Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:01

Suuskipje schreef:
En gelukkig zijn wij niet degenen die de beslissingen rond Morgan nemen :)
Denk dat dit ook een oeverloze discussie wordt daar iedereen zijn eigen mening heeft :)

het is niet veel anders als een discussie met een SS'er over het gevangen nemen van mensen om hun ras zo rond je jaren 40 van de vorige eeuw. Vergeet niet dat je met een diersoort te maken hebt dat kwa intelligentie level gelijk ligt als wij mensen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 16:02

Mindim schreef:
SeaWorld would not say whether it will pay any compensation — in the form of money or other animals — to Dolfinarium in exchange for Morgan. The company said it has worked with the smaller Dutch park for many years, sharing animals and expertise, and that "assisting Dolfinarium with Morgan's rehabilitation and helping them find a long-term home for her should be viewed in the context of our long-term partnership with them."

Goh, interessant.
Ik kan me de uitspraak van het dolfinarium nog herinneren dat ze niets te maken hadden met SeaWorld en/of hun praktijken nav de documentaire "The Cove" waarbij wilde dolfijnen werden doorverkocht aan onder andere Seaworld en de rest werd afgeslacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:03

Suuskipje schreef:
En gelukkig zijn wij niet degenen die de beslissingen rond Morgan nemen :)
Denk dat dit ook een oeverloze discussie wordt daar iedereen zijn eigen mening heeft :)

@Mindim, dat is een loze uitspraak dat vanaf dag 1 al bekend was dat ze niet meer vrij zou komen, dit kan je totaal niet onderbouwen met bronnen oid.

Nee, dat is helder nadenken en tot een conclusie komen, dat je denkt dat ze haar werkelijk zouden vrijlaten is imo nogal naief.

En verder nogmaals de vraag aan jou:
Mindim schreef:
Suuskipje schreef:
Ik geloof niet dat ik iemand hier heb gehoord die zegt dat in een aquarium beter is dan het wild hoor :)
Alleen denk ik niet dat het wild nog weggelegd is voor Morgan, Zoals iemand eerder zei. Toen ze gevonden werd was het een baby, baby's kunnen niet voor zichzelf zorgen. Er is gekozen om het dier te redden je kan het niet meer terug draaien nu dus nogmaals om te blijven zeggen dat ze nooit gered had mogen worden is echt een beetje onzinnig het is helemaal niet relevant meer nu van wat ze hadden moeten doen.

Wat voor moeite is er dan volgens jou gedaan om het dier terug te plaatsen of familie te vinden?

Anoniem

Cayenne schreef:
Mindim schreef:
SeaWorld would not say whether it will pay any compensation — in the form of money or other animals — to Dolfinarium in exchange for Morgan. The company said it has worked with the smaller Dutch park for many years, sharing animals and expertise, and that "assisting Dolfinarium with Morgan's rehabilitation and helping them find a long-term home for her should be viewed in the context of our long-term partnership with them."

Goh, interessant.
Ik kan me de uitspraak van het dolfinarium nog herinneren dat ze niets te maken hadden met SeaWorld en/of hun praktijken nav de documentaire "The Cove" waarbij wilde dolfijnen werden doorverkocht aan onder andere Seaworld en de rest werd afgeslacht.

Dat bedoel ik.

kimmie261

Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 22-07-11 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:06

@Mindim
Ik meen me te herinneren dat ik in meerdere nieuwdberichten gelezen heb dat ze in de omgeving om zoek gegaan waren naar haar familie, mijn excuses in dat deel heb ik mij niet zo verdiept :)

En ja ik ben naief, ik geloof nog steeds in het goede van de mens en ben een witkijker :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:12

Mirei schreef:
Morgan is te vergelijken met een baby...zo jong was ze nog toen ze werd opgevangen. Die kan je nu niet als peuter terug zetten en haar zelf voor haar eigen eten laten zorgen. Ze weet simpel weg niet hoe ze moeg jagen op voedsel.. Ze hadden al moeite om haar in het begin vis te laten eten...ze hoort eigenlijk nog bij haar moeder maar die is helaas onvindbaar..

Zoek op google maar eens op hoe lang een jong bij haar moeder blijft, in Morgans geval helaas geen optie.. ben blij dat ze nog leeft en naar een betere plek kan gaan (al zal ik nu half bokt over me heen krijgen)

Dan wordt het inderdaad wat duidelijker. Dank voor de reactie, ik ga eens googlen

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:04

kimmie261

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:11

geen idee??

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:13

Suuskipje schreef:
@Mindim
Ik meen me te herinneren dat ik in meerdere nieuwdberichten gelezen heb dat ze in de omgeving om zoek gegaan waren naar haar familie, mijn excuses in dat deel heb ik mij niet zo verdiept :)

En ja ik ben naief, ik geloof nog steeds in het goede van de mens en ben een witkijker :)

ze hebben inderdaad gezocht en er is een familie aangetroffen met hetzelfde dialect als dat morgan spreekt. Je kunt dus eigelijk stellen dat ze al gevonden zijn.

En er is niks mis met een beetje naief zijn, en het goede in mensen te willen zien. Maar vergeet niet dat er ook hele nare mensen rondlopen met nog ergere geheimen. Soms is het wel goed om even een eye-opener te hebben, omtrend dit onderwerp kan ik je de docu 'the cove' zeker aanraden, maar kijk hem wel met vriend lief.. heb je iets om aan vast te klammen. Heb hem toen zelf alleen gekeken, dan mis je ze wel hoor :') :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:16

Er is bar weinig gedaan iig om te zorgen dat ze weer terug kon naar zee.

Ik probeer ook altijd het goede te zien in de mens, maar waar het geld betreft of financiele belangen, dan gaan principes van mensen gauw overboord hoor. Ik heb met dieren te vaak de vervelende kant van de mens gezien, dat ik altijd een ruime portie achterdocht bij me draag.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:30

Mag ik een link of een verwijzing naar wie de familie van Morgan (=orka's met hetzelfde dialect) schijnt te hebben gevonden? Ik ben erg benieuwd.

Jammer van al die achterdocht van jullie. Dolfinarium heeft erg weinig naar buiten gebracht in de pers, maar dat wil niet zeggen dat ze niets gedaan hebben. Er is ruim contact geweest met diverse wetenschappers.
Orka coalitie die nu klaagt over het achterhouden van data door Dolfinarium heeft met name naar DNA gevraagd, terwijl dat juist de minst makkelijke manier van opsporen van familie is. Naar de geluidsfragmenten is nooit gevraagd en die staan al tíjden op de NAKID website... En nu wordt er moord en brand geschreeuwd over geheimhouding. Tsja....
Ik weet niet, ik vind dat de pers hier een grote (negatieve) rol speelt door berichten van beide partijen te verdraaien en verkeerde dingen te quoten. In het AD stond notabene over de orka's "de vissen zwemmen..." terwijl dat toch echt niet in het persbericht van de orka coalitie/dolfinarium stond. En juist door al die negatieve, schreeuwerige, opgeklopte berichtgeving in de kranten is er nu geen communicatie (meer) mogelijk tussen beide partijen en zal Dolfinarium echt niet meteen naar de Orka Coalitie luisteren. En vice versa.
Ik zou het echt geweldig vinden als er alsnog wordt gekeken naar de mogelijkheden om Morgan terug te plaatsen in zee, in goed overleg tussen beide partijen, maar ik respecteer ook de keuze van het Dolfinarium en ik geloof dat er achter de schermen erg veel overleg is geweest juist tussen verschillende experts. Nu krijg ik het idee dat het voor de Orka Coalitie ook gewoon een deel 'gelijk willen halen' is. Jammer.

O en dan nog even over die motie van de tweede kamer. Een motie kan nergens toe dwingen. Dat kan alleen een rechter. Het was netjes geweest van het Dolfinarium als ze het DNA wel hadden afgegeven, maar zij vinden dat ze dat al met voldoende experts hebben gedeeld. De andere data zoals geluid en aftekeningen staan al open en bloot op het net, voor iedereen te vinden. Dus tja, ik vind het een beetje een loze motie. Storm in een glas water ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:33

Mag ik vragen hoe jij dat dan allemaal weet Assie? Heb jij inside info zodat jij dat allemaal weet, hoeveel het dolfinarium gezocht heeft? Of heb je dat ook uit de pers?

Er is nooit naar de geluidsfragmenten gevraagd zeg je, maar in de volgende alinea vermeld je dat deze gegevens uitgebreid op het net staan?
Waarom zou het dolfinarium het dna niet delen met noorse instanties bijvoorbeeld? Omdat ze vinden dat Morgans privacy dan geschonden wordt, hoe dan in vredesnaam?

Verder zijn er kamervragen gesteld, aan de minsiter van landbouw aangaande Morgan. Ik heb het nergens over moties en afdwingen van.

Annemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:42

kimmie261 schreef:
orka's leven in vaste en hechte families,ze zullen niet zomaar een andere dialect gaan spreken en niet zomaar naar een andere groep orka's overstappen,als het zo makkelijk was had deze orka ook wel uitgezet kunnen worden bij een andere groep orka's toch??
dus die 3 in dat kleine kansloze zwembadje straks zullen kwa taal niet de beste vrinden worden,maar dat maakt niet uit,want orka's hebben altijd dezelfde grimas op hun kop,dus ze zullen het vast samen wel vinden,alles voor het pleziertje van de mens,die hebben een leuke dag gehad en orkaatjes kunnen kijken :) :) ..

Orka’s kunnen prima nieuwe geluiden leren. Een verdwaalde wilde orka in Noord Amerika maakte bijvoorbeeld geluiden van zeeleeuwen.
In gevangenschap leren orka’s van verschillende populaties ook elkaars dialect. De orka’s die vroeger in het Vancouver Aquarium leefden zijn hier een mooi voorbeeld van.
Skana (1967- okt 1980) – Southern resident populatie
Hyak2 (1968-1991) – Northern resident populatie
Finna (nov 1980-1997) – IJslandse populatie
Finna beheersde uiteindelijk in meerdere dialecten, die van zijn IJslandse herkomst, het dialect van de Northern resident populatie van Hyak2 geleerd, en het Southern resident populatie dialect die hij ook van Hyak2 had geleerd, maar Hyak2 weer van Skana had geleerd.

kimmie261 schreef:
wouterpaard ik dring niemand mijn mening op,ik geef mijn menig dat is wat anders

Maar je brengt punten in dit topic naar voren die je als feit brengt terwijl die naar mijn idee niet kloppen (steke blind door chloor, knettergek worden door sonar, vet veel geld voor Morgan). Dat mensen tegen gevangenschap van dolfijnachtigen zijn vind ik prima, maar gebruik dan wel de juiste feiten om die mening te onderbouwen.

Mindim schreef:
Er is een tijdje terug toch een groep gevonden die het zelfde dialect sprak? Maar Harderwijk heeft toen besloten dat het toch niet verstandig was om uit te zetten? Ik zal eens googlen.

Nee die is niet gevonden. Geluiden van Morgan zijn opgenomen en 4 roepjes die Morgan maakte vormden een match met orka’s in Noorwegen. Er was echter geen volledige match van dialect, dus een exacte familie kon niet gevonden worden. In Noorwegen is ook niet van alle groepen hun dialect bekend, dus mogelijk behoord Morgans directe familie tot één van deze groepen.

Zoolgangster schreef:
...en als Morgan na 3 weken al voldoende hersteld was voor publiek, ga je je afvragen hoe kort daarna ze al geschikt was om weer los te laten in zee... :x

Nog lang niet geschikt op dat moment. Morgan woog bij aankomst 430 kg, rond 6 augustus 577 kg en in maart dit jaar 1050 kg. In augustus 2010 was ze dus nog lang niet op haar gezonde gewicht.

Benfan schreef:
Er zijn al heel vaak succesvol dolfijnen uitgezet die jaren lang hebben opgetreden. De oud trainer van de dolfijnen die flipper speelde is een van de mensen die hier ruimschoots ervaring in heeft. Een orka is echt niet veel anders dan deze dolfijn soort waarom kan plotseling zo'n groot geld opbrenger niet uitgezet worden?

Waarom een orka anders is dan een tuimelaar dolfijn? Ik zou zeggen verdiep je eens in de verschillen in het sociale leven van orka’s en tuimelaars ;)
Die oud trainer van Flipper is nou niet het beste voorbeeld dat je hier noemt:

“In January 1998, an extremist named Ric O'Barry, and others involved in a "return-to-the-wild" project were federally charged with violating the MMPA. They were charged with harassing and illegally transporting two dolphins, Buck and Luther. Ric O'Barry dumped these two dolphins into a wild pod six miles off the coast of Key West on May 23, 1996 after they’d spent a year in a "re-conditioning" program at Sugarloaf Dolphin Sanctuary. Neither Buck nor Luther was from Florida waters. NOAA Fisheries arranged for both dolphins to be rescued out of concern for their inability to survive in the wild alone. Luther was sighted the day after his release approaching boats and jet skis. He was rescued when he followed a group of jet skiers into a remote area. Buck disappeared for two weeks after being abandoned by Ric O'Barry. Buck, close to death, was rescued by the federal government and DRC personnel. He had traveled over 100 miles without Luther or other dolphins. He had lost a third of his body-weight, was severely dehydrated and was breaking down his fat and muscle tissues for energy. Some of the most prominent marine mammal veterinarians examined Buck and diagnosed his condition as typical of terminally ill, stranded cetaceans. He did not have the knowledge or the tools he needed to survive.”
http://www.dolphins.org/marineed_legislation.php

Mindim schreef:
Vanaf dag 1 was al bekend dat ze niet meer vrij zou komen. Seaworld zag vanaf dag 1 dollartekens.

Als dat zo zou zijn, waarom zijn er dan DNA materiaal en identificatiefoto’s afgegeven aan NAKID (groep wetenschappers die onderzoek doen naar orka’s in Noord Atlantische Oceaan) en is er een wetenschapper naar Harderwijk gekomen om Morgans geluiden op te nemen, alle bedoeld om Morgans familie te vinden?
Mindim schreef:
Wat voor moeite is er dan volgens jou gedaan om het dier terug te plaatsen of familie te vinden?

Om je vraag aan Suuskipje maar even te beantwoorden. Zoals ik hier boven schreef is er door DNA onderzoek, foto identificatie en onderzoek naar geluiden geprobeerd om Morgans familie te vinden. Meer daarover kan je in het rapport lezen dat hier te vinden is onder het kopje rapport: http://www.dolfinarium.nl/nl/dolfijn/in ... organ.html

kimmie261 schreef:
overigens een mooie site..

Bedankt voor het compliment, dat is mijn site ;)

Benfan schreef:
ze hebben inderdaad gezocht en er is een familie aangetroffen met hetzelfde dialect als dat morgan spreekt. Je kunt dus eigelijk stellen dat ze al gevonden zijn.

Zoals ik hierboven schreef is er een tijd terug van 4 roepjes een match gevonden met Noorse orka’s (en in Noorwegen leven zo’n 600-700 orka’s), maar geen complete match om een exacte familie te weten. Mocht jij andere informatie hebben dan ben ik net als Assie benieuwd waar dat vandaan komt.

Nog even ter aanvulling wat informatie over Loro Parque. Dat park is wat orka’s betreft niet altijd positief in het nieuws geweest door een aantal incidenten tussen orka’s en trainers.
Toch vind ik het ook belangrijk om te melden dat Loro Parque niet alleen maar aan geld verdienen denkt, maar ook aan conservation, onderzoek en educatie. Zo sponsoren ze bijvoorbeeld onderzoek naar wilde orka's in de Straat van Gibraltar. Neem hier maar eens een kijkje: http://www.loroparque-fundacion.org/

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:31

Mindim schreef:
Mag ik vragen hoe jij dat dan allemaal weet Assie? Heb jij inside info zodat jij dat allemaal weet, hoeveel het dolfinarium gezocht heeft? Of heb je dat ook uit de pers?

Er is nooit naar de geluidsfragmenten gevraagd zeg je, maar in de volgende alinea vermeld je dat deze gegevens uitgebreid op het net staan?
Waarom zou het dolfinarium het dna niet delen met noorse instanties bijvoorbeeld? Omdat ze vinden dat Morgans privacy dan geschonden wordt, hoe dan in vredesnaam?

Verder zijn er kamervragen gesteld, aan de minsiter van landbouw aangaande Morgan. Ik heb het nergens over moties en afdwingen van.

Dat staat op de website van het Dolfinarium in een persbericht en er is dus ook na te gaan dat die beelden al langer online staan. Met mijn zin bedoel ik dus dat de orka coalitie er nooit om heeft gevráágd, om die geluidsfragmenten, maar alleen naar DNA ;) . En dat dus terwijl geluiden en aftekeningen veel makkelijker te meten en dus te gebruiken zijn bij het opsporen van orka groepen.

Over het DNA; dat is gedeeld met NAKID, een van de prominente instanties op het gebied van orka onderzoek in de Noord Atlantische Oceaan, waar Morgan vandaan komt. Aan het dolfinarium dan de keus om dat wel of niet verder te delen. Als ik hen was geweest had ik dat wel gedeeld, maar goed, ieder zijn ding. Ik geloof alleen niet dat het vanuit de motivatie komt om Morgans familie niet te willen redden. Wel vanuit de motivatie om zichzelf te beschermen tegen actievoerders.

Ik vind de kamervragen van PvdD (en ik heb ze allemaal op een rijtje gezien) nogal gekleurd om het maar zo te zeggen. Er worden uitspraken in gebruikt die uit zijn verband zijn gerukt om naar voren te brengen hoe slecht het met het Dolfinarium gaat. En om eerlijk te zijn vind ik dat de politiiek hier weinig mee te maken heeft. Dit moet gewoon via de rechter, als er iets moet worden gedaan...
Om de reactie van PVV kamerlid Graus moest ik erg lachen.
Graus schreef:
Ik heb de staatssecretaris gevraagd om medische gegevens van Morgan en ik wil die ontvangen, zodat echte zeezoogdierdeskundigen kunnen bekijken of er een match is met de gespotte groep die mogelijk de familie is van Morgan. Dat is een kleine moeite en het dier is nu nog klein genoeg om gemakkelijk te transporteren en terug te brengen, ik wil dat dus toch eerst weten. Hij gaat verkocht worden naar het buitenland voor meer dan 1 mln. en daar ga ik dwars voor liggen. Al moet ik echt zelf voor de deur gaan liggen; dat ga ik doen. Dat dier gaat niet eerder weg dan dat de medische gegevens bekend zijn.

*grijns*, ja hoor, 4 meter is heel klein en mákkelijk te transporteren. Grootte heeft ook echt invloed op het terug-breng-proces :roll: . Daarnaast zie ik die gegevens niet bekend worden, dus ik zie hem gráág voor de deur van het Dolfinarium liggen :') . En waar hij die 1 mln vandaan haalt? Lekkere relschopperij dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:58

Citaat:
Orka’s kunnen prima nieuwe geluiden leren. Een verdwaalde wilde orka in Noord Amerika maakte bijvoorbeeld geluiden van zeeleeuwen.
In gevangenschap leren orka’s van verschillende populaties ook elkaars dialect.

Waarom zou Morgan dat in het wild niet kunnen dan? Er wordt constant geschermd dat ze perse naar haar eigen pod moet vanwege het dialect, maar als ze zo gemakkelijk een ander dialect leren, wat is dan precies het probleem?
Morgans stamt af van Noorse Orka's. Geluidsfragmenten tonen eenzelfde dialect, maar niet helemaal. Wat doet ze dan nog hier en is het niet beter haar in een bassin in een fjord in Noorwegen te laten, ipv hier in Nederland, waar nooit orka's komen verder? Men kan de pod niet vinden, vanwege veranderde migratieroutes van de haring, maar haar hier houden lost sowieso niets op.

Wanneer is onderzoek gedaan en wanneer het laatste onderzoek, het laatste rapport dat ik heb gelezen is van december 2010?

Er is door arkid idd onderzoek gedaan, met de foto's konden ze sowieso al weinig worden, het dna heeft bepaald dat ze uit een noorse pod komt en geluid heeft dat bevestigd, het komt echter niet 100% overeen.
Ik zie hier juist veel positiviteit in voor nader onderzoek. Er is destijds onderzoek gedaan, maar is dat het recentste? Gaan we allemaal af op een rapport van 2010? Is er constant gekeken tot vandaag of er een pod zwemt met wel hetzelfde dialect? Houdt men zich daar nog mee bezig? Wanneer is het laatste onderzoek verricht?
Arkid heeft het onderzoek gedaan, maar zich verder terug getrokken. Heeft niets van doen gehad met het rapport dat door 7 deskundigen ergens in november is opgesteld en in december is uitgebracht. Dat had de man van Seaworld ook moeten doen, er uit stappen.

In juni is ze gevangen en in augustus was ze al voor het publiek te zien en daar is goed mee geadverteerd.
Ze moet niet naar een seaworld dependance en dat was het dan? Ze zijn er redelijk dichtbij, de kans om haar terug te krijgen.
Er zijn trouwens wel meerdere jonge orka's die zich hebben gered in het wild, nadat ze hun pod kwijt waren. En anders maar niet, beter dood dan een heel leven lang als veredeld circusartiest. Dat ze fokken met deze dieren om de bevolking in dolfinaria op peil te houden is in mijn ogen al helemaal triest.
Men wist bij het vangen prima dat de kans dat ze terug zou gaan klein was en een half jaar later is dat bevestigd, ze gaat niet weer terug. Nou applaus. Ik had liever gezien dat ze wat langer de moeite hadden gedaan om haar terug te krijgen. Want als ze eenmaal in dat park zit en ze zouden haar familie vinden, geloof ik er niets van dat ze terug gaat.

Citaat:
Over het DNA; dat is gedeeld met NAKID, een van de prominente instanties op het gebied van orka onderzoek in de Noord Atlantische Oceaan, waar Morgan vandaan komt. Aan het dolfinarium dan de keus om dat wel of niet verder te delen. Als ik hen was geweest had ik dat wel gedeeld, maar goed, ieder zijn ding. Ik geloof alleen niet dat het vanuit de motivatie komt om Morgans familie niet te willen redden. Wel vanuit de motivatie om zichzelf te beschermen tegen actievoerders.

Juist als ze het meer hadden gedeeld, hadden ze minder last gehad van actievoerders

Citaat:
En om eerlijk te zijn vind ik dat de politiiek hier weinig mee te maken heeft.

Alle organisaties die zich met 'wild' bezig houden hebben uiteindelijk verantwoording aan de regering af te leggen en deze kan daar geinformeerde besluiten over nemen. Net zoals met de situatie in de oostvaarders plassen. De minister van landbouw is daar verantwoordelijk voor, zo ook voor Morgan. Alleen heeft het dolfinarium daar ineens de vrije hand in gekregen, dus dat is krom. Dus het heeft niets met de regering te maken, nu informeer je dan beter. Wat maakt een rechter zoveel beter dan de regering in zo een geval als dit?

4 meter is te vervoeren, ze kan ook die kant uit naar het zuiden, dat is namelijk ook geen probleem ;)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:35

Dat is helemaal waar, ze is met 6 meter ook nog steeds te vervoeren en met 8 ook. Ik moet alleen zo lachen om de argumentatie. Maar dat terzijde.

Een rechter heeft bevoegdheid om te beslissen en af te dwingen. De politiek niet. Daarnaast zijn alle beslissingen van dolfinarium getoetst door de regering en 'ok' bevonden. Dat je het met die beslissingen niet mee eens bent; ok. Maar het is dus wel volgens de wet gedaan.

De reden dat ze zich niet zo snel zal aansluiten bij een wilde pod heb ik volgens mij al eerder uitgelegd. Een nieuw dialect valt te leren. Maar leren kost tijd. De kans dat ze aansluiting bij een pod vindt en het dialect leert is klein. Tegen de tijd dat ze de helft van het dialect heeft geleerd is die pod allang weer vertrokken. Maar goed, misschien wil het vanuit een seapen wel. Ik weet alleen dat dit om praktische redenen niet mogelijk is. En dat heeft dan niet (alleen) met geld te maken, ook met de locatie, bemensing en het vervoer daarheen.

Dat het Dolfinarium heeft geadverteerd met Morgan is niet waar. Ze hebben geadverteerd met dolfijnen, met de droomwens en hun nieuwe theatershow, maar niet met Morgan. Morgan is wél veel in het nieuws geweest, maar meer door toedoen van protestacties van bijvoorbeeld de orka coalitie. Moet je daar dan het Dolfinarium de schuld van geven?
Ik vraag me ook af; als je bezoekers van het Dolfinarium vraagt of ze speciaal voor Morgan zijn gekomen, hoeveel er dan 'ja' zeggen...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:45

assie schreef:
Ik vraag me ook af; als je bezoekers van het Dolfinarium vraagt of ze speciaal voor Morgan zijn gekomen, hoeveel er dan 'ja' zeggen...

Ik gok meer dan de helft.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:56

@ annemieke,ik roep niet zomaar wat...

ten eerste van het blind worden: ooit ben ik zo gek geweest met iemand mee te gaan naar het dolfinarium ( en er werkelijk doodziek van ellende weggegaan) ,en toen waren we bij de tank waar de dolfijnen zwommen na de shows ( echt zó klein,ik schrok me te pletter hoe klein die dieren zaten) wat opviel was dat ze allemaal een grijze gloed over hun ogen hadden,bij navraag bij een medewerker van het dolfinarium zelluf!!!,zei die dat dat kwam door het chloor in het water...

en aangezien alleen de jongste dolfijn er nog geen last van had,concludeer ik hieruit dat chloor niet best is voor de ogen van de zeezoogdieren die gehouden worden.

punt 2, het echo systeem,je nooit verdiept waarom walvis strandingen vooral gebeuren in baaien?? het is bekend dat walvissen door de echo in de war raken in een "ronding"in het water waar ze zwemmen,en daardoor stranden...

de meeste bakken waar de zoogdieren in gezet worden om hun ding te doen voor de mensen te plezieren,zijn rond...ronde betonnen bakken....ze moeten dus wel gek worden van de sonar áls ze deze nog gebruiken,want het is inderdaad bekend dat een dier wat van nature leeft op sonar dit inderdaad leert uit te schakelen... :\

punt 3 is niet alleen het met de kop tegen de bakken aan slaan,maar ook bekend van dolfijnen die over de rand sprongen en daardoor stikte...of het zelfmoord genoemd kan worden is ten 2de,maar er zijn wel gevallen bekend dat dolfijnen dingen doen waardoor ze dood gaan ( ik geef ze ook groot gelijk)

punt 3 ,het vet geld verdienen: The current asking price for a healthy orca is just about a million dollars, assuming you're qualified to buy one, and that does not include delivery.

ben je echt zo naief dat je denkt dat ze een orka,vrouwtje nog wel liefst die als fokmachine gebruikt kan gaan worden en daarmee geld op gaat leveren gratis en voor niets weggeven??

tja dan kan ik daar ook niets aan doen...

overigens vind ik dat je een mooie site hebt gemaakt,complimenten daarvoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:22

De 4 orca in Loro Parque zijn vanaf Amerika vervoerd:

Keto was een tien jaar oud mannetje en Tekoa was een vijf jaar oud manneyje van SW San Antonio.
Kohana een drie jarig vrouwtje en Skyla van 2 kwamen van Orlando. De vrouwtjes zijn speciaal voor hun verhuizing naar Loro Parque bij hun moeder weg gehaald. Keto is geboren in orlando en dit was zijn vierde dolfinarium in 7 jaar tijd! Keto heeft uiteindelijk zijn trainer gedood trouwens. Tekoa heeft ook iemand gemolesteerd in Loro Parque, maar die vrouw leeft nog. Skyla was ook gevaarlijk naar trainers, ze had haar trainer tegen de muur gedrukt onder water.

De dieren verveelden zich te pletter en aten metflex van de muren. Ze moesten dus een endoscopie (darmonderzoek), met een houten bit in.
Maw, lees dit stuk eens over LoroParque en hoe amateuristisch alles begonnen is met behulp van seaworld. Zie de filmpjes van darmonderzoeken en noem het eens, lees het gekronkel van Seaworld and Loro Parque over hoe de dieren zich onderling verhouden. Het is te triest voor woorden en daar gaat Morgan heen.
De mannetjes die mot hebben, dat een orka zo een showbad in zwemt en de ander ramt tot het podium bedekt is met bloed, dat de vrouwtjes niet met rust gelaten worden door de mannetjes, dieren die niet happy zijn, opgemerkt door de trainer zijn notities.
http://theorcaproject.wordpress.com/2011/07/18/more-blood-in-the-water-with-seaworlds-killer-whales-and-trainers/

@Kimmie261
De wanden van de bassins zijn bedekt met speciaal materiaal vanwege idd echolocatie.

@Assie, de meeste mensen gingen denk ik juist om Morgan. Verder heeft al die commotie rond Morgan hun geen windeieren gelegd. Ze hadden haar ook niet tentoon kunnen stellen, dan kwamen ze iig een stuk geloofwaardiger over.

Misschien kun je iets specifieker zijn waarom een seapen niet zo kunnen.

En wanneer is het laatste onderzoek voor een vrijlating van Morgan uitgevoerd in opdracht van het dolfinarium????

http://timzimmermann.com/2011/02/15/are-wild-orca-captures-about-to-begin-again/
Kijk dit eens voor de lol, hoe zeeaquaria te werk gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:42

Citaat:
Some of SeaWorld's orcas live in the Canary Islands
But why on an island closer to Africa than Spain? Maybe the motivation lies in the laws governing corporations there: "Special Economic Zone and Special Tax Regime have been established, in order to create a favourable business environment for offshore business purposes. Thanks to its location, the Canary Islands are chosen particularly by European entrepreneurs and investors for offshore business management and offshore company formation."
Or possibly, SeaWorld may be perched in a place where they can acquire the wild orcas they desperately need to supplement their inbred gene pool without the constraints of U.S. laws.

The fact that Loro Parque is set to acquire the young female orca, Morgan, that was found and returned to health by an aquarium in Holland last year is telling. Originally the Dutch aquarium had planned to attempt to return the whale to her family, but somehow that plan was scrapped not long after SeaWorld sent people to visit (see Why Is Seaworld Interested In The Young Orca That Stranded In Dutch Waters?).

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:54

Ik heb The Cove gezien, ik weet hoe ze orka's vangen. Ik ben echt niet zo onwetend als jullie lijken te denken ;) . Ik ben ook fel tegen dieren uit het wild vangen puur om het vangen en tentoonstellen. Het Dolfinarium veroordeelt ook de praktijken uit 'the cove' en haalt dan ook geen dieren uit het wild (zie persbericht ergens op hun site uit 2009). Er zijn wel dolfijnen op het Dolfinarium die uit het wild komen, maar dat zijn allemaal oudere dieren. Inzichten veranderen. Waar het vroeger prima was om je paard dag en nacht in een stand te zetten, is dat nu not done (en terecht hoor). Dat is met het vangen van dolfijnen dus ook. Ik vind niet dat je een organisatie nu nog mag veroordelen op dingen uit het verleden. Dan kun je ook de meeste oudere maneges gaan sluiten bijvoorbeeld ;)
Morgan en diverse bruinvissen op het Dolfinarium komen wel uit het wild, maar zijn allemaal stranders. Dat vind ik wat anders. maar dat heb ik al uitgelegd geloof ik.

Het laatste onderzoek is in november uitgevoerd. Maar de situatie is imo niet zoveel veranderd momenteel. Ja, ze is ruim 600 kilo aangekomen en ruim 50 cm gegroeid. Maar that's it.Ze is nog steeds haar moeder kwijtgeraakt toen ze erg jong was en niet voor zichzelf kon zorgen, misschien zelfs wel direct van de moedermelk af (wie zal het zeggen, ze had geen paspoort bij zich toen ze gevonden werd :P ). Ze heeft nog steeds niet haar familie gehad om te leren jagen. Haar familie is ook nog steeds niet gevonden.
Heeft het dan zin om nog zo'n onderzoek te doen?

Waarom het vanuit een seapen niet zou lukken naar mijn mening?
Ik typte eerder dit:
assie schreef:
Die omgeving is erg onherbergzaam. En dan willen ze die orka daar maanden/jaren volgen, terwijl ze al die tijd alleen is, tot ze zich eindelijk eens bij een groep kan aansluiten? Dat terwijl het gebied 8 maanden per jaar niet te bereiken is? Dat is gewoon niet realistisch.

Het is praktisch onmogelijk om een orka naar het gebied in de buurt van de andere groepen orka's te vervoeren. Dat verzin ik niet zelf, dat wordt aangegeven door een wetenschapper van NAKID. Zij doen daar veel onderzoek en kunnen dit maar enkele maanden per jaar doen, omdat het gebied zo ruig is. En dan zou je daar een seapen moeten maken (om het plan te laten slagen moet dat toch in dat gebied) en dagelijks/wekelijks moeten bemensen. Dát is denk ik dus niet te doen. Vooral omdat je geen inzicht hebt in waar de orka's precies zijn (dit is nog niet duidelijk, door de veranderende routes) én je ook niet weet hoe lang het duurt voor Morgan aansluiting vindt.
Ik denk dat Morgan in dat geval nog beter af is, als ze dood is.Want een leven alleen is ook geen pretje voor een sociaal dier als een orka. Maar goed, in laten slapen is nu géén optie meer. Dat accepteert de Nederlandse bevolking niet. Ja, dat kleine groepje actievoerders misschien (en die schreeuwen het hardst).

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:55

Heb je daar ook een bron van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:25

assie schreef:
Heb je daar ook een bron van?

Waarvan, van het engelse stuk ja hoor, zal even zoeken.
De link staat op mijn andere pc, waar mijn zoon net een spelletje op aan het spelen is, dus dat hou je tegoed.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-07-11 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:37

Cayenne schreef:
Mindim schreef:

Goh, interessant.

Assie, bovenstaande geeft wel aan dat ik niet alles klakkeloos aan neem wat het Dolfinarium op haar publieke site zet. Ik neem aan dat ze daar niet alles op zetten en zeker geen negatieve ;)

Citaat:
Ik vind niet dat je een organisatie nu nog mag veroordelen op dingen uit het verleden. Dan kun je ook de meeste oudere maneges gaan sluiten bijvoorbeeld

Het gebeurt nog steeds en misschien niet door het Dolfinarium, maar wel door dergelijke instanties. En verder veroordeel ik de hele bedrijfstak die dit soort dieren als vermaak aanbiedt. Verder mogen ze idd oudere maneges die nog met stands werken om mijn part sluiten. Niet diervriendelijk.

Citaat:
Het laatste onderzoek is in november uitgevoerd. Maar de situatie is imo niet zoveel veranderd momenteel. Ja, ze is ruim 600 kilo aangekomen en ruim 50 cm gegroeid. Maar that's it.Ze is nog steeds haar moeder kwijtgeraakt toen ze erg jong was en niet voor zichzelf kon zorgen, misschien zelfs wel direct van de moedermelk af (wie zal het zeggen, ze had geen paspoort bij zich toen ze gevonden werd ). Ze heeft nog steeds niet haar familie gehad om te leren jagen. Haar familie is ook nog steeds niet gevonden.
Heeft het dan zin om nog zo'n onderzoek te doen?

Dat bedoel ik, na november is er geen bal meer mee gedaan. Is er tussen november en nu nog weer gezocht naar enige familie? Aan de orka zelf valt idd niet meer zo veel te onderzoeken, daar doelde ik ook niet op, maar dat leek me logisch. Ik doelde er op of er sinds november nog enig moeite is gedaan om haar familie te vinden, zodat ze weer uitgezet kan worden. Dus ja, het heeft zeker zin om dat nog te onderzoeken.
Vooral zoals je zelf ook aangeeft is het gebied waar ze naar toe moet (ze weten dus uit welk gebied ze precies komt) ruig (schepen kunnen daar eigenlijk wel tegen) en doet men daar maar enkele maanden per jaar onderzoek. Is het dan niet een beetje vroeg om haar na 1 zoektocht, maar op te geven en haar voor de rest van haar leven in een veredeld zwembad als broedmachine en circusartiest te laten fungeren. Want als je alles bekijkt en concludeert is er niet bijster veel geprobeert om haar weer terug te krijgen.

In juni is ze gevangen en in november zijn de onderzoeken al gestopt. Dus ja commercieel is ze belangerijker. Liever dood, dan een sociaal dier in een geforceerde, niet functioneerde groep orka's te plaatsen.

Ik snap al helemaal niet dat er met orka's wordt gefokt trouwens.