Leuk hoor, de kat buiten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:06

Langcara: Dieren hebben een instinct. Niet denken zoals mensen maakt nog niet dat dieren achterlijk zijn. Kat rent niet voor niks.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:06

Het was al persoonlijk voordat ik dat zei. Daarbij noem ik geen namen en spreek niemand persoonlijk aan...
Ik geef mijn mening.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:11

Air schreef:
Langcara: Dieren hebben een instinct. Niet denken zoals mensen maakt nog niet dat dieren achterlijk zijn. Kat rent niet voor niks.

Ik geloof wel degelijk dat dieren kunnen denken en zelfs tot bepaalde hoogte kunnen redeneren. Maar dat ze kunnen redeneren dat ze begrijpen dat een auto gevaarlijk is en ze kan doden gaat mij een stap te ver.

Dus wat doe ik? Als ik in de verte een dier zie aan de kant van de weg, dan rem ik alvast af. Want het dier zou wel eens plotseling over kunnen steken. En dat doe ik bij kinderen ook, om dezelfde redenen.
Ik vind het namelijk erg als ik een levend wezen onder mijn wielen krijg!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:13

Een in omheining met bijbehorende halsbandjes.
Overigens naar aanleiding van de achterbuurman die even kwam melden dat ik blij moest zijn dat hij mijn mag had doodgeschopt als hij thuis was geweest. (Zijn vrouw zag hem en zij is bang van katten)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:18

Ayasha schreef:
Dus een hond en een kat zijn appelen en peren volgens dit topic maar een kind en een kat is een logische vergelijking? _O-

Ik zal later geen kinderen hebben, ten eerste, ten tweede zouden ze idd niet alleen op straat mogen spelen maar in de tuin; afgesloten tuin. Net zoals mijn paarden op een afgesloten weide heerlijk staan te grazen en mijn honden dagelijks heerlijk in de tuin dollen. Jouw paarden lopen gewoon in het bos en als je ze nodig hebt fluit je ze zoals Lucky Luke zijn Jolly Jumper?

Maar als je paard zijn been breekt in de weide ben jij de schuldige en heb je nooit van je paard gehouden. Je liet hem immers buiten lopen, in een situatie waar het dier zich prettig voelde.

Ongelukken voorkom je niet, zelf wat jezelf overkomt niet. Maar moeten we dan maar binnen blijven? Blijven zitten waar we zitten? Bang zijn tot er de dag komt dat er een aardbeving komt en je huis in stort en je alsnog verongelukt?
Of moeten we toch gewoon de straat opgaan, kunnen reizen en dingen kunnen doen waar je plezier in hebt, zodat je gelukkig bent?

Onze hond heeft HD. Maar ze zal niet gelukkig worden als wij haar alleen maar aan een kort lijntje zullen uitlaten en dat ze haar energie niet kwijt mag, niet mag spelen, zodat ze langer hier is. Dat is egoistisch. Wij willen haar gelukkig zien, en helaas heeft ze daardoor dan misschien een korter leven omdat haar heupen eerder slijten, maar een kort leven waarin ze plezier heeft is beter dan lang leven en geen plezier hebben.

Je kan mij niet vertellen dat een kat, wat graag speelt en rooft, gelukkig wordt van de vrijheid buiten zien maar daar niet heen mogen.
Dat is hetzelfde als dat jezelf in een cel zit en alleen naar buiten kan kijken en daar gelukkige mensen ziet die bezig zijn met paarden.

Langcara: Iets wat groot is, op je afkomt en lawaai maakt is gevaar. Zeg nergens dat een dier niet plotseling kan oversteken.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:30

Zucht, krijgen we deze onzinnige discussie weer?
Wel/niet buiten laten.... iedereen zo zijn eigen keus.
Ik neem het risico niet dat ze plat worden gereden en voor overlast zorgen bij de buren.

Ik las dat iemand zei dat je maar geen tuin moet nemen als je geen poep wilt?
Dan ben jij even blij dat je goede buren hebt... Want als de katten van de buren míjn tuin onderschijten mogen zíj voor een oplossing zorgen. Poep van wilde dieren a la, maar van huisdieren...

En mijn katten ongelukkig. Zeker, zwáár ongelukkig. Echt, snel 144 bellen hoor!
Pff, doe even normaal. Ja, mijn katten zijn gelukkig en vinden het heerlijk om naar buiten te kijken.
Willen ze naar buiten? Nee, dat willen ze niet. Sterker nog, Kasper is laatst uit het raam gevallen.
Hij heeft klaagelijk voor de voordeur staan mauwen en wist niet hoe snel ie naar binnen moest toen die open ging. Ja, ik denk dat ie héél graag naar buiten wil...

Ik veroordeel niemand die zijn katten buiten laat, lekker doen.
Maar als je buren gaan klagen moet je wel voor een passende oplossing zorgen.
En je moet er gewoon rekening mee houden dat je kat plat gereden kan worden of gewoon nooit meer thuis komt.
Laatst bijgewerkt door Nessa op 07-03-12 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:32

LCharlotte schreef:
Een in omheining met bijbehorende halsbandjes.
Overigens naar aanleiding van de achterbuurman die even kwam melden dat ik blij moest zijn dat hij mijn mag had doodgeschopt als hij thuis was geweest. (Zijn vrouw zag hem en zij is bang van katten)

O ja en omdat iemand bang is voor een dier op basis van ideefixe (want hoe logisch is het om bang te zijn van een kat???) is er reden om het dood te trappen! Tjezes, wat een k.tvolk heb je toch!

Dat is temeer reden om je kat bij je te houden. Katten weten niet dat er idioten rondlopen en daar moet je ze tegen beschermen. Dat een kat aangereden wordt is erg genoeg. Maar nodeloos vermoord, dat is niet te verteren.

Air schreef:
Maar als je paard zijn been breekt in de weide ben jij de schuldige en heb je nooit van je paard gehouden. Je liet hem immers buiten lopen, in een situatie waar het dier zich prettig voelde.

In de stal kunnen ze ook letsel oplopen.
Je bent schuldig als je je paard los laat lopen zodat het op straat kan, en zo aangereden wordt. Je bent schuldig als je je paard in een wei laat met prikkeldraad als omheining, of een omheining waar hij gemakkelijk doorheen kan, zodat hij aangereden wordt.
Je bent niet schuldig om een banketstaaf ongeluk in de wei omdat hij een keer uitglijdt. Wel als hij dat doet omdat hij van gekkigheid niet meer weet wat te doen omdat hij onvoldoende buiten komt.

LCharlotte schreef:
Ongelukken voorkom je niet, zelf wat jezelf overkomt niet. Maar moeten we dan maar binnen blijven? Blijven zitten waar we zitten? Bang zijn tot er de dag komt dat er een aardbeving komt en je huis in stort en je alsnog verongelukt?
Of moeten we toch gewoon de straat opgaan, kunnen reizen en dingen kunnen doen waar je plezier in hebt, zodat je gelukkig bent?

Of moeten we expres de straat opgaan als er een auto komt? Of moeten we op de treinrail gaan staan als er een trein aan komt? Jij bagatelliseert en vergelijkt appels met peren.
Wij gaan de straat op, maar daarmee zoeken we het gevaar nog niet op! En we gaan pas de straat op als ons geleerd is de gevaren van de straat in te schatten! Kun jij dat een kat leren????
LCharlotte schreef:
Onze hond heeft HD. Maar ze zal niet gelukkig worden als wij haar alleen maar aan een kort lijntje zullen uitlaten en dat ze haar energie niet kwijt mag, niet mag spelen, zodat ze langer hier is. Dat is egoistisch. Wij willen haar gelukkig zien, en helaas heeft ze daardoor dan misschien een korter leven omdat haar heupen eerder slijten, maar een kort leven waarin ze plezier heeft is beter dan lang leven en geen plezier hebben.

Je kan mij niet vertellen dat een kat, wat graag speelt en rooft, gelukkig wordt van de vrijheid buiten zien maar daar niet heen mogen.
Dat is hetzelfde als dat jezelf in een cel zit en alleen naar buiten kan kijken en daar gelukkige mensen ziet die bezig zijn met paarden.

He, honden roven ook graag! Maar die mogen het óók niet! en guess what! Mijn oudste hond jaagt het liefst op katten! en ja, ze heeft er al enkele doodgebeten. Daar ben ik trouwens niet blij mee want ik hou er niet van als ze een dier dood bijt. Ik zal het echt wel proberen te voorkomen en meestal lukt me dat ook.
En honden zijn ook gelukkig met vrijheid. Ik heb er hier twee rondlopen die verpest zijn en alles doen om te ontsnappen om vrij te kunnen zijn en om te jagen, net als een kat. Ik probeer alles te doen om dat te voorkomen. Mijn eigen drie honden heben dit niet kunnen ontwikkelen want dat was ik voor. MAar deze twee honden hebben het wel kunnen ontwikkelen omdat de eigenaar ze dat liet doen. Zo is het ook met katteneigenaren en hun katten. Ze laten het gebeuren, ze laten het ontwikkelen en escaleren. En willen dan de verantwoordelijkheid niet onder ogen zien van de gevolgen.

LCharlotte schreef:
Langcara: Iets wat groot is, op je afkomt en lawaai maakt is gevaar. Zeg nergens dat een dier niet plotseling kan oversteken.

Ja, maar sommigen duiken in elkaar, niet weten wat te doen, of ze weten niet waar ze heen moeten en in paniek de verkeerde kant op rennen.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:33

Nergens wordt ingegaan op de mogelijkheid om katten gewoon in de tuin te houden? Met een beetje moeite kan je kat z'n leven lang veilig in de tuin spelen, en ook daar kan die muisjes vangen, achter vliegjes aan rennen en weet ik veel wat.

Mijn katten zijn echt ontzettend goed te pas, zijn buiten ( in de tuin) wanneer ze willen, ik heb geen gedoe met buren, en hoef me nooit af te vragen waar me lieve poezels zijn.

Ik vind het kant en klare onzin dat je maar niet in een woonwijk moet gaan wonen als je geen last wil hebben van dieren. Beetje omgedraaide wereld.

Nessa

Re: Leuk hoor, de kat buiten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:35

Izie, zou ik graag doen hoor! Sterker nog, als ik een tuin heb ga ik die ook netjes afzetten.
Maar ik heb geen tuin ;). Gaat zeker wel gebeuren hoor als ik een tuin heb.
Voorlopig blijven de kitties lekker binnen :) waar ze dolgelukkig zijn.
Vrienden noemen mijn huis zelfs kattenparadijs.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:38

Complimenten voor jou Nessa. Jij wilt het beste voor jouw katten en neemt verantwoordelijkheid.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:44

Ayasha schreef:
vuurneon schreef:
Jaa daar is het appels met peren vergelijk weer :D de eerste kat die formaat golden retriever heeft moet ik nog tegenkomen.
Katten begraven hun poep, honden schijten rustig op de tegels. Mijn kat heeft hooguit 1 keutel per dag, de meeste honden echt wel meer :=
En honden kun je nog leuk aanlijnen en mee wandelen, katten kunnen zich daaraan ophangen of wurmen zich alsnog er zo uit.

Je kan geen kat met een hond vergelijken :) dat zijn 2 verschillende dieren.

Denk dat mijn jack kleiner is dan jouw kat. Honden worden ook niet aangelijnd geboren hoor, die moet je het ook leren. Wel eens een pup de eerste keren aan de leiband zien lopen? Die wurmen ook.

Gek dat je terug krabbelt en gaat beginnen over "leven met elkaar" en "leven en laten leven" wanneer iemand zegt dat het niet enkel om de keutels gaat. Waarom jouw kat wel en mijn hond niet als we het toch over leven en laten leven hebben?

Nee een Jack is nog groter dan mijn kat :) een pup wordt groot, een kat blijft wurmen. Katten hebben een compleet andere bouw dan een hond waardoor ze zich ook later makkelijk kunnen verhangen in een tuig. Mijn kat is er gewoonweg ongeschikt voor, dat is een vreselijk onrustig dier. Dus daar begin ik niet eens aan.
Enne wees maar niet bang, niemand heeft last van mijn kat... Had je mijn post in het begin gelezen had kunnen zien dat die van mij niet buiten onze tuin durft te komen ;)
Als een hond bij ons tegen de bosjes plast, so be it. Gebeurd ook :) dus daar maak ik mij ook echt niet druk om. Als de duif van de overburen schijt, prima. Ik ga ook onze dode conifeer niet verhalen op de overburen omdat hun katten het meeste er tegen aan sproeien.
Leef en laat leven. Ik maak daarin echt geen onderscheid tussen de kat, hond, duif :) risico van een woonwijk!

Enne ik krabbel echt niet terug :') ik erger mij gewoon niet zo snel aan dieren van een ander :)
Dan had ik de tuin wel dicht gemaakt :P
Ik neem mijn verantwoordelijkheid; kat is geholpen, gaat 's nachts naar binnen zodat ze de buren niet wakker miauwt en ja het is een rustige buurt dus geen verkeerschaos door de katten ;)
Prima plek voor mens en dier.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-03-12 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:54

Citaat:
Maar als je buren gaan klagen moet je wel voor een passende oplossing zorgen.

Helemaal mee eens! Mijn buurvrouw klaagde een paar jaar terug ook over kattenpoep in de tuin. Aangezien hier tientallen katten rondlopen was het natuurlijk de vraag of het de mijne wel waren, maar dat terzijde.
Ik had wel eens gehoord dat mest van een olifant of tijger de katten ook uit de tuin hield. Het wilde dieren luchtje staat ze niet aan van deze grote beesten.
Bij de zoo dus een emmertje gehaald samen met nieuwe tuinhandschoenen zodat ze niet met haar blote handen bezig hoefde. Doosje viooltjes erbij gehaald en een hele gelukkige buurvrouw. Later nog eens gevraagd of de olifantenmest werkte. Ze zag nog wel katten in de tuin, maar ze gebruikten het niet meer als kattenbak, daarbij deden de plantjes het er uitstekend op.
De nieuwste generatie hier heb ik trouwens netjes opgevoed hoor. Die plassen alleen buiten en komen binnen poepen.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:06

Ayasha schreef:
troi schreef:
Interessant trouwens dat zonet duiven als hobby genoemd werd. Wat vinden de mensen hiervan dan? Die poepen ook de hele bende onder namelijk (vogelpoep op je schone was, yuk!). Die ook binnen houden? Of aan een tuigje? Of simpwelweg verbieden?

Of misschien accepteren dat je nu eenmaal niet alles onder controle hebt en als je als mensen dichter bij elkaar leeft dit nu eenmaal dingen zijn waar je tegenaan kan lopen???

duif is geen huisdier bij mijn weten. Kat wel.

waarom is een duif geen huisdier?
elk dier dat wij mensen maar in huis nemen is een huisdier toch?
waarom je daar onderscheid in zou maken snap ik niet helemaal.. behalve dan dat het tegenwoordig zo normaal geworden is dat katten en honden als huisdier gehouden worden. maar dat betekend toch nog niet dat andere dieren die we in huis nemen geen huisdier zijn?..

en ach, ik zou ook niet zo snel een kat nemen als ik weet dat hij bij mij niet naar buiten kan, dat vind ik er toch een beetje bij horen.. (zorgen dat hij bijvoorbeeld alleen in eigen tuin kan vind ik dat wel weer een oplossing)
en gevaren zijn er toch wel.. of het nou een auto is of iets waar je kat langs loopt en boven op m valt ofzo..

ik weet ook niet in hoeverre katten door hebben wat gevaarlijk is en wat niet,
maar toch zie ik vaak genoeg hier in de straat (30 zone waar altijd een stuk harder gereden word) een kat goed opletten met oversteken, of heel hard naar de overkant rennen, en op de stoep meteen weer langzamer gaan lopen.
dan krijg ik toch wel het gevoel dat hij hardstikke goed door heeft dat de straat gevaarlijk is..
Laatst bijgewerkt door _Lucy op 07-03-12 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:08

Hier in de buurt is geen dierentuin. Dan heb je wel een probleem als je het simpel wilt oplossen.
Hier woon ik op het platteland.
Dan klaag je niet over dieren. Niet over honden, katten of hanengekraai of whatever. Dat hoort er hier gewoon bij. Mensen leven hier niet op elkaars lip want de boerderijen zijn vrijstaand en er ligt land om heen.
Er zullen hier wel eens katten lopen maar ik zie ze nooit. Maar op onze akker hierachter heeft mijn oudste hond een kat te pakken gehad. Dit was een wilde kat want hier laten mensen ze maar aan fokken. Ze nemen er geen verantwoordelijkheid voor. Alsof er niet genoeg katten in het asiel zitten....
En wilde katten worden vaak door jagers afgeschoten. Helaas zien ze alleen niet van een afstand of het een wilde betreft of een tamme....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:15

Langcara: Ik gok nu even dat je zelf geen kat hebt?
Je hebt het nu namelijk over honden.... een hond is iets af te leren.... probeer dat bij een kat. Heb zal je niet lukken :n
Misschien in jou bijzijn, maar niet wanneer je er niet bent. Daar zijn ze veel te snugger voor.

En ik vind het jammer dat je niet leest naar wat anderen daadwerkelijk schrijven.
Dat eerste is namelijk niet mijn beredenatie maar was een reactie op de beredenatie van Ayasha.

Daarnaast, jij vergelijkt het buiten laten lopen van katten met zelfmoord plegen? En dan zeg je dat IK appels met peren vergelijk? 8)7

Stil te blijven staan van angst hoef je geen kat voor te zijn, wijzelf hebben dat net zo goed. Ook wij kunnen van angst stil blijven staan ipv te gaan rennen. Ipv. na te blijven denken blokkeren, een black out te krijgen.. en zo voor een ongeluk te zorgen.

Zeuren over dieren in je tuin in een woonwijk is hetzelfde als vlakbij een school gaan wonen en dan klagen over de schoolkinderen.

Er is nog een verschil tussen platteland en binnenstad.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:16

Nessa schreef:
Izie, zou ik graag doen hoor! Sterker nog, als ik een tuin heb ga ik die ook netjes afzetten.
Maar ik heb geen tuin ;). Gaat zeker wel gebeuren hoor als ik een tuin heb.
Voorlopig blijven de kitties lekker binnen :) waar ze dolgelukkig zijn.
Vrienden noemen mijn huis zelfs kattenparadijs.

Bedoelde het ook meer voor degenen die beweren dat binnenkatten dood en dood ongelukkig zijn, en vinden dat mensen die geen last willen hebben van vreemde katten maar ergens in de rimboe moeten gaan wonen ;)!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:25

Air schreef:
Langcara: Ik gok nu even dat je zelf geen kat hebt?
Je hebt het nu namelijk over honden.... een hond is iets af te leren.... probeer dat bij een kat. Heb zal je niet lukken :n
Misschien in jou bijzijn, maar niet wanneer je er niet bent. Daar zijn ze veel te snugger voor.

Nou, mijn hond doet het dus ook als ze even uit het oog is. Ze weet namelijk dat het niet mag. Ook zij is wel zo snugger om dat niet in mijn bereik te doen.
Ik ken mensen die hun katten wel degelijk kunnen opvoeden en dingen af kunnen leren. Aanpak moet misschien anders, en het kost ook moeite natuurlijk.
Air schreef:
En ik vind het jammer dat je niet leest naar wat anderen daadwerkelijk schrijven.
Dat eerste is namelijk niet mijn beredenatie maar was een reactie op de beredenatie van Ayasha.

Wie de schoen past, trekke hem aan! Wat doe jij dan?
Air schreef:
Daarnaast, jij vergelijkt het buiten laten lopen van katten met zelfmoord plegen? En dan zeg je dat IK appels met peren vergelijk? 8)7

Je kunt niet eens tekst verklaren zie ik.
Ik heb het namelijk helemaal niet over zelfmoord plegen. Ik heb het over het in kunnen schatten van risico's, en dat iemand die dat niet kan, niet geschikt is om op straat te gaan zoals bijvoorbeeld jonge kinderen, maar ook dieren. En daar zie ik jou niet inhoudelijk op ingaan.
Air schreef:
Stil te blijven staan van angst hoef je geen kat voor te zijn, wijzelf hebben dat net zo goed. Ook wij kunnen van angst stil blijven staan ipv te gaan rennen. Ipv. na te blijven denken blokkeren, een black out te krijgen.. en zo voor een ongeluk te zorgen.

Kijk, doe je het weer. Niet begrijpend lezen en zo dingen uit het verband halen. Paniek heeft bij mensen en dieren vaak dezelfde uitwerking. Maar voordat wij in paniek raken zorgen wij dat we risico's uit de weg gaan. En een kat weet niet dat hij een risico aangaat als hij de straat oversteekt.
Air schreef:
Zeuren over dieren in je tuin in een woonwijk is hetzelfde als vlakbij een school gaan wonen en dan klagen over de schoolkinderen.

Nee, dat is niet hetzelfde. In een woonwijk wonen hoeft niet persé in te houden dat andermans huisdieren door jouw tuin banjeren. Dat is een belachelijke en asociale gedachte.
Air schreef:
Er is nog een verschil tussen platteland en binnenstad.

Klopt. Daarom zei ik ook dat op het platteland mensen niet over dieren klagen. Maar dat komt omdat er hier meer ruimte is.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:28

@langcara Dichtbijzijnde zoo is voor mij Emmen, is ook anderhalf uur rijden maar ik kom daar gelukkig regelmatig.
Je hebt ook andere diervriendelijke middeltjes om katten uit je tuin te laten dit was voor mij een goede oplossing. Ik haalde het ook meer aan om aan te geven dat ik voor een goede verstandhouding met mijn buren ben.
Ik woon in een klein dorp midden op de Friese akkers, de meeste mensen hebben ze hier of als huisdier of als muizenvanger (in de stal of op de boerderij).Bij de laatste categorie heb ik ook het idee dat ze het wel best vinden met sterriliseren.
@Izie, katten kunnen binnen net zo gelukkig zijn hoor. Ik vind dit echt kat afhankelijk. Ook zit er natuurlijk een deel gewenning bij. Ik heb hier 5 katten. Een poes en een kater zijn het liefst dagen achtereen op pad en genieten van het landelijke leven. De andere 3 blijven in de buurt en komen meerdere keren per dag thuis kijken of ik er nog wel ben, of een brokje eten of even naar de bak. Want ja dat doen ze thuis. Mijn ouders hebben een kat die ook naar gelieven naar buiten kan. Zij zit echter het liefst binnen en kijkt af en toe eens om de vitrage heen terwijl haar vriendjes buiten spelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:29

Langcara; Ik geloof dat dat laatste meer aan de dynamiek tussen mensen ligt, wij zitten midden in een wijk en horen niemand klagen. Communicatie is prima! :) (en dat is het belangrijkste) Op 1 vrouw na, maar die klaagt over alles :') die moest maar in een geluidsdichte woning gaan zitten :D

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:34

Niet alleen dynamiek. Mijn ex is een hartsgrondige kattenhater omdat hij vroeger parkieten had, en zijn vader duiven en kanaries. Die werden in hun eigen tuin belaagd door de katten van andere mensen. Ze woonden in de bebouwde kom.

Ik had vroeger een buurman die rosella's had. Nu woonde die trouwens ook op het platteland, maar die was er niet zo blij mee dat er iedere dag een van zijn dure vogels op z'n rug lag. Op een dag zag zoonlief de oorzaak; een kat die tegen de tralies sprong.
Middels een vangkooi wist hij de kat in handen te krijgen, helaas. Want hij gaf hem "zwemles" zoals hij dat uitdrukte en dat overleefde de kat natuurlijk niet.
Als je bedenkt dat er een kans was van 98% dat het een kat was van een van zijn broers die beiden in de buurt woonden..... Maar eigenlijk geloof ik niet dat die er echt mee gezeten zouden hebben. "katten genoeg" zouden ze hebben gezegd.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:39

In de auto stappen, op een paard stappen etc, vind ik niet onder risico's uit de weg gaan vallen.
Met dat te doen heb je altijd een risico. Of wil je de schuld van een ongeluk op wegen waar alleen auto's komen wijden aan voorbijvliegende muggetjes?

Hmmm... je hebt het niet over zelfmoord plegen maar je hebt het wel over op de weg gaan staan als er een auto aan komt of op de rails gaan staan als er een trein aan komt. Dat is vast willen blijven leven :j

Nogmaals: dieren hebben een instinct. Katten kunnen inschatten, en doen dat ook. Betekend nog niet dat ze geen fouten kunnen maken.

Vuurneon: Hier ook. Misschien ligt het aan de nuchterheid/verdraagzaamheid van Groningers. :+

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:46

Air schreef:
In de auto stappen, op een paard stappen etc, vind ik niet onder risico's uit de weg gaan vallen.

WEL als je niet kunt rijden!

Air schreef:
Met dat te doen heb je altijd een risico. Of wil je de schuld van een ongeluk op wegen waar alleen auto's komen wijden aan voorbijvliegende muggetjes?

Jij leest niet wat ik schrijf. Jij blijft vastklampen aan je eigen argumenten en als ik die weerleg, geef je deze argumenten opnieuw alsof je een hangende plaat bent. Je gaat nog steeds niet in op wat ik schrijf. Nogmaals: iemand die de gevaren van het verkeer niet kan inschatten, hoort daar niet thuis. Mens noch dier! Maar daar zeg je verder niets op. Je begint nu zelfs over muggetjes! :roll:
Air schreef:
Hmmm... je hebt het niet over zelfmoord plegen maar je hebt het wel over op de weg gaan staan als er een auto aan komt of op de rails gaan staan als er een trein aan komt. Dat is vast willen blijven leven

Het is nog erger met je gesteld dan ik dacht.
Lees nog maar eens terug, heeft niets met zelfmoord of met dood willen te maken. Ik heb het namelijk over mensen die niet de gevaren kunnen inschatten en de gevolgen van een trein of auto. Zoals kleine kinderen bijvoorbeeld. Die willen niet dood, maar die weten niet dat ze dood gaan als ze aangereden worden. Sterker nog, ze weten niet eens dat ze dood kunnen gaan, laat staan een doodwens hebbben.
Air schreef:
Nogmaals: dieren hebben een instinct. Katten kunnen inschatten, en doen dat ook. Betekend nog niet dat ze geen fouten kunnen maken.

Instinct en inschatten zijn twee verschillende dingen. Inschatten doe je met denken, rede, dat is berekenen. Dat heeft met instinct niets te maken. Maar dat terzijde.
katten maken veel te veel fouten, en daaruit blijkt dat ze helemaal niet zo goed kunnen inschatten of uberhaupt voldoende opletten. Ik zie ze vaak te aan de kant van de weg liggen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:58

Ik ben diegene die inschattingen maakt voor de kat, de kat volgt z'n instinct.
Al kunnen ze afstand wel goed inschatten mbt springen := doe ze het niet na!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 22:18

Ik vind het té makkelijk geroepen, allemaal.

'vossen poepen ook, vogels poepen ook...' Wilde dieren is naar mijn mening toch echt wat anders als de kat die gewoon een baasje heeft. Naar mijn mening een baasje dat verantwoordelijk is voor deze kat.

'ach, die ene keutel die begraven wordt'; denk je dat de bloembollen níet begraven worden dan? Onkruid níet gewied? Kattenstront wordt er begraven niet frisser op. Nogmaals; het is gewoon een ziekteverwekker. Kinders krijgen wormeninfectie, zwangeren kunnen miskraam krijgen. Wel eens van Toxoplasmose gehoord? Het heeft op mijn werk in 1 seizoen nogal wat doodgeboren lammeren gekost doordat we veel last hadden van zwerfkatten. (die gevangen zijn en opgehaald door dierenambulance) En dan verwacht men dat de buren zich maar aanpassen aan jou kat? Netje kopen, kattenverjager kopen... Want wie zegt dat het jóu kat was???
Daisyree nam verantwoording, maar zo te lezen is zij 1 van de weinigen.

En dan het gemopper op automobilisten 'die moet die kat gezien hebben'; als een kat laag bij de grond speelt (sluipen enz) zie je hem dus erg laat. Iets later als een kind, zeg maar. Of het komt ineens aangespurt...wat moet je dan? Een auto heeft zoiets als een remweg. De auto uit mn openingspost had geen enkele mogelijkheid om de kat te ontwijken.

Woon je op het platteland, ja, dan snap ik wel dat je je kat los laat lopen. Maar in de bebouwde kom vind ik het niet kunnen. We leven nu eenmaal steeds meer op elkaars lip, en er is nu eenmaal bekend wat kattenpoep kan aanrichten. Dat kan men niet blíjven wegpoetsen onder het mom van 'het is een kát'

En ja, de ene kat is de andere niet. Maar denk dan na of je de kat het huisje kan bieden wat hij vraagt. Ik haal zelf ook alleen maar katten in huis die binnen kunnen blijven, juist omdat ik ze niet buiten wil vanwege de 80 klm weg voor mn deur

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:25

Ik ben gewoon wat makkelijker, ik ren ook niet achter de hond aan die weer eens tegen onze bosjes piest.
Kinderen krijgen ook worminfecties van anderen zaken zoals honden, andere dieren of gewoon door het eten dat niet goed is bereid. Als je zwanger bent weet je dat je voorzichtig moet zijn. Als je weet dat katten in je tuin zitten, dan weet je ook dat je niet met je blote handen wroeten. En ja... Ook toxoplasmose kun je krijgen van slecht doorgegaard vlees of zelfs slecht gewassen groente!
Heel vervelend en heb je een probleem met een kat dan is de eigenaar aanspreken mogelijk. In onze buurt weet ik wel van wie welke kat is iig :)

Mensen moeten verantwoordelijkheid nemen (steriliseren/castreren bij buitenkat en goed op de omgeving letten of die wel geschikt is voor een buitenkat. In mijn geval is de straat waarbij je stapvoets moet rijden veilig, net als de 30 km zone die erbuiten ligt.) en ja als buren komen klagen, dan moet je er ook samen uit kunnen komen.

En stoppen voor een dier doe ik zelf ook echt niet op een 80 weg... Ben je al overheen gereden voordat je daadwerkelijk stilstaat. Bovendien levensgevaarlijk voor jezelf en anderen.
Veiligheid boven alles.