Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:26

anneliesdj schreef:
Lamar schreef:
heeft dus ouders die nog nooit op een tentoonstelling zijn geweest en nergens op zijn getest. Daar kom je dus, als je genoeg te zeggen hebt binnen de rasvereniging, gewoon mee weg.
Ga met de teef naar een paar tentoonstellingen, haal daar een paar ZG's, laat haar aankeuren en klaar is je fokteef.

Krijgt die teef ZG's?
Ik vind die kop niet lekker ogen, onderbeet lijkt te extreem en die ogen ploppen er bijna uit.

http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=nl

Jaaaa, bij de boxerclub natuurlijk, kijk hierboven maar eens tussen ;)

en ze is in april zelfs gedekt:
05-04-2011

Dekking/Mating

Carmondene Hanky Panky X Wahida v.'t Regge Home

:')

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:13

Huertecilla schreef:
liedje89 schreef:
Het lijkt mij ook niet in alle gevallen wenselijk om een oorspronkelijk fokdoel aan te houden Soms moet je ook kiezen tussen je fokdoel veranderen of geen vraag en dus uiteindelijk geen ras meer. Ik bedoel hoeveel herders en jagers zijn er nog in nl, en in de huidige maatschappij is toch ook geen gebruiksdoel meer voor een vechthond??

Ja en?
Dat houdt dan simple in dat je zo´n hond niet in een rijtjeshuis houdt. NIET dat je zo´n ras dan maar ´moet´ veranderen in een Golden Retriever met een vermomming.
Door het verdwijnen van de essentie verdwijnt zo´n ras per definitie ook met als valkuil voor de kopers dat het een loterij is of de pup de correcte ´ongewenste´ eigenschappen bezit.

En wat is daar dan de oplossing voor? Je kan wel een leuke echte jacht/vecht/waak/water hond gaan fokken omdat jij het belangrijk vind om de essentie van een ras te behouden maar van sommige honden bestaat het gebruiksdoel nauwelijks meer in de huidige maatschappij. Vind jij dan dat men maar moet stoppen met fokken van bepaalde rassen of dat je maar stug door moet fokken met honden die niemand kan gebruiken/wil hebben. Dat eerste gaat nooit gebeuren en dat tweede is alleen voor liefhebbers leuk maar niet voor leken en de honden zelf (op de paar geluksvogels dan die wel bij een liefhebber terecht komen).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:07

@Huertecilla: het is inderdaad absurd, dat er met kunstgrepen honden vermeerderd worden die zelf onmogelijk nog pups zouden kunnen verwekken/werpen. Schoolvoorbeeld is de Engelse Bulldog, het wordt allemaal geaccepteerd, heel normaal gevonden en geen dierenarts die zijn clienten ten zeerste afraadt te fokken met dergelijke honden.
Ook bij andere honden wordt een en ander verzwegen. Ik zal niet snel die mevrouw vergeten die een nestje goedgekeurde New Foundlanders plande. Papieren ok, Raad van Beheer goedgekeurde reu, en toen de blijde gebeurtenis daar was, vond mevrouw meer placenta's dan pubs. En er lag ook nog een halve pup. Dàt hadden de medefokkers en leden van de kynologenclub haar niet van tevoren verteld: kannibalistische neigingen bij moederhonden... Het best bewaarde geheim, kannibalisme bij New Foundlanders, en de club was er heel vlug bij om het kannibalistische gedrag toe te schrijven aan tekorten aan bepaalde voedingsstoffen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 00:35

liedje89 schreef:
En wat is daar dan de oplossing voor?

Accepteren dat als je een ´Golden Retriever´ wil, je een Golden Retriever moet kiezen :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)*
dûh...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:24

Zoolgangster schreef:
Ik zal niet snel die mevrouw vergeten die een nestje goedgekeurde New Foundlanders plande. Papieren ok, Raad van Beheer goedgekeurde reu, en toen de blijde gebeurtenis daar was, vond mevrouw meer placenta's dan pubs. En er lag ook nog een halve pup. Dàt hadden de medefokkers en leden van de kynologenclub haar niet van tevoren verteld: kannibalistische neigingen bij moederhonden... Het best bewaarde geheim, kannibalisme bij New Foundlanders, en de club was er heel vlug bij om het kannibalistische gedrag toe te schrijven aan tekorten aan bepaalde voedingsstoffen...

Bah, dat is echt ziek.
Dat het bestaat is één ding maar dat ze daar niet eens over willen voorlichten is te erg.
Zulke honden horen per direkt gesteriliseerd te worden, daar moeten ze veel harder in zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:29

Huertecilla schreef:
liedje89 schreef:
En wat is daar dan de oplossing voor?

Accepteren dat als je een ´Golden Retriever´ wil, je een Golden Retriever moet kiezen :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)*
dûh...

Het lijkt mij vrij onrealistisch om ieder jaar (binnen nederland) enkele miljoenen GR's te fokken HC. Heel veel mensen zouden het beste af zijn met een GR. Als ze die ook daadwerkelijk zouden nemen verdwijnen toch andere rassen vanwege gebrek aan vraag <<) . Buiten dat leiden veel mensen aan een zekere zelf overschatting of vinden ze een hond die luisterd gewoon saai of past een GR niet bij de bank (de kleurvariatie is toch beperkt :P ). Jij kan wel heel elitair roepen dat je de essentie van het ras moet bewaren maar het is gewoon niet realistisch wat je zegt :)* :)* :)* :)* :)* :)* . Honden moeten wel verkocht worden (een tehuis vinden) om de fok van die honden te rechtvaardigen en werkbaar te houden jij kan wel vinden dat een hond niet leuk/mooi/rastypish maar wat jij vind zal de markt toch mooi aan zijn reet roesten.

Het is totaal niet realistisch om te stellen dat je beter alle honden een werktest zou moeten laten doen. Dat is zoiets als eisen dat alle gezinswagens binnen 8 minuten door de Nürenburgring moeten komen, dat is mooi voor een handige bestuurder maar een gemiddeld persoon zou niets aan zo'n auto hebben en er waarschijnlijk alleen maar ongelukken mee maken:+ .

Ik vind het trouwens ook walgelijk dat er in de fok van honden honden worden gefokt die niet eens meer kunnen bevallen of nog erger normaal ademen. Maar dat betekend niet perce dat je teruguit moet, je kan ook vooruit en een andere kant op.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:40

@ Lied89 Wat jij zegt (dat verhaal over GR heb ik niet gevolgd) maar daar ben ik het helemaal mee eens!

@Iedereen tot nu toe vind ik dit nog steeds een discussie van niveau! :D Dat is tegenwoordig nergens meer over rashonden. De domste verwijten worden dnaar je kop gesmeten!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:42

@apple: GR=golden retriever ik had geen zin om het 6x uit te schrijven :D :o

EDIT: overgens geloof ik dat zelfs een Golden voor sommige mensen nog te hoog gegrepen is die kunnen beter zo een nemen: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00132798. Maar het is totaal niet realistisch om te denken dat we dat die mensen aan het verstand gepeuterd krijgen :+

Anoniem

Re: Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:56

Liedje: wat jij schrijft is een pleidooi voor alle honden met het karakter van een GR......

I'm sorry, maar dat is toch doodzonde? Ik zou echt staan te vloeken als mijn ras op die manier naar de bliksem geholpen zou worden.
Natuurlijk is het wel realistisch om de essentie van een ras te willen bewaren. Er zijn genoeg rassen die én werken, en ook een makkelijke huishond zijn. Waarom ook willen dat een Dobermann, Rottweiler, Duitse Herder, Mechelse Herder zo een makkelijk karakter krijgt dat hij geschikt is als beginnershond?

Denk je werkelijk dat een Dobermann dan nog een goede waakhond is, dat een Rottweiler dan nog steeds een goede erfhond is? Denk je dat een Duitse Herder dan nog steeds zo veelzijdig is, de Mechelse nog steeds een goede politiehond? Natuurlijk niet......

Dan ga je toch rassen in essentie verknallen?

Ik denk dat er gewoon een heel aantal rassen zijn die je niet moet willen houden in de dichtbevolkte gebieden in NL. En misschien moet je daar wel helemaal geen hond willen hebben :)*
Want wat voor paarden geldt, geldt ook voor honden: een hond hebben is een voorrecht, en geen recht. Je hebt wel de plicht om ze alles te geven wat ze nodig hebben.......

het is niet, omdat je niet hebt wat de hond nodig heeft, dat je dan het ras zodanig mag verpesten dat ze minder nodig hebben....... en dat is waar deze hele discussie over gaat. In 1988 werd al gewaarschuwd voor schadelijke ontwikkelingen in de fokkerij, en dit zou wat mij betreft een zéér ongewenste ontwikkeling zijn........

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:02

Het hoeft niet beslist een GR te zijn er zijn "huisdier" hondenrassen te óver.

Daarom is het een kwalijke zaak als conformatie fokkerij, door ignorant zijn eigen regeltjes toe te passen, een actieve rol speelt een ras als de border collie van een bruikbare hóóg gespecialiceerde werkhond om te vormen naar een duffe huis tuin en keuken hond die lijkt op dat wat de keurmeesters zich bij een border collie voorstellen, maar waar iedere essentiele eigenschap die de border collie als ras definieert (of zou moeten definieren) uit is verdwenen.

Géén enkele show border collie is in staat te concurreren met voor het werk gefokte honden.
De zg. instincttesten (die het behoud van werkvermogen zouden moeten garanderen)zijn belachelijk (de chihuahua/dwergpincher mix van mijn dochterje zou een dergelijke test met lof doorstaan, geen grapje)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:06

Ik vind dus net als Yamcha dat HC wél een punt heeft met zijn "essentie van het ras behouden". Was een hele relaas aan het typen maar dat zou dubbelop zijn na bovenstaande posts :P

Het zou dood en dood zonde zijn als je alles maar zou veranderen naar vloerkleden-met-een-ander-jasje. Als je een DH niet kunt bieden wat ie nodig heeft, dan neem je 'm niet. Simpel. En ik neem gevoeglijk aan dat goldens (daar het jachthonden zijn) ook bepaalde behoeften hebt waar je als baasje aan toe moet komen.

Als je een zgn 'vloerkleedje' wilt, dan kies je een hondje uit rasgroep 9. Die zijn namelijk gefokt als gezelschapshonden, het woord zegt het al :)*

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:26

Dat ga je mensen echt niet aan hun verstand peuteren, datze de hond moeten nemen die bij henpast. Maar als een vereniging aanraad te fokken in een bepaalde richting zal dat toch in grote mate aan de vraag liggen,die hebben daar wel overzicht op (iedereen roept dat ze alleen hun commerciele belangen zien dus je kan nooit zeggen datze dat niet weten).

Als er honderduizende mensen waren die een goede werkhond zochten dan zou het inderdaad heel logisch zijn om heel veel goede werkhonden te fokken :Y) . Ik zeg ook niet dat ik het niet zonde vind ik denk alleen echt niet dat het nog realistisch is om echt alle honden die van een werkras zijn met een werkfunctie te blijven fokken. Er zal altijd wel vraag blijven naar goede politie honden en ik vind het voor mechelaars en duitse herder ook echt wel realistisch om echte werklijnen te hebben, daar kan je echt wel op blijven fokken. Maar de gene dit dit zij haalde ook "vecht" honden aan, het kan aan mij liggen maar volgens mij is daar dus echt geen enkele plek meer voor in de maatschappij van nu dus waarom zou je die honden nog zo willen fokken. In nederland is bijv ook nauwelijks jacht zouden wij dan in Nl maar geen jacht honden moeten hebben of hebben die nog een ander nut. En als ze een ander nut krijgen waarom zou je daar dan niet op gaan fokken. Je kan wel zeggen dat een herdershond (zoals een herder of een collie) zijn herdersinstinct moet behouden maar als je dan uiteindelijk alleen maar sport met die honden gaat bedrijven die weinig met herderen te maken heeft dat toch betrekkelijk weinig nut. Maar je kandan toch wel hun werkwillige, slimme en ennergieke karakter voor een deel behouden.

Ik denk ook wel dat er met wat meer verantwoordelijkheid gefokt mag worden maar soms word gedaan alsof iedere verandering slecht is. De maatschappij veranderd het nut dat honden daarin kunnen hebben dus ook het zou gek zijn als de honden niet mee zouden veranderen, dan kan je ervoor kiezen om in bepaalde rassen veel minder te gaan fokken en in bepaalde meer om aan de verandere vraag te voldoen maar dat betekend hoe dan ook dat er iig lokaal rassen zouden verdwijnen. Bovendien ga je dan de genenpoel nog verder versmallen. Want dat is de enige oplossing die ik hoor, als je een leuke huishond wil moet je maar een golden nemen. En ik vind goldens heel leuk maar zelfs ik zou alleen maar goldens heel saai vinden :Y) . Ik vind het een beetje zonde dat er alleen maar een soort T-splitsing lijkt te zijn in de ogen van velen je kan of star vast houden aan hoe de hond hoort te zijn of echt belachelijk extreem gaan fokken, en geen van die beide richtingen lijkt zich erg druk te maken over het gebruiksdoel/gebruiksnut wat die hond uiteindelijk gaat dienen. Ik denk misschien gewoon heel simpel maar: Fok in hemelsnaam de hond die je kan gebruiken, waarom zou je een ander willen fokken :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:29

Ik ben er ook voor de essentie van het ras te behouden, maar ik kan het ook wel begrijpen dat men bij bijv. de vechthonden de vechtlust eruit zou willen fokken.
Verder ben ik van mening dat opvoeding en leiderschap een hond ook veelal vormt (net als bij paarden), en dat de juiste persoon ook een rastypisch sterke en moeilijker opvoedbare hond wel in het gareel kan krijgen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:50

Als mensen zich nu eens eerst gingen inlezen voordat ze zoef zoef een hond aanschaffen scheelt dat al een hele boel ellende.
En ja, gezondheidsproblemen hou je altijd. Een hond fokken die nooit iets zou mankeren gaan je gewoon niet lukken. Maar als je een frans bulletje koopt, dan weet je ook dat de kan 99,99% is dat ie niet gezond is. Als je een grote hond koopt heb je kans op hd. En een hond kan ook HD hebben als de hele lijn verder uit A honden bestaat. (HD schijnt nl niet alleen erfelijk te zijn).

Ik heb 2 in prinzipe gezonde honden. 1 kruising en 1 rashond. Maar mijn rashond is (nog) niet kapot gefokt. Hij is nl 0,0 populair :D

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:54

Ik stoor me ook mega aan de "fouten" die erin gefokt zijn bij honden en katten.

Een paar weken is onze Friese Stabij x ?? (van mijn ouders) als 2,5 jarige overleden.
Sinds hij bijna een jaar was had hij epileptie aanvallen. Niet heel vaak, maar toch. En de laatste keer stopte het niet.
Na 2 uur heeft zijn hart het opgegeven.
Blijkt dus (kwamen we na aankoop achter) dat dit een veel voorkomend probleem is bij dit ras.
Mijn moeder is helemaal weg van dit ras. Qua karakter en uiterlijk. Maar durf het niet aan om weer voor een Friese Stabij te gaan omdat dit dus heel veel voorkomt.

Zo ook met katten:
Wij hebben Perzen gehad. 6 stuks. De oudste was van 33/34 jaar geleden. Allemaal zijn ze 18+ geworden!!!
De perzen van toen waren nog mooi, zonder neus, mond en oog problemen....
Tuurlijk waren ze plat, maar niet zoals ze de laatste 20/30 jaar fokken.
Mijn tante had ook perzen. Maar deze zijn allemaal niet oud geworden en allemaal hadden ze bovengenoemde problemen. Bij eentje staken zelfs zijn tanden uit zijn mond.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:55

jes_sira, ik ken geen enkele stabij die met 2.5 jaar dood is gegaan vanwege epileptie.
Ik zou eens kijken bij een goede fokker ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 14:56

Lamar schreef:
Ik ben er ook voor de essentie van het ras te behouden, maar ik kan het ook wel begrijpen dat men bij bijv. de vechthonden de vechtlust eruit zou willen fokken.

Ik niet; zoek dan een ander soort hond :)*
Blijven er zát over.
Die waaklust hóórt er in.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 14:57

Machie schreef:
En ja, gezondheidsproblemen hou je altijd.

Dat is onacceptabele onzin.
Dat is alleen maar vergoeilijken van de criminele dierenmishandeling die de huidige rashondenfok voor een groot deel is.

Eís een structureel gezonde hond.
Dat bespaart niet allen dieren- en mensleed, het bespaart ook véle malen meer aan dierenartsenkosten om een Gucci set te kopen :D

Die besparing verklaart waarom de dierenartsenij als vakgroep het M,M,M niet opgepakt heeft, terwijl het wel op universitair niveau ondersteund is. De professoren eten er niet van :)*
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 15-09-11 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:04

Machie schreef:
jes_sira, ik ken geen enkele stabij die met 2.5 jaar dood is gegaan vanwege epileptie.
Ik zou eens kijken bij een goede fokker ;)

Weet jij een fokker waar dit probleem niet voorkomt en te vertrouwen?

Mijn moeder heeft de vereniging gebeld en zij zeiden dat dat voornamelijk voorkwam bij fokkers die niet bij de vereniging aangesloten zijn. En dat de vereniging heel veel doet om dit eruit te krijgen.
En de vader van Cas (onze Stabij) was van of via vereniging...... dus ja, wat moet je daar dan mee....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:07

Leuk en aardig, Liedje89, maar de rasvereniging zou mij vertellen dat mijn Gláma, een zeer getalenteerde (maar gladharige) border collie géén erkening krijgt, en géén papier omdat ze niet aan hun (volkomen willekeurige) uiterlijke kenmerken voldoen. Dát is een lachertje.

Ik heb er geen bezwaar tegen als mensen hun ding doen, maar gaan lopen beweren dat bepaalde honden niet bij het ras horen op grond van hun smaak, mensen die geen fluit verstand hebben van schapendrijven, is idioot, en destructief.
Het was geen probleem toen de rassenverenigingen de border collie nog niet erkenden als ras op grond van het feit dat het uiterlijk van de border collie niet uniform genoeg was. Het was slechts een "type"...
Toen deze erkenning kwam hebben een groepje keurmeesters het standaard border collie uiterlijk bij elkaar gefantaseerd, en toen begon de ellende.

Dit is de reden dat in veel landen waaronder IJsland de verenigingen die zich met werkende (in engere zin) schapenhonden bezighouden zich hebben afgescheiden van de "officiele" rasvereningingen, die slechts showbeestjes fokken. Op zich geen slechte oplossing, dan weet je tenminste waar je honden kunt vinden die werkelijk iets waard zijn.
Verengingen van werkende honden fokken alleen met dieren die hoog hebben gepresteerd op een écht trial toernooi, het uiterlijk is daar volledig aan ondergeschikt. Vorm volgt functie, niet omgekeerd (en de honden die het resultaat zijn zijn mooi...!)
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 15-09-11 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 15:10

jes_sira schreef:
Mijn moeder heeft de vereniging gebeld en zij zeiden dat dat voornamelijk voorkwam bij fokkers die niet bij de vereniging aangesloten zijn. En dat de vereniging heel veel doet om dit eruit te krijgen.
En de vader van Cas (onze Stabij) was van of via vereniging...... dus ja, wat moet je daar dan mee....

De tentoonstellingsfok heeft het probleem door de populatie verspreid.
Dit onder de ´erkende´ vlag van de rasvereniging :)*
Het vingerwijzen naar buiten is gewoon liegen.
Net als het geneuzel over ´verantwoorde´ fok.

Lees het boekje, bekijk de docus en.... huiver. Het circus draait gewoon door.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:13

Ik ben trouwens ook helemaal niet tegen het behouden van de essentie van een ras zolang het redelijkerwijs ook mogelijk is. Een Golden word hier telkens genoemd als de gezinshond, een golden is/was ook gewoon een jachthond maar de meeste goldens (en ook andere retrievers trouwens zoals flatcoat en labradors) worden tegenwoordig toch veel meer op hun vriendelijkheid en trainbaarheid gefokt dan naar hun "retriever"capaciteiten. Ik denk niet dat daarmee perce de essentie vandat ras is veranderd het karakter blijft voor een groot deel gewoon aanwezig alleen omdat het karakter nu een andere toepassing heeft is de nadruk op andere punten komen liggen. Het heeft in deze maatschappij toch ook veel meer zin om de retriever te fokken als goede hulp hond/blindegeleide hond en makkelijke gezinshond dan als een hond die makkelijk een vogel uit het water plukt, wie gaat er nu nog in het weekend eenden schieten :P .

Ik lees hier trouwens heel veel: als mensen nu eens de juiste hond zouden nemen/ als mensen zich nu eens in zouden lezen/ als mensen die geen talent hadden nu gewoon geen hond zouden nemen. Ja heel leuk dan zouden direct alle problemen over zijn, ben ik met je eens :Y) . Helaas gaat dat toch alleen in mijn dromen gebeuren :Y).

Citaat:
Ik niet; zoek dan een ander soort hond
Blijven er zát over.
Die waaklust hóórt er in.

@HC: Hoezo hoort dat?? Dat is waarschijnlijk ergens een of twee eeuwen besloten omdat dat toen handig was, net als dat het toen handig was om slaven te houden of landen te koloniseren. Wat men een a twee eeuwen vond dat hoorde heeft niet altijd meer zoveel waarde in de maatschappij van nu :Y)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:18

Praat voor je eigen omstandigheden, als jij in de stad woont hoef je geen hond nee.
Ik woon op het ijslandse platteland en heb meer dan 200 schapen waarvan nu het grootste deel op de bergen rondloopt, en het is herfst dus we zijn bezig die naar huis te halen. Het is belangrijk voor mij dat er een gezonde sterke border collie populatie blijft (die die naam mag dragen).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 15:21

Kuggur schreef:
Dit is de reden dat in veel landen waaronder IJsland de verenigingen die zich met werkende (in engere zin) schapenhonden bezighouden zich hebben afgescheiden van de "officiele" rasvereningingen, die slechts showbeestjes fokken. Op zich geen slechte oplossing, dan weet je tenminste waar je honden kunt vinden die werkelijk iets waard zijn.

Hier hebben de andalusiërs ook de schouders opgehaald over de oogkleppen van de FCI en rasverenigingen over de oogkleppen eigenbelang politiek mbt de Podencos.
´Dan niet; jullie verlies´ :)*
Ze houden zelf de afstammingsgegevens van de heel brede populatie bij en fokken met de honden die al sinds de phoeniciërs hier voor de jacht gebruikt worden op vandaag nauwelijks veranderde wijze.
Gezonde honden zonder de zogenaamd ´niet te voorkomen´ gezondheidsproblemen.
Ook honden met de jachtdrift zoals een echte Podenco hoort te hebben.
Wil je dat niet, dan moet je zo´n vermomde GR kopen die waarschijnlijk ook verminderde levenskwaliteit heeft door de smalle genenbasis ingeteelde gezondheidsproblemen en dát is een ethisch punt.
Een ethisch punt waarvoor de dierenwelzijnsorganisaties, dierenartsen en de overheid voor op de bres zouden moeten staan.

Na 1988 is er op dat punt NIETS positiefs te merken. Wel een bredere verslechtering. Tijd voor de volgende stap.

Je hebt gelijk met de opmerking dat dit ook een voordeel heeft:
Voor een gezonde Podenco (zes varianten) ...
:)*

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:24

Huertecilla schreef:
jes_sira schreef:

De tentoonstellingsfok heeft het probleem door de populatie verspreid.
Dit onder de ´erkende´ vlag van de rasvereniging :)*
Het vingerwijzen naar buiten is gewoon liegen.
Net als het geneuzel over ´verantwoorde´ fok.

Lees het boekje, bekijk de docus en.... huiver. Het circus draait gewoon door.

Ik weet het....
Het punt is dat veel mensen (waaronder ik) het nog zouden aannemen ook van zón vereniging ook....
't is dat er vraagtekens kwamen bij de uitspraken van de vereniging omdat de vader van onze overleden hond bij de vereniging vandaan kwam. Anders zou je er nog intrappen ook...

Mijn ouders willen gewoon een leuke hond om plezier van te hebben.
Het is toch te gek voor woorden dat je er een hele studie van moet gaan maken om te zien of de vereniging of de fokker de waarheid spreekt omtrent ziektes en mankementen van een ras......

Vanmorgen nog gebeld voor een Berner Senner x Friese Stabij. Of de vader (BernerSenner) getest was op div. dingen.
Antwoord, ja hoor, want hij heeft papieren.....
Nou, dit klonk niet zuiver... Laat maar zitten. Hobby fokker overigens.