verwacht dat hij vanaf volgende week extra kan krijgen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:56

Dan zou ik helemaal niet gaan ''klieren'' met allerlei voer er bij, bouw het voer gewoon langzaam op per week. Of verdeel het eerst in 2 maaltijden inplats van 1.

Ik geeft trouwens ook al jaren vers vlees zowel barf als in rol (dat laatste word voor onze honden speciaal gemaakt) maar vlees en vers is en hoord ook niet vet te zijn. Werken ze bij lotgering met olieen in het voer??

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:03

http://www.lotgering.nl

Opzich eten ze op stal ook van alles wat eigenlijk niet voor hondenmaagjes bedoelt is, maar dit heeft erg wel voor gezorgd dat de andere honden ijzersterke magen hebben. Ik denk dat ze per hond wel een paprika of 10 eten per dag, wat oud brood, paardenmest.

Ik heb wat dat betreft overactieve honden (rennen heel de dag op stal), en LG is het enige wat ze mooi op gewicht houd.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:23

Utixo, je hond is half zwitserse witte herder, toch? Wij hebben nu de 2e van dit ras en beiden niet gezegend met een sterk maag/darm stelsel. Onze teef is nu 8, en het is al 8 jaar lang zoeken met wat we haar te eten geven.
Er zou nu een paar kilo bij mogen voor het mooie maar qua ontlasting gaat het heel goed op farmfood met af en toe pens, ei, yoghurt en schapenvet. Je gaf al aan dat je hond diarree krijgt of overgeeft als hij zich druk maakt, dat herken ik ook bij die van ons. Stress werkt echt op haar darmen. Qua karakter moet je er wel rekening mee houden dat ze veel zachter zijn dan de gemiddelde duitser/mechelaar. Aan jou de eer uit te vogelen van wie jouw hond het meeste heeft meegekregen. Ik ben opgegroeid met belgen maar de witjes staan bij mij nu echt op 1!
Qua werken zijn ze apart, deze vond GG echt oersaai, ze deed het wel maar met weinig plezier en dan vind ik er zelf ook niks aan. Speuren vind ze te gek maar die club zit te ver weg om echt met regelmaat te trainen. Vorig jaar heb ik nog een combicursus (gehoorzaamheid/behendigheid) met haar gelopen, ook heel leuk.
Veel succes met je nieuwe aanwinst, ik vind hem erg leuk om te zien.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:04

Qua karakter is het een raszuivere mechelaar. Hij is extreem leergierig, waaks naar de baas, druk, snapt dingen erg snel.

Ik verwacht dat zijn darmen wel wennen/aansterken met het sta-leetpatroon, maar we zullen zien.

Bedankt voor je berichtje in ieder geval!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:06

GroteVogel schreef:
Tjonge gister avond was het weer eens prijs hier in huis....

Mutz zat naast mijn vriend op de grond, de terrier zat achter hem op de bank en de teckel ernaast.
Hij was een ei aan het eten, en op het moment dat ik zeg, niet eten met de honden naastje, alleen aan tafel, vliegt de terrier de pup aan............gillen.............en ja hoor, ze heeft weer een gaatje in haar lip, helemaal erdoor...zo zielig!
Even bloed, toen was het goed, maar wat zijn die andere 2 gemeen naar de pup!
Is al de 4e x sinds ze hier is dat ze echt goed gepakt word, en eigenlijk deed ze niet eens wat, ze draaide zich alleen maar om....( nu dacht de terrier waarschijnlijk dat de pup dat ei ging pakken en verdedige die.....maar dan nog.....pfffff

Ik ben zo bang dat als de pup groot is dat ze terug vecht...met alle gevolgen van dien...mijn vriend zegt dat dat niet gebeurd, en dat ik overal beren op de weg zie, ik krijg het hem maar niet aan zijn verstand.......

Vandaag is de pup heel terug houdend naar die 2, negeert ze echt en loopt ze uit de weg als ze langs lopen.
Vanmorgen heeft ze ontbeten op stal ( bleh mest) en flink gerend, nu ligt ze languit op de bank in de zon, ze maakt steeds van die geluidjes, piep, kreun, smak, gaap.......loop ik naar haar toe dan gaat ze lang op de rug liggen en wil geaaid worden, hihi zo lief!

Hahaha kijk zo doen honden dat onderelkaar, de terrier pakt de pup wel goed aan! En krijgt haar respect van de pup!

Denk dat je zelf veels te "lief" bent voor de pup, wat eigenlijk NIET goed is!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:10

Utixo schreef:
Even snel een foto. TinTin wilde niet stil staan, en mijn telefoon neem niet zulke snelle foto's. De foto vertekend wel iets, in werkelijkheid steken z'n heupbotten een stuk uit.

En even thuis

Hond vind ik dus niet te mager, zeker op de stand foto ziet de hond er mooi atletisch uit! Goed in de bespiering!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:19

Ok, ik geloof julie :+. Ben zelf altijd erg van dat dieren niet te dik mogen zijn, maar dacht toch echt dat Tin te mager was.

Bespiering heeft hij trouwens echt niet. Kan ook niet, met 3x per dag uitlaten en verder in een te klein appartement opgesloten zitten. Maar dit komt goed.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:08

Utixo schreef:
Ok, ik geloof julie :+. Ben zelf altijd erg van dat dieren niet te dik mogen zijn, maar dacht toch echt dat Tin te mager was.

Bespiering heeft hij trouwens echt niet. Kan ook niet, met 3x per dag uitlaten en verder in een te klein appartement opgesloten zitten. Maar dit komt goed.

Deze hond is mager en heeft zo goed als geen bespiering...

Afbeelding

Deze van jou heeft wel bespiering, zeker op zijn achterhand/dijen!
Afbeelding

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:04

Je hond is zeker niet te mager hoor... Ziet er goed uit :)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 08:55

Grotevogel hoe gaat het nu met je hondje?

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:04

Ik heb de laatste tijd een "probleempje", Puck wordt ontzettend opgewonden van honden die heel hoog blaffen/krijsen. Dan gaat ze erachter aan rennen, meestal zijn dit kleine hondjes. Dit doet ze overigens alleen als die honden "krijsen" terwijl er nog niks aan de hand is, als ze met een hond aan het spelen is en hij piept een keer omdat zij te wild doet stopt ze keurig en doet ze rustiger aan. Hoe zouden jullie dit oplossen? Momenteel is het genoeg om haar even vast te pakken, dan kan ik haar ook weer los laten als ik dat wil, maar tegenwoordig leid ik haar aan en loop ik het bos uit. Dan is het klaar met spelen, dat heeft ze trouwens wel heel goed door.

Even voor de duidelijkheid, er gebeurt *nog* helemaal niks, maar ze rent erachter aan en de meeste baasjes kunnen dat niet waarderen van een grote hond.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:21

Ze wil in mijn ogen de om niets krijsende hond corrigeren om zijn stomme gedrag (of evt als het pups zijn ze helpen of beter gezegd zien waarom ze zo krijsen), ik zou haar dat echter niet laten doen. Zorg dat ze weet dat jij beslist wanneer ze wel en niet mag corrigeren. Wees kort als ze er toch achter aan wil corrigeer haar en beloon als ze het niet doet.

Wel goed hondengedrag trouwens van jou hond :j

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:34

Dit gedrag komt mij ook bekend voor, mijn Duitser doet dit ook. Meestal kan je van te voren al redelijk inschatten of je "zo'n (gilt-om-niks) hondje" gaat passeren. Ik roep mijn hond dan even naast en vraag even zijn aandacht tot we voorbij het hondje zijn. Mocht het gebeuren dat ik zo'n hondje niet aan zie komen (bijv als we net een hoek omgaan), dan krijgt het hondje een correctie (even op de rug rollen) en klaar. Maar baasjes kunnen dit zeker niet waarderen van een grotere hond, het hondje wordt opgetild, nagekeken en flink geaaid en op in gepraat dat ze niet bang hoeven te zijn en dus gaat het hondje de volgende keer nog harder krijsen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:39

Daar gaat het inderdaad mis ivon de mensen die hun hond niet meer als hond zien direct gaan troosten als ze ook maar even piepen. Dan maar even piepen moeten ze zich maar gedragen :=