Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
8nnemiek schreef:Ik snap ook niet dat iemand trots kan zijn op zichzelf, dat ze een dier hebben doodgeschotenEn dan zeker een groot dier als een beer of eland.. dapper hoor, zo'n groot dier kun je haast niet missen lijkt me, met een jachtgeweer terwijl die dieren niks hebben om zich te verdedigen. Dat is dan toch niks om trots op te zijn? Trots dat ze dat dier hebben weten te vinden in het bos? Zoals een kind trots is als ze hun eerste paasei hebben gevonden..
Als jager ben je verplicht om het dier zoveel mogelijk leed te besparen, dus het beste zou zijn one hit-kill, ookal gaat dat niet altijd, dat is en moet wel het doel zijn van jagen, niet in de wilde weg schieten. Je moet ze in het hart raken als ik het goed heb. En van mij mogen jagers best trots zijn, zeker als het gaat om oudere en zieke dieren of gewoon wildbeheer. lifaya schreef:Ook wat betreft tamme dieren die in een landgoed worden losgelaten, ik vind dat dat gewoon moet kunnen. Jagers villen hun geschoten vlees en verdelen het over de groep meestal of ze brengen het naar een soort van slager die al het bruikbare vlees snijd en verpakt. Ook van die tamme dieren word alles gewoon benut en ze hebben nog steeds een 10x zoveel beter leven als een varken gehad. ze mogen overigens niet echt tam zijn, want dat belemmerd de jacht.
Mij gaat het erom dat het dier gewoon meteen dood is, het heeft een prima leven gehad en ik eet liever wild dan varkensvlees,kippenvlees ofzo.
Lusitana schreef:lifaya schreef:Ook wat betreft tamme dieren die in een landgoed worden losgelaten, ik vind dat dat gewoon moet kunnen. Jagers villen hun geschoten vlees en verdelen het over de groep meestal of ze brengen het naar een soort van slager die al het bruikbare vlees snijd en verpakt. Ook van die tamme dieren word alles gewoon benut en ze hebben nog steeds een 10x zoveel beter leven als een varken gehad. ze mogen overigens niet echt tam zijn, want dat belemmerd de jacht.
Mij gaat het erom dat het dier gewoon meteen dood is, het heeft een prima leven gehad en ik eet liever wild dan varkensvlees,kippenvlees ofzo.
Ja, maar afschieten is niet altijd meteen hetzelfde als humaan doden, wat de meeste mensen wel belangrijk vinden als ze vlees willen eten. Er wordt best vaak ook nog slecht geschoten.
Daarbij, heb ooit eens duif gegeten omdat het nu eenmaal in een kerstmenu zat, zit je kogeltjes te vinden in je mond om die uit te spugen. Dat is toch geen eten...
Daarbij vind ik de mentaliteit om te staan te springen om een dier het leven te benemen een beetje apart. Aan de ander kant weet ik niet wat ze gaan doen als ze het niet meer mogen.
Wat betreft het afschieten van overpopulatie... Dat redden ze met een handjevol, daar hebben ze echt niet duizenden met een sportjachtlicensie voor nodig. Die doen daar toch niet aan mee. Want die dat doen zijn weer specifiek jagers die in dienst zijn van staatsbosbeheer etc.
Hier openen ze na het brandseizoen gewoon het jachtseizoen en dan vraag ik me af waar ze op jagen, gebraden kalkoen?
bij gebrek aan beter zijn in het wild levende ponies dan vaak de pineut, want de adrenaline rush moet bereikt.
Ik ben niet tegen jagen, maar ik ben tegen verkeerd jagen, en het te toegankelijk zijn van de sport. Hier betekent het nl ook meteen dat bijna elk huishouden men minstens een geweer in huis heeft en die wordt veel te vaak voor heel andere dingen gebruikt....
wapenmisbruik gaat soms hand in hand met de jacht.
Dat is heel slecht aan te pakken als er zo gemakelijk vergunningen worden afgegeven.
Lusitana schreef:Dat is heel slecht aan te pakken als er zo gemakelijk vergunningen worden afgegeven.
Citaat:Samenwerking terreinbeheerders
Jachthouders als Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Provinciale Landschappen, de landbouw, particuliere grondeigenaren en de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging (KNJV) werken op provinciaal niveau samen in een Faunabeheereenheid. De Faunabeheereenheden schrijven een faunabeheerplan dat de basis is voor de uitvoering van het provinciale faunabeleid. Op grond daarvan worden ontheffingen verleend voor het afschot van de beheer- en schadesoorten – bijvoorbeeld ter regulatie van het aantal reeën ter voorkoming van verkeersongelukken. Grote aantallen zorgen voor veel onrust, waardoor deze dieren wegen oversteken, op zoek naar nieuwe leefgebieden die er vaak niet zijn.
Lusitana schreef:Ik ging hiervanuit:Citaat:Samenwerking terreinbeheerders
Jachthouders als Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Provinciale Landschappen, de landbouw, particuliere grondeigenaren en de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging (KNJV) werken op provinciaal niveau samen in een Faunabeheereenheid. De Faunabeheereenheden schrijven een faunabeheerplan dat de basis is voor de uitvoering van het provinciale faunabeleid. Op grond daarvan worden ontheffingen verleend voor het afschot van de beheer- en schadesoorten – bijvoorbeeld ter regulatie van het aantal reeën ter voorkoming van verkeersongelukken. Grote aantallen zorgen voor veel onrust, waardoor deze dieren wegen oversteken, op zoek naar nieuwe leefgebieden die er vaak niet zijn.
30.000 jagers lijkt me voor zo'n klein landje redelijk overdreven.
Ik had het specifiek over Portugal wat het stuk betreft waar je de quote uit hebt, winddancer, ik weet nl weinig van nederlanse regelgeving van tegenwoordig.
8nnemiek schreef:Nederland heeft dan wel 16 miljoen inwoners.. maar is wel maar zo'n 40.000km2 groot waarvan iets van 15% water en nog eens ruim 15% bebouwd als ik het me goed herinner.. Dat zal dus minder dan een vierkante km per jager zijn.
Ik denk dat ze met de helft aan jagers ook genoeg zouden hebben als het alleen om natuurbehoud gaat..
kabwan schreef:8nnemiek schreef:Nederland heeft dan wel 16 miljoen inwoners.. maar is wel maar zo'n 40.000km2 groot waarvan iets van 15% water en nog eens ruim 15% bebouwd als ik het me goed herinner.. Dat zal dus minder dan een vierkante km per jager zijn.
Ik denk dat ze met de helft aan jagers ook genoeg zouden hebben als het alleen om natuurbehoud gaat..
Niet iedere jachtakte houder jaagt.
Zoals ik het ken, word je netjes uitgenodigd, als drijver, jager of hondenman/vrouw. Als jij dus als drijver word uitgenodigd, mag jij je geweer niet meenemen. Naja dat mag wel, maar je mag er niks mee doen. Vaak gaat dit zo de eerste jaren en op een dag heb jij je bewezen in het veld en kun je worden uitgenodigd als jager. De oudere generatie stopt ermee en de jongere generatie heeft zich door jaren lang mee te lopen zich bewezen en neemt de plaatsen in.
Niet iedere jager heeft een eigen jachtgebied. Al zouden 10 jagers een akte hebben, hoeven ze nog niet hun eigen gebied te hebben. Die wachten lang op hun uitnodiging om mee te mogen jagen bij iemand die wel een jachtveld heeft. En wat doen die de rest van het jaar, niet veel met dat geweer. Eventueel cursussen volgen die ik al beschreven heb. Je krijgt eens een uitnodiging voor kleiduiven schieten, of eens met pistool schieten.
Familie van vaderskant jaagt bijna allemaal, dus heb er gelukkig wel het een en ander verstand van
hebben overigens allemaal vergunning en houden zich perfect aan de regels. Doen ook zo nu en dan drijvers jachten