Moet een konijn samen of kan ie prima alleen ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:46

loversyl schreef:
saskiakefie schreef:
Lees mijn bericht eens Loversyl.

Heb ik gelezen, maar als ze beide onbeperkt krijgt wat is het probleem dan

Heb ik toch net uitgelegd :') Lees onze berichten nog eens goed door. [

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:47

Hooi is toch ook veel beter voor de darmen? Ik heb er ooit een stuk over gelezen dat onbeperkt hooi inderdaad een must is (heeft mijn konijn nu dus ook), en brokjes als aanvulling. Dit was door verschillende dierenartsen aangehaald. Brokjes zijn helemaal niet bedoeld om ze onbeperkt te voeren. Die zijn zoals saskiakefie al zei alleen als aanvulling.
En onbeperkt voer, dat is toch hooi? Hooi IS voer. Dus als je ze onbeperkt wilt voeren, kies verstandig en geef onbeperkt hooi ;)

saskiakefie

Re: Moet een konijn samen of kan ie prima alleen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:48

Hooi is het HOOFDvoer :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 21:48

Hooi is beter voor de darmen, beter voor de tanden enz
Hooi is gewoon hoofd voer bij een konijn, brok is bijzaak en zeker niet het belangrijkste

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:50

ja na 7x zeggen snap ik wel dat brok bijvoer is maar ze krijgt het beide.
en waarom ik niet haar koppel heb ik ook al uitgelegd.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 21:51

Jammer dat je niet wil leren...
Maar goed, als jij vind dat je et zo goed doet, moet je gewoon zo door gaan :)
Ieder zn eigen mening toch :)

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:53

WinSel schreef:
Jammer dat je niet wil leren...
Maar goed, als jij vind dat je et zo goed doet, moet je gewoon zo door gaan :)
Ieder zn eigen mening toch :)

Ik wil best leren, en ik heb al gezegd dat ik ook vind dat ze samenhoren maar ik denk zoals ik ook al heb gezegd dat het niet bij mijne kan.
Ze heeft helemaal geen slecht leven er zouden er genoeg een moord doen voor zo'n hok.
En aandacht krijgt ze en speeltjes en onbeperkt eten en drinken, ze is altijd vrolijk en hupt alle kanten op dus er is echt niks mis met haar.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:54

Ik had eerst twee konijnen (vrouwtjes), ze hebben 9 jaar met elkaar geleefd. En het waren echte vriendinnen :j Helaas is er één vorig jaar overleden dus nu zit de ander alleen.(is inmiddels 10)
Ik vind het wel heel sneu, maar er werd ons geadviseerd er geen ander konijn bij te nemen. Nu geef ik haar wel extra aandacht, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde...
Dus ik vind altijd samen!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 21:56

Waarom is dat jou geadviseerd ?
Ik zou er JUIST wel 1 bij nemen, omdat ze altijd samen heeft gezeten, gewoon koppelen aan een leuke oudere vent !!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:56

mimeslosydy schreef:
Ik had eerst twee konijnen (vrouwtjes), ze hebben 9 jaar met elkaar geleefd. En het waren echte vriendinnen :j Helaas is er één vorig jaar overleden dus nu zit de ander alleen.(is inmiddels 10)
Ik vind het wel heel sneu, maar er werd ons geadviseerd er geen ander konijn bij te nemen. Nu geef ik haar wel extra aandacht, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde...
Dus ik vind altijd samen!

Door wie werd je dat geadviseerd? Waarom zou er niet nog een bejaard konijntje bij kunnen? :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 21:57

Citaat:
Konijnen, cavia’s, gerbils, ratten, muizen, degoes en chinchilla’s, ze hebben één ding met elkaar gemeen: Ze zijn allemaal groepsdieren. Dieren die in de natuur in paren of groepen leven, dieren die het gezelschap van een soortgenoot nodig zijn.

Het gezelschap van een mens is voor de meeste konijnen en knaagdieren best een leuke aanvulling, maar om écht gelukkig te zijn, heeft een konijn of knaagdier bovenal de aandacht van een soortgenoot nodig. Iemand die altijd bij hem is, iemand waarmee hij kan communiceren omdat ze dezelfde taal spreken. Iemand waar hij tegen aan kan kruipen, iemand die hem wast, met hem speelt. Een soortgenoot waarmee hij alles kan delen.

“Maar ik ken zo veel mensen die hun konijntje/knaagdier alleen hebben en die zijn écht niet ongelukkig, hoor!” is een veel gehoorde reactie op deze uitleg. Dat zal ongetwijfeld waar zijn in veel gevallen: Een dier dat verder goed verzorgd wordt, ruimte heeft, goede voeding krijgt en veel aandacht van zijn baasjes, zal waarschijnlijk al best tevreden zijn. Alleen feit blijft dat een groepsdier altijd behoefte zal hebben aan een (of meerdere) soortgenoten en een mens kan nu eenmaal niet aan die behoefte voldoen. Daarbij komt dat je gewoon niet 24 uur in een dag aan je huisdier kan besteden. Werk, school, sociale contacten, sport en allerlei andere hobby’s en verplichtingen.. En dan moet je ook nog slapen. Heel veel tijd blijft er dus niet over, en zelfs al heb je wel een aantal uren die je aan je huisdier kunt besteden: Al die overige uren zit het beestje alleen.

En helaas ontwikkelen veel dieren in al die tijd dat ze alleen zitten, de nodige gedragsproblemen. Tralieknagen, hok of voernijd, overmatige vachtverzorging, dwangmatig graven, overeten of juist bijna niets eten zijn slechts enkele van de problemen die wij veel zien bij konijnen/knaagdieren die alleen gehouden worden. Om maar niet te spreken op de invloed die het alleen houden van een konijn of knaagdier heeft op de levensverwachting.

Een veelgehoord argument tégen het houden van een koppel of groep, is dat een konijn of knaagdier alleen veel meer naar mensen toe trekt. In een zeker opzicht is dit absoluut waar. Dit is vaak echter juist een teken van eenzaamheid: Het dier heeft geen enkele andere keuze, voor gezelschap móet hij zich wel tot zijn baasjes richten. Bovendien leert de ervaring dat de band die u met uw dier heeft op gebouwd, zeker niet zal verdwijnen na een koppeling. Zolang tijd en aandacht in een dier geinvesteerd worden, zal hij altijd gek zijn op zijn baasje(s). Het één, sluit het ander zeker niet uit.

In onze ogen is het samenleven met een soortgenootje voor konijnen en de meeste knaagdieren een basisbehoefte, die niet ver na voeding, water en ruimte komt. Om deze reden plaatsen wij dan ook géén konijn of knaagdier (hamsters uitgezonderd) alleen uit. Wij vragen hiervoor uw begrip en hopen dat u, mocht u overwegen een konijn of knaagdier aan te schaffen of uw konijn of knaagdier momenteel alleen houden, na het lezen van deze tekst toch overweegt om een koppel of een maatje voor uw konijn of knaagdier aan te schaffen. Hiervoor kunt u uiteraard contact met ons opnemen, zodat wij of één van onze collega-opvangen u kunnen helpen met het vinden van een geschikt koppel of maatje voor het konijn of knaagdier dat u al heeft. Want het samenleven met een soortgenootje kan een wereld van verschil maken voor uw dier en geloof ons: Twee gelukkige dieren samen, dat beeld is ónbetaalbaar! Bent u nog niet overtuigd? Neem dan hier nog eens een kijkje..

Dit heb ik net even van de site van Opvang Aa en Hunze gehaald

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:57

OMG Winsel ik geloof dat ik niet hoef te reageren we zeggen elke keer hetzelfde _O-

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 21:58

Afbeelding

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:00

Oow gaan we op die toer? Dan heb ik ook nog wel 10.000 van die foto's. Misschien moeten we een fototopic aanmaken voor alle verliefde konijnen stelletjes <3

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:12

Jeetje, als ik die foto zo zie wil ik steeds sneller naar het asiel voor een nieuw konijntje, haha!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:16

Door het asiel (we wilden een ouder konijntje opvangen) die zeiden dat ze zouden gaan vechten.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 22:17

Welk asiel was dat dan wel niet ?? :?
Zij kunnen dat van een leeftijd af zien ? Beetje vreemd
Als jij een konijn op de juiste manier koppeld, wil bijna altijd wel lukken, leeftijd maakt dan niet uit

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:19

Nou mijn twee konijntjes hebben in het begin ook een paar weken met elkaar gevochten. Ik denk niet dat het met de leeftijd te maken had maar ze zeiden dat het niet kon omdat ze al zo gewend zou zijn aan vorige konijn ze een nieuwe niet meer zou accepteren.

mpc_rijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:20

Ik heb een vraag, n.a.v de discussie onbeperkt/beperkt brok.

Feit is dat groot percentage van de paarden maagzweren heeft (weet niet precies hoe hoog dit percentage is, wel meer dan de helft) door de verkeerde verhouding krachtvoer/ruwvoer, en krachtvoer t.o.v de hoeveelheid werk die paarden moeten verrichten.

Nu heb ik wel eens gehoord dat het maag/darmstelsel van een konijn heel erg lijkt op die van paarden.

Weet iemand dus of er ook zoveel konijnen zijn die met maagzweren rondlopen door teveel (onbeperkt) brok? Ben daar eigenlijk wel erg benieuwd naar!

En die foto is erg leuk haha :P

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 22:23

mimeslosydy schreef:
Nou mijn twee konijntjes hebben in het begin ook een paar weken met elkaar gevochten. Ik denk niet dat het met de leeftijd te maken had maar ze zeiden dat het niet kon omdat ze al zo gewend zou zijn aan vorige konijn ze een nieuwe niet meer zou accepteren.

Dat is onzin, een konijn kent geen familiebanden oid, voor een konijn is een konijn een konijn
Ze hebben het nodig, Ik zou persoonlijk je konijn WEL koppelen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 07:13

loversyl schreef:
saskiakefie schreef:

Dat ze waarschijnlijk veel meer brok krijgt dan hooi, want brok is lekkerder!
Probleem?

1. Konijn wordt te dik. (met alle gevolgen van dien)
2. Door te weinig hooi eten slijten de kiezen niet genoeg af waarbij je op ten duur haakjes op de kiezen krijgt, érg pijnlijk!
3. Door te weinig hooi doen de darmen hun [***] niet optimaal wat voor complicaties kan zorgen, en dán ben je te laat..

Citaat:
Hooi is niet alleen voedzaam, het is voor konijnen ook een natuurlijke voeding. Omdat ze er lang op moeten kauwen werkt het ook tegen verveling. Het helpt overgewicht te voorkomen, zorgt voor een gezond urinewegstelsel, een goede afslijting van de tanden en het zorgt voor een goede spijsvertering.

Lijkt me toch reden genoeg om te stoppen met onbeperkt brok. Het is níet goed. Van wie wil je het nog meer horen voordat je het ook daadwerkelijk gaat doen. De koningin? Er zitten hier ervaringsdeskundige die precies weten wat goed is voor een konijn. Jou konijn is ook gewoon een konijn en dus geen uitzondering.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 08:50

H_Nalanta schreef:
saskiakefie schreef:

Dat ze waarschijnlijk veel meer brok krijgt dan hooi, want brok is lekkerder!
Probleem?

1. Konijn wordt te dik. (met alle gevolgen van dien)
2. Door te weinig hooi eten slijten de kiezen niet genoeg af waarbij je op ten duur haakjes op de kiezen krijgt, érg pijnlijk!
3. Door te weinig hooi doen de darmen hun werk niet optimaal wat voor complicaties kan zorgen, en dán ben je te laat..

Citaat:
Hooi is niet alleen voedzaam, het is voor konijnen ook een natuurlijke voeding. Omdat ze er lang op moeten kauwen werkt het ook tegen verveling. Het helpt overgewicht te voorkomen, zorgt voor een gezond urinewegstelsel, een goede afslijting van de tanden en het zorgt voor een goede spijsvertering.

Lijkt me toch reden genoeg om te stoppen met onbeperkt brok. Het is níet goed. Van wie wil je het nog meer horen voordat je het ook daadwerkelijk gaat doen. De koningin? Er zitten hier ervaringsdeskundige die precies weten wat goed is voor een konijn. Jou konijn is ook gewoon een konijn en dus geen uitzondering.[/quote]

Hoezo de koningin?
Ik wil best veranderen, als jullie gelijk hebben maar als ik het mijn konijn al 5 jaar geef, ze niet te dik is, en geen gezondheidsproblemen heeft?
Ik breng haar 2x per jaar naar de dierenarts en die vind haar ook heel gezond.
Zou eerder een discussie leggen op konijnen die helemaal niet te eten krijgen dan konijnen die genoeg krijgen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 10:43

Te veel eten is gewoon niet gezond, FEIT
Hooi onbeperkt, geen probleem, maar brok onbeperk, no way...
Wij hebben gelijk, alleen jammer dat je er niet wil naar luisteren

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:35

De koningin sloeg op het feit dat je het niet wilt geloven van ons ;)

En voor de rest, het konijn is PAS 5. En misschien heeft ze op dit moment geen gezondheidsproblemen, maar komt dat later pas naar boven. Je kunt er nu nog op tijd verandering in brengen, in plaats van dat ze over een x aantal jaar weer op een dieet moet, medicijnen, of haken op de kiezen heeft. Erg spijtig dit.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:03

Ik vind het jammer dat jullie percee gelijk willen hebben.
Ik geloof best dat er een punt van waarheid in zit maar als ze volgens de dierenarts helemaal gezond is en verder super vrolijk is waarom zou ik jullie dan gelijk geven.
Tuurlijk mogen ze niet te dik worden enz maar dat is ze ook totaal niet, ze is eerder te dun dan te dik.
Tanden laat ik ook behandelen dus dat slaat ook nergens op, en ik controleer haar kooi op eventuele problemen met spijsvertering en ook dat is niet het geval