Hoe denken jullie over jagen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Hoe denken jullie over jagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:07

ze zal het dus wel over andere landen hebben, zoals een 'vriend' van Sappos.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:58

Ik bedoel inderdaad in Amerika en Canada enzo, zoals eerder in het topic werd aangehaald ;)

En natuurlijk is een dier dat zijn hele leven in een kooi heeft gezeten nog zieliger, daarom eet ik dan ook helemaal geen vlees :)
Maar toch blijf ik het vreemd vinden dat iemand trots kan zijn dat diegene een dier heeft doodgeschoten.. Dat staat bij mij gelijk aan het voor de lol/sport jagen, en dat vind ik gewoon vreselijk..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:10

8nnemiek schreef:
Ik snap ook niet dat iemand trots kan zijn op zichzelf, dat ze een dier hebben doodgeschoten :n En dan zeker een groot dier als een beer of eland.. dapper hoor, zo'n groot dier kun je haast niet missen lijkt me, met een jachtgeweer terwijl die dieren niks hebben om zich te verdedigen. Dat is dan toch niks om trots op te zijn? Trots dat ze dat dier hebben weten te vinden in het bos? Zoals een kind trots is als ze hun eerste paasei hebben gevonden.. :=

Dat een dier groot is betekent niet dat het makkelijker is om te schieten ;) Als jager ben je verplicht om het dier zoveel mogelijk leed te besparen, dus het beste zou zijn one hit-kill, ookal gaat dat niet altijd, dat is en moet wel het doel zijn van jagen, niet in de wilde weg schieten. Je moet ze in het hart raken als ik het goed heb. En van mij mogen jagers best trots zijn, zeker als het gaat om oudere en zieke dieren of gewoon wildbeheer.

Ook wat betreft tamme dieren die in een landgoed worden losgelaten, ik vind dat dat gewoon moet kunnen. Jagers villen hun geschoten vlees en verdelen het over de groep meestal of ze brengen het naar een soort van slager die al het bruikbare vlees snijd en verpakt. Ook van die tamme dieren word alles gewoon benut en ze hebben nog steeds een 10x zoveel beter leven als een varken gehad. ze mogen overigens niet echt tam zijn, want dat belemmerd de jacht.

Mij gaat het erom dat het dier gewoon meteen dood is, het heeft een prima leven gehad en ik eet liever wild dan varkensvlees,kippenvlees ofzo.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:04

lifaya schreef:
Ook wat betreft tamme dieren die in een landgoed worden losgelaten, ik vind dat dat gewoon moet kunnen. Jagers villen hun geschoten vlees en verdelen het over de groep meestal of ze brengen het naar een soort van slager die al het bruikbare vlees snijd en verpakt. Ook van die tamme dieren word alles gewoon benut en ze hebben nog steeds een 10x zoveel beter leven als een varken gehad. ze mogen overigens niet echt tam zijn, want dat belemmerd de jacht.

Mij gaat het erom dat het dier gewoon meteen dood is, het heeft een prima leven gehad en ik eet liever wild dan varkensvlees,kippenvlees ofzo.

Ja, maar afschieten is niet altijd meteen hetzelfde als humaan doden, wat de meeste mensen wel belangrijk vinden als ze vlees willen eten. Er wordt best vaak ook nog slecht geschoten.

Daarbij, heb ooit eens duif gegeten omdat het nu eenmaal in een kerstmenu zat, zit je kogeltjes te vinden in je mond om die uit te spugen. Dat is toch geen eten...

Daarbij vind ik de mentaliteit om te staan te springen om een dier het leven te benemen een beetje apart. Aan de ander kant weet ik niet wat ze gaan doen als ze het niet meer mogen.

Wat betreft het afschieten van overpopulatie... Dat redden ze met een handjevol, daar hebben ze echt niet duizenden met een sportjachtlicensie voor nodig. Die doen daar toch niet aan mee. Want die dat doen zijn weer specifiek jagers die in dienst zijn van staatsbosbeheer etc.

Hier openen ze na het brandseizoen gewoon het jachtseizoen en dan vraag ik me af waar ze op jagen, gebraden kalkoen?
bij gebrek aan beter zijn in het wild levende ponies dan vaak de pineut, want de adrenaline rush moet bereikt.

Ik ben niet tegen jagen, maar ik ben tegen verkeerd jagen, en het te toegankelijk zijn van de sport. Hier betekent het nl ook meteen dat bijna elk huishouden men minstens een geweer in huis heeft en die wordt veel te vaak voor heel andere dingen gebruikt....
wapenmisbruik gaat soms hand in hand met de jacht.
Dat is heel slecht aan te pakken als er zo gemakelijk vergunningen worden afgegeven.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:10

Lusitana schreef:
lifaya schreef:

Ja, maar afschieten is niet altijd meteen hetzelfde als humaan doden, wat de meeste mensen wel belangrijk vinden als ze vlees willen eten. Er wordt best vaak ook nog slecht geschoten.

Daarbij, heb ooit eens duif gegeten omdat het nu eenmaal in een kerstmenu zat, zit je kogeltjes te vinden in je mond om die uit te spugen. Dat is toch geen eten...

Daarbij vind ik de mentaliteit om te staan te springen om een dier het leven te benemen een beetje apart. Aan de ander kant weet ik niet wat ze gaan doen als ze het niet meer mogen.

Wat betreft het afschieten van overpopulatie... Dat redden ze met een handjevol, daar hebben ze echt niet duizenden met een sportjachtlicensie voor nodig. Die doen daar toch niet aan mee. Want die dat doen zijn weer specifiek jagers die in dienst zijn van staatsbosbeheer etc.

Hier openen ze na het brandseizoen gewoon het jachtseizoen en dan vraag ik me af waar ze op jagen, gebraden kalkoen?
bij gebrek aan beter zijn in het wild levende ponies dan vaak de pineut, want de adrenaline rush moet bereikt.

Ik ben niet tegen jagen, maar ik ben tegen verkeerd jagen, en het te toegankelijk zijn van de sport. Hier betekent het nl ook meteen dat bijna elk huishouden men minstens een geweer in huis heeft en die wordt veel te vaak voor heel andere dingen gebruikt....
wapenmisbruik gaat soms hand in hand met de jacht.
Dat is heel slecht aan te pakken als er zo gemakelijk vergunningen worden afgegeven.

Staatsbosbeheer heeft hier 0,0 te vertellen en wij bepalen alles zelf in ons jacht gebied.
Het is helemaal niet zo makkelijk om een jacht akte te krijgen, daar is veel leren aan vooraf gegaan en meerdere praktijk examens in het midden van het land. Woon jij helemaal boven in Nederland, dan zul je dus wekelijks meerdere uren in de auto moeten zitten om daar heen te rijden.

En er is wel verschil tussen een jachtgeweer of een sport geweer. Met een sport geweer, mag je geloof ik niet eens wild mee schieten. Maar dat zou ik moeten nakijken.

Dat jij een duif gegeten hebt met hagel is natuurlijk niet de bedoeling, dat is erg slechte bereiding.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:14

Lusitana schreef:

Hier in Nederland krijg je niet snel een jachtvergunning....moet je eerst een hele cursus volgen.
Tenminste toen wel en de wapens zitten ook eisen aan. Meerdere keren per jaar komt Politie controleren.
Ze zitten in een speciale wapenkast (brandkluis) en zijn geregistreerd.

Mocht jij het wapen voor ander doeleinden gebruiken, zijn ze zo bij je.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:22

Ik ging hiervanuit:
Citaat:
Samenwerking terreinbeheerders
Jachthouders als Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Provinciale Landschappen, de landbouw, particuliere grondeigenaren en de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging (KNJV) werken op provinciaal niveau samen in een Faunabeheereenheid. De Faunabeheereenheden schrijven een faunabeheerplan dat de basis is voor de uitvoering van het provinciale faunabeleid. Op grond daarvan worden ontheffingen verleend voor het afschot van de beheer- en schadesoorten – bijvoorbeeld ter regulatie van het aantal reeën ter voorkoming van verkeersongelukken. Grote aantallen zorgen voor veel onrust, waardoor deze dieren wegen oversteken, op zoek naar nieuwe leefgebieden die er vaak niet zijn.

30.000 jagers lijkt me voor zo'n klein landje redelijk overdreven.

Ik had het specifiek over Portugal wat het stuk betreft waar je de quote uit hebt, winddancer, ik weet nl weinig van nederlanse regelgeving van tegenwoordig.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:37

Lusitana schreef:
Ik ging hiervanuit:
Citaat:
Samenwerking terreinbeheerders
Jachthouders als Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Provinciale Landschappen, de landbouw, particuliere grondeigenaren en de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging (KNJV) werken op provinciaal niveau samen in een Faunabeheereenheid. De Faunabeheereenheden schrijven een faunabeheerplan dat de basis is voor de uitvoering van het provinciale faunabeleid. Op grond daarvan worden ontheffingen verleend voor het afschot van de beheer- en schadesoorten – bijvoorbeeld ter regulatie van het aantal reeën ter voorkoming van verkeersongelukken. Grote aantallen zorgen voor veel onrust, waardoor deze dieren wegen oversteken, op zoek naar nieuwe leefgebieden die er vaak niet zijn.

30.000 jagers lijkt me voor zo'n klein landje redelijk overdreven.

Ik had het specifiek over Portugal wat het stuk betreft waar je de quote uit hebt, winddancer, ik weet nl weinig van nederlanse regelgeving van tegenwoordig.

Mooi stukje, is weer eens goed om bij te leren. Hier heeft bijvoorbeeld Staatsbosbeheer niks te vertellen dat doen ze maar bij de Oostvaardersplassen. Maar vergeleken met de 16miljoen mensen in ons kleine land, is natuurlijk 30.000 jagers een klein percentage.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:27

Nederland heeft dan wel 16 miljoen inwoners.. maar is wel maar zo'n 40.000km2 groot waarvan iets van 15% water en nog eens ruim 15% bebouwd als ik het me goed herinner.. Dat zal dus minder dan een vierkante km per jager zijn.
Ik denk dat ze met de helft aan jagers ook genoeg zouden hebben als het alleen om natuurbehoud gaat..

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:07

8nnemiek schreef:
Nederland heeft dan wel 16 miljoen inwoners.. maar is wel maar zo'n 40.000km2 groot waarvan iets van 15% water en nog eens ruim 15% bebouwd als ik het me goed herinner.. Dat zal dus minder dan een vierkante km per jager zijn.
Ik denk dat ze met de helft aan jagers ook genoeg zouden hebben als het alleen om natuurbehoud gaat..

Niet iedere jachtakte houder jaagt.
Zoals ik het ken, word je netjes uitgenodigd, als drijver, jager of hondenman/vrouw. Als jij dus als drijver word uitgenodigd, mag jij je geweer niet meenemen. Naja dat mag wel, maar je mag er niks mee doen. Vaak gaat dit zo de eerste jaren en op een dag heb jij je bewezen in het veld en kun je worden uitgenodigd als jager. De oudere generatie stopt ermee en de jongere generatie heeft zich door jaren lang mee te lopen zich bewezen en neemt de plaatsen in.
Niet iedere jager heeft een eigen jachtgebied. Al zouden 10 jagers een akte hebben, hoeven ze nog niet hun eigen gebied te hebben. Die wachten lang op hun uitnodiging om mee te mogen jagen bij iemand die wel een jachtveld heeft. En wat doen die de rest van het jaar, niet veel met dat geweer. Eventueel cursussen volgen die ik al beschreven heb. Je krijgt eens een uitnodiging voor kleiduiven schieten, of eens met pistool schieten.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:29

Je kan jaren meelopen als drijver, maar diegene die de jacht bepaalt houd je wel goed in de gaten. Als je bij elk geschoten wild, wild gaat brullen en lachen, of vreemde reacties geven dan ben je je zelf te dom af. Je moet veel van de natuur weten en goed kunnen mee praten over het behoud van het gebied. Kun je dat niet, of je hebt nooit ergens een mening over, dan blijf je nog een aantal jaren drijver tot je jezelf bewezen hebt.

anonymous54

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 01:53

In mijn profiel staat een foto van een beer met 2 cubs. Deze beer en haar jongen zijn helaas afgeschoten. Echt, ik moest er gewoon van huilen. Zo'n mooi machtig dier.

Jagen vanwege de overpopulatie vind ik oké. Hier in Canada zijn de regels wat anders, ik kan er persoonlijk niet goed tegen dat er hier gejaagd wordt op zwarte beren en grizzly beren, ik bedoel, zoveel zijn er niet! Net als die prachtige elanden. Het jachtseizoen op herten is net geopend, dat kan ik nog ergens begrijpen, want alleen al als ik de straat uit rij zie je er soms al 20.. maar ik vind het niet gepast als je dan als jager met je dode troffee lachend op de foto moet.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 08:25

kabwan schreef:
8nnemiek schreef:

Niet iedere jachtakte houder jaagt.
Zoals ik het ken, word je netjes uitgenodigd, als drijver, jager of hondenman/vrouw. Als jij dus als drijver word uitgenodigd, mag jij je geweer niet meenemen. Naja dat mag wel, maar je mag er niks mee doen. Vaak gaat dit zo de eerste jaren en op een dag heb jij je bewezen in het veld en kun je worden uitgenodigd als jager. De oudere generatie stopt ermee en de jongere generatie heeft zich door jaren lang mee te lopen zich bewezen en neemt de plaatsen in.
Niet iedere jager heeft een eigen jachtgebied. Al zouden 10 jagers een akte hebben, hoeven ze nog niet hun eigen gebied te hebben. Die wachten lang op hun uitnodiging om mee te mogen jagen bij iemand die wel een jachtveld heeft. En wat doen die de rest van het jaar, niet veel met dat geweer. Eventueel cursussen volgen die ik al beschreven heb. Je krijgt eens een uitnodiging voor kleiduiven schieten, of eens met pistool schieten.

Ik had al gezegd dat mijn schoonvader jager is, en net als hierboven beschreven gaat het bij hem net zo..
Om te onderhouden, gaat hij elke week naar de schietclub. Gaat alle cursussen af, pacht een stukje jachtgebied. tezamen met zijn vergunningen is dat behoorlijk prijzig.
Om die ene gans in het jaar te mogen schieten.
Reeen worden bij ons niet afgeschoten, ze zitten hier wel maar niet zoveel. Er zijn officieel drie jagers op dat gebied, en de rest zijn drijvers ect. Ieder jaar wordt er weer pate wildgerechtjes (laatste jaren veel gans, omdat de hazen in ons gebied nu eenmaal niet zoveel aanwezig zijn. Niet door de jagers maar door aantallen roofdieren)
Gisteren heeft hij me al gewaarschuwd.. Hou er rekening mee, dan en dan komen we zo rond die tijd. Zet je paarden op tijd binnen..
We zouden niet willen dat ze overstuur raken van het schieten..Zijn jachtclub bestaat dan al 25 jaar. Hij en de andere jagers zetten zich er met hart en ziel erin voor. het is niet zo dat het alleen maar 'boemannen' zijn.
Vorig jaar was er wat opwinding, er was een oude bok die agressief was, en mensen en automobilisten aanviel. Toen hebben ze vergunning gekregen om het dier af te schieten met een aparte jager erbij. Want mijn schoonvader mag geen herten/reeen schieten. Eerlijk is het gegaan, het dier is gevild en helemaal opgegeten. En dat vinden ze ook mooi, niet om het doden, maar om het feit dat zo'n dier wat mankeerde. het uit zijn lijden is gehaald. En hij heeft de schedel met hoorntjes mogen houden. Dat heeft ie opgehangen.. Tja wat moet ik er van zeggen, doe dat niet, die man leeft ervoor.. het zit hem in het bloed, hij blaast ieder jaar de jacht in, en uit.. het is een stuk passie wat er onder die mensen leeft.
Met beleid gevoel en gezond verstand.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 08:31

Ik heb op zich geen moeite met verantwoord jagen,alleen dat er dan mensen zijn die het echt voor hun plezier doen.................tja. mijn ding is het niet,laat ik het zo maar zeggen

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:26

Wat ik vind van jagen is eigenlijk heel erg simpel: Iedereen die er plezier aan beleeft om een dier dood te schieten is, in MIJN ogen, niet helemaal goed bij zijn/haar hoofd. Welke drogredenen daar ook voor geformuleerd worden.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:16

Dat is dus exact de reden dat ik tegen de jacht ben. In onze omgeving hebben we het slecht getroffen wat jagers betreft. Het zijn arrogante dweilen die nergens respect voor hebben,en alles wat ze voor hun loop krijgen schieten ze af. Ze zijn om de verkeerde reden jager,het zijn lustjagers die er genoegen in scheppen om iets te doden. Het zijn zielige lui. Ik zie in dit forum wel dat het ook anders kan,maar helaas,de slechte jagers gaan het verzieken voor jagers die wel met respect omgaan voor alles wat leeft. Hoe kan het uberhaupt nog dat dit soort lui ongestraft hun gang gaan? Hier in de buurt worden al jaren roofdieren vergiftigd en fazanten uitgezet,maar dit gebeurt al generaties lang...en er zijn genoeg die dit gewoon blijven doen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:47

Van mij mogen ze er best lol in hebben hoor. Wat maakt dat nou uit? Beter dat iemand met lol erin het overschot afschiet dan dat je mensen met tegenzin d'r op af stuurt.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:19

Een goede jager is niks mis mee imo.

Waar ik wel moeite mee heb, is de katten die ze soms erbij pakken. Zo ben ik een kat kwijtgeraakt, helaas. Beest wat eigenlijk nooit buiten kwam maar een keer door de deur naar buiten gewandeld was.

Momenteel veel myx. konijnen hier. Ik zou willen dat ze die vandaag nog kwamen afschieten. Zie er nu wel eens een zitten. Helaas onbreekt mij dan het lef om het beest uit zijn lijden te verlossen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 01:05

Waar ik echt heel boos om kan worden zijn "jagers" die vergiftigd vlees ergens neerleggen om vossen te doden, dat is de ergste dood die een vos kan hebben door mens toedoen, ze gaan langzaam aan een pijnlijke dood tegemoet, het is daarbij ook gewoon verboden. in 1 week zijn hier 3 vossen gevonden die mogelijk vergiftigd zijn. Het erge is dat het ook mogelijk is dat katten dat vlees te pakken krijgen en dus ook mooi eraan overlijden |o

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 01:12

Lifaya, dat zijn geen "jagers" hoor. Dat is een heel ander kaliber.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 01:13

daarom doe ik het ook tussen aanhalingstekens ;) Familie van vaderskant jaagt bijna allemaal, dus heb er gelukkig wel het een en ander verstand van :P hebben overigens allemaal vergunning en houden zich perfect aan de regels. Doen ook zo nu en dan drijvers jachten :j

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 01:20

Dan is het niet handig om in dit topic zo'n naar verhaaltje te vertellen.
En weet je ook dat een beetje jager een code heeft, ik hoef je niets nieuws te vertellen :D

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:34

Helaas zijn die nare verhaaltjes wel de realiteit in veel gebieden. Ik zou geen problemen hebben met jacht als dat op de juiste manier gedaan werd. Helaas zijn er hier teveel voorbeelden van foute jacht,en dan gaat het je snel tegenstaan,geloof me. Vorig jaar liep bij ons een kat in het land,met bandje om. Inmiddels weet ik dat het arme dier in een vangkooi is gevangen en daarin afgeschoten is. Dit wordt verteld met lachend gezicht. Dit is iemands lieve huisdier geweest!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:39

Dat noem ik geen jagers, dan zijn stropers. Een jager is er puur voor het wildbeheer, al die wanpraktijken worden uitgevoerd door ordinaire stropers. Die doen het inderdaad voor hun lol en maken alles af wat ze maar tegen komen. Daar heb ik ook geen goed woord voor over :n

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:41

Ik zou niet kunnen jagen, maar van deze dieren weet je dat ze een goed leven in de natuur hebben gehad: beter dan al die koeien, varkens, schapen en kippen die opgehokt staan en vol met antibiotica zitten.
Als ik wel een dier zou kunnen doden, zou ik ook gaan jagen: meest zuivere vlees.
Jagen: wel voor consumptie en gebruiksgoederen en niet voor de lol..