Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:37

Nicolletje schreef:
Tita, duidelijk verhaal, maar: waarom geen varkensvlees?
Mijn kat zonder tanden heb ik uit de shoarmazaak gevist, waarschijnlijk kreeg zij als voer dus... shoarma :=
(en dat is meestal geen lamsvlees zoals we vaak denken)

Geen varkensvlees ivm met de kans op de ziekte van Aujesky.

Komt vrijwel niet meer voor bij varkens maar het kan wel. Als je rauw voert gaan die ziekteverwekker niet dood.

Ik heb zeer lange tijd alleen maar extreem koolhydraat-arm blikvoer geven aan mijn kat. Op een gegeven moment wilde hij dat niet meer en nu krijgt hij toch brokjes maar zo min mogelijk koolhydraten. Dat is in ons geval Applaws maar Orijen is ook een goed merk.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 05-12-11 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:38

Maar de mensen die hun katten (en andere dieren) zo natuurlijk mogelijk willen voeren, omdat dit veel gezonder is.
Doen die mensen dat voor zichzelf ook?
Dat vraag ik me zo vaak af als ik zulk soort artikelen lees.
Dus geen ongezonde dingen eten, alleen maar verantwoord eten voor zichzelf.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 05-12-11 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:40

Mijn kat lust alleen brokjes van de Royal Canin en verder niks! Kan alles op tafel laten staan of zelfs op de grond zetten maar hij komt er niet aan. Hij is in topconditie en heeft nooit last van zijn tanden, geen tandsteen ed. Mijn DA zegt dat het juist goed is dat hij brokjes eet dus ik laat het zo.
Wij mensen zijn ook ooit eens begonnen met het eten van rauw vlees maar ik mezelf nu niet meer een rauwe kip eten....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:40

Ik wil weer over op vers voeren. Heb het best een hele tijd naar volle tevredenheid gevoerd maar vriend vond het te duur en is weer brokken gaan geven.. van de Aldi..
De hond kotste alles onder en die krijgt nu een soort worsten van de GB.
De katten staan nu dus (weer) op Aldibrok, maar een is er al weeeeeeken aan de diarree van de overgang. En dat terwijl de overgang naar vers zonder problemen ging he!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:41

F_Orumster schreef:
twinducklin schreef:
Brok met 80% vlees? Dan mag jij me zeggen welk merk want ik ben het nog niet tegen gekomen...

Orijen volgens mij. Correctie, die heeft 75%

http://brokkenvergelijken.wordpress.com/katten/

applaws beweert voor 80% uit vlees te bestaan.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:43

Mijn kat staat op vers, maar wel ook in combinatie met natvoer en brokjes als dat even beter uitkomt :o

Ze krijgt eigenlijk Tinlo, maar dat is beroerd te verkrijgen hier in de buurt, sinds het weekend heb ik Naturis om te testen en dat eet ze ook goed. Eigenlijk voor honden, maar er zit genoeg in voor katten heb ik begrepen van de verkoopster. Ze eet het goed, dat is al heel wat.
Wat ik fijn vind aan Tinlo is dat het niet zo droog is, Carnibest (eet ze niet) vind ik zelf ook zo droog, snap ik ook wel dat ze dat niet eet :') Smuldier vond ze ook niks.
Voor de rest krijgt ze regelmatig vers, kipfilet, kippennekjes, kippenlevertjes, kuikentjes, vis, etc. Gaat erg goed, alleen zalmkoppen waren nog wat te groot :+ Zit nog te bedenken hoe ik die kan introduceren zodat ze dat goed gaat eten.

De andere kat eet overigens vrijwel alleen blik, zakje, potje, whatever. Maar begint nu langzaam wat mee eten van het KVV, maar alleen de kip en de makreel van Tinlo. Beetje jammer dat ik dat dus niet goed kan krijgen hier :=

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:43

Nicolletje schreef:
Thirty schreef:
Dan kan je het toch gewoon even uitleggen?

Ja hoor, ik heb gewoon een heel bijzonder katje met hier & daar een defect.
Voordat ze een jaar oud was, was ze al een paar tandjes kwijt (ik kreeg haar niet meteen als jong katje) maar nu gaat het perfect, glimt ze als een spiegeltje.
Ze is ook doof, loopt raar, kan niet goed springen, maar wél eigenwijs en héél lief.
Ze lust echt bijna niks, maar we moeten daardoor uitkijken dat ze niet gewoon helemáál stopt met eten.

Ik geloof niet, dat tanden eruit vallen door kattenvoer als ze een jaar oud zijn. Dat ze misschien ontstekingen in haar lichaampje had: dat is nu opgelost.

Dat is ook helemaal niet zo. Ik heb dit jaar een zwerfpoes van stal mee naar huis genomen die zo'n beetje al haar kleine boven- en ondertandjes mist. Tenzij ze in haar zwerfjaren zelf naar de Aldi liep om brokken te kopen is het echt niet logisch dat tandenuitval automatisch door brokken komt. En het is nog sneuer om te suggereren dat het zo is zonder dat het hele verhaal over de kat bekend is. :')
Verder doet zij en de andere twee katten het heel goed op brokken. Een paar posts van anonieme Bokkers over de voordelen van vers vlees trekt mij in ieder geval niet over de streep omdat te veranderen.
Ik vind het ook maar vreemd dat er wordt gesuggereerd dat je een slechte eigenaar bent voor je beesten als je ze geen vers vlees voert.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:45

mika11 schreef:
Maar de mensen die hun katten (en andere dieren) zo natuurlijk mogelijk willen voeren, omdat dit veel gezonder is.
Doen die mensen dat voor zichzelf ook?
Dat vraag ik me zo vaak af als ik zulk soort artikelen lees.
Dus geen ongezonde dingen eten, alleen maar verantwoord eten voor zichzelf.

Ik heb wel eens van die fases dat ik eens een keertje biologisch eet (dan moet er een moestuinje worden aangelegd of bestelde ik biologische groente.
Maar dat hou ik meestal niet zo lang vol. Vaak pak ik in de supermarkt wel wat vaker naar een diervriendelijke product zoals biologische eieren/melk, maar lang niet altijd. Maar meerendeels ben ik zelf niet zo gezond bezig, qua groente en fruit eten. Ik had laatst een test gedaan op http://www.hetnieuweeten.nl en daar kwam ik niet zo best uit de bus.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:48

Britt schreef:
Beetje jammer dat ik dat dus niet goed kan krijgen hier :=

Zelfs de Pet's Place bij jullie moet het hebben?

Wij eten zelf alleen biologisch vlees. Maar moet eerlijk bekennen dat het daar een beetje bij blijft. Ik kan voor mezelf de ongezonde dingen niet laten liggen :o

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:48

Nicolletje schreef:
Zie mijn reactie pal boven jou :)

Je zegt 'waarschijnlijk' kreeg hij shoarma.
Dus zeker weet je het niet, en als hij alleen shoarma kreeg (kruiden, aujenski. gebakken, rauw) en verder geen botten en orgaan dan is het verklaarbaar dat hij ziek is geworden daar kan een kat niet gezond van blijven.
Maar nogmaals je weet het niet.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:50

Afbeelding

Voordat mijn hond een maagtorsie kreeg, at hij dit. Hij genoot er ontzettend van en deed het er ontzettend goed op. Nu krijgt hij KVV ivm niet meer tegen bot kunnen.

Je geniet er toch van als je jouw huisdier zo ziet genieten van zijn eten.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:53

Mistic schreef:
Afbeelding

Voordat mijn hond een maagtorsie kreeg, at hij dit. Hij genoot er ontzettend van en deed het er ontzettend goed op. Nu krijgt hij KVV ivm niet meer tegen bot kunnen.

Je geniet er toch van als je jouw huisdier zo ziet genieten van zijn eten.

eeeh nou, niet helemaal :=

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:55

Gulpje schreef:
Verder doet zij en de andere twee katten het heel goed op brokken. Een paar posts van anonieme Bokkers over de voordelen van vers vlees trekt mij in ieder geval niet over de streep omdat te veranderen.
Ik vind het ook maar vreemd dat er wordt gesuggereerd dat je een slechte eigenaar bent voor je beesten als je ze geen vers vlees voert.

Ik geloof ook niet dat een brok echt slecht is als je een gezond dier hebt.
Mijn ervaring is dat je pas overtuigd kan raken door het zelf te proberen. Je merkt het aan de vacht en ik ken een aantal honden met een allergie die super goed reageren op een dieet van alleen vers vlees. Ik heb een kat met een voedselallergie, dus die zit binnen 24 uur na het eten van een brokje met chemische toevoegingen en granen ziek en misselijk op de bank. Ook van de dure merken. Op de "natuur" brokjes zoals Almo nature en Applaws doet hij het ook heel erg goed en ik voel me echt geen slechte eigenaar omdat het kattenvolk hier vers vlees weigert :P

Britt

Re: Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:56

Ik kan daar inderdaad ook ontzettend van genieten :D Als onze kat klaar is met haar kuikentje dan vind ik door het hele huis gele pluisjes :') En tegenwoordig laat ze graag het snaveltje en de pootjes liggen haha

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:57

@ Gulpje yugh, moet zo'n foto hier :n

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:58

Dat kreeg ik bij de hond dus niet voor elkaar, alles waar nog haar of pluim opzit eet ze niet op (mijn levende kippen blij :+ ) maar de katten waren ook gek op kuikens.
In het begin vond ik het zelf lastig om te geven, maar het went snel en de dieren waren er toch blijer mee.

Gulpje, bij mij kwamen de dieren zoveel beter in hun vacht, veel minder en veel minder stinkende ontlasting en ineens bleven de waterbakken ook gewoon vol. Dat was echt opvallend.
Met het preken heb ik ook niet zoveel, maar ik kijk (net als bij de paarden) naar de dieren zelf, levert het verbetering op of verslechtering?
Zodra ik weer inkomen heb en het voor het zeggen heb over de dieren, gaat alles terug op vers, gewoon omdat de praktijk uitwees dat de dieren het er beter op deden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:03

Britt schreef:
Ik kan daar inderdaad ook ontzettend van genieten :D Als onze kat klaar is met haar kuikentje dan vind ik door het hele huis gele pluisjes :') En tegenwoordig laat ze graag het snaveltje en de pootjes liggen haha

Pffff, nou het is maar waar je van kan genieten eigenlijk.. Sorry dat trekt mij nou helemaal niet.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:06

Is de natuur toch?

Als je die reactie ziet, als ze zo'n kuiken ziet. Dat is echt oerinstinct, wordt ze helemaal tijger van :D
Andere kat mag niet meer in de buurt komen, krijg je dat lage gebrom en daarna gaat ze ermee lopen gooien en smijten. Tot je allemaal knakjes hoort en dan is ze lekker aan het eten :')

Een dier houden is onder andere het in staat stellen van het uiten van natuurlijk gedrag. Dit is bij deze kat duidelijk iets wat ze nodig heeft. Heeft haar veel zelfvertrouwen gegeven zelfs.
De andere kat moet het niet, maar die ga ik dan ook niet dwingen. Al hoop ik dat ik haar wel zover krijg dat ze nog op Kvv komt te staan.
Laatst bijgewerkt door Britt op 05-12-11 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:06

Urielle schreef:
Dat kreeg ik bij de hond dus niet voor elkaar, alles waar nog haar of pluim opzit eet ze niet op (mijn levende kippen blij :+ ) maar de katten waren ook gek op kuikens.
In het begin vond ik het zelf lastig om te geven, maar het went snel en de dieren waren er toch blijer mee.

Gulpje, bij mij kwamen de dieren zoveel beter in hun vacht, veel minder en veel minder stinkende ontlasting en ineens bleven de waterbakken ook gewoon vol. Dat was echt opvallend.
Met het preken heb ik ook niet zoveel, maar ik kijk (net als bij de paarden) naar de dieren zelf, levert het verbetering op of verslechtering?
Zodra ik weer inkomen heb en het voor het zeggen heb over de dieren, gaat alles terug op vers, gewoon omdat de praktijk uitwees dat de dieren het er beter op deden.

Bedankt voor de uitleg Urielle :j Als je het zo stelt blijft het bij mij beter hangen dan wanneer er alleen maar met het vingertje gewezen wordt. Op de een of andere manier ga ik dan heel selectief lezen :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:07

Tja, vers kan dan wel een van de beste voeren zijn, ik heb daar helemaal geen zin in en geen vriezercapaciteit voor. Egoïstisch? Jammer dan. Beter dan haar zwerfleventje waarvan ik haar meegenomen heb.

Wel heb ik zin om Orijen eens te proberen, verder is het een zinnig diertje en vind ze die vis-in-gelei zakjes geweldig.
Nogmaals, deze info vind ik handig http://brokkenvergelijken.wordpress.com/katten/
kun je toch zien wat de % vlees, graan etc is.

Mijn vorige hond was overigens enorm bang voor veren (stoere ridgeback) dus of die er blij mee geworden was :D
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 05-12-11 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:08

Britt schreef:
Is de natuur toch?

Bij mij in huis lopen geen kuikentjes rond die ze kunnen vangen en ook niet in de tuin ;) :D om nu kunstmatig dat weer te gaan introduceren gaat mij te ver. Als ze zelf wat zouden vangen, tja prima..

Britt

Re: Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:09

Dat kan hier niet, ik heb binnenkatten. Het enige wat ze (kunnen) vangen zijn spinnen :+

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:09

Afbeelding
Jong geleerd, oud gedaan. Onze hond at met 8 weken al lekker vers....
Inderdaad, gewoon proberen om overtuigd te raken. Kijk naar je dier hoe ze reageren op bepaald voedsel.
Vriezercapaciteit is inderdaad een groot nadeel. zeker omdat je bij de meeste leveranciers direct voor een groot bedrag (dus veel kilo's) moet bestellen. Onze hond heeft nu haar eigen vriezer :D

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:10

Ook dat inderdaad Fargo, ik geniet er niet van als mijn kat een doodsbang muisje achternazit en terroriseert, hoe natuurlijk het ook is!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:12

Ik denk dat je gewoon het belangrijkste is dat je door hebt wat je voert. Ook droogvoer bestaat er in verschillende kwaliteiten. Het is niet zo dat duurder voer per definitie beter is. Kijk eerst even naar het percentage koolhydraten in het voer.

Vaak zie je zelf toegevoegde suiker staan, zeker in blikvoer.. Lijkt mij niet nuttig voor een kat.

Bedenk ook dat een kat een obligate carnivor is en dat vlees voor een kat dus nog belangrijker is dan voor een hond.