Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Ymor schreef:Donja schreef:Ik zie in dit topic heel veel mensen reageren met de opmerking dat om een goede rashond te kopen, je moet informeren bij de rasvereniging en dan bij een aangesloten fokker moet gaan kijken.
Nu fok ik ook rashonden, maar ben zeer bewust uit de rasvereniging gestapt en samen met mij nog 5 fokkers.. wat als resultaat had dat er nog maar 1 fokker in de rasvereniging zat (en deze fokker zat ook in het bestuur).. Ik ken meerdere fokkers (ook andere rassen) die bewust geen lid zijn van de rasvereniging maar wel goed hun combinaties overdenken, alle gezondheidsonderzoeken doen (vaak nog beter dan de fokkers van een rasvereniging, die alleen de onderzoeken doen die vanuit de vereniging verplicht zijn) en heel goed voor hun pups zijn.
Ja dat heb ik al wel vaker gehoord. Zo jammer dat de organisatie die betrouwbaar hoort te zijn dit niet altijd is. Maar adverteer jij ook op Mp?

Wilawander schreef:Als je het goed bekijkt is elke fokker die er een cent aan overhoudt een broodfokker. Hij verdient er immers wat mee.
imo is broodfok een verkeerd woord. Je hebt zoveel verschillende soorten fokkers.
Je hebt ook fokkers die 9 teven hebben zitten en fokken waarbij de honden het wel erg goed hebben. Daar kan ik me nog niet zo druk over maken.
Dan heb je fokkers die elkeloopsheid nemen enz. Daar ben ik wel op tegen.
En dan al niet te spreken over al die fokkers die schuren vol hebben met zielige hondjes. maar ik denk dat je daar niet meer van fokken kan spreken.
Ik vindt broodfok altijd zo\n verkeerd woord. Daar kan je veel fokkers onder kwijt waar zeker ook fokkers tussen zitten waar je best een goede hond kunt kopen.
Dan las ik ergens dat de rashonden steeds duurder worden. Dat is niet zo gek. Alle onderzoeken worden ook steeds duurder. Ben nu bezig mijn teef aan te laten keuren.
Kosten:
Aanschaf: 750 E
Entingen, wormkuren enz. ca. 150 E per jaar
Röntgen en DNA testen: 350 E
Röntgenen rug: 50 E
Testen op DM 100E
Inschrijfgeld voor shows en examens ca. 150 E
Aankeuring: ca. 50 euro
Papierkraam: ca. 50 euro
benzinekosten naar alle trainingen, examens enz. geen idee maar veel. Train 4 x per week
Kosten voor lidmaatschap: ca. 200 per jaar.
Dat zijn zo globaal wat dingen en er is zeker meer dan dat. Zoals website,reclame enz.
Dit geld voor de reu ook. Plus dat je deze in de picture moet blijven houden door wedstrijden enz.
En dan heb ik het nog niet over de vele uren die er in zitten. Nu is dat voor mij hobby. Maar erger me altijd dat mensen zich storen aan de prijs van een pup.
Wilawander schreef:Als je het goed bekijkt is elke fokker die er een cent aan overhoudt een broodfokker. Hij verdient er immers wat mee.
imo is broodfok een verkeerd woord. Je hebt zoveel verschillende soorten fokkers.
Je hebt ook fokkers die 9 teven hebben zitten en fokken waarbij de honden het wel erg goed hebben. Daar kan ik me nog niet zo druk over maken.
En dan al niet te spreken over al die fokkers die schuren vol hebben met zielige hondjes. maar ik denk dat je daar niet meer van fokken kan spreken.
Ik vindt broodfok altijd zo\n verkeerd woord. Daar kan je veel fokkers onder kwijt waar zeker ook fokkers tussen zitten waar je best een goede hond kunt kopen.
Dan las ik ergens dat de rashonden steeds duurder worden. Dat is niet zo gek. Alle onderzoeken worden ook steeds duurder. Ben nu bezig mijn teef aan te laten keuren.
Kosten:
Testen op DM 100E
benzinekosten naar alle trainingen, examens enz. geen idee maar veel. Train 4 x per week
Dat zijn zo globaal wat dingen en er is zeker meer dan dat. Zoals website,reclame enz.
Dit geld voor de reu ook. Plus dat je deze in de picture moet blijven houden door wedstrijden enz.
En dan heb ik het nog niet over de vele uren die er in zitten. Nu is dat voor mij hobby. Maar erger me altijd dat mensen zich storen aan de prijs van een pup.
Totale investering qua geld is dan dus 4100 euro.Nuage schreef:Wilawander schreef:Als je het goed bekijkt is elke fokker die er een cent aan overhoudt een broodfokker. Hij verdient er immers wat mee.
Kosten:
Testen op DM 100E
Oké dus dan zit je op 1850 euro voor de teef. Voor het gemak ga ik even van een reu in eigen bezit uit: ook 1850 euro.
Dan ben je dus 3700 euro kwijt en heb je 2 goede ouderdieren. Maar de meeste kosten zijn wel eenmalig.
Dan fok je daarmee 8 pups. Daar ben je ook geld aan kwijt uiteraard qua voer en dierenartskosten. Zeg 400 euro? Als het veel meer is dan dat, corrigeer me dan absoluutTotale investering qua geld is dan dus 4100 euro.
Verkoopprijs per pup is 900 euro. Totaal 7200 euro binnengekomen. Is een winst van 3100 euro.
En dat is alleen je eerste nestje. Bij het volgende nestje zijn je opstartkosten lager dus de winst nog hoger.
Of maak ik ergens een rekenfout?
Overigens fok ik zelf al jaren kleinschalig paarden en ik heb niets tegen het maken van winst. Dus ik maak deze berekening niet om iemand te beschamen, puur uit interesse.
Tosca2 schreef:Ik ben ook wel eens met een broodfokker in contact gekomen. Wij gingen kijken naar mophondpups. Toen we vroegen de moeder te zien, bracht de vrouw de hond op haar arm naar buiten. Het ogenblik dat ik zag waarom ze de hond vasthield, vergeet ik nooit meer. De teef had tepels die groter waren dan de hond zelf (ons idée is dat ze kanker had of iets dergelijks), daardoor kon ze niet zelf lopen. Ik moest mijn tranen inhouden.
Wat erg! Dan zou je toch het liefst de moeder meenemen.... Vjestagirl schreef:Misschien een ideologische vraag, maar waarom moet fokken persé gebeuren uit liefde voor het ras? Als iemand bereid is om meerdere honden te hebben, te laten testen, geschikte reuen voor te zoeken, de hondjes een net onderkomen te geven en te socializeren, wat is er dan op tegen dat iemand meerdere nesten heeft? En als iemand het zo doet, wat is er dan op tegen dat iemand eraan verdiend?
Dorienn schreef:Bij mij was het ook een raar verhaal, maar die mensen waren absoluut geen broodfokkers..
wij wouden een drent, maar in belgie zijn daar niet zoveel nestjes van. Uiteindelijk een nest gevonden, maar de mama was per ongeluk zwanger
geraakt op een te jonge leeftijd. Van de vereniging krijg je dan geen papieren voor de pups. Wij hebben dus geen papieren voor onze drent.
Beide ouders hebben wél papieren.
Wij zijn daar 2X geweest, werden helemaal ondervraagd over hoevaak we thuis waren, wat onze plannen waren, of mijn ouders niet full-time werkten (want dan kregen we geen pup). De pups zaten binnen, mams en paps waren erbij en alles zag er supergezond uit. De honden kregen goed voer, wij kregen toen we onze hond gingen halen een zak mee zodat we konden omschakelen naar onze keuze.
Dus niet perse alles wat papierloos is komt van een broodfokker.
Vjestagirl schreef:Dus je kunt niet het ras willen verbeteren omdat dat is waar mensen voor willen betalen? In ongeveer iedere sector zullen mensen werken omdat er geld in te verdienen is, waarom dan niet in het fokken van hondjes?
sallandval schreef:Het woord broodfok is niet op zijn plaats vind ik: ik vind er niets mis mee als iemand hondjes fokt om brood op de plank te krijgen en verder niet werkt. Bij paarden is dat toch ook normaal?
Amaris schreef:Ik denk dat je de lichamelijke voorkeuren die erin gefokt zijn niet op kunnen tegen het uitfokken van erfelijke ziektes.
Kunt een Engelse bulldog misschien hartziekte vrij fokken (ik roep maar iets hoor, geen idee of er hartproblemen zitten, wellicht niet) maar dat hele lijf van zo'n dier dat niet eens natuurlijk kan bevallen dat zorgt weer voor andere problemen. Snurken, niet kunnen ademen enz.
stef schreef:Voor mij persoonlijk zouden papieren echt he-le-maal geen meerwaarde hebben. Ik ga dan ook echt geen 800 euro voor een hond betalen
Langcara schreef:stef schreef:Voor mij persoonlijk zouden papieren echt he-le-maal geen meerwaarde hebben. Ik ga dan ook echt geen 800 euro voor een hond betalen
Boerenfox is een degelijke hond. Maar als je een rashond wilt, en een grote rashond, of eentje met zware botten, of bepaalde bouw die niet echt degelijk is (bulldog), dan zou ik dat geld maar wel uitgeven.
Net zoals gezegd, de ouderdieren zijn onderworpen aan gezondheidstesten om zo erfelijke gebreken optimaal uit te sluiten. Daar bespaar je jezelf veterinaire kosten mee. Als je een paard koopt, dan wil je vaak ook eentje met papieren. En dan zijn de vaderdieren vaak al helemaal doorgelicht want anders worden ze niet door het stamboek erkend. En dan moet er ook nog een keuring volgen voor je aankoop, wat je voor een pup niet doet.
Waarom voor een paard wel, en een hond niet? In medische kosten is een paard niet duurder dan een hond.
Citaat:Dat vraag ik me dus ook altijd af.Wel een paard van een bepaalde afstamming maar een hond maakt het niet uit en hij mag vooral niet duur zijn.
Wilawander schreef:Ik denk dat dat komt omdat mensen een hond vermenselijken. Iets wat bij paarden minder is.