Waarom houden sommige mensen hun konijn alleen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Najoveh

Re: Waarom houden sommige mensen hun konijn alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:34

Niet echt nee. Konijnen willen knuffelen. Als ze samen zitten wassen ze elkaar, liggen ze samen,...
Waarom laat je het rammetje niet gewoon castreren, dan kun je ze koppelen :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:35

Dus het mannetje is niet gecastreerd? Dat vind ik eerlijk gezegd een beetje zielig. Is net zoiets als een merrie naast een hengst zetten, maar de hengst kan er net niet bij om te dekken...

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:37

Een konijnenrelatie bestaat vooral uit elkaar wassen en tegen elkaar aanliggen, met gaas er tussen is dat niet mogelijk. Als de voedster zo heftig schijnzwanger is kan je haar ook laten castreren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:39

__Amber__ schreef:
Ik heb een vraagje... Na dit topic zo'n beetje door gelezen te hebben.
Wij hebben 2 konijnen, een vrouwtje en een mannetje. Ze zitten zegmaar in het zelfde hok maar met een soort gaas ertussen. Ze kunnen elkaar dus wel aanraken met de neus maar verder niet.. Is dit ook niet goed, zeg maar? Het vrouwtje zat met een cavia maar toen het vrouwtje schijnzwanger was kreeg ze in één keer terratoriumdrift ofzo dus heeft ze echt een hap uit de cavia genomen, dus die zit nu binnen (aan haar herstel).
Graag hoor ik jullie mening!

Mijn mening. Commentaar mag natuurlijk, maar niet persoonlijk.

Opzich vind ik het niet zielig voor het mannetje of vrouwtje.
Ze hebben contact. Maar konijnen vinden likken ook heel fijn.

Dus echt heel 'intiem' kan het niet worden. Ik vind het niet zielig,
iig beter dan een konijn alleen.

Maar als het even kan?
Laat de ram castreren.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:50

@ amber, je hebt er al twee, dus wat let je om de ram te casteren, het gaas weg te halen, ze te koppelen en bij elkaar te zetten. Mijn konijnen zijn echt onafscheidelijk en volgen elkaar de hele dag. Samen hooi eten, samen slapen, elkaar wassen, achter elkaar door de tunnel etc. Ze zijn nu ze samen zitten ook veel actiever en leuker om naar te kijken dan in de drie weken dat het mannetje net gecasteerd was en ze apart zaten.
Met een goede dierenarts levert een castratie bijna geen enkel risico op voor de ram, en het is echt veel leuker, niet alleen voor je konijnen maar ook voor jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:54

Het idd echt heel leuk om ze samen te zien!
Zelfs als ze ruzie hebben :D Nee, het is heel lief :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:07

passieAppel schreef:
Het idd echt heel leuk om ze samen te zien!
Zelfs als ze ruzie hebben :D Nee, het is heel lief :j

:?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:28

Mijn 2 konijnen willen niet samen. Die laten elkaar niet heel. Moeder en zoon zijn het. Ze hebben beiden een prachtig hok met grote ren en kunnen elkaar zien en ruiken maar helaas dus niet bij elkaar in. Ze staan in de kippenwei en hebben daar dus ook gezelligheid van, haha.

Ik vind het jammer dat ze niet samen kunnen, maar ga er verder niet al te veel moeite voor doen eigenlijk. Ze zijn 8 en 7 jaar oud.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:44

Ik zal nu waarschijnlijk bij veel mensen tegen het verkeerde been schoppen, maar ik denk dat 9 van de 10 keer dat een konijn niet te koppelen is het aan de mens ligt. En dat is niet beschuldigend bedoeld, want dat komt 9 van de 10 keer uit ontwetendheid hoe je moet koppelen of gewoon telkens op dezelfde manier koppelen.
Ik ben ook van mening dat als een konijn eenmaal een nare koppeling heeft meegemaakt waarbij er ook echt in de haren gevlogen werd en verwondingen bij kwamen lastiger te koppelen is dan een 'neutraal' konijn. Dit heb ik nu bij meerdere konijnen gezien, maar uiteindelijk zijn al die konijnen niet meer alleen. Het is een kwestie van de juiste match vinden.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:48

Nja, dat is al verschillende keren gezegd, sunny_l0ve, en dat zal ook best wel - maar hoe lang moet je bezig blijven dan? Met een konijn dat - zeker na een incident met een onverwachte blaffende en bijtende bezoeker in haar hok vorig jaar - iedere keer bijna doogaat van de stress als je haar uit haar hok/ren weghaalt? Soms moet je ook gewoon zeggen dat je een beest niet verder gaat kwellen en er dan maar het beste van maakt....
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 25-10-11 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:49

hoeveel konijnen moet je dan uitproberen voor de juiste match?
En wat doe je dan met de konijnen waar het niet mee klikte?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:08

Blue_eyes: ik denk dat dat met heel veel geduld echt te verhelpen valt. Ik heb je verhaal toen destijds gevolgd, echt heel naar wat er is gebeurd! Maar dan zou ik wachten met koppelen en het konijn langzaam aan andere dingen laten wennen zoals uit het hok lokken, niet verplichten.

@ hotchocolat: daar heb je nu konijnenopvangen voor! Of een goede fokker... En voor de mensen die niet zo slim bezig zijn marktplaats, alhoewel dat niet echt een oplossing is.

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:56

Mijn meisje ( Chanel )was ook geen makkelijke, een vreselijk dominante tante!! In eerste instantie ff alleen gehad, maar toch een maatje gekregen!! Een vriendin had een rammetje ( Gucci ) gevonden! We weten dus helemaal niks van hem, alleen dat ie heel lief is. Ik heb hem erbij genomen en laten castreren! Op neutraal terrein koppelen was nog even een probleem, madame laat zich niet makkelijk oppakken en aangezien ze op het balkon woonde, wist ik niet zo goed hoe ik het moest aanpakken. Had me van te voren wel heel goed ingelezen, zodat ik wist hoe en wat, en wat ik kon verwachten

Het toeval wilde dat madame op onderzoek uitging in mijn huis en ze liep de hal in.... een plek waar ze anders nooit kwam! Mooi, dacht ik, een moment om te kunnen koppelen, wow, het ging en gaat echt super met ze, in eerste instantie rennen, aanvallen en grommen, maar na een dag lagen ze samen in het hok en was de rust teruggekeerd!! Nu zijn het echt dikke maatjes, dus ja, idd, een konijn hoort zeker een maatje te hebben!! Mijn konijnen zijn echt happy!! Heb trouwens ook 2 cavia's en had 2 parkieten, ook allemaal groepsdiertjes!!

Ik lees hier ook vooral verhalen dat de voedsters niemand in hun hok accepteren, nee, dat deed mijne ook niet, maar werden deze konijnen eerst wel op neutraal terrein gekoppeld??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:36

Mijn laatste konijn die heb ik de hele winter de tijd gegeven. De hele zomer wou het koppelen in de groep niet lukken. Dus alles uit hun comfortzone weggehaald en allemaal apart gezet, ze konden elkaar wel zien en snuffelen. Vreemde konijn er ook bij en dan dagelijks met een konijn samen, dat uiteindelijk opgevoerd tot met 2 konijnen samen en uiteindelijk alles bij elkaar. Enkele uren per dag, toen dat goed ging, alle tussenschotten weg gehaald. Toen dat goed ging, alles in het ' thuishok' en daar zitten ze nu nog steeds.
Koppelen moet soms met errug veel geduld. Maar 9 van de 10 keer kan het lukken, mits je je wel aan wat regels houdt.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:26

Inderdaad, soms vergt een koppeling wat creativiteit en een hoop geduld. Maar ik heb hier nog nooit een stel gehad dat niet gekoppeld kon worden (* klopt meteen af, over twee week moet ik weer koppelen).

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:39

Een konijn alleen is geen gelukkig konijn, zo heb ik het mezelf aangeleerd.
Helaas heb ik er nu 1 alleen zitten, nadat zijn twee vriendinnetjes zijn overleden aan myxomatose..
Je ziet aan hem dat hij zoveel ongelukkiger is... Ik wil er zo snel mogelijk een nieuw vriendinnetje voor hem bij, want dit is echt sneu vind ik.. Maar goed, om een lang verhaal kort te maken, daar moeten we nog even mee wachten.

Vrijwel alle konijnen kun je koppelen, mits er genoeg ervaring aanwezig is.
Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar vaak zeggen mensen: mijn konijn is gemeen naar andere, dus ik zet er geen bij. Alleen maar omdat het 1x niet klikte....?