eilleen333 schreef:Stel een hond kost bv 100 euro in de maand aan basiskosten, dan moet je vind ik het driedubbele beschikbaar hebben ivm onvoorziene kosten (op maandbasis). Tenminste, zo heb ik dat bij mijn paard wel. Of je moet eerst een behoorlijke spaarpot opbouwen, en dan heb ik het niet over 200 euro apart leggen.
Maar dan zou ik bijvoorbeeld voor mij paard 900 euro per maand moeten hebben. Dan kan ik als ik het onderhoud betaald heb, 600 euro per maand sparen voor mijn paard en dan heb ik na een jaar dik €7000,- gespaard. En dan zou ik nu na 6 jaar een paard hebben ruim €40.000 spaarpot hebben gehad.
Ik ben voorstander van een flinke spaarpot en ruim begroten, maar zo'n bedrag vind ik overdreven. Daar kan een dier zo ongeveer 6 jaar lang fulltime bij de dierenarts van staan.
Voor de TS ik heb één spaarrekening, de bedoeling is dat dat geld over een paar jaar als inleg dient voor een koophuis. Ik blijf er daarom in principe vanaf, tenzij er hoge onverwachte kosten zijn (met lage onverwachte kosten doe ik gewoon een maand geen kleren kopen, niet uit eten, goedkoop boodschappen doen etc.). Stort iedere maand €300,- naar de spaarrekening en dat gaat best hard.