Hond grijpt katten.( speels) Wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:09

ja hoor, jagen is dood normaal instinct van een hond,echt normaler kan haast niet,alleen de meeste mensen zorgen dat hun hond niet jaagd,of de kans ervoor krijgt om te jagen maar elke hond jaagd al is het maar achter een balletje of stok aan...

bij een kat is elke dierenmoord maar normaal en wordt aangegeven dat dat nu eenmaal bij een kat hoort en als een hond jaagd mot ie maar dood :?

punt 2,dit gedrag leer je binnen 1 a 2 dagen aan de lijn af,maar dan moet je wel juist kunnen corrigeren,en echt bij eerste tekenen van het willen gaan jagen al ingrijpen :)

en een baasje vind je wel hoor,tis een mooie hond,alleen je zal wel moeten adverteren,marktplaats/boerboelforum/bulldogforum enz enz...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:16

Kido schreef:
Daarbij zit t jacht instinct ook behoorlijk in de hond kwa rassen ed.
Hoeveel stroom moet je gaan geven wil je dat over roelen en word t dan niet steeds een stukje erger dus meer stroom?
Ik snap al die kort zichtige opmerkingen niet wat heeft de hond voor een leven als hij altijd een muil korf om moet en een stroom band?
Is dat een hond waardige bestaan?

dat kan je alleen maar weten door het (onder begeleiding) uit te proberen. dus gedragstherapeut erbij, band om, lange lijn er aan om te voorkomen dat hij wegvlucht als hij schrikt van de "schok". en vervolgens situatie's op gaan zoeken. dus naar de schapen gaan. uiteraard buiten het hek.
meestal is 1 of 2 x een goede "klap" genoeg. als het op het goede moment gedaan wordt dan linken ze de ' schok" aan hetgeen ze op dat moment doen. dus bijv. fixeren op de schapen. als je een tik geeft als hij er al achteraan rent dan heeft het vaak geen nut meer. dan rennen ze er blind voor alles, doorheen. je moet het voor wezen.
na een paar x hoeven ze meestal niet meer gecorrigeerd worden en hebben ze alleen de band nog om voor het geval dat. alleen de band om hebben geeft de hond al een idee dat hij altijd "te pakken is" . mijn hond had op een gegeven moment alleen een dummy band om z'n nek en hij gedroeg zich super.
en hond zou helemaal geen muilkorf om hoeven. gewoon zorgen dat hij het huis niet kan ontvluchten en buiten vast houden.

en voor TS: ik zou dus NOOIT gaan fietsen met een kind achterop en een hond er naast. hoe lief of braaf hij/zij ook is. het hoeft niet eens de schuld van jouw hond te zijn maar voor hetzelfde geld komt er een hond die bijv. op de jouwe duikt en dan lig je gewoon met zn allen onderuit. met kind achterop heb je stukken minder te vertellen en al helemaal niet met een kind achterop.
en misschien bot gezegd maar ik snap ook eerlijk gezegd niet dat je gaat fietsen met een hond waarvan je weet dat hij achter katten aan vliegt. nu was het een schaap maar het had net zo goed een kat (wat veeeeel vaker voor kan komen) kunnen wezen die uit de bosjes schoot en dan had je ook onderuit gelegen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:48

kimmie261 schreef:
ja hoor, jagen is dood normaal instinct van een hond,echt normaler kan haast niet,alleen de meeste mensen zorgen dat hun hond niet jaagd,of de kans ervoor krijgt om te jagen maar elke hond jaagd al is het maar achter een balletje of stok aan...

bij een kat is elke dierenmoord maar normaal en wordt aangegeven dat dat nu eenmaal bij een kat hoort en als een hond jaagd mot ie maar dood :?

Jagen is voor een hond ook normaal, jaagt ie op een kat/haas/rat etc op eigen terrein dan had het dier in kwestie maar een andere tuin moeten uitkiezen. Daar hoor je mij ook niet over...
Maar als een hond ook buiten het terrein totaal zijn baas negeerd en bewust de grotere dieren aanvalt dan gaan wel de alarmbellen rinkelen. Het is een krachtige hond met een krachtige bijt.
Een kat kan hinderlijk zijn en ja ook jagers, net als een reiger etc. maar is geen gevaar voor de mens. Deze hond ging van kat naar schaap en ja, het kan wel degelijk naar kind gaan als de hond niet begeleid word (of ingeslapen). Ik zie hier een reeel gevaar in, dat zie ik niet in katten... De reiger heeft hier iig veel meer vis gevangen dan alle buurtkatten bij elkaar ;) Maar dat terzijde... Ik vind de vergelijking krachtige hond met een kat gewoon niet opgaan hier.

Dus ja, als er niet direct goede begeleiding kan komen dan vind ik inslapen wel zo vriendelijk voor deze hond en veilig voor de omgeving. De hond merkt er niets van.

Tuurlijk is het ontzettend sneu dat het zo is gelopen voor eigenaar en hond.

(tot die tijd zou ik alleen maar naar buiten gaan met de hond als die is gemuilkorfd, wel zo veilig)

kimmie261

Re: Hond grijpt katten.( speels) Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:17

ja en daar zit het euvel,weet een hond veel of ie buiten zijn terrein loopt en dat het dan niet mag...beest denkt daar echt niet over na,dus daar ben jij als eigenaar verantwoordelijk voor,kan je dat niet,dan moet je een andere baas zoeken die dat wel kan,of bv naar een goede training gaan waar je dat leert,niet je hond dood laten spuiten...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:29

Klopt dat vind ik ook hoor, eigenaar is absoluut verantwoordelijk :j Maar ook over de keuze die gemaakt moet worden en persoonlijk respecteer ik die keuze wel :j
Belt er nu ter plekke een goede begeleider met goede referenties dan zou ik dat ook respecteren.

Niets doen is sowieso geen optie, dus ik vind het erg goed dat de TS erkend dat dit probleem niet meer door haarzelf te hanteren is en ja dat ze er wat aan wil doen. De hond merkt niets van inslapen, de betekenis die wij eraan geven is menselijk vind ik. De gedragstherapeut waar de TS het over had zou ik zelf ook niet voor kiezen 50 procent kans op herstel is ook 50 procent kans op terugval... en dat vind ik best eng bij zo'n hond...

Maar goed, dit is natuurlijk wel een heel lastig geval, zware keuze absoluut.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:29

Zo hebben jullie nu genoeg lopen afgeven op de TS?

Ze is duidelijk geweest lijkt me en respecteer haar keus ajb....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:35

Ik geef absoluut niet af op de TS, heb erg veel respect voor haar dat ze deze keuze durft te maken :j want dit is een onomkeerbare beslissing.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:39

Denk dat de gedragsdeskundige goed advies hoort te geven.. ookal hoor je hier dat het zo opgelost is..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:53

ik geef niet af hoor op de TS ,ik leg alleen maar uit dat het vooral hond eigen is hoe de hond reageerd,en respect voor haar keuze kan ik verder helaas niet hebben,vind het afschuwelijk....

totaal onnodig om deze gezonde hond de dood in te jagen voor iets wat vrij simpel af te leren is...

maar goed...daar denken blijkbaar sommige mensen anders over..

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:59

Moeilijke situatie, ik heb zelf een kat en ik zou compleet gebroken zijn als mijn kat dood zou gaan, tis echt mijn maatje en ik zou niet weten wat ik zonder haar zou moeten, daarnaast, als ze het wel zou overleven zou ik doodsbang zijn om haar nog naar buiten te laten gaan, wat verschrikkelijk oneerlijk zou zijn voor mijn kat en onhoudbaar voor mezelf (sloopt, stalkt etc als ze niet naar buiten mag). Persoonlijk zou ik er echt werk van gaan maken als zoiets gebeurt, heb ik al eerder gedaan met een kat die Soraja te pas en te onpas aanviel op haar eigen terrein (wel in overleg met de eigenaresse van de kat) Maar een hond die mijn kat op zou vreten (bij wijze van) is toch een heel ander verhaal.

Mijn idee: Weer katten uit de tuin, gebruik anti-katten korrels, die gelij korrels die je in een soort buis doet, hebben katten een hekel aan, en doe de katten en katteneigenaren een lol: Als je de hond echt niet binnen kunt houden: Doe de hond dan weg, of probeer op zijn MINST de hond met een electrische/trilband in bedwang te houden (denk eerder dat het de eerste wordt omdat deze rassen nogal *blind* kunnen zijn in jacht of spel) leg een lijn aan onder de grond in de tuin die een signaal afgeeft. Zodra de hond aan de lijn voorbij gaat gaat de halsband trillen of geeft een schokje.

En voor iedereen: Begin nou niet, dit is zielig; een dode of gewonde kat is zieliger als een geschrokken hond. Hij zal snel genoeg leren dat katten schrik of straf betekenen en zal leren om ze te gaan ontwijken. Als de hond er agressief van wordt is er meer aan de hand als alleen een spel of jacht. (Iets wat ik niet opmaak uit het verhaal).

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:01

Traiectum schreef:
_San87_ schreef:
Ik ben benieuwd of jullie hetzelfde zouden doen met katten die mijn vissen uit mijn vijver vissen (ook een dier dat sterft) of de cavia's van mijn overbuurman kapot vreten.

Ik snap je punt, maar toch voelt een kat die een vis vangt voor mij anders dan een hond die een schaap aanvalt. En een hond die in korte tijd van een konijn naar meerdere schapen gaat, sorry, dat vind ik geen normaal hondengedrag meer. Ook is het gevaar bij deze hond een stuk groter, omdat zo'n hond ontzettend veel kracht achter een beet kan zetten. Overigens, als het mijn kat zou zijn dan werd de tuin katproof gemaakt. Katten hoef je gelukkig niet uit te laten.

En stel dat deze hond toch herplaatst wordt. Nieuwe baas gaat er mee wandelen en ze komen een kindje tegen dat toevallig van de hond wegrent. Hond ziet een klein rennend wezentje ... welke garantie heb je dat deze hond dat kind niet als prooi ziet? Wil je dat risico nemen? En voordat je zegt: maar hij doet niets tegen kinderen ... een aantal maanden geleden ook niet tegen katten en schapen.

Sommige dieren zijn gewoon niet geschikt als huisdier in Nederland. Heel spijtig, heel jammer voor de hond. Maar andere dieren en mogelijk mensen in gevaar brengen omdat deze hond per sé moet blijven leven ...

Er zijn ook mensen die totaal niks voelen bij een kat. Dus dat is geheel relatief. :). Ik ken een meneer die dol is op zijn koi karpers, gaat voor die dieren net zo ver als wij voor ons paard gaan. :). Ik vind dat eenzelfde kwestie zoals dit geval.

Je haalt nu allemaal als-als situaties aan. Wat als het kind over een kat struikelt en de nek breekt? Wat als het kind de straat oversteekt? Wat als, wat als. En wat nu ALS deze hond tegen kinderen ontzettend vriendelijk is, ze beschermt, ze als kameraad ziet? Jij gaat meteen uit van het ergste, ik probeer het goede te zien in het dier, dat feitelijk niks verkeerd heeft gedaan, alleen zijn instinct gevolgd. Een instinct waar de baas niet mee om kan gaan.

En daar moet het dier voor boeten.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:06

Xyris schreef:
Moeilijke situatie, ik heb zelf een kat en ik zou compleet gebroken zijn als mijn kat dood zou gaan, tis echt mijn maatje en ik zou niet weten wat ik zonder haar zou moeten, daarnaast, als ze het wel zou overleven zou ik doodsbang zijn om haar nog naar buiten te laten gaan, wat verschrikkelijk oneerlijk zou zijn voor mijn kat en onhoudbaar voor mezelf (sloopt, stalkt etc als ze niet naar buiten mag). Persoonlijk zou ik er echt werk van gaan maken als zoiets gebeurt, heb ik al eerder gedaan met een kat die Soraja te pas en te onpas aanviel op haar eigen terrein (wel in overleg met de eigenaresse van de kat) Maar een hond die mijn kat op zou vreten (bij wijze van) is toch een heel ander verhaal.

Mijn idee: Weer katten uit de tuin, gebruik anti-katten korrels, die gelij korrels die je in een soort buis doet, hebben katten een hekel aan, en doe de katten en katteneigenaren een lol: Als je de hond echt niet binnen kunt houden: Doe de hond dan weg, of probeer op zijn MINST de hond met een electrische/trilband in bedwang te houden (denk eerder dat het de eerste wordt omdat deze rassen nogal *blind* kunnen zijn in jacht of spel) leg een lijn aan onder de grond in de tuin die een signaal afgeeft. Zodra de hond aan de lijn voorbij gaat gaat de halsband trillen of geeft een schokje.

En voor iedereen: Begin nou niet, dit is zielig; een dode of gewonde kat is zieliger als een geschrokken hond. Hij zal snel genoeg leren dat katten schrik of straf betekenen en zal leren om ze te gaan ontwijken. Als de hond er agressief van wordt is er meer aan de hand als alleen een spel of jacht. (Iets wat ik niet opmaak uit het verhaal).

Ik ga mijn tuin niet katproof maken omdat de buurvrouw haar kat los wil laten lopen. Als de kat in mijn tuin komt, is die kat bij wijze van vogelvrij, mocht mijn hond katten aanvallen. Ik zal proberen hem te stoppen, uiteraard. Maar ik kan en wil mijn dieren niet 24/7 op mijn eigen terrein in de gaten moeten houden. :).

Neem je een kat, dan neem je ook verantwoordelijkheid en zorg je dat het beest in je eigen tuin blijft.

Op straat moet de hond onder appel staan. 100%. En daar zomaar een kat aanvallen hoort ook niet. Maar imo hoort die kat daar óók niet los te lopen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:12

vraagje aan de TS ,tot wat voor tijd heb ik om een ander huis voor haar te zoeken??

en ander vraagje kan ze ook met grote honden (reuen én teven) ?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:26

pinuts schreef:
Denk dat de gedragsdeskundige goed advies hoort te geven.. ookal hoor je hier dat het zo opgelost is..

10 gedragsdeskundigen en 10 verschillende meningen/adviezen. Ik heb er 4 bij mijn hond gehad en allemaal dachten ze er verschillend over.
van aandachtsoefeningen met koekjes, clickertraining, naar harde aanpak met desnoods een teletak en de ander vond dat inslapen de enigste optie was. als ik na de 1e had geluisterd dan had ik m'n hond nu niet meer gehad. 1 gedragstherapeut dacht een advies te geven door alleen een telefoon gesprek. nou, dat dacht ik dus niet.
Ik ga geen hond in laten slapen op basis van een (of meerdere) telefoongesprekken. een goede gedragstherapeut observeerd je hond , kijkt hoe jij met je hond om gaat en zal situaties creeeeren om dingen uit te lokken., om zo te kijken hoe je hond reageerd.
die zal ook meerdere keren langskomen om te helpen voordat er een advies als inslapen volgt.
de laatste gedragstherapeut heeft super geholpen. hier is hij goed geobserveerd, gedragstest gehad en hij heeft hier een maand intern gezeten.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 22:27

K
Ik zie het ook niet als aanval. Ze kan met alle honden samen. Hier voor een bordeaux dog reu. Ze speelt er lief mee en is vaak onderdanig. als er ienand zich meld die weet hoe en wat mag die zich melden. Binnen nu en 2 weken. Anders word het voor ons veels te moeilijk en emotioneel om haar om ons te hebben

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:30

kan ze ook met grote volwassen teven??

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:43

Na alles te hebben gelezen, vind ik sommige opmerkingen echt onbegrijpelijk...
Het is echter wel gedrag die zeker weer 'uit' (nooit 100% uiteraard) de hond te krijgen is maar dat kost tijd.
Zelf een husky van een vriendin tijdelijk gehad die ook kippen, schapen, vogels, eenden enz pakte.
We hebben door veel oefenen, hond eerst goed gericht op de baas vervolgens een aantal meters van de eenden langslopen, corrigeren op het moment dat de hond er ook maar naar keek, beloond als hij netjes weer op de baas lette.
Dit uitgebreidt tot we er gewoon los langs konden lopen en een nee genoeg was om er niet achter aan te gaan.
Helaas bleef deze hond het wel bij de overige dieren doen dus ook hier zijn we direct begonnen met oefenen en trainen.
(ik ben me ervan bewust dat ik het zo heel makkelijk 'vertel' maar dat was het zeker niet!).
De hond overigens doet het nu dus niet meer het blijft wel zaak om er zeer consequent mee bezig te blijven en ten alle tijden op te letten.
Ik zou deze hond dan ook zeker geen spuitje geven zeker omdat hij dit gedrag voor de camping niet vertoonde en het er dus zeker wel uit te krijgen is.
Ts ik heb je al gemaild en nog geen antwoord terug gehad, mocht ze hier in onze roedel passen mag je haar komen brengen.

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 01:32

@Jana_en_ik een hond hoort onder appel te staan bij de baas, zo niet, laat hem dan niet los.
Mijn eigen katten lopen niet buiten maar de kat van mijn ouders (in een rustige woonwijk) dus wel.(in eigen tuin MET kattenbak en daar blijft hij, (territorium gaat niet verder dan de tuin van mijn ouders en de tuin van buurvrouw zonder huisdieren en zij vindt dat prima (en gezellig), zij heeft zelf geen huisdieren meer maar vroeger wel een hond gehad, er is dus niemand die last van hem heeft.) Heel zelden komt hij op het parkeerterrein achter het huis van mijn ouders, maar als hij daar zou worden gegrepen door een loslopende hond dan zou denk ik de hel losbreken, niet alleen door mijn ouders maar ook door de andere buurtbewoners. Wij hebben overigens zat honden in de wijk en dat gaat prima, de dieren luisteren goed vertonen geen agressief gedrag, zelfs een stel greyhounds die SUPER luisteren, nooit geen last.

Misschien is het een unicum dat wij in de wijk van mijn ouders nooit problemen hebben met de goed opgevoede honden, ik kom namelijk geregeld heel ander soort tegen (als ik met mijn paard aan het rijden ben in bos, duin en op het strand) Maar, even een gewetensvraag: hoe vindt jij het als je met je paard aan het rijden bent en er een happende hond in de benen van je paard hangt? Het risico van het rijden? kom nou toch, sorry hoor, ik ben gek op alle dieren maar een hond die extreem jachtgedrag vertoond moet gewoon aangelijnd en/of gemuilkorft zijn.
Nu snap ik dat het aanlokkelijk is om achter een rennend 'object' aan te jagen maar een hond moet ten aller tijden onder appel van de baas staan, hij moet luisteren en zo niet, dan is het een gevaar. Ook (juist misschien wel) voor kleine kinderen en mensen die deelnemen in het verkeer. Begrijp me goed, ik ben absoluut geen hondenhater, maar zoals al eerder gezegt, een hond die niet luisterd naar zijn/haar baas kan niet zo de straat op, daar moeten maatregelen worden genomen. De beslissing van TS is een dappere en misschien ook wel een goede en dat zeg ik niet als kattenliefhebster maar vanuit veiligheids optiek.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 01:53

Eerlijk gezegd vind ik dit vrij normaal gedrag voor een hond.
In elke hond zit jachtinstinct en alleen honden die onmiddelijk vanaf de eerste keer goed geleerd hebben dat een kat niet is om te jagen negeren ze en dan meestal alleen hun 'eigen'. Het is niet voor niets zo dat hond en kat binnen één huis prima samen kunnen maar buiten jaagt de hond op elke andere kat die hij ziet en is de kat bang voor vreemde honden.
Je voorkomt dit niet, je kunt je hond nog zo goed leren dat hij niet mag jagen, als zo'n kat blazend voor hem staat gaat er toch een bel rinkelen en als ze ineens wegschieten móet hij er wel achteraan.

Ik ken echt handenvol honden die prima met hun eigen kunnen maar andere katten najagen. Dus ik denk niet dat je dit er nog uit krijgt, zeker niet als je ook een jack in huis hebt, die geeft het voorbeeld immers.

Daarbij vind ik dat je als katteneigenaar tekend voor het risico als je je kat los laat lopen. Als ik door een straat rijd en er springt een kat voor mijn auto ga ik echt die DA kosten niet betalen, dan moeten ze maar zorgen dat hij niet voor de auto springt. Zo ook met de hond, als ik met hem op straat loop probeer ik katten natuurlijk te vermijden maar als ze in onze tuin lopen zoals jij in je voorbeeld noemt roep ik ze niet eens terug, die kat heeft in mijn tuin niets te zoeken en de hond beschermd zijn erf.
Overigens kunnen onze honden niet uit onze tuin/van het erf af dus kunnen er ook niet achterna blijven jagen.

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 02:29

Dat kan zijn, ik snap je punt. Wat jij doet moet je zelf weten, maar een hond moet onder appel staan.Als jij als baas nee zegt moet het nee zijn, dat ben je toch wel met me eens?

Ik moet heel eerlijk zijn dat ik echt een heleboel honden ken die NIET achter vreemde katten (of paarden of wat ook) aan gaan en ja, daar gaat heel wat training aan vooraf.
Natuurlijk ken ik er ook die wat 'eigen' is laten en buiten wel achter andere katten aan gaan.
Ikzelf ben niet genoeg bekend met het trainen van honden om hier een andere oplossing dan aanlijnen voor te geven.

Als ik een hond of kat ( maakt niet uit wat) onder een auto zie komen schakel ik altijd een dierenarts in, maar dat is een persoonlijke keuze. (heb het zowel met een hond als met een kat meegemaakt)
Ik ben van mening dat een dier in nood voorzien moet worden van medische hulp (en meestal is een hond of kat ook geshipped dus dan zijn de kosten sowiezo voor de eigenaar) maar dat terzijde.

Nu een apart verhaal maar echt gebeurd:
In de jaren 60 verhuurde mijn opa en oma een deel van hun woning aan duitse badgasten (de familie Schockemohle, ja de vader van die van Totilas/Bretton Woods idd)
Mijn opa en oma hadden een kat, fam. Schockemhole hadden een Duitse herder en in het duin achter het woonhuis van mijn opa en oma ging de hond achter de kat aan,Schockemhole probeerde zijn hond te roepen maar tevergeefs, mijn vader zag het gebeuren en dacht dat het het einde van de kat zou zijn, maar op het moment dat de kat bijna door de hond gegrepen werd sprong de kat in doodsangst omhoog, draaide in de lucht, landde op de kop van de hond en haalde zijn klauwen herhaaldelijk over het gezicht van de hond.
De hond was zwaar gehavend , dus dat is ook iets wat kan gebeuren (een kat in het nauw maakt rare sprongen)
Achteraf bleek dat de hond dit gedrag vaker vertoonde. (niet naar paarden maar wel naar alles wat kleiner was)
ondanks het voorval is de familie nog vaker terug geweest (met hond ) en de hond heeft nooit meer dergelijk gedrag vertoond.
Ik moet er wel bijzeggen dat, vooral mijn oma (zij houdt echt van alle dieren, ze had toevallig een kat maar was net zo gek op honden) er kapot van was dat de hond zo was toegetakeld was(gelukkig heeft hij er geen blijvend letstel aan overgehouden)

Het is en blijft moeilijk hoor, dat ben ik met jullie allemaal eens.
Ik heb een aantal jaar vrijwilligerswerk gedaan in een dierenasiel en zowel honden als katten gezien waarvan ik dacht: Mijn hemel, hoe ga je daar in godsnaam mee werken.
Bepaald gedrag is ook heel moeilijk af te leren.
Geduld, tijd en veel aandacht zijn denk ik de sleurelwoorden.

Ik las dat er een aantal mensen waren die misschien iets voor de hond van TS kunnen betekenen.
Ik hoop, voor zowel de hond als TS dat de hond een super plekje kan krijgen bij mensen die er de ruimte en tijd voor hebben en niet hoeft te worden ingeslapen.

TS veel succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 03:07

Het is idioot om een hond te laten inslapen alleen omdat hij achter katten aan gaat, tenminste, dat vind ik.
Dan mag ze hem hier ook wel brengen, zeën van ruimte en (bijna) geen kat te zien.

En ik ben het helemaal met je eens dat een hond onder appel hoort te staan maar als ze loslopen en rondscharrelen kun je zo'n situatie niet altijd voorkomen. Katten houden zich graag schuil in de bosjes, hond rommelt wat en voor je door hebt dat er iets gaande is zit je hond er al achteraan.

Overigens bedoelde ik niet dat ik een aangereden dier geen hulp zal geven, natuurlijk doe ik dat wel. Maar ik ben niet degene die de DA betaald omdat een loslopende kat voor mijn auto springt. Dat doe ik ook niet als de loslopende hond van de buren voor mijn auto springt of hun paard of wat dan ook.
Uiteraard help ik zo'n dier wel, zoek de eigenaar of breng hem naar de DA of indien nodig wil ik ook wel een genadeklap geven. Ik zal nooit een dier wat aangereden is laten liggen als het nog leeft.

En de situatie die jij noemt is wel een goede manier om het de hond af te leren, ik geloof goed dat hij het daarna wel liet.
Zo'n situatie heb ik ook eens meegemaakt;
De buren hadden een 'nieuwe' kater die was komen aanlopen. Wij hadden destijds 2 herders die bekend waren met onze eigen katten maar vreemde katten, tjah, blijft leuk om er lekker achteraan te rennen.
Wij zagen (door het raam) de kater van de buren vooraan midden op onze oprijlaan zitten en hoorden mijn vader de schuurdeur openen, honden dus los. Beide honden wandelden over het erf en zagen tegelijk de kater zitten en sprintten er gezamelijk opaf. Nu zou je denken; 2 herders tegen één kater, arme kat.
Maar katerlief zag dat anders en bleef dom zitten, de honden wisten niet wat te doen en hielden in op een meter voor de kat. Kater kijkt ze verwaand aan, staat op, loopt naar onze oudste hond die vol verbazing een stap terugdeinsde en begint hem doodleuk kopjes te geven.
Sindsdien waren dus de honden en kater beste maatjes.
Zo af en toe sprintten de honden er nog opaf in de hoop dat hij toch op de loop gaat maar meestal eindigt dat in een gezellig onderonsje :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 03:19

edit; dubbelpost

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:28

na de eerste pagina te hebben gelezen had ik niet gedacht dat het topic zo'n wending zou krijgen. TS ik hoop dat je je best gaat doen dit dier te herplaatsen. ik zou het niet eerlijk vinden dat je dit dier maar 2 weken de kans geeft een nieuwe baas te zoeken omdat het anders voor jou te emotioneel wordt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:07

anneliesdj schreef:
Het is idioot om een hond te laten inslapen alleen omdat hij achter katten aan gaat, tenminste, dat vind ik.

Tja het punt is dat deze hond ook al een schaap heeft gegrepen, dat is echt wel heel andere koek vind ik. En het is wel heel snel van kwaad tot erger gegaan en dat vind ik een slecht signaal.
En achter katten aangaan is één ding, ze dood maken of behoorlijk verwonden is ook weer wat anders.

Overigens heeft niemand gereageerd op mijn opmerking dat ik altijd heb "geleerd" dat als een hond een schaap heeft gepakt hij STANDAARD moet worden ingeslapen en dat dat niet optioneel is..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:10

loulou schreef:
na de eerste pagina te hebben gelezen had ik niet gedacht dat het topic zo'n wending zou krijgen. TS ik hoop dat je je best gaat doen dit dier te herplaatsen. ik zou het niet eerlijk vinden dat je dit dier maar 2 weken de kans geeft een nieuwe baas te zoeken omdat het anders voor jou te emotioneel wordt.

Right, ik denk dat ze ook de veiligheid van de dieren om zich heen wil kunnen garanderen en met 4 kinderen en een andere hond erbij is het focussen op deze hond ook niet de hele tijd mogelijk lijkt me.

Ik vind het een beetje raar dat een aantal mensen het heel gewoon vinden dat deze hond daadwerkelijk dieren verwond of doodt. Ik heb jachthonden gehad, die gaan ook jagen, maar zullen nooit doden. En deze hond heeft al een verleden, zal niet voor niets een aantal keren herplaatst zijn en een kans van fifty fifty op herhaling en terugval is mij te hoog.