asielhond/hond uit buitenland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:57

Ninx schreef:
Wilawander schreef:
Waarom zou je een hond uit het Buitenland halen terwijl je daar een hoop gevaar loopt een zieke hond te nemen? dan ook nog eens de honden in NL hier aan blootstelt. De laatste jaren komen tekenziektes die normaal alleen in de warmere landen voorkomen hier ook steeds meer voor. Dat heeft ook zeer zeker te maken met de honden die allen naar hier heen komen. Het klinkt allemaal zo goed maar helaas is dat vaak helemaal niet zo en ook nog eens voor zo weinig geld dat testen helemaal niet uit kan. Ik vraag me dan echt af of die honden daadwerkelijk getetst zijn.

Van alle Europese landen heerst er in Nederland de grootste tekendruk. Tot tweemaal zo hoog!!!!
De kans dat mens of dier dus ziek wordt van teken is het grootst in eigen land.

Ik weet dat jij erg negatief bent over buitenlandse honden, maar probeer in je redenatie dan wel zoveel mogelijk 'ware' feiten te gebruiken.

Hoe denk je dat de druk zo hoog komt? Borreliose ja. Babesiose en Ehrlichiose komen wel degelijk uit andere landen. Ja ik ben zeker negatief. Door mijn werk als dierenartsassistente helaas teveel ellende gezien van deze adoptiehonden. Dat zijn voor mij ware feiten. Daarbij is het mijn mening en deze mag net zo goed gezegd worden als die van jou omdat jij voor bent.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:07

Wilawander schreef:
Hoe denk je dat de druk zo hoog komt? Borreliose ja. Babesiose en Ehrlichiose komen wel degelijk uit andere landen. Ja ik ben zeker negatief. Door mijn werk als dierenartsassistente helaas teveel ellende gezien van deze adoptiehonden. Dat zijn voor mij ware feiten. Daarbij is het mijn mening en deze mag net zo goed gezegd worden als die van jou omdat jij voor bent.

Dat weet ik niet, en de wetenschap ook nog niet..., en naar de reden hiervoor is men naarstig op zoek.
Wanneer jij zo te zien weet hoe dit komt, en dit hebt weten te achterhalen via je werk zou ik contact opnemen met de autoriteiten en er melding van maken....

Ik bedoel, even in alle redelijkheid: je hebt vast wat treurige gevallen gezien, wellicht van niet al te nauwkeurig werkende organisaties of wellicht zelfs particulieren die een pup in hun reistas hebben gepropt.... dat sluit ik niet uit.
Maar zo negatief en stellig zijn op basis van je eigen, summiere (want wat zegt 1 dierenartspraktijk nu over een geheel land?), bevindingen vind ik bijzonder storend.

Zeg dan: "ik ben bang dat.... , want in mijn (bescheiden) ervaring heb ik gezien dat...., en daarom zou IK niet zo snel overgaan tot...." Dat is een stuk genuanceerder, ligt dichter bij de waarheid en is dus veel aannemelijker.

Wanneer 1 dierenartsassistente van 1 praktijk harde uitspraken doet over diergezondheidskwesties in geheel Europa en deze poneert als waarheid wordt het natuurlijk een dolle boel.
Ik zeg niet dat je volstrekt GEEN gelijk hebt, ik zeg ook niet dat ik alles weet.... maar wees iets genuanceerder a.u.b.

Wilawander

Re: asielhond/hond uit buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:32

Ik zeg nergens dat ik gelijk moet hebben en dat ik de waarheid spreek, ik zeg alleen wat mijn ervaringen zijn. Mag dat niet? heb het gevoel dat jij een probleem hebt met mij of/en mijn mening?

TS vraagt om meningen en iedereen kan daarmee doen en ervan denken wat diegene wil. Ik zou wel bewijs willen zien of de dieren daadwerkelijk getetst zijn en dat kan ook niemand.

De ervaringen die ik gemaakt heb waren geen dieren die mee gesmokkeld zijn maar dieren die via organisaties gekomen zijn.

Maar heb geen zin om mij tegenover jou te moeten verantwoorden omdat jij misschien een probleem met mijn mening hebt. We zijn het niet eens. Klaar.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:40

Voor iemand die 'alleen' even haar mening weergeeft, ben je wel erg heetgebakert Wilawander, het lijkt wel of je kostte wat kost alle rescue stichtingen in een kwaad daglicht probeert te zetten en steeds weer. Mensen die rescue's hebben weten wel beter gelukkig.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:44

Yamcha schreef:
Denk je echt dat de mentaliteit daar zal veranderen door de honden naar NL te halen?

't Is niet dat we hier geen honden hebben die een nieuw huis zoeken.......

Sterker nog: doordat honden blijkbaar zo gemakkelijk in een opvang terechtkomen, kan het voor sommige mensen misschien wel aantrekkelijker worden om een huisdier te dumpen: het komt toch wel goed terecht en blijft niet lastig rondzwerven in de buurt... :)*

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:49

Zoolgangster schreef:
Yamcha schreef:
Denk je echt dat de mentaliteit daar zal veranderen door de honden naar NL te halen?

't Is niet dat we hier geen honden hebben die een nieuw huis zoeken.......

Sterker nog: doordat honden blijkbaar zo gemakkelijk in een opvang terechtkomen, kan het voor sommige mensen misschien wel aantrekkelijker worden om een huisdier te dumpen: het komt toch wel goed terecht en blijft niet lastig rondzwerven in de buurt... :)*

hoeveelheid honden die in Spanje gedumpt worden is enorm, dat lossen wij in NL niet op hoor met die paar vluchten met honden, meeste zullen jaren langs de straten lopen of in een armetierig asiel daar terechtkomen of nog erger een dodingsstation

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:59

Als een hond in het land van herkomst absoluut geen toekomst heeft, is een dodingsstation nog misschien zo erg nog niet, als het alternatief bestaat uit rondschooien in een omgeving met allerlei ziektes, inclusief rabies.
Toch heb ik het idee dat er een mentaliteitsverandering gaande is in de landen waar veel adoptiehonden vandaan komen... misschien wel mede door internet.
Ik heb toch ook verontwaardigde Zuid-Europeanen boze reacties zien geven op youtube filmpjes waar dieren slecht behandeld worden.
Helaas kan de crisis juist weer roet in het eten gooien. Als mensen massaal werkloos worden, moeten ze soms kiezen tussen zelf kunnen eten of hun huisdieren eten geven... en waar laat je je huisdier dan.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:13

dat inslapen van sommige honden ben ik het wel mee eens, van de stichting waar ik Jara vandaan heb vangen ze vooral dieren die wat hebben op, dus bv 3 pootjes, verbrijzelde ledematen, 10 jaar oud of zoals die van mij een flink gedragsprobleem, als ik eerlijk ben vind ik dat ze deze dieren moeten laten inslapen en de pups en sterk fysieke honden juist een kans moeten geven, je haalt anders een probleem het land binnen. Ja achteraf vind ik Jara niet geschikt als huishond en helemaal niet in Nederland, ze is overal bang voor en heeft het continu koud, alles wat kleiner is als haar jaagt ze achteraan, nu na 1,5 jaar gaat het wel wat beter, maar denk dat het voor haar relaxter was geweest als ze was ingeslapen, klinkt misschien hard maar daarom dat ik ook in mijn eerdere post een andere rescueorganisatie (*arc noah, die hebben vooral leuke hondjes) aangaf dan die waar Jara vandaan komt, al bedoelen die mensen het natuurlijk super goed.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:39

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:53

Zoolgangster: dat is ook een beetje mijn angst, maar ik weet niet hoe reëel die is.
Ik heb geen oordeel over buitenlandse honden naar hier halen. Een dier in nood heeft hulp nodig, en bijvoorbeeld Vlek uit Roemenië, onder de vlooien en teken, met 7 puppies, brood- en broodmager, daar kan ik mijn ogen niet voor sluiten. En als ik nu zie hoe een blije, gezonde hond ze is....... dan ben ik blij voor haar.
Maar er zijn er zoveel....... zoveel hoopjes pure, trieste ellende, je kunt ze niet allemaal helpen, en de mensen daar zijn toch ook verantwoordelijk......
Ik vind het vreselijk moeilijke materie.
Ik vind het niet goed of fout of zo. Ik snap dat je je ogen niet kunt sluiten voor een dier in nood, ik snap ook het gevaar van ziektes.
Op de vorige pagina zei iemand dat het geld wat je voor zo een hond betaalt, bij lange na niet genoeg is om de kosten te dekken, en dan vraag ik me af: waar halen ze dan het geld voor al die dingen vandaan? En wordt er dan wel goed getest?
Nogmaals, geen oordeel, wel veel vragen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:45

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:46

Zoolgangster schreef:
Als mensen massaal werkloos worden, moeten ze soms kiezen tussen zelf kunnen eten of hun huisdieren eten geven... en waar laat je je huisdier dan.

Je huisdier opeten? :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:21

Miepie77 schreef:
Voor iemand die 'alleen' even haar mening weergeeft, ben je wel erg heetgebakert Wilawander, het lijkt wel of je kostte wat kost alle rescue stichtingen in een kwaad daglicht probeert te zetten en steeds weer. Mensen die rescue's hebben weten wel beter gelukkig.

Dat is een beetje mijn punt. We zijn elkaar (Willawander) betreffende dit onderwerp al vaker tegengekomen in topics, en ieder positief argument wordt niet ontvangen en ieder negatief argument uitvergroot.
Ik geloof dat het doel van een discussie is dat je ook naar je gesprekspartner luistert, en een reëel midden zoekt...
Ik heb allang aangegeven dat ik de wildgroei van stichtingen die lukraak maar van alles van straat plukken en je op het vliegveld in de armen drukken stuitend vind. Ik kom je dus zeker tegemoet waar het de 'downside' betreft.
Maar alle positieve ervaringen, blije mensen, goede organisaties.... dat komt op een of andere manier nooit aan.

In een topic hiervoor heb ik je deze links al eens gegeven, maar ik geef ze opnieuw...
Een link waarin alle positieve verhalen te lezen zijn van adoptanten door de jaren heen:
http://www.sos-strays.nl/happy_archief/nl-happy.html#overzicht
Blader er maar eens doorheen, dit heb ik ook gedaan VOORdat ik overging tot adoptie. Je zult weinig 'rampverhalen' tegen komen.
En hier antwoord op enkele vragen betreffende adoptie van buitenlandse honden en weerwoord op een aantal veronderstellingen die men daarover heeft:
http://www.sos-strays.nl/nederlands/nl-doel.html
http://www.sos-strays.nl/nederlands/nl-faq.html

En lees ze ditmaal nu eens Willawander, dat praat makkelijker.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:21

F_Orumster schreef:
Zoolgangster schreef:
Als mensen massaal werkloos worden, moeten ze soms kiezen tussen zelf kunnen eten of hun huisdieren eten geven... en waar laat je je huisdier dan.

Je huisdier opeten? :+

Hoezo oplossingsgericht denken?! Hihihi! :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:23

Yamcha schreef:
Op de vorige pagina zei iemand dat het geld wat je voor zo een hond betaalt, bij lange na niet genoeg is om de kosten te dekken, en dan vraag ik me af: waar halen ze dan het geld voor al die dingen vandaan? En wordt er dan wel goed getest?

Ik kan niet oordelen over andere organisaties. Maar hetgeen wij voor de hond hebben betaald was absoluut toereikend voor de kosten die ze hebben gemaakt. Ik had met liefde 10X zoveel betaald... Ik heb echt een gouden hond, kan niet anders zeggen.... <3

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:18

Ninx schreef:
Miepie77 schreef:

Dat is een beetje mijn punt. We zijn elkaar (Willawander) betreffende dit onderwerp al vaker tegengekomen in topics, en ieder positief argument wordt niet ontvangen en ieder negatief argument uitvergroot.
Ik geloof dat het doel van een discussie is dat je ook naar je gesprekspartner luistert, en een reëel midden zoekt...
Ik heb allang aangegeven dat ik de wildgroei van stichtingen die lukraak maar van alles van straat plukken en je op het vliegveld in de armen drukken stuitend vind. Ik kom je dus zeker tegemoet waar het de 'downside' betreft.
Maar alle positieve ervaringen, blije mensen, goede organisaties.... dat komt op een of andere manier nooit aan.

In een topic hiervoor heb ik je deze links al eens gegeven, maar ik geef ze opnieuw...
Een link waarin alle positieve verhalen te lezen zijn van adoptanten door de jaren heen:
http://www.sos-strays.nl/happy_archief/nl-happy.html#overzicht
Blader er maar eens doorheen, dit heb ik ook gedaan VOORdat ik overging tot adoptie. Je zult weinig 'rampverhalen' tegen komen.
En hier antwoord op enkele vragen betreffende adoptie van buitenlandse honden en weerwoord op een aantal veronderstellingen die men daarover heeft:
http://www.sos-strays.nl/nederlands/nl-doel.html
http://www.sos-strays.nl/nederlands/nl-faq.html

En lees ze ditmaal nu eens Willawander, dat praat makkelijker.

Ik heb ze toen gelezen en heb ik ook duidelijk gezegd. Dus graag lezen.

Nogmaals voor de laatste keer. Ja ik ben tegen honden halen uit die landen. Waarom? daar ik het gevoel heb dat er stichtingen zijn die niet testen. Ik kan dat niet bewijzen, wil ik ook niet maar ik weet wel wat ongeveer de kosten zijn van testen en voordat geld dat zo'n hond kost kan ik me dat gewoon niet voorstellen. Zelfs als ik voor alles maar de helft reken. Dan tel ik daarbij de vele honden die ziek zijn binnen een jaar na aankomst. Zowel in de praktijk als via internet, daar kom je ook genoeg tegen.
Dus mijn conclusie, voor mij niet zo'n hond en als iemand mijn mening vraagt, dan raad ik het af.

Dat heeft niks met heetgebakerd te maken. Jullie willen je gelijk hebben, ik moet gewoon mijn mond houden en dan is het goed. ;)

Maar van mij mogen jullie. Jullie hebben gelijk. Was even even vergeten dat we geen vrije menings uiting hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:50

Ninx schreef:
Yamcha schreef:

Ik kan niet oordelen over andere organisaties. Maar hetgeen wij voor de hond hebben betaald was absoluut toereikend voor de kosten die ze hebben gemaakt. Ik had met liefde 10X zoveel betaald... Ik heb echt een gouden hond, kan niet anders zeggen.... <3

Dat geloof ik meteen. Ik ken een paar honden uit het buitenland, en ze zijn zo zoet en sociaal......
Dank je, Ninx.

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:56

Zelf hebben wij 2 honden geadapteerd via www.alas-rescueteam.nl.
Prettige kleinschalige stichting, met goede begeleiding en intake.
Spreek uit eigen ervaring. Ik ben nu gastouder en begleidt dus honden tot aan hun adoptie.
De adoptanten worden goed geinformeerd over de hond van hun keuze.
Ik kan niet anders zeggen dat ik tot nu toe hele leuke en sociale dieren heb mogen opvangen die anders heel akelig waren gedood in een dodingsstation.........

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:00

Zelf hebben wij 2 honden geadapteerd via http://www.alas-rescueteam.nl.
Prettige kleinschalige stichting, met goede begeleiding en intake.
Spreek uit eigen ervaring. Ik ben nu gastouder en begleidt dus honden tot aan hun adoptie.
De adoptanten worden goed geinformeerd over de hond van hun keuze.
Ik kan niet anders zeggen dat ik tot nu toe hele leuke en sociale dieren heb mogen opvangen die anders heel akelig waren gedood in een dodingsstation.........
P.s. Alle honden zijn onderzocht!

Helaas is het zo dat de goede organisaties weer onder de kwade te lijden hebben.

Immers in NL zijn ook fokkers die het niet zo nauw nemen met de gezondheid van hun pups. Laten wij het dan nog maar niet hebben over alle ras-pups die illegaal via het Oost-blok geinporteerd worden uit vreselijke puppyfabrieken en puur voor het geld verkocht worden met valse papieren......ellende gegarandeerd.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 09:27

Wilawander schreef:
Ik heb ze toen gelezen en heb ik ook duidelijk gezegd. Dus graag lezen.

Nogmaals voor de laatste keer. Ja ik ben tegen honden halen uit die landen. Waarom? daar ik het gevoel heb dat er stichtingen zijn die niet testen. Ik kan dat niet bewijzen, wil ik ook niet maar ik weet wel wat ongeveer de kosten zijn van testen en voordat geld dat zo'n hond kost kan ik me dat gewoon niet voorstellen. Zelfs als ik voor alles maar de helft reken. Dan tel ik daarbij de vele honden die ziek zijn binnen een jaar na aankomst. Zowel in de praktijk als via internet, daar kom je ook genoeg tegen.
Dus mijn conclusie, voor mij niet zo'n hond en als iemand mijn mening vraagt, dan raad ik het af.

Dat heeft niks met heetgebakerd te maken. Jullie willen je gelijk hebben, ik moet gewoon mijn mond houden en dan is het goed. ;)

Maar van mij mogen jullie. Jullie hebben gelijk. Was even even vergeten dat we geen vrije menings uiting hadden.

Bij stichting GINN worden de honden wel degelijk op allerlei ziektes getest, bij andere stichtingen moet dat ook gebeuren, anders mogen ze niet eens meevliegen en het bewijs wordt op papier meegeleverd aan de nieuwe eigenaars. Vrienden van mij zijn zelf bij die testen geweest.
De testen worden deel gefinanciert door de stichting zelf en deels gedoneert door zowel mensen en bedrijven in Spanje (dierenartsen bv) als door Nederlanders.

Ga eens op zoek naar harde bewijzen dat er niet getest wordt en kom dan terug om nogmaals je mening te verkondigen. Want wat je nu doet is niet alleen je mening verkondigen, maar je mening verkondigen als waarheid, ZONDER daar bewijs voor te hebben. Dat terwijl anderen er WEL bewijs voor hebben dat jouw als waarheid verkondigde mening, niet de waarheid is.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:34

Wilawander schreef:

Ik kan me ook wel voorstellen dat je het gevoel hebt dat 'de meeste' Spaanse honden ziek zijn. Je werkt immers in een dierenartsenpraktijk. Je ziet voor het grootste gedeelte enkel de zieke dieren. Het is heel normaal dat je dan het gevoel hebt dat de meeste dieren ziek zijn. Mijn vriend (dierenarts) wilde bijv. helemaal geen huisdieren, want voor zijn gevoel werden ze toch allemaal ziek := Google maar eens op 'base rate fallacy'.

Verder vind ik het weinig genuanceerd dat je tegen álle stichtingen bent, op basis van 'sommige stichtingen die niet testen', aldus je eigen woorden. Ik vind je argumenten tot nu toe allemaal nog te weerleggen.

Natuurlijk mag je een mening hebben (anders zou het een dolle boel worden :P ), maar je wilt graag dat wij onze meningen onderbouwen met valide argumenten. Dan vind ik dat je dat zelf ook moet doen en ook moet luisteren naar ónze valide argumenten. De neiging is groot om je vast te klampen aan je mening en daardoor alle tegenargumenten overboord te gooien (google maar eens op 'conformation bias' :') ik blijf bezig), maar ik denk dat de kracht van een mening ook wel in de nuance kan liggen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:44

Wilawander schreef:

Je hebt het gevoel dat er stichtingen zijn die niet testen
Dat is pas een goed onderbouwd argument :+

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:51

Ik heb nergens gezegd dat iemand wat onder bouwen moest. Heb ook nergens gezegd dat mijn mening de waarheid is, heb alleen geschreven wat ik denk en mijn ervaringen zijn. Is het nu zo moeilijk lezen? Wat iemand daar mee doet moet diegene zelf weten. (En papieren kan je ook krijgen zonder testen als je de weg zou weten, daar hecht ik geen waarde meer aan.) Een hond getest voor dat hij overkwam en een paar weken later ziek en dan bv. toch besmet is? mag ik dan rare dingen gaan denken? En als je eens goed nadenkt over de kosten, dan moet zo'n stichting wel enorm veel sponsors hebben om al die honden, want het zijn er nogal wat die overkomen zo te horen, lezen, enz.

En nogmaals ja ik ben tegen die stichtingen. o.a. ziektes maar als allergrootste reden en die heb ik in het begin al aangegeven, en dat is dat er genoeg honden in de asiels zitten in NL,en daar zitten ook genoeg treurige gevallen bij. Ik vindt dat als je wat goeds wilt doen en een asielhond wil dan begin in eigen land. En dat je daar niks kan vinden kan ik me echt niet voorstellen. Er zijn zoveel asiels en zo vreselijk veel honden.

Maar goed, ga mij geen 10 keer herhalen voor de mensen die niet willen lezen en gewoon een probleem met mij hebben om mijn mening. Dus ik ben verstandig en laat het hierbij.

TS. ben benieuwd waar je voor kiest en wens je veel succes met de zoektocht.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:57

Jeetje zeg, doe eens normaal tegen Wilawander. Zo moeilijk is het toch niet?
Zij werkt in een dierenartsenpraktijk. Zij ziet daar regelmatig honden passeren die via een stichting het land in zijn gekomen voor een ziekte waarvoor ze getest hadden moeten zijn. Ergo: er zijn stichtingen die het niet zo nauw nemen met die testen. Wat is er niet duidelijk aan deze redenering? :')

Oh trouwens, voor iemand begint te roepen dat het maar 1 praktijk is: tenzij alle adoptiehonden uit het buitenland in de regio van WW terechtkomen, lijkt het me enigzins representatief voor de rest van het land (tot een andere dierenarts(assistent(e)) zich meldt, dan hebben we een beter beeld.

Zo, laten we nu weer ontopic gaan :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:30

Magrathea schreef:
Jeetje zeg, doe eens normaal tegen Wilawander. Zo moeilijk is het toch niet?
Zij werkt in een dierenartsenpraktijk. Zij ziet daar regelmatig honden passeren die via een stichting het land in zijn gekomen voor een ziekte waarvoor ze getest hadden moeten zijn. Ergo: er zijn stichtingen die het niet zo nauw nemen met die testen. Wat is er niet duidelijk aan deze redenering? :')

Oh trouwens, voor iemand begint te roepen dat het maar 1 praktijk is: tenzij alle adoptiehonden uit het buitenland in de regio van WW terechtkomen, lijkt het me enigzins representatief voor de rest van het land (tot een andere dierenarts(assistent(e)) zich meldt, dan hebben we een beter beeld.

Zo, laten we nu weer ontopic gaan :)

bij de dierenarts komen alleen de honden die ziek zijn, zegt niets over hoeveel honden dus gezond in Nederland zijn, mijn hond is hier in Nederland een keer bij de dierenarts geweest voor haar enting en dan ben je in 5 minuten weer weg, dat weet de da echt niet meer, alleen de aparte gevallen onthoud je, ik heb hier in de wijk 8 honden van stichtingen wonen en zijn kerngezonde dieren die alleen voor de enting naar de dierenarts gaan, vind het een beetje makkelijk om dan maar te roepen dat alle honden uit het buitenland niet oke zijn, overgrote deel van de honden die met problemen bij de dierenarts komen zijn gewoon honden die hier in Nederland geboren zijn, zijn dan ineens alle honden uit Nederland ziek en zwak, nee tuurlijk niet, wel even normaal blijven doen.