Honden worden aangevallen door loslopende hond.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

One_Love

Re: Honden scheuren hond aan stukken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:08

Macs: Kom hier maar eens langs. 1 van mijn honden is hier echt een schatje maar kan van lief tot vals gaan binnen een paar seconden. En met vals bedoel ik voor de kill gaan. Honden verdedigen zichzelf normaliter niet tot op de (bijna) dood. Tuurlijk is er meer schade omdat ze met hun 2en waren maar er had geen schade hoeven zijn daarom bedoel ik dat de honden zeker wel ergens een kronkel hebben anders was er niets aan de hand geweest en was het bij wat knauwen gebleven.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:09

Kom maar eens hier langs ik heb er ook zo een (dan niet tot de kill, maar wel poging tot happen) .. Alleen niet echt vals te noemen, alleen te onzeker. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:10

Heb het topic diagonaal doorgelezen.

Ik ben even heel benieuwd wat er nu precies gebeurd is, ik kan het er nog niet helemaal uithalen?

In de OP staat dat de andere hond aan stukken gescheurd is, letterlijk, later staat er of de TS niet weet of de hond nog leeft of niet, en niet weet hoe erg de wonden zijn.
De hond zal dan niet echt verscheurd zijn, want een verscheurde hond is echt wel dood.

Het juridische gedeelte lees ik met interesse, maar ik heb daar verder weinig verstand van.

One_Love schreef:
Macs schreef:
Ik hoop heel erg dat jou honden hier niks aan over houden qua gedrag.. :(:)

HAAR honden? Het gedrag wat ze vandaag hebben vertoont is sowieso al niet normaal maar echt vals. Bijna elke hond komt voor zichzelf op maar in deze mate is dat zeker niet normaal!

Ken je het fenomeen 'ganging up' ?
Het betekent in wezen dat meerdere honden zich door elkaar gesterkt voelen en met elkaar heel wat sterker zijn en stoerder, en verder gaan dan ze in hun eentje ooit zouden doen. (voor mij één van de redenen dat ik mijn honden apart uitlaat)
Je kunt daardoor niet zomaar iets concluderen over de honden, dat is echt te kort door de bocht. Adrenaline en samen zijn doen veel met een hond, en zeker als ze ook nog het idee hebben dat ze aangevallen worden.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:10

@one_love:

Nooit geweet dat dat nu zo is, maar als jij het hebt meegemaakt...
Toch raar dat ze daar nu zelf een draai aan mogen geven he!
Het gaat in de praktijk ook altijd anders dan hoe het nu op papier staat...zo jammer eigenlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:12

Macs schreef:
Kom maar eens hier langs ik heb er ook zo een (dan niet tot de kill, maar wel poging tot happen) .. Alleen niet echt vals te noemen, alleen te onzeker. :j

Misschien is het verstandig dit soort dingen eruit te laten, anders krijgen we straks een enorme verwarring tussen angstbijten, jagen, verdedigen, beschermen en aanvallen en écht gestoord gedrag. De eerste dingen die ik noemde zijn niet praktisch maar wel natuurlijk gedrag, en zeggen niets over valsheid.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:13

Yamcha schreef:
Macs schreef:

Misschien is het verstandig dit soort dingen eruit te laten, anders krijgen we straks een enorme verwarring tussen angstbijten, jagen, verdedigen, beschermen en aanvallen en écht gestoord gedrag. De eerste dingen die ik noemde zijn niet praktisch maar wel natuurlijk gedrag, en zeggen niets over valsheid.

Ik geef je daar wel gelijk in. :)

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:15

Poging tot happen veroorzaakt geen schade, dat noem ik niet vals. Deze honden zijn voor de kill gegaan, de mijne had hetzelfde gedaan hoor maar ik weet heel goed dat de mijne een kronkel heeft. Hij is echt een schatje, poeslief en aardig maar van dit soort dingen draait hij door. Als dit incident om mijn hond was gegaan dan weet ik zeker dat de andere hond dood was...

Was het om 1 van mijn andere (normale sociale) honden gegaan dan was er niks aan de hand geweest, de 1 geeft zich direct over en de ander geeft een knauw ( zonder schade) en zo horen normale honden ook te reageren. Die andere van mij is gewoon vals in dit soort dingen.

Daarmee probeer ik duidelijk te maken dat zo erg in de verdediging gaan echt niet normaal is, kan zijn dat de honden van de TS al probeerden te waarschuwen maar dat de andere hond er gewoon totaal tegenin ging, dat is ook niet normaal! Maar ik ben er gelukkig niet bijgeweest anders had ik er meer over kunnen zeggen over het gedag van alle 3 de honden.

Ik zie wel dat de TS in hellevoetsluis woont en daar zijn ze redelijk "makkelijk" met dit soort incidenten en als de eigenaren het zelf kunnen oplossen blijft het daar waarschijnlijk bij of TS krijgt een muilkorf plicht, ook te overzien.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:16

One_Love schreef:
Macs schreef:
Ik hoop heel erg dat jou honden hier niks aan over houden qua gedrag.. :(:)

HAAR honden? Het gedrag wat ze vandaag hebben vertoont is sowieso al niet normaal maar echt vals. Bijna elke hond komt voor zichzelf op maar in deze mate is dat zeker niet normaal!

kan er geen filmpje van vinden zo 123
maar heb wel eens gezien op toen der tijd discovery een documentaire over wolven
die vielen ook gewoon een eenzame wolf aan als die het in zijn hoofd haalde een roedel/leider aan te vallen
en kon die niet weer op tijd vluchten werd die ook gewoon of simpelweg verscheurd of dodelijk verwond achtergelaten

wat is er dan niet normaal in het gedrag in haar honden ???

voor zover ik het incident kan peilen was de hond die op hun af stoof degene die niet normaal gedrag vertoonde

helaas ziet het gerecht dat wat anders en is het afwachten wat er gaat gebeuren

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:16

Yamcha: ganging up ken ik alleen ging dit wel erg ver, nogmaals. Ik ben er niet bijgeweest anders had ik wat meer zinnigs kunnen zeggen over het gedrag van alle 3.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:17

Rommulus: Een wolf is wat anders dan een gedomesticeerde ( spelling klopt niet sorry) huishond. Tuurlijk hebben ze het instinct nog wel maar mogen er eigenlijk niet naar handelen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:18

dat de losse hond zo op 2 van dit kaliber honden afstormde zegt ook wel iets over het gedrag van de loslopende hond, daar klopte ook iets niet in de communicatie

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:20

cinn87 schreef:
@one_love:

Nooit geweet dat dat nu zo is, maar als jij het hebt meegemaakt...
Toch raar dat ze daar nu zelf een draai aan mogen geven he!
Het gaat in de praktijk ook altijd anders dan hoe het nu op papier staat...zo jammer eigenlijk!

Ja het is idd erg raar, er zijn wel richtlijnen dus ze mogen niet zomaar alles zelf bepalen. En idd de vooroordelen over deze rassen zullen wel nooit verdwijnen zeker niet nu elke idioot zo'n hond als pikverlenger gebruikt.
Miepie77 schreef:
dat de losse hond zo op 2 van dit kaliber honden afstormde zegt ook wel iets over het gedrag van de loslopende hond, daar klopte ook iets niet in de communicatie
Geplaatst: 0 min geleden

Formaat zegt niet zoveel wel de lichaamstaal, misschien straalden de honden van TS al wel wat uit, of de andere hond heeft gewoon een kronkel kan ook natuurlijk.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:21

Nouja ik heb hier wel vaker dat er honden op mijn (buur)hond afgestormd komen al worden die geroepen, maar dat is dan geen agressie, maar speels. Ts zegt dat de hond agressief was, maar dat weet je niet zeker, het kan heel snel gaan als ts hondn er heftig op reageren dat die hond daarna meteen agressief werd he. ;)

Ook ik vind het niet normaal hoe de honden gereageerd hebben, verdedigen is wat anders dan in stukken scheuren.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:22

Gatsie zeg, dit wil je nooit mee maken...

Een heftige situatie zeg.
Hoe is het met jouw 2 honden?
De volgende keer, lijkt het mij verstandiger om nog een persoon mee te nemen.
Puur voor jezelf, om je te steunen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:23

idd daar heb je het ze hebben het instinct nog wel
en met de donder dat je ze nog steeds kan vergelijken met wolven

de gedragingen van de hond die wij tegenwoordig in huis nemen is langer niet zo afgestompt als we dat mogen denken
kijk bv naar cesar milan (ja ik ban fan van die man) alles wat hij uit legt is zo simpel en zo afgeleid van wat wolven doen

laat de honden van tegenwoordig los in een natuur gebied en hij zal zich zo gaan gedragen zoals de wolven dat doen (alleen stukken brutaler)

Nietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:24

One_Love schreef:
meissielief: Dit is geen verdedigen meer. Ook cane corso's, staffords etc zijn heel goed in staat om zich te verdedigen zonder noemelijke schade. Ik heb deze rassen zelf en er ook mee gewerkt en echt ze kunnen het wel. Een cane corso kan ook zacht bijten en normaal waarschuwen echt waar ze kunnen het even zacht/hard als een jack russel alleen als de knop omgaat krijg je dit soort situaties.

Dit kan wel zeker gewoon verdedigen geweest zijn..
Hebben zelf eens in eenzelfde situatie gezeten namelijk. Wel beide honden los, maar mijn hond (forse mechelaar) was iets groter en sterker dan de andere(Jack Russel). De Jack vloog op onze hond af en greep hem naar de keel, onze hond had hem onder en liet weer los. Maar die Jack kwam weer terug. Toen heeft onze hond de Jack in zijn bek gehad en weggegooid bij hem, waardoor die de buik helemaal open had. Dit hele probleem was niet gebeurd als die andere hond zijn verlies had genomen en was afgedropen. Mijn hond is overigens niet vals, want hij speelt gewoon nog met andere honden zonder enig "geweld".

De schuldvraag kan je hier wel een beetje in het midden laten, want dat is een hele lastige. Wel is het feit daar dat je risicoaansprakelijk bent voor de schade die je dier aanricht.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:27

Heel leuk hoe sommigen hier het vanuit instinct/roedelgedrag proberen te verklaren. Maar dat verandert er niets aan dat ze andermans dier aan stukken hebben gescheurd. Vind het een beetje onzinnig om daar dergelijke verklaringen voor te noemen als sluitend excuus. Honden zijn geen wilde dieren meer en binnen deze samenleving moet een ander dier/kind daar geen last van ondervinden op zo'n heftige manier..

Vind het nogal wat hoor.... :n

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:28

Nietje: daar heb je gelijk in. Daarom zei ik ook: ik was er niet bij anders had ik er meer over kunnen zeggen en idd niet elke hond druipt af maar zoals TS het beschreef zijn ze direct voor de kill gegaan en dat is niet normaal.

Rommulus: Dat klopt maar in onze maatschappij mag dat instinct eigenlijk niet meer omhoog komen. Simpelweg omdat wij allemaal niet willen dat onze hond/kat/paard/cavia door een ander word aangevallen daarom is het meer noodzaak geworden om te zorgen dat je hond dat instinct onderdrukt en zich altijd laat leiden door de eigenaar.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:29

JuliaMaria schreef:
Heel leuk hoe sommigen hier het vanuit instinct/roedelgedrag proberen te verklaren. Maar dat verandert er niets aan dat ze andermans dier aan stukken hebben gescheurd. Vind het een beetje onzinnig om daar dergelijke verklaringen voor te noemen als sluitend excuus. Honden zijn geen wilde dieren meer en binnen deze samenleving moet een ander dier/kind daar geen last van ondervinden op zo'n heftige manier..

Maar even voor de duidelijkheid..
Wat als jij met een vriend lekker aan het wandelen bent en er komt opeens een kerel aan die jullie begint uit te schelden en te slaan? Wat doen jullie dan? :Y)

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:31

Macs schreef:
JuliaMaria schreef:

Maar even voor de duidelijkheid..
Wat als jij met een vriend lekker aan het wandelen bent en er komt opeens een kerel aan die jullie begint uit te schelden en te slaan? Wat doen jullie dan? :Y)

Schop jij diegene dan ook gelijk in coma/dood? Lijkt me ook niet :)

Hele nare situatie TS, hoop dat het allemaal goed afloopt voor beide partijen.

Rennie89

jeetje wat een heftig verhaal zeg... poeh... Ik wist niet dat Cane Corso's onder de pitbullwet vielen, zijn over het algemeen echte gezinshonden en hebben weinig problemen met andere honden. Vriendin van mij heeft er ook 1 en die heet Hummel, doet haar naam eer aan :+ Ik hoop in elk geval dat de andere hond nog leeft en dat de eigenaar er van geleerd heeft dat als je je hond niet onder appel hebt je hem gewoon niet los moet laten

Anoniem

JuliaMaria schreef:

Dan moet je een Fur Real Animal kopen. Kost wel wat bij Intertoys en Bart Smit, maar wel 100% veilig.

Miepie77

JuliaMaria schreef:

dit heeft niets met kinderen te maken

verder komt bij mensen ook in sommige noodsituaties het overlevingsinstinct boven, dan doe je ook gewoon wat nodig is, hoe ontwikkeld je ook bent, daar heeft dit niets mee te maken,
je kan een dier trainen en opvoeden maar instinct zullen ze altijd blijven behouden

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:32

Yamcha schreef:
JuliaMaria schreef:

Dan moet je een Fur Real Animal kopen. Kost wel wat bij Intertoys en Bart Smit, maar wel 100% veilig.

indd.. t zijn geen robots..

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:32

Volgens mij kan je een hond niet met een mens vergelijken O:)