Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

jannekespr schreef:Ja daar zit wat in, ik zal daar ook wat meer gaan lezen. Nou kom ik er meestal met vogelvisie.nl enzo zelf ook wel uit, alleen roofvogels weet ik wat minder. Ik ben meer van de zangvogeltjes enzo. Niet dat ik daarin dan een expert ben, de grasmus van een paar bladzijden terug had me ook even aan het twijfelen.
jannekespr schreef:anneliesdj: Ransuilen zijn donker en ongeveer zo groot als je aangeeft. Die hebben oortjes, maar dat kun je niet zien als je ze ziet vliegen. Hele trage vleugelslag, heel kenmerkende vlucht.
De kwikstaart was dan misschien een rouwkwikstaart, die hebben een wat donkerder rug, en lichtere vleugels dan de witte geloof ik. De vlekken kunnen er ook op duiden dat het een jong exemplaar was.
anneliesdj schreef:Nou ik heb een leuke voor jullie, of eigenlijk twee:
We zagen gisteravond tegen een uur of 12 een uil vliegen, ging prachtig voor de maan langs en maakte tegelijk zo'n griezelig skriek-geluid. Maar watvoor uil het geweest kan zijn...
Afgezien van het tijdstip was het qua uiterlijk ook echt een uil; plomp, kort, brede en korte vleugels, vrij korte staart en korte hals. Qua lengte denk ik kop-staartpunt zo'n 40cm en hij was in elk geval niet licht van kleur, hoe donker kan ik natuurlijk niet zeggen maar iig niet wit oid.
En als tweede zag ik vanmiddag een klein vogeltje in het weiland zitten waarvan ik eerst dacht dat het een zwaluw was maar bij nader inzien leek het meer een witte kwikstaart maar met een andere tekening; het lijf en de kop waren grotendeels zwart met lichte vlekken op het achterhoofd en op de vleugels/onderbuik.
Iemand een idee?