Xyris schreef:Moeilijke situatie, ik heb zelf een kat en ik zou compleet gebroken zijn als mijn kat dood zou gaan, tis echt mijn maatje en ik zou niet weten wat ik zonder haar zou moeten, daarnaast, als ze het wel zou overleven zou ik doodsbang zijn om haar nog naar buiten te laten gaan, wat verschrikkelijk oneerlijk zou zijn voor mijn kat en onhoudbaar voor mezelf (sloopt, stalkt etc als ze niet naar buiten mag). Persoonlijk zou ik er echt werk van gaan maken als zoiets gebeurt, heb ik al eerder gedaan met een kat die Soraja te pas en te onpas aanviel op haar eigen terrein (wel in overleg met de eigenaresse van de kat) Maar een hond die mijn kat op zou vreten (bij wijze van) is toch een heel ander verhaal.
Mijn idee: Weer katten uit de tuin, gebruik anti-katten korrels, die gelij korrels die je in een soort buis doet, hebben katten een hekel aan, en doe de katten en katteneigenaren een lol: Als je de hond echt niet binnen kunt houden: Doe de hond dan weg, of probeer op zijn MINST de hond met een electrische/trilband in bedwang te houden (denk eerder dat het de eerste wordt omdat deze rassen nogal *blind* kunnen zijn in jacht of spel) leg een lijn aan onder de grond in de tuin die een signaal afgeeft. Zodra de hond aan de lijn voorbij gaat gaat de halsband trillen of geeft een schokje.
En voor iedereen: Begin nou niet, dit is zielig; een dode of gewonde kat is zieliger als een geschrokken hond. Hij zal snel genoeg leren dat katten schrik of straf betekenen en zal leren om ze te gaan ontwijken. Als de hond er agressief van wordt is er meer aan de hand als alleen een spel of jacht. (Iets wat ik niet opmaak uit het verhaal).
Ik ga mijn tuin niet katproof maken omdat de buurvrouw haar kat los wil laten lopen. Als de kat in mijn tuin komt, is die kat bij wijze van vogelvrij, mocht mijn hond katten aanvallen. Ik zal proberen hem te stoppen, uiteraard. Maar ik kan en wil mijn dieren niet 24/7 op mijn eigen terrein in de gaten moeten houden.
.
Neem je een kat, dan neem je ook verantwoordelijkheid en zorg je dat het beest in je eigen tuin blijft.
Op straat moet de hond onder appel staan. 100%. En daar zomaar een kat aanvallen hoort ook niet. Maar imo hoort die kat daar óók niet los te lopen.