Buren hebben te kleine hok voor kippen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 23:37

_coquette_ schreef:
Als het allemaal zoo erg was had je gelijk aan de deur moeten staan! En niet nog een dag afwachten en dus volgens jou de dieren extra laten lijden! Beetje jammer!

Maar ik denk ook dat ze weldra in de pan zullen belanden!

Het is maar hoe je het bekijkt, de kippen zitten op het moment nog buiten. Ik wilde gewoon afwachten of ze in de nacht onderdak kregen, maar blijkbaar niet :n maarja ik kan volgens jullie toch niks doen, dus waarom een probbbbb maken!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:37

xxMaxx schreef:
Mjay schreef:
heb je wel eens gezien in wat voor hok het kipje leeft waar jou vlees en eieren vandaan komen>? misschien kan je je beter daar eens druk om gaan maken....

Ik eet geen bio vlees. :n ik eet uberhaupt bijna geen vlees, als ik vlees eet is het van de biologische slager :j alles is bijna biologisch hier in dit huis! Als er iets biologisch te verkrijgen is, dan kan je het hier vinden

Het verschil tussen gewoon vlees en biologisch vlees zijn de medicijnen die ze (niet) krijgen, daar heeft de leefruimte niks mee te maken.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:40

Wat zijn sommigen van jullie hard voor ts.. ik denk ook dat je er weinig aan kunt doen maar het siert haar wel dat ze op wil komen voor de kippen en iets wil doen aan de manier waarop de buurman ze voert en heeft gehuisvest. Naar mijn idee zouden de kippen ook de keuze moeten hebben om indien gewenst te kunnen schuilden, hoe kort hun leventje dan misschien nog mag duren. Overigens is dit iets wat je wel vaker ziet want hoeveel mensen houden hobbymatig (voor wiens lol?) kippen, cavia's, konijnen, schildpadden, eenden (en ga zo maar even door..) op een wijze die voor de dieren nauwelijks voldoet aan de basisbehoeften. Te kleine hokken, verkeerd voer, solitair houden van groepsdieren enz.. En sommigen zullen in dit geval denken 'ach het is maar een kip die niet beter weet en waarschijnlijk toch snel geslacht gaat worden', anderen zullen zeggen dat het er in de bio-industrie nog slechter aan toegaat en dat het voor deze kippen dan nog wel meevalt.. maar ik begrijp Ts wel en bovenstaand betekent volgens mij ook niet dat je je ogen dan maar moet sluiten voor de kippen van de buurman. Ts, ik zou proberen om het er met hem over te hebben (niet geschoten is altijd mis..) alvorens je de dierenbescherming belt want dat is wel zo netjes en daarnaast denk ik ook dat de dierenbescherming (helaas) weinig aktie zal ondernemen.
Laatst bijgewerkt door JPS op 14-08-11 23:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 23:40

MarcoBorsato schreef:
Het verschil tussen gewoon vlees en biologisch vlees zijn de medicijnen die ze (niet) krijgen, daar heeft de leefruimte niks mee te maken.

Jawel :j ze krijgen meer meer bewegingsvrijheid. Net als biologische eieren: het zijn geen legbatterijen. Deze lopen vrij rond, dus niet in een hokkie van 33 bij 33 cm :n.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:41

xxMaxx schreef:
Mjay schreef:
heb je wel eens gezien in wat voor hok het kipje leeft waar jou vlees en eieren vandaan komen>? misschien kan je je beter daar eens druk om gaan maken....

Ik eet geen bio vlees. :n ik eet uberhaupt bijna geen vlees, als ik vlees eet is het van de biologische slager :j alles is bijna biologisch hier in dit huis! Als er iets biologisch te verkrijgen is, dan kan je het hier vinden

En bij de buren in de tuin. :D

Als je 100% zeker van wilt zijn van wat je eet, moet je het zelf (op) fokken en slachten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:44

xxMaxx schreef:
MarcoBorsato schreef:

Jawel :j ze krijgen meer meer bewegingsvrijheid. Net als biologische eieren: het zijn geen legbatterijen. Deze lopen vrij rond, dus niet in een hokkie van 33 bij 33 cm :n.

Echte legbatterijen, zoals vroeger, worden niet meer gebouwd... in Nederland worden allang geen legbatterijeieren meer verkocht. Kippen zitten met meerdere in een soort volière.

Daarnaast hebben kippen nooit in een hokje van 33 bij 33 gezeten.....
Laatst bijgewerkt door Brainless op 14-08-11 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 23:44

JPS schreef:
Wat zijn sommigen van jullie hard voor ts.. ik denk ook dat je er weinig aan kunt doen maar het siert haar wel dat ze op wil komen voor de kippen en iets wil doen aan de manier waarop de buurman ze voert en heeft gehuisvest. Naar mijn idee zouden de kippen ook de keuze moeten hebben om indien gewenst te kunnen schuilden, hoe kort hun leventje dan misschien nog mag duren. Overigens is dit iets wat je wel vaker ziet want hoeveel mensen houden hobbymatig (voor wiens lol?) kippen, cavia's, konijnen, schildpadden, eenden (en ga zo maar even door..) op een wijze die voor de dieren nauwelijks voldoet aan de basisbehoeften. Te kleine hokken, verkeerd voer, solitair houden van groepsdieren en ga zo maar even door.. En sommigen zullen in dit geval denken 'ach het is maar een kip die niet beter weet en waarschijnlijk toch snel geslacht gaat worden', anderen zullen zeggen dat het er in de bio-industrie nog slechter aan toegaat en dat het voor deze kippen dan nog wel meevalt.. maar ik begrijp Ts wel en bovenstaand betekent volgens mij ook niet dat je je ogen dan maar moet sluiten voor de kippen van de buurman. Ts, ik zou proberen om het er met hem over te hebben (niet geschoten is altijd mis..) alvorens je de dierenbescherming belt want dat is wel zo netjes en daarnaast denk ik ook dat de dierenbescherming (helaas) weinig aktie zal ondernemen.

Jeeetje, wat ben ik blij jouw berichtje te lezen. Ik ga morgen met mijn moeder idd aan de buurman vragen of hij het wat draaglijker kan maken voor de kippen. Ik snap niet hoe die mensen hier praten: ah joh laat lekker met rust morgen istie toch dood. Voor mij klinkt dit echt vreselijk. Ik heb de dierenbescherming gemaild. Zo hoeven ze niet meteen te komen maar kunnen ze antwoorden op mijn vragen. Ik heb verteld of de leefomstandigheden en dat ze waarschijnlijk worden geslacht. Io wacht op antwoord om te kijken of ze er iets aan kunnen doen...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 23:46

Brainless schreef:
Echte legbatterijen, zoals vroeger, worden niet meer gebouwd... in Nederland worden allang geen legbatterij eieren meer verkocht.
Kippen zitten met meerdere in een soort volière.
Trouwens hebben kippen nooit in een hokje van 33 bij 33 gezeten.....

Nou, ik heb afgelopen 2 jaar nog verschrikkelijke documentaires gezien. En toevallig, ik ging met een vriendin mee naar stal 2 weken geleden ofzo. Naast die stal staat een stal met kippen, die worden vetgemest en daarna naar de slacht gebracht. Ik heb het gezien, het zag er echt vreselijk, uit zo op elkaar gepropt... Ze konden bijna niet lopen!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:47

Ik geef je helemaal gelijk dat je kipjes niet in zo'n klein onbeschut hokje op brood zou moeten houden, maar aangezien het waarschijnlijk is dat deze kipjes vrij snel geslacht zullen worden denk ik dat het beter is je er niet al te druk om te maken. Van 1-2 nachtjes zonder beschutting of op brood zullen ze niet meteen ziek worden en dan valt het leed nog aardig mee vergeleken met de gemiddelde slachtkip. Als ze wel van plan zijn ze als huisdiertje te houden kun je nog altijd een poging doen om beschutting aan te bieden, desnoods knutsel je zelf iets dan :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:48

Ze zijn ook pas vanaf 2012 verboden. Maar worden idd niet gebouwd en de meeste supermarkten weigeren de eieren.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:49

xxMaxx schreef:
Jeeetje, wat ben ik blij jouw berichtje te lezen. Ik ga morgen met mijn moeder idd aan de buurman vragen of hij het wat draaglijker kan maken voor de kippen. Ik snap niet hoe die mensen hier praten: ah joh laat lekker met rust morgen istie toch dood. Voor mij klinkt dit echt vreselijk. Ik heb de dierenbescherming gemaild. Zo hoeven ze niet meteen te komen maar kunnen ze antwoorden op mijn vragen. Ik heb verteld of de leefomstandigheden en dat ze waarschijnlijk worden geslacht. Io wacht op antwoord om te kijken of ze er iets aan kunnen doen...

Nou meid, heel veel succes en ik hoop met je mee dat de buurman de leefomstandigheden wil verbeteren.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 23:50

Orchid schreef:
Ik geef je helemaal gelijk dat je kipjes niet in zo'n klein onbeschut hokje op brood zou moeten houden, maar aangezien het waarschijnlijk is dat deze kipjes vrij snel geslacht zullen worden denk ik dat het beter is je er niet al te druk om te maken. Van 1-2 nachtjes zonder beschutting of op brood zullen ze niet meteen ziek worden en dan valt het leed nog aardig mee vergeleken met de gemiddelde slachtkip. Als ze wel van plan zijn ze als huisdiertje te houden kun je nog altijd een poging doen om beschutting aan te bieden, desnoods knutsel je zelf iets dan :)

Ja ik wacht af. Ik ben ook blij voor de kipjes dat ze met zijn 2en zijn, hebben ze nog wat aan elkaar! Ik vind de gedachte dat ze hiernaast misschien die 2 kippen gaan slachten niet zo lekker..

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:51

ik was laatst op vakantie naar gelderland, en we reden met de bus langs een hele grote kippenboerderij, en alle kippen liepen buiten!! op een aardig groot land! het was kaal, en het land was wat vol, maar toch, echt een geweldig gezicht!! nog nooit gezien! het kan! :)

ik snap heel goed dat je ze het beste gunt! hopelijk lukt het, en anders worden ze hopelijk zo snel mogelijk en pijnloos van hun hok verlost.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:53

Dit is een hok met biologisch kippenvlees.
Afbeelding

Zo leven scharrelkippen:
Afbeelding

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:53

xxMaxx schreef:
Orchid schreef:

Ja ik wacht af. Ik ben ook blij voor de kipjes dat ze met zijn 2en zijn, hebben ze nog wat aan elkaar! Ik vind de gedachte dat ze hiernaast misschien die 2 kippen gaan slachten niet zo lekker..

Ze zullen waarschijnlijk wel tegen elkaar aan gaan zitten ja, dat doen mijn kipjes iig wel :)
Tja die gedachte is misschien niet heel fijn, is misschien ook iets waar je aan moet wennen. Ik kom uit een boerenomgeving waar het redelijk normaal is je eigen *overtollige* haantjes te slachten, om te eten. Die hebben lekker buiten gelopen enzo, maar vind het zelf toch ook lastig om een eigen kip te eten. Komt veel dichterbij dan dat pakje uit de supermarkt, maar in feite is er niet veel mis mee als het maar goed gebeurd :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 23:54

tinkerfunss schreef:
ik was laatst op vakantie naar gelderland, en we reden met de bus langs een hele grote kippenboerderij, en alle kippen liepen buiten!! op een aardig groot land! het was kaal, en het land was wat vol, maar toch, echt een geweldig gezicht!! nog nooit gezien! het kan! :)

ik snap heel goed dat je ze het beste gunt! hopelijk lukt het, en anders worden ze hopelijk zo snel mogelijk en pijnloos van hun hok verlost.

Haha ja dat is fijn om te zien he! Ben al blij als ik koeien buiten zie lopen...
Ik herken die reclame nog van campina melk: koeien kwamen gegarandeerd buiten! Nou ging ik met school langs een koeienstal. Bleek dat de melk naar campina toe ging. Dus ik vragen: komen uw koeien buiten? Antwoord: nee, deze koeien gaan niet naar buiten.
De consument wordt gewoon voorgelogen!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 23:54

Brainless schreef:
Dit is een hok met biologisch kippenvlees.
Afbeelding

Zo leven scharrelkippen:
Afbeelding

Biologische kippen komen toch ook buiten? Iig, ik dacht dat dat bij onze eieren was

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:56

Grasmelk en kaas komen van koeien die minimaal een bepaald aantal uren buiten lopen.
Maar aan de gewone melk worden die eisen niet gesteld.

Is geen voorliegen... mensen willen vaak andere dingen zien dan de echte werkelijkheid (zowel positief als negatief).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:57

Biologische eieren komen niet van kippen die buiten (kunnen) komen.
Maar ze gebruiken voer wat minder milieubelastend (minder kunstmest enz) is geproduceerd.
(dus hetzelfde hok, dezelfde kip enz, alleen anders geproduceerd voer).

Wat jij bedoelt zijn vrije-uitloopeieren.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 23:59

Brainless schreef:
Grasmelk en kaas komen van koeien die minimaal een bepaald aantal uren buiten lopen.
Maar aan de gewone melk worden die eisen niet gesteld.

Is geen voorliegen... mensen willen vaak andere dingen zien dan de echte werkelijkheid (zowel positief als negatief).

Hoezo niet voorliegen? Er wordt gezegd dat de koeien van campina melk buiten komen, maar dit is dus niet het geval. Dit is toch liegen, of ben ik nou gek?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 00:00

Brainless schreef:
Maar ze gebruiken voer wat minder milieubelastend (minder kunstmest enz) is geproduceerd.

Ja dat bedoel ik, wij hebbem vrije uitloopeieren..
Ik weet idd wel van biologische producten (geen vlees) dat er
geen chemische stoffen op zijn gespoten en dus vandaar biologisch zijn

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:03

Niet alle melk van Campina is voor de Nederlandse markt.
Het meeste melk (oa die van de niet buitenlopende koeien) gaat naar het buitenland.

En dit staat er op hun site:
Citaat:
Onze melkveehouders passen in overgrote meerderheid weidegang toe. Bij 80 procent van de melkveehouders lopen de koeien buiten. Het al dan niet toepassen van weidegang is voor hen het vinden van de beste balans tussen dier, milieu, bedrijfseconomie en praktische uitvoerbaarheid.

Citaat:
Toch kiest een deel van de melkveehouders er voor om de koeien jaarrond op stal te laten lopen; het gaat dan om stallen waar dat echt kan, gezien de (loop-)ruimte, de ventilatie en het algehele comfort voor de koeien. Melkveehouders hebben er uiteenlopende motieven voor. Zo ontmoedigt de milieuwetgeving van nationale en Europese overheden in sommige gevallen weidegang. Daarnaast is het moeilijk om weidegang toe te passen als de veestapel groter wordt dan zo’n 100 melkkoeien. En ook de combinatie van weidegang met een automatisch melksysteem blijkt moeilijker dan het combineren van weidegang met de klassieke melkmethoden.

Citaat:
Al onze leden-melkveehouders in Nederland, Duitsland en België kunnen deelnemen aan ons weidegangprogramma. Wie z’n koeien minimaal 120 dagen per jaar, minimaal zes uur per dag laat grazen, krijgt daarvoor een financiële vergoeding.

Citaat:
In Nederland en België kunt u Campina melk kopen met een betere voedingswaarde. Deze melk is afkomstig van melkveehouders, voor wie weidegang een belangrijke rol speelt, in combinatie met aangepaste voeding van de koe.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:06

xxMaxx schreef:
Brainless schreef:

Ja dat bedoel ik, wij hebbem vrije uitloopeieren..
Ik weet idd wel van biologische producten (geen vlees) dat er
geen chemische stoffen op zijn gespoten en dus vandaar biologisch zijn

Het is iets genuanceerder... ze gebruiken (iets?) minder chemische stoffen en medicijnen, maar het wordt nog steeds gebruikt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 00:06

Ahaa zo, de 2e citaat over de comfort en dergelijke, die hadden opzich wel ruimte maar lagen dus wel in hun eigen schijt! Er zaten dan wel richels in waar de mest naar beneden viel, maar dat blijft toch ook deels daarboven liggen. De koeien zagen er dan niet al te schoon uit! De kalveren kregen wel een fijn plekkie, in het stroo. Wel apart in een hok, 2 bij 2 of iets kleiner, maar wel samen in 1 aparte ruimte. Zag er dan wel weer goed uit

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 00:08

Brainless schreef:
Het is iets genuanceerder... ze gebruiken (iets?) minder chemische stoffen en medicijnen, maar het wordt nog steeds gebruikt.

Echt waar joh? Dat biologische is dan allemaal niet zo biologisch blijkt dan