kimmie261 schreef:orka's leven in vaste en hechte families,ze zullen niet zomaar een andere dialect gaan spreken en niet zomaar naar een andere groep orka's overstappen,als het zo makkelijk was had deze orka ook wel uitgezet kunnen worden bij een andere groep orka's toch??
dus die 3 in dat kleine kansloze zwembadje straks zullen kwa taal niet de beste vrinden worden,maar dat maakt niet uit,want orka's hebben altijd dezelfde grimas op hun kop,dus ze zullen het vast samen wel vinden,alles voor het pleziertje van de mens,die hebben een leuke dag gehad en orkaatjes kunnen kijken

..
Orka’s kunnen prima nieuwe geluiden leren. Een verdwaalde wilde orka in Noord Amerika maakte bijvoorbeeld geluiden van zeeleeuwen.
In gevangenschap leren orka’s van verschillende populaties ook elkaars dialect. De orka’s die vroeger in het Vancouver Aquarium leefden zijn hier een mooi voorbeeld van.
Skana (1967- okt 1980) – Southern resident populatie
Hyak2 (1968-1991) – Northern resident populatie
Finna (nov 1980-1997) – IJslandse populatie
Finna beheersde uiteindelijk in meerdere dialecten, die van zijn IJslandse herkomst, het dialect van de Northern resident populatie van Hyak2 geleerd, en het Southern resident populatie dialect die hij ook van Hyak2 had geleerd, maar Hyak2 weer van Skana had geleerd.
kimmie261 schreef:wouterpaard ik dring niemand mijn mening op,ik geef mijn menig dat is wat anders
Maar je brengt punten in dit topic naar voren die je als feit brengt terwijl die naar mijn idee niet kloppen (steke blind door chloor, knettergek worden door sonar, vet veel geld voor Morgan). Dat mensen tegen gevangenschap van dolfijnachtigen zijn vind ik prima, maar gebruik dan wel de juiste feiten om die mening te onderbouwen.
Mindim schreef:Er is een tijdje terug toch een groep gevonden die het zelfde dialect sprak? Maar Harderwijk heeft toen besloten dat het toch niet verstandig was om uit te zetten? Ik zal eens googlen.
Nee die is niet gevonden. Geluiden van Morgan zijn opgenomen en 4 roepjes die Morgan maakte vormden een match met orka’s in Noorwegen. Er was echter geen volledige match van dialect, dus een exacte familie kon niet gevonden worden. In Noorwegen is ook niet van alle groepen hun dialect bekend, dus mogelijk behoord Morgans directe familie tot één van deze groepen.
Zoolgangster schreef:...en als Morgan na 3 weken al voldoende hersteld was voor publiek, ga je je afvragen hoe kort daarna ze al geschikt was om weer los te laten in zee...

Nog lang niet geschikt op dat moment. Morgan woog bij aankomst 430 kg, rond 6 augustus 577 kg en in maart dit jaar 1050 kg. In augustus 2010 was ze dus nog lang niet op haar gezonde gewicht.
Benfan schreef:Er zijn al heel vaak succesvol dolfijnen uitgezet die jaren lang hebben opgetreden. De oud trainer van de dolfijnen die flipper speelde is een van de mensen die hier ruimschoots ervaring in heeft. Een orka is echt niet veel anders dan deze dolfijn soort waarom kan plotseling zo'n groot geld opbrenger niet uitgezet worden?
Waarom een orka anders is dan een tuimelaar dolfijn? Ik zou zeggen verdiep je eens in de verschillen in het sociale leven van orka’s en tuimelaars 
Die oud trainer van Flipper is nou niet het beste voorbeeld dat je hier noemt:
“In January 1998, an extremist named Ric O'Barry, and others involved in a "return-to-the-wild" project were federally charged with violating the MMPA. They were charged with harassing and illegally transporting two dolphins, Buck and Luther. Ric O'Barry dumped these two dolphins into a wild pod six miles off the coast of Key West on May 23, 1996 after they’d spent a year in a "re-conditioning" program at Sugarloaf Dolphin Sanctuary. Neither Buck nor Luther was from Florida waters. NOAA Fisheries arranged for both dolphins to be rescued out of concern for their inability to survive in the wild alone. Luther was sighted the day after his release approaching boats and jet skis. He was rescued when he followed a group of jet skiers into a remote area. Buck disappeared for two weeks after being abandoned by Ric O'Barry. Buck, close to death, was rescued by the federal government and DRC personnel. He had traveled over 100 miles without Luther or other dolphins. He had lost a third of his body-weight, was severely dehydrated and was breaking down his fat and muscle tissues for energy. Some of the most prominent marine mammal veterinarians examined Buck and diagnosed his condition as typical of terminally ill, stranded cetaceans. He did not have the knowledge or the tools he needed to survive.”
http://www.dolphins.org/marineed_legislation.php
Mindim schreef:Vanaf dag 1 was al bekend dat ze niet meer vrij zou komen. Seaworld zag vanaf dag 1 dollartekens.
Als dat zo zou zijn, waarom zijn er dan DNA materiaal en identificatiefoto’s afgegeven aan NAKID (groep wetenschappers die onderzoek doen naar orka’s in Noord Atlantische Oceaan) en is er een wetenschapper naar Harderwijk gekomen om Morgans geluiden op te nemen, alle bedoeld om Morgans familie te vinden?
Mindim schreef:Wat voor moeite is er dan volgens jou gedaan om het dier terug te plaatsen of familie te vinden?
Om je vraag aan Suuskipje maar even te beantwoorden. Zoals ik hier boven schreef is er door DNA onderzoek, foto identificatie en onderzoek naar geluiden geprobeerd om Morgans familie te vinden. Meer daarover kan je in het rapport lezen dat hier te vinden is onder het kopje rapport: http://www.dolfinarium.nl/nl/dolfijn/in ... organ.html
kimmie261 schreef:overigens een mooie site..
Bedankt voor het compliment, dat is mijn site 
Benfan schreef:ze hebben inderdaad gezocht en er is een familie aangetroffen met hetzelfde dialect als dat morgan spreekt. Je kunt dus eigelijk stellen dat ze al gevonden zijn.
Zoals ik hierboven schreef is er een tijd terug van 4 roepjes een match gevonden met Noorse orka’s (en in Noorwegen leven zo’n 600-700 orka’s), maar geen complete match om een exacte familie te weten. Mocht jij andere informatie hebben dan ben ik net als Assie benieuwd waar dat vandaan komt.
Nog even ter aanvulling wat informatie over Loro Parque. Dat park is wat orka’s betreft niet altijd positief in het nieuws geweest door een aantal incidenten tussen orka’s en trainers.
Toch vind ik het ook belangrijk om te melden dat Loro Parque niet alleen maar aan geld verdienen denkt, maar ook aan conservation, onderzoek en educatie. Zo sponsoren ze bijvoorbeeld onderzoek naar wilde orka's in de Straat van Gibraltar. Neem hier maar eens een kijkje: http://www.loroparque-fundacion.org/