Een broodfokker, wie liep er tegenaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:38

@ wilawander Ik snap jou wel, maar weet je wat het is, ik denk dat 80% van de mensen gewoon een leuke hond willen. En helemaal niet belangrijk vinden wat de ouders bvb qua sport doen.
Al de pup eigenaren die wij gehad hebben maalden daar echt niet om. Wel vonden ze het belangrijk de papieren van de testen te kunnen zien. Maar wat de honden allemaal gepresteerd hadden, dat zou hun echt een worst wezen, ze wilde gewoon een leuke hond voor in huis en in het gezin... En ik denk dat het dus bij erg veel mensen zo is.
En tuurlijk heb je de mensen die aan de andere kant staan en iedere show afgaan en alle reuen bekijken en een jaar bezig zijn een keuze te maken wat voor pup ze willen. Maar dat zijn er naar mijn mening niet veel... (misschien dat het bij andere rassen anders is hoor)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:18

Ymor schreef:
Donja schreef:
Ik zie in dit topic heel veel mensen reageren met de opmerking dat om een goede rashond te kopen, je moet informeren bij de rasvereniging en dan bij een aangesloten fokker moet gaan kijken.
Nu fok ik ook rashonden, maar ben zeer bewust uit de rasvereniging gestapt en samen met mij nog 5 fokkers.. wat als resultaat had dat er nog maar 1 fokker in de rasvereniging zat (en deze fokker zat ook in het bestuur).. Ik ken meerdere fokkers (ook andere rassen) die bewust geen lid zijn van de rasvereniging maar wel goed hun combinaties overdenken, alle gezondheidsonderzoeken doen (vaak nog beter dan de fokkers van een rasvereniging, die alleen de onderzoeken doen die vanuit de vereniging verplicht zijn) en heel goed voor hun pups zijn.

Ja dat heb ik al wel vaker gehoord. Zo jammer dat de organisatie die betrouwbaar hoort te zijn dit niet altijd is. Maar adverteer jij ook op Mp?

Nee, ik adverteer niet op MP. Ik adverteer nergens ;)
Mensen gaan bewust op zoek naar een hond van een bepaald ras en als je op ons ras googled, dan kom je mijn website vrij snel tegen. Ik ben zelfs van een wachtlijst afgestapt (alleen in hele grote uitzonderingen (bv een pup van een bep. teef of combinatie) plaatsen we nog op de wachtlijst), omdat we daar veel negatieve ervaringen mee hebben. Mensen die interesse hebben in een pup kunnen onze website in de gaten houden betreffende dekkingen en dracht (we fokken max 2 nestjes op jaarbasis en ik heb 10 spanjaarden) en contact opnemen zodra we een nestje verwachten. Van onze pups gaan er altijd wel een aantal naar het buitenland (mensen die heel actief zijn in de hondensport, showwereld of fokkerij) en de pups zijn eigenlijk altijd al verzegd voor ze 2 weken oud zijn (dus voordat de mensen de eerste keer mogen komen kijken).

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:23

Wilawander schreef:
Als je het goed bekijkt is elke fokker die er een cent aan overhoudt een broodfokker. Hij verdient er immers wat mee.
imo is broodfok een verkeerd woord. Je hebt zoveel verschillende soorten fokkers.
Je hebt ook fokkers die 9 teven hebben zitten en fokken waarbij de honden het wel erg goed hebben. Daar kan ik me nog niet zo druk over maken.
Dan heb je fokkers die elkeloopsheid nemen enz. Daar ben ik wel op tegen.
En dan al niet te spreken over al die fokkers die schuren vol hebben met zielige hondjes. maar ik denk dat je daar niet meer van fokken kan spreken.

Ik vindt broodfok altijd zo\n verkeerd woord. Daar kan je veel fokkers onder kwijt waar zeker ook fokkers tussen zitten waar je best een goede hond kunt kopen.

Dan las ik ergens dat de rashonden steeds duurder worden. Dat is niet zo gek. Alle onderzoeken worden ook steeds duurder. Ben nu bezig mijn teef aan te laten keuren.

Kosten:
Aanschaf: 750 E
Entingen, wormkuren enz. ca. 150 E per jaar
Röntgen en DNA testen: 350 E
Röntgenen rug: 50 E
Testen op DM 100E
Inschrijfgeld voor shows en examens ca. 150 E
Aankeuring: ca. 50 euro
Papierkraam: ca. 50 euro
benzinekosten naar alle trainingen, examens enz. geen idee maar veel. Train 4 x per week
Kosten voor lidmaatschap: ca. 200 per jaar.

Dat zijn zo globaal wat dingen en er is zeker meer dan dat. Zoals website,reclame enz.
Dit geld voor de reu ook. Plus dat je deze in de picture moet blijven houden door wedstrijden enz.
En dan heb ik het nog niet over de vele uren die er in zitten. Nu is dat voor mij hobby. Maar erger me altijd dat mensen zich storen aan de prijs van een pup.

150 voor shows vind ik zelfs aan de lage kant. De meeste shows zit het inschrijfgeld al op 60 euro en je moet toch een aantal keren een bepaalde kwalificatie halen..

Wilawander

Re: Een broodfokker, wie liep er tegenaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:18

Donja@ Bij de clubmatches van de duitse herders valt dat erg mee.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:51

Wij fokken ook met stamboomhonden (goldens) , en horen vrijwel nooit over de (toch best hoge) aanschafprijs (ruim 800-900 euro). De kosten zitten niet zozeer in de 'prestaties' van de hond, maar wel in de medische keuringen (HD,ED,ogen, hart enz). Dat 1 van onze teven jachtdiploma's heeft is niet zo belangrijk verder, maar zegt wel wat over haar aanleg. Haar pups verkopen we eigenlijk nooit aan gezinnen met kleine kinderen bijvoorbeeld. Je kunt op MP voor dit geld 3 of meer goldens kopen, maar dat is bij ons nog nooit ter sprake gekomen eigenlijk. Wij adverteren ook helemaal niet, maar zijn wel te vinden op internet. De meeste mensen komen toch via bekenden, de reu-eigenaar of de rasvereniging bij ons.

Wij werken sinds 2 jaar trouwens wel met een wachtlijst (mensen kunnen inschrijven vanaf dat de teef gedekt is), en zijn onze pups meestal vlak na de geboorte 'kwijt'. Ze blijven uiteraard nog tot 8 weken, maar we hebben dan al wel baasjes voor ze. Mensen die op de wachtlijst/ reserveringslijst willen komen eerst langs voor een kennismaking, en mogen als de pups geboren zijn ook op bezoek komen. Met vrijwel alle pupkopers hebben we nog contact en we organiseren jaarlijks een reunie. Inmiddels niet meer bij ons thuis, omdat we nu 12 nesten verder zijn (1 nest per jaar, 3 teven in bezit).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:55

Voor mij persoonlijk zouden papieren echt he-le-maal geen meerwaarde hebben. Ik ga dan ook echt geen 800 euro voor een hond betalen :n

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:00

Wilawander schreef:
Als je het goed bekijkt is elke fokker die er een cent aan overhoudt een broodfokker. Hij verdient er immers wat mee.
imo is broodfok een verkeerd woord. Je hebt zoveel verschillende soorten fokkers.
Je hebt ook fokkers die 9 teven hebben zitten en fokken waarbij de honden het wel erg goed hebben. Daar kan ik me nog niet zo druk over maken.
En dan al niet te spreken over al die fokkers die schuren vol hebben met zielige hondjes. maar ik denk dat je daar niet meer van fokken kan spreken.

Ik vindt broodfok altijd zo\n verkeerd woord. Daar kan je veel fokkers onder kwijt waar zeker ook fokkers tussen zitten waar je best een goede hond kunt kopen.

Dan las ik ergens dat de rashonden steeds duurder worden. Dat is niet zo gek. Alle onderzoeken worden ook steeds duurder. Ben nu bezig mijn teef aan te laten keuren.

Kosten:
Testen op DM 100E
benzinekosten naar alle trainingen, examens enz. geen idee maar veel. Train 4 x per week

Dat zijn zo globaal wat dingen en er is zeker meer dan dat. Zoals website,reclame enz.
Dit geld voor de reu ook. Plus dat je deze in de picture moet blijven houden door wedstrijden enz.
En dan heb ik het nog niet over de vele uren die er in zitten. Nu is dat voor mij hobby. Maar erger me altijd dat mensen zich storen aan de prijs van een pup.

Oké dus dan zit je op 1850 euro voor de teef. Voor het gemak ga ik even van een reu in eigen bezit uit: ook 1850 euro.
Dan ben je dus 3700 euro kwijt en heb je 2 goede ouderdieren. Maar de meeste kosten zijn wel eenmalig.

Dan fok je daarmee 8 pups. Daar ben je ook geld aan kwijt uiteraard qua voer en dierenartskosten. Zeg 400 euro? Als het veel meer is dan dat, corrigeer me dan absoluut :j Totale investering qua geld is dan dus 4100 euro.

Verkoopprijs per pup is 900 euro. Totaal 7200 euro binnengekomen. Is een winst van 3100 euro.
En dat is alleen je eerste nestje. Bij het volgende nestje zijn je opstartkosten lager dus de winst nog hoger.

Of maak ik ergens een rekenfout?

Overigens fok ik zelf al jaren kleinschalig paarden en ik heb niets tegen het maken van winst. Dus ik maak deze berekening niet om iemand te beschamen, puur uit interesse.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:15

De DA kosten zijn bij ons veel hoger per nest. Wij laten sowieso een echo maken rond de 28e dag (€ 75 ongeveer), en een foto rond de 8e week (voor het excacte aantal pups, na een incindent paar jaar terug). Daarnaast laten wij altijd de DA komen na de bevalling ter controle (huisvisite= duurder), en meestal na een paar dagen nog een keertje. De pups worden bij het eerste bezoek ook gechekt op open gehemeltes e.d. Wij laten de pups ook aan huis enten. Voor de dekking wordt het dekmoment bepaald door progestron te laten prikken (rond de 400 euro voor een pakket hier).

En de teef krijgt vanaf de 4e week extra voeding wat natuurlijk ook extra kosten meebrengt. Om nog maar niet te beginnen over een werpkist, wamrtelamp, handdoeken, slijmzuigertjes en goeie weegschaal enz.

Maar goed, het is onze hobby dus wij hebben het er best voor over. Je kunt trouwens ook een klein nest krijgen dus dan kan het lang niet uit allemaal ( en als je dan ook nog je tijd, benzine mee gaat rekeken haha). Persoonlijk vindt ik 8 pups wel heel optimistisch, wij hebben al een keer 1 pup gehad (is aangevuld met moederloze boxertjes), en ook wel eens 3 of 4.

Maar goed, iedereen moet natuurlijk zelf weten wat ie over heeft voor een hond, ik kan niet in iemands portemonne kijken. Mijn reu komt van een broodfokker en het is een fantastisch dier!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:16

Natuurlijk maak ik een hele makkelijke som zojuist, dat wist ik ook. Was alleen bedoeld om de rest ingevuld te krijgen want ik ben daar echt benieuwd naar: wat voor kosten maakt een serieuze fokker nog meer voor een nestje in vergelijking met iemand die dit met andere intenties doet. En verklaart dit dan het enorme prijsverschil. Daar was ik benieuwd naar.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:24

Ik ben ook wel eens met een broodfokker in contact gekomen. Wij gingen kijken naar mophondpups. Toen we vroegen de moeder te zien, bracht de vrouw de hond op haar arm naar buiten. Het ogenblik dat ik zag waarom ze de hond vasthield, vergeet ik nooit meer. De teef had tepels die groter waren dan de hond zelf (ons idée is dat ze kanker had of iets dergelijks), daardoor kon ze niet zelf lopen. Ik moest mijn tranen inhouden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:17

Nuage schreef:
Wilawander schreef:

Kosten:
Testen op DM 100E

Oké dus dan zit je op 1850 euro voor de teef. Voor het gemak ga ik even van een reu in eigen bezit uit: ook 1850 euro.
Dan ben je dus 3700 euro kwijt en heb je 2 goede ouderdieren. Maar de meeste kosten zijn wel eenmalig.

Dan fok je daarmee 8 pups. Daar ben je ook geld aan kwijt uiteraard qua voer en dierenartskosten. Zeg 400 euro? Als het veel meer is dan dat, corrigeer me dan absoluut :j Totale investering qua geld is dan dus 4100 euro.

Verkoopprijs per pup is 900 euro. Totaal 7200 euro binnengekomen. Is een winst van 3100 euro.
En dat is alleen je eerste nestje. Bij het volgende nestje zijn je opstartkosten lager dus de winst nog hoger.

Of maak ik ergens een rekenfout?

Overigens fok ik zelf al jaren kleinschalig paarden en ik heb niets tegen het maken van winst. Dus ik maak deze berekening niet om iemand te beschamen, puur uit interesse.

Ik ga dan even ook van de Duitse herder uit. Kosten nest: Aanschaf van een pup is ca. 750 E
- Onderzoek of de teef schoon is 70E
- Progesteron testen. 80 E
- 2 x Herpes enting 90 E
- Extra ontwormingen teef': ca. 50 E
- Drachtigheids onderzoek: 50 E
- Spullen die nodig zijn op en om de geboorte. ca. 50 E
- Voeding pups en teef ca. 6 zakken a 65 E stuk
- Aanschaf melk en dergelijke voor het geval dat ca. 25 E
- Röntgen vlak voor de geboorte 30 E
- Papierkraam rondom pup qua stambomen 50E
- Entingen plus pas ca. 25 euro per pup
- Chippen 25 E per pup
- Ontworming pups 45 E
- Controle pups en teef na geboorte ca. 150 E
- advertenties ca. 30 E
- Dekreu ca. 800 E

Even zo uit het hoofd kan best wat vergeten zijn.

dan nog de vele uren die er in gaan zitten,dan nog de eventuele medische kosten. kans op geboorteproblemen enz. En de kosten van de teef moeten dan nog meegerekend worden. Qua voerkosten zit ik daar rond de 70 euro per maand. En benzinekosten zullen ook rond de 50 euro per maand zijn. Verzekering is ca. 70 E per jaar. Belasting is 35 euro per jaar.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:47

Tosca2 schreef:
Ik ben ook wel eens met een broodfokker in contact gekomen. Wij gingen kijken naar mophondpups. Toen we vroegen de moeder te zien, bracht de vrouw de hond op haar arm naar buiten. Het ogenblik dat ik zag waarom ze de hond vasthield, vergeet ik nooit meer. De teef had tepels die groter waren dan de hond zelf (ons idée is dat ze kanker had of iets dergelijks), daardoor kon ze niet zelf lopen. Ik moest mijn tranen inhouden.

:oo Wat erg! Dan zou je toch het liefst de moeder meenemen....

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:17

Vjestagirl schreef:
Misschien een ideologische vraag, maar waarom moet fokken persé gebeuren uit liefde voor het ras? Als iemand bereid is om meerdere honden te hebben, te laten testen, geschikte reuen voor te zoeken, de hondjes een net onderkomen te geven en te socializeren, wat is er dan op tegen dat iemand meerdere nesten heeft? En als iemand het zo doet, wat is er dan op tegen dat iemand eraan verdiend?

Waarom zou je zoveel honden willen fokken? Als je echt van honden houdt, fok je niet, of je fokt heel concensieus en kleinschalig.

Ik snap niet dat je dit goedkeurt! Tegelijkertijd krijgen mensen verwijten te horen dat ze een hond uit het buitenland laten komen via een stichting die voor kansarme honden opkomt die eigenlijk niet geboren hadden moeten worden maar er nu eenmaal zijn, en jij vindt dat mensen geld moeten verdienen over de rug van honden, moedwillig nóg een nestje erbij fokken om geld te verdienen!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:19

Dorienn schreef:
Bij mij was het ook een raar verhaal, maar die mensen waren absoluut geen broodfokkers..

wij wouden een drent, maar in belgie zijn daar niet zoveel nestjes van. Uiteindelijk een nest gevonden, maar de mama was per ongeluk zwanger
geraakt op een te jonge leeftijd. Van de vereniging krijg je dan geen papieren voor de pups. Wij hebben dus geen papieren voor onze drent.
Beide ouders hebben wél papieren.
Wij zijn daar 2X geweest, werden helemaal ondervraagd over hoevaak we thuis waren, wat onze plannen waren, of mijn ouders niet full-time werkten (want dan kregen we geen pup). De pups zaten binnen, mams en paps waren erbij en alles zag er supergezond uit. De honden kregen goed voer, wij kregen toen we onze hond gingen halen een zak mee zodat we konden omschakelen naar onze keuze.
Dus niet perse alles wat papierloos is komt van een broodfokker.

Het feit dat jullie al door de fokkers doorgelicht werden en al dan niet geschikt bevonden werden, daar blijkt al uit dat die mensen niet domweg geld wilden verdienen aan die pups, en dat ze serieus wilden dat de hondjes goed terecht komen. Een broodfokker maakt dat echt niets uit.
Ik denk dat hierin het grote verschil zit tussen een fokker en een broodfokker.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:20

Vjestagirl schreef:
Dus je kunt niet het ras willen verbeteren omdat dat is waar mensen voor willen betalen? In ongeveer iedere sector zullen mensen werken omdat er geld in te verdienen is, waarom dan niet in het fokken van hondjes?

Er zijn ook mensen die hun geld verdienen met het doodknuppelen van zeehondjes. Als men er geld in verdient is het dus altijd goed?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:22

sallandval schreef:
Het woord broodfok is niet op zijn plaats vind ik: ik vind er niets mis mee als iemand hondjes fokt om brood op de plank te krijgen en verder niet werkt. Bij paarden is dat toch ook normaal?

Als je van broodfokkerij wilt leven, moet je het wel extreem grootschalig doen, want anders lukt dat nooit. En dat zal altijd ten koste gaan van de honden, dat kan gewoon niet anders. Is dat normaal?

Dat is bij paarden niet zo. Trouwens, bijna niemand kan leven van paarden fokken.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:24

Amaris schreef:
Ik denk dat je de lichamelijke voorkeuren die erin gefokt zijn niet op kunnen tegen het uitfokken van erfelijke ziektes.

Kunt een Engelse bulldog misschien hartziekte vrij fokken (ik roep maar iets hoor, geen idee of er hartproblemen zitten, wellicht niet) maar dat hele lijf van zo'n dier dat niet eens natuurlijk kan bevallen dat zorgt weer voor andere problemen. Snurken, niet kunnen ademen enz.

Daarom zou zo'n hond eigenlijk al helemaal niet gefokt moeten worden.
Want wat je zegt, alle gezondheidsaspecten zouden in acht genomen moeten worden. Maar dat is bij dat ras nietmogelijk. Ze zijn niet sterk en niet gezond.

En er zijn veel rassen vergeven van gebreken, Duitse herder is een van die rassen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:29

stef schreef:
Voor mij persoonlijk zouden papieren echt he-le-maal geen meerwaarde hebben. Ik ga dan ook echt geen 800 euro voor een hond betalen :n

Boerenfox is een degelijke hond. Maar als je een rashond wilt, en een grote rashond, of eentje met zware botten, of bepaalde bouw die niet echt degelijk is (bulldog), dan zou ik dat geld maar wel uitgeven.

Net zoals gezegd, de ouderdieren zijn onderworpen aan gezondheidstesten om zo erfelijke gebreken optimaal uit te sluiten. Daar bespaar je jezelf veterinaire kosten mee. Als je een paard koopt, dan wil je vaak ook eentje met papieren. En dan zijn de vaderdieren vaak al helemaal doorgelicht want anders worden ze niet door het stamboek erkend. En dan moet er ook nog een keuring volgen voor je aankoop, wat je voor een pup niet doet.

Waarom voor een paard wel, en een hond niet? In medische kosten is een paard niet duurder dan een hond.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:58

Wat mij opvalt is dat als het om honden gaat het fokken kleinschalig moet (of gewenst is) Het eigenlijk niet kan om het beroepsmatig te doen. Terwijl in de paarden we liever wel bij een prof fokker kopen en het niet uitmaakt hoeveel veulentjes er zijn. En we liever niet bij een gelegenheidsfokker willen kopen.
Het is niet om mensen te veroordelen of aan te vallen maar ik vind het apart om te lezen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:03

Ik denk dat dat komt omdat mensen een hond vermenselijken. Iets wat bij paarden minder is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:08

Langcara schreef:
stef schreef:

Boerenfox is een degelijke hond. Maar als je een rashond wilt, en een grote rashond, of eentje met zware botten, of bepaalde bouw die niet echt degelijk is (bulldog), dan zou ik dat geld maar wel uitgeven.

Net zoals gezegd, de ouderdieren zijn onderworpen aan gezondheidstesten om zo erfelijke gebreken optimaal uit te sluiten. Daar bespaar je jezelf veterinaire kosten mee. Als je een paard koopt, dan wil je vaak ook eentje met papieren. En dan zijn de vaderdieren vaak al helemaal doorgelicht want anders worden ze niet door het stamboek erkend. En dan moet er ook nog een keuring volgen voor je aankoop, wat je voor een pup niet doet.

Waarom voor een paard wel, en een hond niet? In medische kosten is een paard niet duurder dan een hond.

Dat vraag ik me dus ook altijd af.Wel een paard van een bepaalde afstamming maar een hond maakt het niet uit en hij mag vooral niet duur zijn.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:42

Dat is sowieso mensen willen kwaliteit en het mag niks kosten. Bij ons hebben destijds veel mensen gebeld die wilden handelen en dan geen papieren wilden enz. Die zijn er niet ingekomen.

We hebben het hier wel over broodfokkers enz. maar er zijn ook vele puppenkoppers die zich is achter de oren moeten krabben.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:26

Citaat:
Dat vraag ik me dus ook altijd af.Wel een paard van een bepaalde afstamming maar een hond maakt het niet uit en hij mag vooral niet duur zijn.

Denk dat dat komt omdat je bepaalde verwachtingen van een paard hebt en er bepaalde dingen mee wilt gaan doen. Als je serieus wilt gaan dressuren koop je een paard uit goede dressuurlijnen. Springen idem.

Maar hoeveel mensen kopen een hond om er specifieke dingen mee te gaan doen? Meestal moet een hond gewoon lief zijn, of waaks of weet ik veel, daar koop je dan een bepaald ras voor. Dan heb je dat deeltje vaak al afgedekt. Iemand die een stoere waakhond wilt koopt geen boomertje bij wijze van.

Als je dan al een bepaald ras hebt, dan heb je vaak de karaktertrekken bij dat ras dus ook al 'binnen'. Een mechelaar waakt, boomertjes zijn lief enz.

Dan doet het er dus niet veel meer toe wat voor lijnen/stamboom/prijzen de ouders hebben.

Wat dan ook weer geldt is dat als je géén specifieke doelen met een paard hebt (zoals ik dat zou hebben bij het kopen van een paard) dan doen die stambomen er ook helemaal niet toe. Een leuk buitenrij paard zou ik zoeken en dan zou de stamboom me helemaal niets uitmaken (hooguit dat ik dan géén hoog in het bloed staand dressuur paard zou willen).

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:39

Ik heb een paar jaar terug eens een pincher gekregen van een ex vriendje, uit een kennel in Belgie, zo'n bedrijf met allemaal soorten puppys.. zelf zou ik daar geen pup kopen.. een tijdje later stierf mijn hondje waar ik vreselijk aan gehecht was aan een hartprobleem.. vreselijk verdriet gehad, en toen ik hun boos opbelde kreeg ik de mededeling dat ik dan maar een nieuwe kon komen uitzoeken! alsof het een speelgoedhondje was! bah .. wat heb ik daar een verdriet van gehad.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:08

Wilawander schreef:
Ik denk dat dat komt omdat mensen een hond vermenselijken. Iets wat bij paarden minder is.

Ik zie niet wat vermenselijken ermee temaken heeft. Als we een hond enigszins zouden vermenselijken, zouden we uit gaan van ons zelf, en dan zouden we denken, "die arme teef zit daar maar in dat rothok, moet 2x per jaar een nest werpen, komt nooit naar buiten, ik zal bij zo'n broodfokker maar geen hond kopen".

Want vermenselijken komt ook vaak voort uit empathie.
Alleen leggen we onze soorteigen behoeftes wel eens op bij andere diersoorten en dat is ook vermenselijken en dat is niet altijd goed. Zoals een paard "lekker warm binnen houden", terwijl een paard dat helemaal geen goed doet, het past niet bij zijn soort.

Maar we hebben met andere diersoorten ook heel veel eigenschappen gemeen, zoals niet opgesloten willen zijn, bepaalde hang of behoefte aan vrijheid/vrijheidsbeweging, afwisselend en gevarieerd voedsel.
Helaas denken we dán juist weer, dat dieren daar geen behoefte aan hebben want dat past namelijk niet in ons straatje. En als je dan op komt voor zo'n dier en een mens daar op wijst, zegt ie weer "je moet niet vermenselijken'. En dat laatste is nou typisch iets wat een broodfokker zou kunnen zeggen.