Wat als je het niet meer kan betalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:07

Maar natuurlijk, omdat het zo zielig is voor die mensen dat ze in deze situatie verkeren moet de hond daar maar onder lijden, 'want ze hebben al zo weinig'. Ja, dát is dus even pech hebben..daar heeft die hond geen boodschap aan. Dier verdient goede zorg, simpel zat.

Overigens baseer ik me hierbij op het verhaal van TS hè? Dus dat de eigenaren absoluut NIET in staat zijn medische kosten te dragen. Dan kan de hond nú wel gelukkig zijn bij hen, daar zal ik niets over zeggen, maar 'goede zorg' geldt ook voor mogelijke ernstige medische problemen.
Laatst bijgewerkt door Dani op 09-09-11 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:08

GroteVogel schreef:
Nee ik zou ze gewoon helpen waar ik kan en ze de hond lekker laten houden.

= het ongewenste gedrag belonen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 14:11

stef schreef:
Is zo'n hond eigenlijk wel te plaatsen? Hij is een jaar of 10 (denk ik), reu (niet geholpen), redelijk dominant (rijdt als ie de kans krijgt... blaft veel en hard, etc etc, geen kwaad ding, maar ook geen makkelijke)

Iemand hier een antwoord op?

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:13

stef schreef:
stef schreef:
Is zo'n hond eigenlijk wel te plaatsen? Hij is een jaar of 10 (denk ik), reu (niet geholpen), redelijk dominant (rijdt als ie de kans krijgt... blaft veel en hard, etc etc, geen kwaad ding, maar ook geen makkelijke)

Iemand hier een antwoord op?

mischien op een boerderij?
ik zelf zou een luidruchtige rijende dominante hond nooit ik huis nemen :o
maar hij moet wel een kans krijgen dat is wel zo eerlijk :)

maar mischien als boerderij hond waakhond ofzo?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:21

Klinkt niet makkelijk om zo'n hond te herplaatsen en gezien de leeftijd zou ik dat ook niet wenselijk vinden.
Een dier op die leeftijd zou ik bij zijn vertrouwde baas laten.

Zolang hij het goed doet op "Aldi brokken" lekker daar laten, mochten er ernstige DA kosten komen dan kan je altijd nog besluiten het dier in te laten slapen. Daar is hij meer bij gebaad dan herplaatsing of een asiel.
Zeker als het een grote hond is heeft hij waarschijnlijk niet zo lang meer.

Het vlooienprobleem moet met de druppels wel weer onder controle te krijgen zijn. Heb je frontline gegeven? Die werkt 3 maanden tegen vlooien en dan gaan we de winter weer in, dus dat zou afdoende moeten zijn.
Met de dood van de vlooien moet het huidprobleem ook opgelost zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 14:22

is geen grote hond, middenmaatje

Geen frontline gegeven trouwens, bolfo gold

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:23

Inderdaad op een boerderij of bij iemand die vrij woont!!
De hond van m'n oma moest ook weg omdat ze naar een bejaardenhuis moest en hij daar maar bleef blaffen als ze even weg was.... Beestje was ook al zeker 10, maar heeft nog een aantal fantastische jaren op een boerderij gehad!!

NoaC

Re: Wat als je het niet meer kan betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:38

Hmmm, ben toch een beetje tegen een hond weg doen die om zijn baas geeft en van wie de baas ook om hem geeft, alleen om het geld.
Zeker gezien het geen makkelijke hond is om een andere baas voor te zoeken. De plekken die mensen hier roepen liggen niet voor het oprapen/uitzoeken....

Een hond die zich kapot gekrabt heeft hoeft niet meteen naar een DA hoor, als de baas het maar aanpakt. Behandelen tegen vlooien, en met zalf de wond schoonmaken en laten helen; een DA gaat niet veel meer voor je doen.
Niet enten vind ik ook niet zo'n probleem.
Eten zal er ook wel zijn; al eet ie met de pot mee; niet ideaal maar een hond en een baas die gek met elkaar zijn zou mij ook wat waard zijn.

Behandelen tegen vlooien lijkt me het belangrijkst. Wond verzorgen en dan al weer stuk beter met het beest.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:47

Iemand die z,n dier niet kan betalen moet geen financièle hulp krijgen, ze moeten zelf beseffen wat het is als je een dier niet de zorg kan geven die het verdiend.Heel vervelend voor die mensen, maar ze moeten het zelf zien op te lossen.De hond komt misschien nog wel bij een leuke baas, die hem wel kan ontvlooien enz.Wat als er iets is medisch aan de hand is, dan moeten ze de hond dus zo laten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 15:53

huh marleen? Hoezo zou je mensen niet mogen helpen? Mensen komen over het algemeen niet voor de lol in de oliebol

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:54

Helpen kan wel maar daar los je het probleem niet mee op, stel dat ze later weer een hond nemen.Er zijn zo veel mensen met een dier die financieel het niet redden, het is dwijlen met de kraan open.Heb niet alles gelezen,maar hadden ze eerst wel genoeg geld? Dan zou je inderdaad kunnen helpen, maar ewr dan ook voor zorgen dat er geen nieuw dier meer binnen komt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:00

stef schreef:
huh marleen? Hoezo zou je mensen niet mogen helpen? Mensen komen over het algemeen niet voor de lol in de oliebol

Je trekt nú de boel uit het verband Stef.

Hier gaat het, kort door de bocht, om aan de hond van een ander bijbetalen omdat die niet wil stoppen met roken.

Het basisprobleem ligt bij de keuzes van de eigenaar; liever een peuk dan een vlooienpipet

Jij staat voor de keuze om:
- de lieve vrede te verstoren
- óf je schouders op te halen over de hond
- óf kosten op je te nemen = de keuze van de eigenaar belonen.

Die afweging moet JIJ maken en naar mensen hier uithalen lost niets op. Je legt zelf de situatie hier neer en wil dan geen oplossing want het is moeilijk.
Tja, geen keuze = de default = alles gaat zijn gangetje.

Doe wat of zeur niet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:02

Niet mogen helpen is denk ik niet moeten helpen,je helpt ze juis niet door ze te helpen.Je helpt ze door ze niet te helpen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:06

Als ik zo iemand in mijn omgeving zou hebben (die tijdelijk even in de geldproblemen zou zitten), zou ik persoonlijk wel helpen... Desnoods met een lening of iets die ze terug moeten betalen. Die hond is al zo lang in hun bezit, en moet je toch niet aan denken om daar afstand van te moeten doen. Ik neem aan dat de situatie niet blijvend is. Er zijn zoveel mensen die in de geldproblemen zitten tegenwoordig met de crisis. Wat als die allemaal een dier hebben die ze moeten afstaan vanwege hun financien... Ze vragen er zelf niet om.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:08

hier ook iemand in de zeer naaste omgeving.. ik spring bij waar ik kan.. maar mijn middelen houden ook een keer op.
heb al aangegeven joh zou je niet.. maar ik snap ook wel dat zei haar beste vriendje niet kwijt wil.

zolang het goed gaat.. tsjah kun je er weinig van maken denk ik ;(

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:09

Nou, ik zou wel 3 keer nadenken voor ik geld leende aan mensen die toch al behoorlijk in de schulden zitten. Voordat je dat een keer terug hebt..moet je zelf ook maar kunnen missen. Daarnaast is dat natuurlijk absoluut geen structurele oplossing, want zoals ik begrijp is dit geen situatie die over 3 maanden weer over is.

..daarnaast kan je dat zien als 'ik geef geld om de hond te helpen', maar ook als 'ik geef geld om de rookverslaving van de eigenaar in stand te houden'.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 16:19

marleen_usar schreef:
Helpen kan wel maar daar los je het probleem niet mee op, stel dat ze later weer een hond nemen.Er zijn zo veel mensen met een dier die financieel het niet redden, het is dwijlen met de kraan open.Heb niet alles gelezen,maar hadden ze eerst wel genoeg geld? Dan zou je inderdaad kunnen helpen, maar ewr dan ook voor zorgen dat er geen nieuw dier meer binnen komt.

Zou je sieren om wel te lezen alvorens je met dergelijke uitspraken komt.

Je helpt ze door ze niet te helpen? Dus door ze maar in hun eigen sop gaat te laten koken? Hun hebben hier ook niet om gevraagt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:25

En die hond wel dan?

Wat vind JIJ nu eigenlijk? Moet die hond bij ze weg, of moeten ze die houden en roeien met de riemen die ze hebben?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:09

DaniBanani schreef:
..daarnaast kan je dat zien als 'ik geef geld om de hond te helpen', maar ook als 'ik geef geld om de rookverslaving van de eigenaar in stand te houden'.

:)*

Je beloont de keuze van een peuk boven pipet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 17:32

Dani, als ik zou weten wat ik moest/wil had ik geen topic geopend. Zit nogal in tweestrijd

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:49

Snap ik, bedoel het ook niet aanvallend, maar ben wel benieuwd hoe je er inmiddels over denkt.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:17

Zo, dus ze zou de hond niet moeten helpen omdat de baas rookt?
Dus de hond moet maar weg bij de baas waar het beest van houd en die ook van het beest houd, omdat wij vinden dat de baas niet mag roken?
Ik kan me als zware anti-roker best voorstellen dat het voor iemand niet zo makkelijk ligt om zomaar te stoppen met roken; stel dat er heel veel stress is (zal ook wel als je geldproblemen hebt) en stopen met roken de boel alleen maar meer op scherp zou zetten....kan ik me voorstellen dat je daar in deze situatie niet meteen voor kiest. Je hebt ook nog een gezin (denk ik).

Ben wel met de meeste eens dat de baas meer voor de hond moet kiezen, maar dat ze toch gek op elkaar zijn zou voor mij een reden zijn om de hond daar te willen helpen dan maar weer naar een nieuw huis (als dat al te vinden is) voor de hond.
En hond krijgt wel te eten begrijp ik dus gaat nu om verzorging als anti-vlooien. Kan ie van mij nog krijgen voor zijn beest hoor.
En er zijn zat mensen die nu geen flinke DA rekening kunnen betalen; ook daar is met de DA wel een oplossing voor te vinden. Ik haal nu niet uit het verhaal dat het beest echt noodzakelijke medische zorg ontzegd zou worden.
Voor een wondplek door vlooienbeten hoef je echt niet meteen naar de DA; ontvlooien en behandelen kan je prima zelf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:38

NoaC schreef:
Zo, dus ze zou de hond niet moeten helpen omdat de baas rookt?

Omdat jij blijkbaar niet begrijpend wíl lezen zal ik het samenvatten:

Inderdaad.
Dat heeft echter niets met roken op zich te maken, maar om de prioriteitenkeuze :)*

Dit is een geval van de kool én de geit willen sparen en dat gaat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:59

Eigenlijk is het gewoon zo dat als het baasje zijn vieze verslaving boven het welzijn van zijn hond verkiest het baasje eigenlijk maar beter geen hond kan hebben omdat het baasje zijn prioriteiten verkeerd stelt. Dan kan het baasje beter eerlijk toegeven dat de hond beter af is bij een ander baasje die wel op juiste wijze de verantwoording over de hond wil nemen.
Ik had de hond wel eerste hulp verleend zoals TS ook heeft gedaan maar ik had het baasje, vooral juist als het iemand was die dicht bij me stond zoals familie oid, wel even flink de kast uitgekeerd over zijn foute manier van prioriteiten stellen, verwaarlozen van de hond en de situatie en ik had het baasje ook gezegd dat als hij niet onmiddelijk verbetering in de situatie van de hond zou brengen ik er dan melding van zou maken bij de de DB.
Wat dat betreft ben ik een hele harde, ik ga niet zitten toekijken hoe iemand moedwillig een dier laat verwaarlozen omdat het anders zo zielig is dat ze hem zouden moeten missen.
Als het baasje echt zo begaan was met het dier dan had hij het wel anders gedaan.

Een oude niet makkelijke hond (met kale wondplekken) herplaatsen gaat nog heel moeilijk worden denk ik, vraag anders het asiel maar eens wat de kansen zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:12

Als je al niet eens in de basisverzorging kan voorzien , moet je ervoor zorgen dat het dier daar toch wèl over kan beschikken....als baasje ben je verantwoordelijk voor een goede verzorging.

Kun je het zelf niet meer , dan is het aan jou om een fijn nieuw baasje voor het dier te vinden die het wèl kan. Dan neem je toch nog je verantwoordelijkheid :)

Maarja , inderdaad een hond van 10 , en wellicht ook mensen die vinden dat ze recht hebben op hun hond en hem niet weg willen doen (anders hadden ze zelf wel naar een fijne oplossing voor het dier gezocht...)...

Ik denk dat je zoiets alleen bespreekbaar moet maken als je wellicht al iemand weet die het dier over wil nemen. Maar zou er zeer zeker iets van zeggen , heb dat ook wel vaker gedaan.

Wordt meestal niet enorm op prijs gesteld als je gewoon netjes / vriendelijk zegt dat het dier misschien beter af is bij iemand die wat meer geld er voor (over) heeft :P