Mijn avonturen in het Dieren opvangcentrum

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Mijn avonturen in het Dieren opvangcentrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 23:29

Niet allemaal, er zijn ook wat afstand katten bij.

Fijn dat je toch nog wat aan dit topic hebt :D.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 13:32

Vandaag weer een drukke dag op het asiel :). Dieren overgeplaatst, dieren binnengekomen, een aantal katten toch nog ziek geworden en de eerste kittens worden alweer binnengebracht.

Maar eerst, kater Siepi. Vorige week is hij binnengebracht, redelijk benaderbaar, bang maar aan te raken. Tot twee dagen later. Siepi is veranderd in een bang, boos monster die gericht aanvalt en bijt. Het is gewoon zielig, maar hij mag nog niet weg. Vanmorgen toen ik binnenkwam zat de stront hoog tegen de wanden en had hij zichzelf onder geplast.

Omdat hij niet benaderbaar is, hebben mijn collega en ik hem met veel pijn en moeite in een reiskorf gekregen en naar een ander hok gebracht. Daarna zijn eigenlijke hok schoongemaakt en Siepi verder met rust gelaten. Siepie wordt 8 maart samen met een aantal andere katten nuchter gezet om de volgende dag gecastreerd te worden. Daarna wordt hij weer uitgezet op zijn vindplaats. Toch heb ik me er niet bij neergelegd en heb ik wat vers vlees in een bakje gedaan en hem met de hand het vlees laten eten, omdat hij zijn korf niet uit durfde te komen. Gelukkig ging dit goed en at hij het op zonder blazen, grommen of uithalen. Uiteraard is dit niet heel slim, maar hij moet natuurlijk wel eten :).

Afgelopen week zijn ook twee kittens van 6 maanden binnengekomen. Jozef en Roxanne. De eerste doet het prima, is wat bang, maar wel aanhankelijk en eet goed (onder de vlooien, uiteraard...). Roxanne was een beetje een zorgenkindje. Ze heeft wat last van haar bekkie en eet daarom niet goed. Vandaag heb ik haar een beetje gedwangvoerd, waarna ze gelukkig zelf de convalescance begon op te likken uit het bakje. Roxanne is woensdag bij de dierenarts geweest nadat ze gevonden was, daar werd een kneuzing van het bekken geconstateerd, het diertje is waarschijnlijk gedumpt nadat dit gebeurd is. Ze krijgt 1x per dag novacam. Ze is een heel vrolijk en lief poesje.

Van de week zijn Dex en Dorus overgebracht naar de ziekenboeg vanwege niesziekte. Snoesje zit ook in de ziekenboeg, de overige katten uit de kittenkamer zijn naar de Lange Gang verhuisd van de week :). Vandaag is helaas ook Chica ziek geworden. Toen ik vanmorgen binnen kwam hoorde ik haar al wat niezen, gelukkig geen snot in het hok. Ze eet goed (speciaal intestinal vlees en voer), haar ontlasting is ook goed. Toch werd het niezen meer en nadat ik haar bek bekeken had (opkomende blaasjes) en constateerde dat ze belletjes snot uit haar neusje blaaste, is ze overgebracht naar de ziekenboeg.

Lisa doet het erg goed op de intestinal brokjes, haar ontlasting is de laatste dagen goed, dus volgende week kan ook zij met een beetje geluk naar de Lange Gang. Ik heb, naast Jozef en Roxanne, nog drie nieuwe katten; Maria, Franklin en Rooie (ik kan zijn naam niet onthouden :+). Maria is een erg aanhankelijk lapje van iets meer dan een jaar oud. Franklin een prachtige wit/grijze cypers die ontzettend bang is, maar wel lief. Franklin krijgt rehydration support (elektrolyten). De laatste, Rooie, is een wit met rode kater, erg lief en aanhankelijk.

Er zitten in totaal negen katten in de quarantaine :).

Vandaag, tijdens mijn pauze, stond ik weer even te kijken van de harteloosheid van mensen... Een vrouw kwam een kat, die ze al tien jaar heeft (diertje is ook tien jaar) afstaan omdat ze gaan verhuizen :X. Aan de balie laten wij niks blijken en nemen het dier netjes op, maar in de kantine werd er toch wel schande van gesproken. Vooral omdat wij heel goed weten wat de meest waarschijnlijke toekomst van het diertje is (tot zijn dood in het asiel) en je in principe met katten ook prima kan verhuizen.

Aan de andere kant kwam de liefdevolle kant ook naar boven. De vinders van Siepi kwamen vanmorgen langs om te kijken hoe het met hem gaat. Ze hadden een hele lading vleesvoer meegenomen. Ik heb ze meegenomen naar Siepi en uitgelegd over hoe en wat. Het blijkt dat zij Siepi al die tijd hebben bijgevoerd en daardoor dus hebben opgemerkt dat hij een bloedend oog had, waarna ze de ambu hebben gebeld. Ze hebben een tijdje met Siepi gepraat en hem een bakje vlees gegeven (hij laat zich niet aanraken, maar gaf wel blijk van herkenning). Als Siepi gecastreerd is, wordt hij bij hun huis weer uitgezet.

Vandaag is Riga geadopteerd, ze gaat samenwonen met een rottweiler en een cairn terriër kruising. Al met al toch wel een prima dagje :).

Afbeelding
Lisa :+:. Prachtig poezenmeisje.

Afbeelding
Jantje, de mega coole kater (gecastreerd). Hij is overgeplaatst naar de Lange Gang en hij vindt het helemaal geweldig!

Afbeelding
Afbeelding
Een koppeltje aan de lunch :). De rechter is een halve Vlaamse reus (6 maand oud), de linker een Frans hangoortje van 3 jaar.

Afbeelding
Hangoor dame die de onderste drie kooien in haar eentje bevolkt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:22

Ik vind het zulks mooi werk he wat je doet :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:36

Ik zal nooit begrijpen dat mensen na 10!!! jaar een dier weg kunnen doen. Niemand wil een 10 jarige kat uit het asiel halen. Terwijl zo'n kat nog best heel lang mee kan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 13:12

Vorige week waren de quarantaine, de ziekenboeg en de kittenkamer zo goed als leeg. Vandaag kwam ik binnenlopen en meteen kwam mijn collega naar mij toe, of ik de quarantaine en de kittenkamer zo snel en grondig mogelijk wilde schoonmaken en dan meteen door wilde naar de ziekenboeg. Ik voelde de bui al hangen...

En ja hoor, drie katten in de kittenkamer, drie in de quarantaine en 19 doodzieke katten op de ziekenboeg. Eerst maar snel begonnen met de quarantaine waar 3 nieuwe katten zitten, Ovide, Leida en een mooi jong poesje waar ik de naam zo niet meer van weet. Diertjes zien er prima uit, eten goed en de ontlasting is ook prima. Een van de katten vond ik een beetje dik (ik heb zelf de hokken niet schoon gemaakt, dat heeft een onervaren stagaire gedaan, zodat ik de rest op record tempo af kon handelen). Toen alles klaar was, heb ik Leida even goed bekeken, ja hoor, drachtig... Meteen mijn collega geroepen, zij heeft ook gevoeld en we waren het eens.

Dit nieuws meteen in het logboek en groot op het whiteboard gezet.

Afbeelding
De drachtige Leida.

Afbeelding
Kindje Ovide.

Afbeelding
Kindje geen idee hoe ze heet :+.

Afbeelding Afbeelding
Snoesepoesje :+:.

Afbeelding
Hugo.

Daarna door naar de kittenkamer, drie katten, Hugo, Snoesje en Milou. Alle drie zonder snot, maar we durven ze, mede door de uitbraak van deze week, niet naar de Lange Gang te zetten.

Na het schoonmaken, bijvullen, voeren en nakijken, meteen doorgerend naar de ziekenboeg. En ik werd er oprecht heel erg verdrietig van... Een aantal van mijn quarantainekatten, die naar de Lange Gang mochten, zijn weer terug, doodziek. Ook een aantal katten zijn rechtstreeks van de quarantaine naar de ziekenboeg verplaatst, doodziek. Het blijkt dus, dat er door de week niet grondig genoeg schoon wordt gemaakt en men het er met een Jantje van leien vanaf maakt...

Mijn poesjes Lisa en Maria, ziek. Kitten Jozef, ziek. Dex, Dorus en Dirk, doodziek (aan de sondevoeding). Van de 19 katten zitten er 12 die niet willen eten en dus gedwangvoerd moeten worden, 4 katten zitten aan de sondevoeding en twee staan er op de nominatielijst (Maria en Jozef). Ik heb alleen de linkerkant van de ziekenboeg gedaan, dus ik weet niet wat er aan de andere kant precies zit, maar alle hokken compleet onder het snot en bloed, zwaar ademende en piepende katten.

En als klap op de vuurpijl, Maria is drachtig. Haar kittens zullen zeker weten dood gaan, want Maria wordt behandeld met Doxycycline (antibiotica). Alle zieke katten zitten overigens aan de doxy.

De hele ochtend heeft een collega alle twaalf katten gedwangvoerd (moet meerdere keren per dag) en de medicatie erin gestouwd (een van de katten zit op 3 verschillende pillen...), terwijl ik en twee andere collega's druk aan het schoonmaken en controleren waren.

Het dagje wel dus... Siepi is afgelopen week gecastreerd en is vandaag uitgezet. Leida zal volgende week gesteriliseerd worden en haar kittens zullen dus doodgaan. Ze is nu ongeveer 2 á 3 weken drachtig en het is gruwelijk, maar wij kunnen gewoon niet anders... Er zijn teveel kittens (nu al weer twee gastgezinnen die de eerste kittens hebben opgevangen en in de quarantaine zitten er nu 3 (Leida is zelf nog maar een kind)) en het kost echt klauwen vol geld die wij als asiel niet hebben... We maken nu al gruwelijke kosten alleen al met de zieke katten.

Bah, wat heb ik me vandaag rot gevoeld... Die zieke katten, nauwelijks kunnen ze ademhalen, bijna niet eten door alle zweren en blaren in de bekjes, de diertjes met een sonde. Heel erg naar.

Marnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:29

De updates die je normaal doet, zijn een stuk leuker. Wat ontzettend zielig dat al die katten zo ziek zijn ;(
Maar een dikke pluim voor jullie inspanningen om het voor die arme dieren leefbaar te houden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 17:08

Ja, klopt. Het is niet altijd de zon dat schijnt... Mja, het hoort erbij. Ik hoop volgende week beter nieuws te hebben :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 13:20

Vandaag weer een drukke dag gehad :). Drie nieuwe katten op de quarantaine, Spoeky een open kater van 5 jaar met een tumor naast zijn oog, en beide ogen ontstoken. Tevens een kale rug. Hij is nagekeken en heeft zalf dat op zijn ogen moet worden gesmeerd, nadat ze zijn schoongemaakt. Hij stinkt enorm, maar omdat hij er nog maar net is, willen wij eerst dat hij minder gestresst voordat we ook maar een poging gaan doen hem schoon te maken.

Hij laat zijn ogen schoonmaken en zalven goed toe, aaien is ook prima. Hij blaast wel zodra je zijn hok opendoet. Spoekie is een grijze cypers.

De tweede kat is Speedy, zij is een (volgens het briefje) Britse korthaar. Maar dat is ze dus niet, ze heeft een heel oosters uiterlijk, namelijk. Ze is licht blauw en heeft vier witte haren op haar borst.

De derde kat is Bob, een prachtige pikzwarte dame met een pluizige vacht.

Het blauwe kitten waar ik vorige week de naam niet van wist, heet Kaatje. Ik heb haar vanmorgen ziek gevonden en ze is meteen naar de ziekenboeg gebracht. Kwijlen, lopende oogjes, snot en blaren op de tong. Dit is niet in een dag gebeurd, dus afgelopen week is er door de vaste medewerkster wéér niet goed opgelet. Ik heb Kaatjes hok helemaal ontsmet, eerst met sanitairreiniger en daarna met chloor helemaal uitgesopt.

Ik heb op de quarantaine en de kittenkamer nog een paar filmpjes gemaakt van het kroelen met de katten (even klikken):

Afbeelding
Ovide en een tijdje later Lisa (die inmiddels gecastreerd is).

Afbeelding
Bob.

Afbeelding
Speedy.

Afbeelding
Snoesepoesje :+:.

Afbeelding
Hugo.

De ziekenboeg zit nog steeds vol. 12 katten op dwangvoeding en 6 op de sondevoeding. Afgelopen week hebben wij drie katten in moeten laten slapen, Franklin, Djerba (volgens mij, een hele rare Afrikaanse naam iig) en Poes. Alle drie ontzettend ziek en niet meer te redden.

Met een aantal katten gaat het gelukkig beter, maar er zijn er ook een paar die nog steeds erg slecht zijn. Een daarvan is Dex, hij heeft gisteren een spuit AB gehad en we wachten af hoe dat gaat werken.

Afbeelding
Onze Dex. Dex heeft behoorlijk wat pech gehad in zijn leven. Hij kwam bij ons met een gebroken poot, deze is super geheeld en nu is hij dus doodziek van door de niesziekte. Als je goed kijkt zie je zijn sonde zitten. Zijn neus zit onder het opgedroogde bloed en zijn bekkie onder het kwijl. Ik heb even een telefoonfoto gemaakt omdat ik hem niet te erg wilde storen met mijn grote camera. Ik denk dat deze foto wel een beeld geeft van hoe ontzettend ziek de katten op de ziekenboeg zijn, Dex is aan de beterende hand, zijn bek zit van binnen niet meer helemaal onder de zweren.

Tijdens de pauze heb ik nog even twee korte filmpjes en een paar foto's gemaakt van deze prachtige kruising Maine Coon dame, de filmpjes zijn klikbaar:

Afbeelding

Afbeelding

Dit is Juul. Haar zusje hebben wij ook in het asiel zitten, zij is echter erg verlegen. Juul is een langhaar, Jut een korthaar. Beide kruising Maine Coon, vijf jaar oud en beide astma. De dames gaan ALLEEN samen weg.

Afbeelding
Afbeelding

Op de foto zie je een mandje waar kattengras in staat, sinds kort hebben de katten beschikking over een paar bakjes kattengras per kamer. Er wordt gretig gebruik van gemaakt!

Misty12Jarig

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:54

Ach wat sneu al die zieke katten. En jullie doen je stinkende best om ze het zo makkelijk mogelijk te maken. Hopen dat ze snel weer opknappen. Vindt het alleen een beetje vreemd dat er niet goed schoongemaakt is. ( de infectiedruk met zoveel katten is natuurlijk ook erg hoog). Laatst hadden wij die bijeenkomst van de kitten-pleeggezinnen en wij kregen instructies hoe schoon te maken zodat thuis de kittens (met minder weerstand) niet zo snel ziek worden. Ik neem toch aan dat ze bij jullie ook wel weten hoe er schoongemaakt moet worden. Slordig als door niet goed schoonmaken zoveel katten ziek worden. Meer als je best kun je niet doen, maar zielig is het wel met al die benauwde katten met zere bekkies.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:19

Jeetje wat slecht van die vaste medewerkster, kan je daar niet iets over zeggen tegen je baas oid.?
Wat ik niet goed snap is, waarom je een kennel met sanitairreiniger gaat schoonmaken dat is niet goed voor de dieren en is geschikt juist voor sanitair en zal dus niet beter schoonmaken als bijv. een speciale dierenkennel reiniger (die dus wel geschikt is om bij dieren te gebruiken)?

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:48

Erg leuk topic! En je doet fantastisch werk, TS :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 01:55

sheela schreef:
Ach wat sneu al die zieke katten. En jullie doen je stinkende best om ze het zo makkelijk mogelijk te maken. Hopen dat ze snel weer opknappen. Vindt het alleen een beetje vreemd dat er niet goed schoongemaakt is. ( de infectiedruk met zoveel katten is natuurlijk ook erg hoog). Laatst hadden wij die bijeenkomst van de kitten-pleeggezinnen en wij kregen instructies hoe schoon te maken zodat thuis de kittens (met minder weerstand) niet zo snel ziek worden. Ik neem toch aan dat ze bij jullie ook wel weten hoe er schoongemaakt moet worden. Slordig als door niet goed schoonmaken zoveel katten ziek worden. Meer als je best kun je niet doen, maar zielig is het wel met al die benauwde katten met zere bekkies.

Het is echt het schoonmaken door de week geweest, dat is nagekeken, nu is het natuurlijk niet aan mij om daar wat mee te doen... Maar aan de leidinggevende, en dat ben ik niet :).

Er wordt ook gewoon niet goed opgelet... Ik hoop dat er snel wat mee gedaan wordt, want het is zo'n kleine moeite om de katten even in de bek te kijken als je het hok toch open hebt staan, bijvoorbeeld. Of om de bakhouders even los te draaien tijdens het schoonmaken...

princesmax schreef:
Jeetje wat slecht van die vaste medewerkster, kan je daar niet iets over zeggen tegen je baas oid.?
Wat ik niet goed snap is, waarom je een kennel met sanitairreiniger gaat schoonmaken dat is niet goed voor de dieren en is geschikt juist voor sanitair en zal dus niet beter schoonmaken als bijv. een speciale dierenkennel reiniger (die dus wel geschikt is om bij dieren te gebruiken)?

Zie boven.

Wij gebruiken om de dag sanitairreiniger die ook voor kennels geschikt is, de andere dagen wordt met chloorwwater schoongemaakt. Ontsmetten gebeurt met een nog hogere concentratie chloorwater.

Elevien schreef:
Erg leuk topic! En je doet fantastisch werk, TS :)

Dank je :D.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:17

oke ik snap het ik dacht meer aan zon sanitairreiniger voor de badkamer :')
is er geen leidinggevende in het weekend, waar je het aan door kan geven dan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 17:36

Ik was helemaal vergeten hier een update te plaatsen :o . Deze is van afgelopen zaterdag:

Weer een dag vol ergernis... Helaas.

Ovide is afgelopen week ergens onterecht van de quarantaine naar de kittenkamer verplaatst (de kittenkamer was virusvrij, WAS). Ovide zit nu in de ziekenboeg, ze kan geen adem halen door haar neusje en ze kwijlt en heeft een blaar in haar bekkie. Ze heeft wat dwangvoer gehad, voor de zekerheid.

Ovide dus ziek, en het virus zit nu ook weer in de kittenkamer (Waar Snoesje, Hugo, Minoes en ook Speedy zitten). De ziekenboeg zit nu echt stampesvol, kan geen kat meer bij. De quarantaine is leeg op twee katten na, maar hoe lang dat gaat duren... Kat 1 is een erg lief dier, een heel aanhankelijk grijs cypers poesje zonder staart. Kat twee is een witte volwassen kat met vlekken cypers en met een grote open wond op de rug. Beide katten worden behandeld, maar doordat er afgelopen weekend niet ontsmet is, is de kans groot dat beide katten ook ziek worden. We doen er echter alles aan om dit te voorkomen... Maar op alleen de zaterdag kunnen wij niet veel uithalen.

Ik heb vandaag op de ziekenboeg gewerkt, wij waren met drie mensen vandaag, dus een persoon heeft de quarantaine en de kittenkamer gedaan en ik heb samen met mijn collega de ziekenboeg gedaan. Wat een werk... 20 hokken onder het snot en kwijl, netjes schoon geboend en ondanks de krappe tijd nog eventjes met iedere kat gekroeld.

Kaatje heeft een sonde gekregen, ondanks dat ze wel haar vlees eet (oplikt), gaat haar bekkie steeds minder makkelijk open en ze is erg mager, dus ook zij een sonde zodat ze in ieder geval voldoende vocht en voedingsstoffen binnen krijgt.

Voor alle ziekenboeg katten is de doxy weer verlengd en een aantal katten lijken erg goed op te knappen (Jimi, Flodder, Maria, Jozes, Simba, Roxanne, Dorus, Dirk, Leida, en Spoekie (ja, ook die twee)) en de katten die nog steeds klodders bloed hoesten, beginnen inmiddels zelf ook wat te eten, dus ook dat gaat langzaam de goede kant op (Lisa, Djerba en Dex, o.a. (ik ken alle namen op de ziekenboeg niet uit m'n hoofd)) .

Tijdens het schoonmaken vond ik in Lisa's bakje overblijfselen van medicatie, medicatie die ze echt had moeten hebben, maar dus niet gekregen heeft... Dit bakje heb ik op het kantoor gezet, zodat de leiding ook ziet dat het er op de quarantaine/ziekenboeg/kittenkamer met een jantje van leien wordt afgemaakt. De linker helft is, ondanks dat er maar twee katten zitten, gewoon niet ontsmet... De hokken zijn leeg, maar niet schoongemaakt.

Goed nieuws heb ik ook, het gaat stukken beter met Dex! Hij is nog echt heel erg ziek, maar hij spint, geeft kopjes en eet ook weer *\o/*!

Afbeelding

Hier een recente foto van Dex, nog steeds de sonde, voor de zekerheid. Maar hij is qua gedrag al stukken beter en daar zijn we heel erg blij mee, hij is zo'n lieve en geweldige kat :+:. Alleen zoveel pech... Als hij beter is, verdient hij de beste baas van de wereld :+:!

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:45

je bent een held en wat sneu dat Ovide te vroeg bij de kittens geplaatst is.
Hoop dat alle katjes weer snel beter zijn.
Succes en petje af hoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 12:36

Vandaag een redelijk goede dag gehad! Geen nieuwe zieken, jeeej *\o/*! Op een kat na, alle katten van de sondevoeding af en alles (op die ene met de sonde na) aan het eten!

De quarantaine is afgelopen week helemaal ontsmet, beide kanten. Dus alle hokken helemaal leeg (plankjes en bakjes eruit) schoon geboend met chloorwater en daarna nog helemaal door gespoten met water met een nog hogere concentratie chloor. Dus de quarantaine is schoon.

Ik heb daar nu 5 katten zitten, Tom, Annet, Silver, Carmen en Naamloos (naam niet onthouden :o ). Annet heeft een grote wond op haar rug, die 4 keer per dag met glycerine ingesmeerd wordt. De wond is nu netjes aan het helen.

Tom en Naamloos zijn volgens mij broers van elkaar, ze zijn zo goed als hetzelfde, qua uiterlijk en ze trekken ook heel erg naar elkaar toe. Silver is een prachtige pers kruising met een hele mooie grijs zilveren vacht. Carmen is een heel lief, jong poesje met een geamputeerde staart, ze heeft nu nog een stompje.

In de kittenkamer heb ik nog vier katten. Jimi, Chica, Dorus en Flodder. Dus Snoesje is naar de Lange Gang, jeej *\o/*. Jimi is een pikzwarte, bange kater, Chica een geweldig lief en aanhankelijk schildpadje met witte tenen, Dorus een rode kater, heel aanhankelijk en hondsbrutaal. Flodder is een prachtige cyperse kater met geweldig mooie groene ogen.

Daarna meegeholpen op de ziekenboeg, die nog steeds helemaal vol zit. Gelukkig eten alle katten, op Ovide na. Zij heeft nog steeds een sonde en krijgt doxycycline en metacam. Ze kan niet eten en spuugt een groot deel van wat ze binnen krijgt uit, ondanks dat de convalescance rechtstreeks in haar maag terecht komt. Ze krijgt 's ochtends en 's middags 40 ml van een mengsel van convalescance met rehydration en elektrolyten poeder. Tevens krijgt ze naast het dwangvoer ook nog 10 tot 15 ml vocht extra via de sonde.

Afbeelding

De arme drommel. Haar oogjes zien er hier best goed uit, die had ik net schoongemaakt. Ze traant heel erg. Je ziet ook dat ze haar bekje open heeft hangen, ze kan niet/nauwelijks door haar neusje ademhalen. Het zwarte dat je op haar bekje/neusje ziet zijn korstjes en opgedroogd bloed van de blaren, deze heb ik niet weg durven halen omdat ze nog vast zitten. Ook zit er weer snot aan haar neusje (voor ons linker neusgat).

Afbeelding

Een foto van een paar weken terug, wat een drastische verandering, he ;(.

Het probleem met Ovide is dat ze dus overgeeft. Haar maagje is behoorlijk van streek, dus we hebben de voerbeurten verdubbeld, dus 's ochtends 4 keer 5 ml en 's middags 4 keer 5 ml en dat lijkt goed te gaan. Haar neus zit helemaal dicht door het snot, dit maken wij iedere ochtend en middag schoon met warm (eerst gekookt, dan afgekoeld) water, ook maken wij haar oogjes daarmee schoon.

Ik heb een lekkere kruik gemaakt voor Ovide, waar ze dankbaar meteen op ging liggen slapen, het arme ding.

Er is ook goed nieuws, de hokken zitten steeds minder onder het snot, alle katten eten keurig en de ontlasting ziet er prima uit, alle dieren zijn alert, aanhankelijk en schreeuwen om aandacht. Behalve Cleo en Dex, die een flinke optater hebben gehad van het virus. Gelukkig gaan ook zij de goede kant op. Dex miauwt weer, spint als een malle en eet alles wat ik hem vandaag heb aangeboden (hij krijgt behoorlijk wat voer zodat hij weer goed op gewicht komt, Fit 32 brokjes en gourmet vlees). Cleo en Dex zijn beide sonde vrij. Nog lang niet beter, maar wel op de goede weg.

Afbeelding

Ons Dexje :+:. Als klap op de vuurpijl heeft hij er ontstoken oogjes bij gekregen, daarvoor heeft hij een zalfje.

Veel katten hebben de bek nog onder de blaren zitten en kwijlen, daardoor kunnen ze moeilijk eten. Deze katten krijgen een mengsel van convalescance, gourmetvlees en rehydration met elektrolyten aangelengd met water zodat ze het makkelijk op kunnen likken, dit werkt heel goed.

God, god, god, ik hoop toch echt dat we snel van die nare niesziekte af mogen zijn :r.

Misty12Jarig

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:33

Wat een zorgen allemaal met die patiënten. Sneu hoor. gelukkig gaat het al weer iets beter. Ik vroeg me af of je de neusjes niet schoon kan maken met bijv een zoutoplossing? je hebt bij de drogist wel flesjes met een zoutoplossing (voor kinderen of een spray). Misschien blijven die neusjes dan wat langer snotvrij. Kan je spoelen met een klein spuitje. Is ook een heel gedoe en de katten zijn je hier vast niet dankbaar voor, maar misschien helpt het. Als je een zoutoplossing maakt van keukenzout, smaakt dat (gek he?) behoorlijk zout. Enm dan vinden ze niet zo fijn. Neem je zo'n milde oplossing van de drogist, dan is meestal minder zout. (anders zout)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 17:49

Ik zal het eens aankaarten, de volgende keer. Nu gebruiken we alleen warm water om puur en alleen het aangekoekte snot weg te halen. Misschien kunnen we met de zoutoplossing inderdaad de neusjes ook van binnen schoonmaken...

Bedankt voor de tip :).

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:17

_San87_ schreef:
Ik zal het eens aankaarten, de volgende keer. Nu gebruiken we alleen warm water om puur en alleen het aangekoekte snot weg te halen. Misschien kunnen we met de zoutoplossing inderdaad de neusjes ook van binnen schoonmaken...

Bedankt voor de tip :).

Ik heb ook nog even een tip mbt tot het ademhalen van de katten, in de dierenkliniek waar ik heb gewerkt hadden wij ook regelmatig katten met zeer ernstie niesziekte die ook vaak piepend en vol snot zaten.

Wat wij deden was een potje vicks oid kopen om te stomen, water koken en daarna het water in een bakje doen en voor het hok hangen/zetten, theelepel vicks erin en het hok afsluiten met een deken. Zo werden ze als het ware gestoomd, vaak haalden ze daarna ook veel beter adem, dit deden we dan zo'n twee a drie keer per dag. Het hielp erg goed in ieder geval. Zo kunnen ze ook gewoon rustig in het hok blijven zitten. Deden we trouwens een half uur per keer ong.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 13:33

Wel een :+: Sjaak :+: update:

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Hij doet het heel goed, luistert goed, voelt zich enorm thuis. Deze foto's zijn genomen bij mijn paard op stal, waar hij, wanneer ik ga rijden, altijd in zijn vaste stoel zit te wachten tot ik terug kom. Daarna gaat hij verder met rondscharrelen over het erf.

Afbeelding
Sjaak is goede vriendjes geworden met mijn paard Rio, hier likt hij zijn neus. Op zijn beurt kroelt Rio Sjaak zijn ruggetje met zijn lippen, heel aandoenlijk :+:.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op het renveldje en op zijn kussen. Wat oudere foto's, maar zo ligt en loopt hij er nog bij :D.

Ik heb helaas geen update van de asieldieren omdat ik thuis zit met een ontstoken pols.

Marnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:37

Wat een fijn huis heb je Sjaak kunnen geven! *D
Beterschap met je pols; ik hoop gauw een nieuwe update te lezen :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 12:32

Vandaag weer een kattenupdate *\o/*!

Ik heb ook tijd gehad om een paar foto's te maken. Helaas beginnen we vandaag met slecht nieuws. Ovide is afgelopen maandag ingeslapen. Het kleine knuffeltje dat in het begin heel angstig was, opbloeide en uiteindelijk doodziek werd, is niet meer. Het ging alleen maar bergafwaarts en de laatste redmiddelen (o.a. sondevoeding, infuus e.d.) mochten niet meer baten. Zelf gaf Ovide het ook op.

Afbeelding

Een foto van Ovide toen ze nog gezond was. Gelukkig heeft ze geen pijn meer.

Goed nieuws is dat het met de rest van de katten erg goed gaat. Nog drie katten hebben medicatie om de laatste symptomen van de niesziekte te bestrijden. Drie katten zijn naar de kittenkamer verplaatst en mogen, als ze twee weken symptoomvrij blijven geadopteerd worden. Het gaat om Tom, Flodder en Lisa.

Met Lisa heb ik vanmorgen nog even gespeeld, ze is weer helemaal haar vrolijke zelf!

Afbeelding Afbeelding

Op gegeven moment hing ze op de kop aan de tralies _O-. Helaas was ik te laat met foto's maken omdat ze niet lang daarna naar beneden mieterde.

Op de quarantaine gaat het ook goed. Geen niesziekte, en gezonde katten, op eentje na. Woody is een kater met een onbekende infectie aan zijn oren. Er is een huidkweek gemaakt gisteren die onderzocht wordt. Ondertussen krijgt hij zalf die de jeuk verlicht.

Afbeelding
Afbeelding

Woody is erg lief, vind het heel naar om behandeld te worden, maar vergeeft je meteen door je een flinke kroel te geven. Hij kan zichzelf niet wassen door de kap, hij legt zijn pootje tegen de kap aan en likt vervolgens de kap en begint dan te wassen. Dit haalt natuurlijk niets uit en het ziet er best zielig uit ;(. Maar het is voor het goede doel, zijn oortjes moeten weer helen.

Afbeelding

Olivier is vandaag met zijn nieuwe baasjes meegegaan. Hij is ontzettend lief, aanhankelijk en een enorme knuffeldoos. Zodra je de deur van het hok opendoet, zit Olivier in je nek te spinnen :+:.

Afbeelding

Deze mooie dame is Snoesje, zij wacht haar sterilisatie af en mag daarna naar de Lange Gang.

AfbeeldingAfbeelding

Sheba is een prachtige en aanhankelijke Noorse Boskat dame (al denken mijn collega en ik dat ze een Maine Coon is). Ze is afgelopen week gevonden en bleek niet gechipt te zijn. Het is lastig een foto van haar te maken omdat ze constant om je benen heen drentelt en zich op je schoot probeert te nestelen.

Afbeelding

Al is het buiten ook erg interessant!

Last but not least een hele lieve maar timide Britse korthaar dame:

Afbeelding

Misty is afgelopen week ook binnen gebracht en echt een plaatje om te zien. Haar kleur is echt heel erg mooi en ze heeft een hele dikke, erg zachte pluizige vacht. Ze vindt aandacht heerlijk, al durft ze zelf nog niet zo goed naar je toe te komen.

Nog een laatste foto van haar (al heb ik er stiekem nog veel meer, hihi):

Afbeelding

Volgende week wil ik kijken of ik bij de honden nog weer wat foto's kan maken.

Marnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:20

Zo, als ik zelf niet twee van die tijgers had, zou ik zo Sheba en Misty komen halen. Echt prachtige katten zeg <3
Wel triest nieuws van Ovide, maar goed, ze heeft nu geen pijn meer. En Woody ziet er wel erg zielig uit zo, al is het voor een goed doel.
Je doet goed werk TS :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:26

Je doet echt super werk! Vaak zijn de updates leuk om te lezen. :)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:52

Ik kijk elke keer weer uit naar nieuwe updates! doe zo verder!!!