Kunnen jullie het? Dier uit zijn lijden verlossen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: Kunnen jullie het? Dier uit zijn lijden verlossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:25

Ik heb hier in de buurt een paar mensen die de grote dieren uit hun leiden kunnen verlossen als het moet. die zijn er sneller bij dan een dierenarts!! (slager, slagter en politie...)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:40

Heb altijd een scherp mes in de auto....
Dus ja... als ik in een situatie zou komen... bijvoorbeeld een hert wat ik aanrijd...

Weet ik iig dat ik de middelen heb om er een eind aan te maken..
Of ik het doe is een 2e.... ben een scheitbak hoor... :=

Kan echt niet zomaar diertjes doodmaken.. en al helemaal geen kipen,konijntjes,katjes....

Las iets over een paard kelen...
Als je een paard aanrijd, denk ik niet dat jij degene bent die er een einde aan moet maken....Denk toch echt dat dat DA wordt...

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:15

Ik heb hier aan regelmatig aan de hand gehad met vogeltjes en muisjes, en dat kan ik wel (niet leuk, maar oke).

Ik denk dat als ik iets zou aanrijden/vinden dat het dan ook wel lukt, hóé dan ook, het liefst zo snel en pijnloos mogelijk uiteraard. Op de een of andere manier switch ik dan over op een oergevoel ofzo :') ; 'wat moet, dat moet'.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:39

Mijn moeder is taxi chauffeusse. Ze kwam een kat tegen het beestje zat met zijn achetrlijf aan de straat geplakt.... wat zou jij doen??

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:57

Ik denk níet dat ik er nog een keer over heen kan rijden, ik denk wel dat ik zo'n dier de nek om zou kunnen draaien.. Wat ik al zei, ik handel dan uit automatisme/adrenaline ofzo, dergelijk lijden moet zo snel mogelijk stoppen dus daar handel ik dan naar... En met de auto, je kan je auto goed kennen, maar dan nog moet je goed gokken met je bandje en dat nekje... En ik denk dat wat warmte en liefde op het laatste moment ook belangrijk is (klinkt stom als je het hebt over nek omdraaien).
Wil niet zeggen dat ik een koelbloedige killer ben, naderhand sta ik als een trillende rietstengel hoor :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:28

picobello schreef:
ninajojo schreef:
Ik zou een dier niet uit zijn lijden kunnen verlossen.
Niet omdat ik het niet wil, maar omdat ik niet goed weet hoe.
Weet iemand of je een cursus kan volgen waarin je EHBO voor dieren leert en dus ook leert om nekjes om te draaien (om het maar even grof te zeggen...)?

Bij de dierenbescherming kun je deze cursus volgen. Maar euthanasie komt niet aan bod...

Dat is best raar dat dat er niet in voor komt... Lijkt me een redelijk essentieel onderdeel?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:59

Er wordt denk ik altijd vanuit gegaan dat een dier doodmaken een veterinaire handeling is met synthetische middelen; en dus aan een dierenarts..
Er wordt inderdaad niet gedacht aan acute noodsituaties zónder een dergelijk gemachtigd persoon/middelen.
And no offence; een vogelnekje goed omdraaien dat kan iedereen... een kat, hond, egel, wordt alweer een héél ander verhaal...
Ik ga dit toch eens een keer bij mijn da op tafel gooien, eens kijken wat hun ervan zeggen/denken/tips etc..

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:32

Ik weet dat het beter is in sommige situaties om het te doen, maar... ik weet het niet, ik zou me toch nog de uiteindelijke moordenaar voelen ofzo :( Ik weet niet waar het aan ligt, maar ik kan me niet voorstellen dat ik het zou kunnen. Gelukkig heb ik die situatie nooit meegemaakt.
Het is ook niet alsof ik wil dat een dier lijdt.

Mijn ouders verzorgen een dierenpark en ik weet wel dat mijn vader het een aantal keren heeft moeten doen bij bijvoorbeeld een konijn en een kip. Maar hij is opgegroeid op een boerderij en weet niet anders, dat heeft hij zo geleerd. En daar heeft hij niet eens alleen geleerd het te doen in noodgevallen zeg maar.

Theoretisch weet ik inderdaad hoe het moet, Creatas, draaien en trekken, maar of ik het ook kan in de praktijk, dunno!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:51

Ja, ik kan dat. Laten lijden vind ik vele malen erger.

Mijn eigen dieren zal ik het niet bij kunnen overigens...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 02:08

Je eigen paard stikken met een beugelriem???
Volgens mij gaat je dat echt nooit lukken, heb je de kracht niet voor denk ik. Afgezien daarvan wordt je half dood gemept, ook een paard met 3 gebroken benen kan slaan en die houd zijn hoofd ook niet braaf stil. Bovendien heeft je paard dan in zijn laatste minuten paniek omdat zijn vertrouwde baasje hem probeert te kelen.

Ik zou dan toch een DA bellen en direkt daarna de politie, die zijn er wss sneller. Intussen naar de dichtsbijzijnde boer rennen om te vragen of die een buks oid heeft liggen. Dat zou ik dan ook zo zelf doen maar denk niet dat ik het lef heb om mijn eigen paard te stikken.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:21

ninajojo schreef:
ninajojo schreef:
Ik zou een dier niet uit zijn lijden kunnen verlossen.
Niet omdat ik het niet wil, maar omdat ik niet goed weet hoe.
Weet iemand of je een cursus kan volgen waarin je EHBO voor dieren leert en dus ook leert om nekjes om te draaien (om het maar even grof te zeggen...)?

Bij de dierenbescherming kun je deze cursus volgen. Maar euthanasie komt niet aan bod...

Dat is best raar dat dat er niet in voor komt... Lijkt me een redelijk essentieel onderdeel?

Zou best handig zijn maar mag helaas niet wettelijk. Op de dierenambulance zouden wij soms graag een dier een snel einde geven maar wij mogen geen injecties geven, zelfs al ben je verpleegkundige oid. Wij moeten daarvoor dus ten alle tijde naar een DA. Bij je eigen dier mag het gek genoeg weer wel omdat dat eigendom is.....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:55

anneliesdj schreef:
Je eigen paard stikken met een beugelriem???

Iemand die dat kan is knap.
Kan je beter scherp mesje pakken en gewoon rechtstreeks steken in de slagader.
Maar dat is levensgevaarlijk en geeft een rotzooi van hier tot ginder, is dieronvriendelijk en verboden.

Nee.. ik denk echt dat je met grotere dieren ten alle tijden een DA nodig hebt.
Wettelijk gezien is het ook een zooitje triestheid dat de Dierenambulance niets mag doen.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:00

Ik moest ooit een keer een zusje van iemand lesgeven. Was heel belangrijk, want het was de dag voor concours. Meisje was toen over een muis heen gereden. Ze werd zo afgeleid door het gepiep dat ik op het muisje ben gaan staan, hup en nu doorrijden _O-

Zou het in andere situaties denk ik wel kunnen, alhoewel het bij grotere dieren veel moeilijker zal zijn. Scherp mesje of beugelriem zou geen optie zijn voor mij, hoe wel dat is dan net weer per situatie afhankelijk. Gedver wil er ook weer niet aan denken..

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:08

Ha Britt, je hebt het erop gezet ;)

Mijn vader was degene die het katje uit de OP heeft moeten 'helpen'... Ikzelf was er niet bij.
Mijn vader is een boom van een kerel, groot, breed en loeisterk (hij heeft mijn wasmachine 'ff' boven neergezet in zijn eentje, dat soort acties) maar is ook een van de meest gevoelige mannen die ik ken.
Hi heeft er de hele avond nog last van gehad, zag spierwit, was van slag en heeft veel gehuild. Hij heeft ook slecht geslapen en de volgende dag ging het eigenlijk pas weer een beetje en heeft hij het van zich af kunnen zetten.

Hij vond het erg heftig om dat te moeten doen en op dat moment schoot hij een beetje in paniek zoals de meesten hier zouden hebben: ok, HOE moet ik dit arme dier nu zo snel en pijnloos mogelijk doodmaken? Nog nooit ook maar een beetje ervaring mee gehad, dus heeft hij er voor gekozen het keeltje dicht te knijpen. Hij dacht tot 5 keer dat het goed was, maar het arme diertje bleef zoals Britt al zei, tot 5 keer toe terugkomen. Hij zei savonds: Ik heb G*DV*RD*MM* door iemand anders doen een beest dood kunnen knijpen vandaag. Hij was zo kwaad!!!

Ik denk persoonlijk dat ik er net zoveel moeite mee zou hebben, maar ook ik denk dat ik, als de situatie zich voordoet het wel zou kunnen. Liever dat dan dat het dier nog langer moet lijden...

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:29

ik snap dat je dat niet had gekund .
fijn dat er iemand in de buurt was die je kon helpen .
ik zou het persoonlijk ook niet kunnen .
maar soms kan het niet anders en moet je snel handelen .

hadden wij toen een keer met een kraai .
beestje was aangereden , en lag te spartelen over de weg .
was een verlaten weg en we stonden echt wat moeten we nu doen ?

gelukkig kwam er een vrachtwagen en die stopte .
die heeft hem onder zn wiel gelegd en is er overheen gereden .
beestje was toen gelukkig op slag dood .

het is allemaal heel naar maar soms kan je niet anders .
en probeer je op dat moment het beste te doen voor zo'n beestje .

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:52

Oh, ik zou het echt niet kunnen..
Ja, misschien als er niemand in de buurt is die het kan doen..

Dan nog, het zou echt vreselijk moeilijk zijn..

Begon gister spontaan te krijzen toen ik per ongeluk op een slakje was gaan staan :o

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:38

Ik zit nu helaas in een situatie.... mijn muis is een kleine 2 weken terug bevallen van 4 ukjes. Helaas blijven 2 achter, de 2 grotere zijn nu 2x zo breed als de kleintjes. Echter waren ze nog wel goed actief dus ik hoopte dat het goed zou komen. Echter heeft moeders ze nu het nest uitgegooid... ze liggen nu op het zaagsel aan de andere kant van het hok en zijn erg koud, leven echter nog wel...

Zelf voeden is geen optie, ik werk erg veel en de kans is erg klein dat ze het redden. Gezien dat ze zo zijn achtergebleven en de andere twee wel van mooi formaat zijn is de kans groot dat er wat mis is. En het is dus eigenlijk het beste om ze uit hun lijden te verlossen.. maarja, hoe? En de vraag is ook...kan ik het?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:41

Scherp mesje, strotje door.
Moet bij een muisje te doen zijn.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:42

Dat kan ik dus écht niet := ik krijg er al de kriebels van als ik erover nadenk :=

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 21:44

Hmm lastige situatie! Idd is een mesje het makkelijkst, denk ik.. Maar dan moet je wel tegen bloed kunnen natuurlijk.

Zelf bijvoeren lijkt me geen optie meer of wel?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:45

Helaas werk ik deze week 5 dagen de hele dag, verder ben ik alleen thuis (vriendlief gaat morgenavond naar huis en die zie ik dan vrijdagavond pas weer). En ik neem aan dat ze wel vaker dan alleen in de ochtend en de avond moeten eten...

Ik kan best tegen bloed met operaties ed, maar niet met zoiets :n

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:46

Calanddra schreef:
Dat kan ik dus écht niet := ik krijg er al de kriebels van als ik erover nadenk :=

Dan laat je ze liggen.
Stoere buurman?

Ik ben morgen bij je in de buurt... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:48

Wordt misselijk van wat ik hier lees... ik zou ten allen tijde naar de dierenarts rijden voor een spuitje, ik bedoel denk je zelf eens in dat je stikt... Jakkes, gelukkig heb ik zoiets nog nooit meegemaakt.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:49

Ik laat ze uiteraard niet liggen. Maar er zijn ook andere manieren te bedenken dan het keeltje door te snijden :n bah alleen de gedachte al :n

Ik kreeg via het muizenforum de tip om ze in een zakje te doen en met 1 klap op de tafel te slaan... het idee is nog vreselijk, maargoed, beter uit te voeren dan het keeltje doorsnijden. Ze zullen toch echt uit hun lijden verlost moeten worden ;(

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 21:50

Moet je je voorstellen dat je nog een uur langer moet lijden dan nodig omdat iemand zich er niet aan wil wagen...