Moeilijke beslissing: hond laten gaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 01:38

Ik heb niet alle reacties gelezen, wel die van de TS.

Wat ik er van begrijp, gaan je teef en reu in principe goed samen, zolang er niemand bij het erf komt of er eten in het spel is.
Met jou erbij gaat het goed, zolang je geen aandacht geeft.

Je grootste probleem is volgens mij dat de teef in sommige gevallen, je reu aanvalt. Toch? Dan moet je er dus voor zorgen dat teef NIET in die gevallen alleen met je reu is. Dus overdag als jij thuis bent, zou ik ze dus niet met z'n 2en los laten lopen, ook al heeft je teef een muilkorf om. Het feit dat ze de reu als afreageer-object kan gebruiken, houdt het gedrag al in stand. Het werkt namelijk voor haar.
Als zij de komende 2 weken, niet één keer de kans krijgt om op je reu te springen, dan ben je al een heel eind. Ik zou de teef eigenlijk niet eens loslaten op het erf, zolang ze niet genoeg onder appèl staat. Dan maar aan de riem, desnoods een hele lange. Als er aan de riem geen reactie meer is, dan kun je weer eens verder kijken.

Het bezoek wat ze de komende tijd het beste kan zien, is bezoek dat niet bang is, gewend is aan honden en netjes doet wat jij van ze vraagt. Dus bewust meewerken aan het trainen van je hond. De jonge neefjes en nichtjes of bange familieleden/vrienden, zijn een uitdaging voor een later stadium. (Maar volgens mij was je dit al van plan?)

Daarbij denk ik wel, aangezien ze nog zo jong is, dat dit gedrag nog stukken kan verbeteren. Ik snap niet hoe gedragstherapeuten nota bene, na 1x kijken, een hond van 1 jaar in willen laten slapen. Daar kun je nog zoveel mee, zeker gezien de luxe woonomstandigheden en ervaring en bereidheid van de eigenaar.

Nog een ideetje wat nu net in me op komt:

Je hoort heel vaak dat honden goed luisteren op het trainingsveld bij cursus, maar buiten niet/minder. Als jij nou van het erf jullie trainingsveld maakt? Dan associeert ze dat veld misschien met opletten op jou, ipv zelf rond mogen lopen en waken?

Ik vind ze trouwens echt een prachthond om te zien, mooie ogen, alleen die blik... je ziet het verleden bijna. Het gedrag is dan ook wel te snappen, dus aan jou de taak om te laten zien dat de tijd die ze gaat krijgen een stuk beter zijn en de mensen bij jou ook! *\o/*
Naarmate je meer band met haar hebt en ze je als leider accepteert (hier ga ik gewoon even vanuit, ben een optimist^^) zal ze ook zien dat jij relaxed bent, dus dat het oké is. Maar voordat jij helemaal relaxed bent, ben je ook al weer een tijdje verder!
Bij dit soort gevallen moet je minstens een jaar rekenen om echt een goeie vooruitgang te zien. Zolang er nog vooruitgang in zit, hoe klein dan ook, ben je op de goeie weg.

En ondanks dat ze al zo'n grote indrukwekkende beer is, moet je niet vergeten dat ze eigenlijk nog maar heel jong is en het allemaal niet snapt en moet wennen. Ik denk: dat komt wel goed bij jou :j

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 01:56

Het is een lastig probleem en ze is nog jong dus feller je hebt haar nog niet zo lang , kijk het nog ff aan maar het is wel heel moeilijk lijkt me, succes.

Zoolgangster

Re: Moeilijke beslissing: hond laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 02:24

Even dit over muilkorven: nee, het is niet normaal als een hond agressief zou worden van een muilkorf. In vroeger tijden (toen Indonesie nog Indie heette) werd er met de regelmaat van de klok in diverse landen en kolonien van die landen een muilkorf gebod ingesteld voor ALLE honden, wanneer er weer eens hondsdolheid heerste.
Niemand klaagde over toegenomen agressie bij het huisdier. ;)