Wat vliegt daar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:48

Kijk nog maar een keer op mijn waarnemingslink, daar staat precies uitgelegd waarom het buizerds zijn

anneliesdj

Re: Wat vliegt daar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:58

Moet je mijn post beter lezen, ik heb de link wel gezien en dat was juist waarom ik me dat afvroeg ;)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:44

Onder de vleugel is duidelijke bandering te zien.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:46

Nou, die birdpix lui zijn verder ook niet zo behulpzaam. Dat dat buizerds zijn is nu wel duidelijk, maar ze geven nog steeds geen uitsluitsel wat nou precies het onderscheid maakt. Laten we maar uitgaan van bandering. En die staart, dat heb je zo wel duidelijk uitgelegd. Ligt het er nog wel net aan hoe je m op de foto zet, maar dat is wel een handige.

Was net in een natuurgebied hier, en weer heel veel gezien, was toch nog mooi weer gelukkig.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:07

Net onder het paardrijden weer grauwe franjepoten tegengekomen toen we een stukje water doorgingen, wat zijn die toch ontzettend schattig. <3 Zo klein!

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:38

Die ken ik niet, wel leuk hoor zo te paard in de natuur en ook nog mooie vogels onderweg.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:30

Even een plaatje van Google geleend;
Afbeelding

En dan zijn ze echt heel erg klein. :))
Als je al ziet hoe klein het kuikentje is... <3

Afbeelding

Er zitten hier misschien redelijk wat vogels die je ook in NL hebt maar het verschil is dat het er gewoon zoveel meer zijn naar mijn idee. Je struikelt er gewoon over. Ze hebben hier een aangeplant bos en als ik daar aan 't werk was moest ik echt uitkijken waar ik liep, want je stond zo op een snippennest. Of opletten met snoeien, want overal zitten vogelnestjes. Je kunt geen stap zetten of er zit wel een vogel...

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:51

Die zijn echt schattig fiffill.

Over lastige kiekendieven en buizerds gesproken:

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=271897

Kiekendief met streepjes... om het maar even moeilijker te maken. Wel een andere tekening, maar op een wat vagere foto zou je zo weer de mist in kunnen gaan.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:38

Dit is een blauwe kiek. De bandering is veel breder dan bij een buizerd. Ook kan ik aan de gestalte van de vogel zien dat het geen buizerd is. Het silhouet oogt slanker. Een buizerd is veel logger, heeft kortere bredere vleugels en het algemeen beeld is dat van een lompe vogel.
Je kan nooit op kleur determineren, het gaat om het totaalplaatje. Dus de vorm van de vogel en dan de kleurtjes erbij.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:21

Ja dat is zo. En op deze foto is het heel duidelijk, maar ik bedoelde inderdaad maar dat je niet 1 punt kun vinden waarop je ze altijd uit elkaar kunt houden. Silhouet is mooi, vooral als ze naast elkaar vliegen, maar is soms lastig te beoordelen vind ik. Maar goed, ik ben een stuk verder nu dan voor deze discussie, haha.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:14

Nou ik ben ook geen expert hoor, maar ik leer wel heel veel op waarneming.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:50

Ja daar zit wat in, ik zal daar ook wat meer gaan lezen. Nou kom ik er meestal met vogelvisie.nl enzo zelf ook wel uit, alleen roofvogels weet ik wat minder. Ik ben meer van de zangvogeltjes enzo. Niet dat ik daarin dan een expert ben, de grasmus van een paar bladzijden terug had me ook even aan het twijfelen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 19:26

Oh leuk, liepen net een stuk of 7 kwartels in het maisveld ;)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:30

stef schreef:
Oh leuk, liepen net een stuk of 7 kwartels in het maisveld ;)

Oh die zijn leuk. Die hadden wij voor een paar jaar terug ook in ons weiland, samen met een koppel patrijzen.
Ineens waren ze weg en ik heb ze nooit weer gezien.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:31

jannekespr schreef:
Ja daar zit wat in, ik zal daar ook wat meer gaan lezen. Nou kom ik er meestal met vogelvisie.nl enzo zelf ook wel uit, alleen roofvogels weet ik wat minder. Ik ben meer van de zangvogeltjes enzo. Niet dat ik daarin dan een expert ben, de grasmus van een paar bladzijden terug had me ook even aan het twijfelen.

Hahah mooi, doe ik de roofvogels en kan ik bij jou aankloppen voor de zangvogels :D

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:46

Kwartels, echt leuk! Die heb ik hier echt nog nooit gezien. Wel ooit een glimp van iets partrijzigs, maar dat kon ik niet met zekerheid zeggen.

En ja, de zangvogels wil ik wel wat over roepen dan. Al hou ik het soms ook bij 'klein bruin vogeltje', haha.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:47

Nou ik heb een leuke voor jullie, of eigenlijk twee:
We zagen gisteravond tegen een uur of 12 een uil vliegen, ging prachtig voor de maan langs en maakte tegelijk zo'n griezelig skriek-geluid. Maar watvoor uil het geweest kan zijn...
Afgezien van het tijdstip was het qua uiterlijk ook echt een uil; plomp, kort, brede en korte vleugels, vrij korte staart en korte hals. Qua lengte denk ik kop-staartpunt zo'n 40cm en hij was in elk geval niet licht van kleur, hoe donker kan ik natuurlijk niet zeggen maar iig niet wit oid.

En als tweede zag ik vanmiddag een klein vogeltje in het weiland zitten waarvan ik eerst dacht dat het een zwaluw was maar bij nader inzien leek het meer een witte kwikstaart maar met een andere tekening; het lijf en de kop waren grotendeels zwart met lichte vlekken op het achterhoofd en op de vleugels/onderbuik.
Iemand een idee?

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:49

Bestaan er complete zwarte aalschovers en hoe komt het ( moest het juist zijn ) dat dit dier voorkomt in Schilde ( belgie ) niet aan de kust ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:22

Aalscholvers zijn zwart en leven overal waar viswater in de buurt is, dat kunnen ook gewoon meren zijn of moerasgebieden.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:30

anneliesdj: Ransuilen zijn donker en ongeveer zo groot als je aangeeft. Die hebben oortjes, maar dat kun je niet zien als je ze ziet vliegen. Hele trage vleugelslag, heel kenmerkende vlucht.

De kwikstaart was dan misschien een rouwkwikstaart, die hebben een wat donkerder rug, en lichtere vleugels dan de witte geloof ik. De vlekken kunnen er ook op duiden dat het een jong exemplaar was.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:50

Hier om de flat vliegen heel veel gierzwaluwen. Best leuk vind ik! Na m'n weekje terschelling zal ik hier nog wel wat meer waarnemingen spammen :)

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:05

Oh ja, hier ook. Wordt soms bijna omver gevlogen door de gierzwaluwen!
Kwartels heb ik nog niet vaak gezien. Staan nog op mijn 'te spotten vogel' lijstje ;-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:40

jannekespr schreef:
anneliesdj: Ransuilen zijn donker en ongeveer zo groot als je aangeeft. Die hebben oortjes, maar dat kun je niet zien als je ze ziet vliegen. Hele trage vleugelslag, heel kenmerkende vlucht.

De kwikstaart was dan misschien een rouwkwikstaart, die hebben een wat donkerder rug, en lichtere vleugels dan de witte geloof ik. De vlekken kunnen er ook op duiden dat het een jong exemplaar was.

Ransuilen ben ik mee bekend maar kan daar zo van de vlucht af niets over zeggen, of hij traag vloog weet ik ook niet, hij schoot voorbij, gaf een gil en was alweer weg, kan me niet eens herinneren of hij op dat moment ook met de vleugels sloeg. Maar ik heb wel het idee dat ransuilen groter zijn als deze was.

De rouwkwikstaart had ik al opgezocht maar ik geloof echt dat hij rond het oog ook donker was en juist achterop de kop witte vlekken had, dat kan ook wel verbeelding zijn geweest want hij zat niet heel dichtbij en was vrij snel weer weg. Is een rouwkwikstaart algemeen voorkomend?

Ik zal vanavond laat nog een rondje lopen, hopelijk kom ik de uil weer tegen.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:58

anneliesdj schreef:
Aalscholvers zijn zwart en leven overal waar viswater in de buurt is, dat kunnen ook gewoon meren zijn of moerasgebieden.

Klopt, alleen in de broedtijd hebben met name de mannetjes vaak wat wit aan de kop, nek en borst. Een soort bruidskleed.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:00

anneliesdj schreef:
Nou ik heb een leuke voor jullie, of eigenlijk twee:
We zagen gisteravond tegen een uur of 12 een uil vliegen, ging prachtig voor de maan langs en maakte tegelijk zo'n griezelig skriek-geluid. Maar watvoor uil het geweest kan zijn...
Afgezien van het tijdstip was het qua uiterlijk ook echt een uil; plomp, kort, brede en korte vleugels, vrij korte staart en korte hals. Qua lengte denk ik kop-staartpunt zo'n 40cm en hij was in elk geval niet licht van kleur, hoe donker kan ik natuurlijk niet zeggen maar iig niet wit oid.

En als tweede zag ik vanmiddag een klein vogeltje in het weiland zitten waarvan ik eerst dacht dat het een zwaluw was maar bij nader inzien leek het meer een witte kwikstaart maar met een andere tekening; het lijf en de kop waren grotendeels zwart met lichte vlekken op het achterhoofd en op de vleugels/onderbuik.
Iemand een idee?

Bedoel je niet gewoon de steenuil? Die heeft zo'n kenmerkende roep, maar is iets kleiner dan je aangeeft.

Bij het kleine vogeltje heb ik echt geen idee wat dat geweest kan zijn.