Hond uit asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: Hond uit asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:56

Volgens mij geeft dat voor je lopen toch een beetje aan dat hij de baas is.
Dat lelijk doen bij de riem om doen heeft hij denk ik gewoon geleerd. Dus bijten betekend geen riem.
Ik zou gewoon elke dag lopen aan de riem,jouw wil is wet. Hij kan het alleen leren door het te doen.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 10:01

Ja oke, maar dat voor me lopen, hebben wel meerder border collies. Omdat ze ook vrij zelfstandig zijn bij de schapen. Dat moeten ze ook veel zelf inschatten, natuurlijk ten aller tijde luisteren naar de baas.
Ik ga als eerste door de deur, ik claim ook de spullen die hij bij zich heeft. Als hij moet zitten, dan gaat hij zitten. Klaar. Maar is dat vooruit lopen echt dominantie, of is het weglopen voor de riem.
Ik kan veel dingen in schatten, maar die riem vind ik moeilijk blijven. Hij word dan ook geen macho, hij word klein, en zo half de staart tussen de benen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:04

Dus is hij onzeker,hij wil wel maar durft niet. Kijk eens wat hij doet als jij voorop gaat lopen.
Ik zou bv zeggen halt of stop ,ga naast hem staan en ga als eerst van start als je gaat lopen. Gaat hij je voorbij weer halt.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 11:32

Oke, dan ga ik dat van de week proberen, ik wil het gewoon niet te snel doen voor hem. Maar hij moet natuurlijk wel snel wennen aan dat het niet erg is.
Aan de voet kent hij ook niet, daar ben ik nu ook mee aan het oefenen (zonder riem) en dat pakt hij vrij snel op.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:17

kabwan schreef:
Ja oke, maar dat voor me lopen, hebben wel meerder border collies. Omdat ze ook vrij zelfstandig zijn bij de schapen. Dat moeten ze ook veel zelf inschatten, natuurlijk ten aller tijde luisteren naar de baas.

Kijk, ik werk met al mijn borders aan de schapen, en hecht bij mijn borders niet zoveel waarde aan het aan de riem lopen.
Maar...dat hangt vooral ook van de hond af. Heb ik een moeilijker exemplaar mee dan eis ik dat wel.

Moest ik nu met mijn Mika trainen, die wel de baas is in het roedel, maar voor mij heel gehoorzaam werkt aan de schapen, die verdient zoveel credits met zijn wil to please dat ik daar niet te fors bovenop zit.
Zijn broertje Ted, die aan de schapen veel meer zijn eigen ding wil doen die vraag ik niet, daar eis ik van dat ie de commandos correct uitvoert.
Je kan bijv. als je lie down zegt verwachten dat ie gaat liggen, soms zijn handlers er tevreden mee als de hond afremt en niet gaat liggen.
Mika mag van mij bij het lie down enkel afremmen maar een Ted moet gaan liggen.
Gewoon omdat die hond (Ted dus) sterker is, probeert de leiding over te nemen en anders te veel druk op de schapen zet.
Het zijn allebeide geweldige werkhonden, maar gewoon heel erg verschillend.

Je kunt dus niet standaard zeggen doe het zus of zo.
Belangrijk dat je de hond goed inschat en daarop anticiperen.
Wij kennen de hond niet en kunnen ook niet inschatten wat zinvol is.

Als een hond bij het schapendrijven tijdens het drijven veel omkijkt duidt dat veelal op onzekerheid.
Dat denk ik bij jouw hond eerder niet, die heeft gewoon al heel vaak zijn eigen ding kunnen doordrukken.
Daar zou ik dan heel consequent in blijven. Als een keer iets niet mag, dan mag het nooit. Einde discussie.

Als je ermee wilt schapendrijven moet ie eigenlijk in het begin enkel een heel zeker lie down (liggen) en een that 'll do (betekend stoppen en hierkomen, ongeacht wat je net aan het doen bent) kennen. En dat moet ook wel 500 procent zitten.
Je hond moet aan de schapen ten alle tijden betrouwbaar afroepbaar zijn.
Stel je voor dat ie over je schapen denkt hmmm lekker hapje...dan ben je wel blij als ie goed onder appel staat!
Maar al de rest kun je alleen tijdens de training aan de schapen aanleren.
En misschien als ie interesse en talent mocht blijken te hebben doet het de hond zo goed dat veel van de andere problemen gemakkelijker op te lossen gaan zijn. Zou de eerste bc niet zijn die heel erg gefrustreerd is geraakt omdat ie niet kan doen waar ie eigenlijk op gefokt werd. Je weet tenslotte niet of deze show- of werklijn gefokt is.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:24

kabwan schreef:
Ik kan veel dingen in schatten, maar die riem vind ik moeilijk blijven. Hij word dan ook geen macho, hij word klein, en zo half de staart tussen de benen.

Overigens, vergis je niet aan dat staart tussen de benen, dan denk jij arme hond.
Vergeet nooit dat je met een wolf in schaapskleren te maken hebt :D

Eigenlijk is het schapendrijven ook niets anders als gebruik maken van een soort van oer/jachtinstinct van die honden.
Denk jij dat ie onderdanig is...maar bij een border hoeft dat echt niet het geval te zijn!!
Dat werkt net wat anders als bij een ander hondenras.

Kijk maar eens naar een ervaren bc, die heeft tijdens het drijven ook de staart laag en vaak tussen de poten (en meestal in sluiphouding), dan is ie echt niet onderdanig of onder de indruk, eerder heel geconcentreerd. Die denkt dan dat ie op jacht is :+
Als ze bij de schapen de staart hoog hebben dan spelen ze, echt werken is altijd staart laag!

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 14:02

Op zich luistert hij erg goed. Dat was in het begin wel anders, dan was het klaar en hop in de kennel als je niet wil luisteren. (Hij kent de Engelse benamingen niet)
Maar aan de lijn neemt hij echt een totaal andere houding aan, als dat hij hier bij de schapen doet. Gewoon die hele rug, andere houding en dan die staart enzo.
En het is wel belangrijk om even te vermelden dat ik geen enkele hond vermenselijk. Dat is toch zo iets slechts, 1 x blaffen en gelijk aaien en geruststellen. Daar doe ik niet aan.

Van mij hoeft hij niet aan de riem, maar je komt gewoon in situaties dat het wel wenselijk is. Hij komt namelijk niet in de stad/dorp, ik ga er niet ergens anders mee wandelen.

Hoe zal ik het beste overschakelen naar de Engelse begrippen. Eerst zorgen dat hij de Nederlandse commando's goed kent, of toch nu al overschakelen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:16

Als je beslist engelse commando´s wil, meteen mee beginnen.

Als hij al bepaalde commando´s in het nederlands kent en je wilt toch omschakelen (maar waarom zou je?), zou je dat net zo kunnen doen als je bij fluitcommandos aanleren doet; eerst het bekende commando en terwijl dat uitgevoerd wordt het nieuwe geven, vervolgens het oude langzaamaan steeds minder gebruiken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:39

Ik persoonlijk heb de borders van pup af aan de engelse commando's geleerd.
Vind het wel handig, ga ook al eens naar Duitsland of Denemarken (of NL) of op clinics voor training, fijn als je dan in elk land gewoon je vaste commando's hebt, en de trainer weet wat je bedoeld.
Eind Oktober staat een weekje training in Engeland (Derek Scrimgeour, Lake district) op de planning.
Maar dat komt ook doordat ik wedstrijdgericht train. Dat doet natuurlijk niet iedereen.

Wil je nu gewoon thuis praktijkwerk doen dan maakt het denk ik helemaal niks uit of je de hond op nl commando's hebt.
Kende iemand die trainde op dezelfde plek als wij, die deed alles in het NL, en dat ging prima!

En mocht je toch willen omschakelen dan idd commando en dan het fluiten of andere commando herhalen, dat hebben ze meestal wel snel door.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:35

Op zich maakt het niet uit of het Nederlands is of Engels, maar als ik bij mensen ga trainen, dan is het wel handig dat je gewoon dezelfde commando's hebt, zoals Sassy zegt.
Ik ga nu eerst voor de Nederlandse commando's, die hij dan de volle 100 % moet beheersen en zal later nog eens kijken. Fijn dat jullie ook zeggen, dat ik het zelf moet weten.
Sassy, jij gaat wel overal heen zeg, geef jij ook iets als trainingen, of is het echt alleen voor jezelf?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:36

@ts: als jij en de hond je er maar prettig bij voelen, al gebruik je chinees :+ (bij wijze van spreken dan)

En nee, ik ben zeker nog niet zover dat ik zelf aan anderen trainingen kan geven (de enige die ik een beetje probeer te helpen/begeleiden is mijn man, Ted is eigenlijk zijn hond) ben nu pas klaar voor trials klasse 1 en dat is de beginnersklasse, we trainen wel al outruns/afstanden voor zeker klasse 2, maar het is zeker nog niet zo dat die al 100 procent perfect gaan, als we een goeie dag hebben loopt die hond wel al 300 meter of meer, maar nog niet constant genoeg.
De afstanden van klasse 1 doet ie nu goed genoeg, voldoende beheersing vooral ook op de lift en fetch (wat echt moeilijk is hoor :D )
Ik zie mezelf dus pas als iets "gevorderde beginner". En train dus voor mezelf ;)
Moet er wel bij zeggen dat ik redelijk ambitieus ben. Als ik iets doe dan wil ik het goed doen.
Daar vandaan dat ik ook graag bij tophandlers train of clinics volg.

Derek is bijv.ook een van die toppers, fokt heel goeie werkhonden, en denk dat mijn volgend hondje wel van daar gaat komen, de Killibrea honden lopen over de hele wereld in de top van het schapendrijven mee!
Man is bekend van de boeken en dvd's. Verheug me daar erg op die te leren kennen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:48

Wij gebruiken (voor het grootste deel) ijslands ;) Dit omdat het praktisch is dat de mensen om me heen weten wat ik mijn hond opdraag.
Naar Derek Scrimgeour huh, bofkont...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:10

Kuggur schreef:
Naar Derek Scrimgeour huh, bofkont...

I know :9

Als ik me bedenk dat ik in maart in Belgie een clinic kon volgen met Bobby Dalziel, in mei in Denemarken een paar dagen te gast was bij Finn B Petersen en Gunilla Swedjemark en daar bij hun de clinic met Simon Mosse mocht kijken en een dag zelfs een training mee mocht doen met Simon, en als kers op het toetje daar nog mocht trainen met Eva Eriksson die dit jaar 2 honden start op de World Trial.
Ohja in Juni een 2 daagse clinic met Kees Kromhout uit NL meegedaan in Duitsland...jaja...goed jaar *\o/*

Sorry ts voor het off-topic. Maar het is geweldig met WT gangers te mogen trainen :D

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 10:03

Even niks van me laten horen, maar wauw, dat je overal heen gaat en zo...
Ik ga me toch eens beter verdiepen in de verschillende onderdelen. Ik was laatst op dag van het schaap en dan kijk ik echt me ogen uit van wat die allemaal moeten. En ook een paar jaar geleden, ik dacht dat het Serge van der Zweep was, maar die gaf een clinic. En zo perfect dat die honden 20cm naar rechts gaan en naar links. <3
Daar zit me nog jaren lange training te wachten. :=

Even een kleine blik van hoe het vandaag gaat met me hond. Ik ben vrij veel bezig met aan de riem lopen, ik ben nog niet gebeten, dus ik denk al haast dat ze erg overdreven hebben met hoe hij zou doen. Hij mag nu niet meer voor me lopen, alleen als ik duidelijk laat merken dat hij even 'vooruit' mag lopen. Nog wel steeds met de bal in de bek, voor de zekerheid. Mocht hij spanning opbouwen, kan hij het via de bal kwijt. Maar op eens liet hij onder het lopen de bal weer eens vallen en heb zo 50m zonder bal gelopen, toen omgedraaid en hem de bal weer laten pakken.
Sinds een week, is het gewoon een knuffelkont geworden. Ik kriebel hem niet als hij uit zich zelf bij me komt. Maar ik roep hem bij me, en dan komt hij 'als een jong dartelend hertje' :') na me toe en dan krijgt hij even overal een kriebel.
Hij is sinds het asiel, wel 4/5kg aangekomen en ik moet nu al haast op passen dat hij niet te dik word. Lijkt me wel een goed teken, dat hij zich hier wel pluis voelt.
De eerste weken dacht ik soms stiekem nog, 'owee het gaat nog een keer gruwelijk fout'. En nu loop ik met me hondje en dan denk ik: 'zo wat ik tot nu toe gepresteerd heb, daar mag ik trots op zijn'.
Natuurlijk kan het een keer goed fout gaan, maar dan heb ik ook gezien hoe het ook kan gaan. En ik hoop niet dat dat moment komt, maar mocht hij me bijten dat ik dan niet gelijk bang voor hem ben en gelijk weg doe.

Vanmorgen nog weer 2 honden tegen gekomen, waarvan 1 een grote Berner Sennen van 45kg (nagevraagd) en de staart hoog gedragen en met een macho loopje. Mijn hond doet er compleet niks op uit, geweldig om te zien. En die andere hond keek hij ook niet na om.

Zo dat was het wel weer even. Binnenkort meer nieuws, als we zijn gestart met de schapencursus.
Dat gaat nog wat worden... :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:31

fijn dat het goed met jullie!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:12

goed om te lezen dat het zo goed gaat.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:41

En een applausje voor TS! *\o/* +:)+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:19

geweldig gaaf zeg de laatste update!!!! Je bent er vast en zeker nog niet maar je hebt in elk geval al flink veel vertrouwen van hem gekregen!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:37

Dat is idd fijn om te lezen :D
En ja TS...vergis je niet eraan hoe moeilijk het is een hond aan de schapen te trainen }>
Bloed zweet en tranen, maar dan heb je wel ook wat na een paar jaar training... *\o/*

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:53

Bloed, zweet en tranen en blauwe tenen als de schapen erop gaan staan. :')
Super om te lezen TS, hou dit vast! Goed dat je met de riemtraining doorgezet hebt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:36

En het bloed is meestal schapenbloed....

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 05:23

Kuggur schreef:

Als bij jou de schapen bloeden tijdens de training dan gaat er toch iets niet helemaal goed zou ik zeggen.
Bij een vakkundig trainer zijn de risico's dat er iets met een schaap gebeurt minimaal ;)

btw: al eens een hond gezien met een losse tand die er door een schaap uitgebokst werd?

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 12:03

Ik neem hem nu ook mee in de wei, ik weet dat het eigenlijk niet verstandig is, maar ik wil die drijfveer ook een beetje aanwakkeren. 3,5 jaar lang niks kunnen doen, behalve dom een rondje wandelen en de hele dag in huis zitten bevorderd het natuurlijke gedrag ook niet.
En tot nu toe, doet hij het wel goed, hij weet alleen nog niet hoe hij die schapen onder 'bedwang' kan krijgen. Hij is een border die door de kudde rent. Nauw oke, dat kan, je hebt zoveel verschillende manieren bij de eerste ontmoeting. En dit is er 1 van, nauw dan komt het geloof ik wel goed.
Gebeten heeft hij nog geen 1x gedaan en ook geen poging, dus ik ga er van uit dat hij het ook niet zal doen. Maar ik ben compleet een leek, om zo maar even te zeggen, dus er kan nog van alles veranderen.
Maar daar heb ik natuurlijk ook jullie voor, om mij, om mij er door heen te slepen. ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:12

Sassy schreef:
Kuggur schreef:

Als bij jou de schapen bloeden tijdens de training dan gaat er toch iets niet helemaal goed zou ik zeggen.
Bij een vakkundig trainer zijn de risico's dat er iets met een schaap gebeurt minimaal ;)

btw: al eens een hond gezien met een losse tand die er door een schaap uitgebokst werd?

Niet persoonlijk worden Sassy, Ik ben in de eerste plaats schapenhouder, geen hobbyherder dus. Dit betekent dat de schapen op de eerste plaats komen. De reden dat ik mijn honden train is primair om mijn vee met minder stress van de bergen te krijgen. Mijn honden zijn vrij soft.

Ik heb op cursus/training wel eens schapen heb zien bloeden ja.
En inderdaad "dat is niet helemaal goed".
Het heeft er onder andere mee te maken dat de meeste ijslandse boeren erg harde honden prefereren (ik trouwens niet). Free range schapen bij elkaar drijven die de hele zomer geen mens hebben gezien, met het karakter van het ijslandse schaap is een ander verhaal dan een paar handtamme dorpers of texelaars wat rondjes over het trainingsveld te laten draaien...

En ik heb aardig wat verwonde bc´s gezien, ook omdat mijn vrouw hier dierenarts is, meestal slachtoffers van hun eigen fanatisme (poten stukgelopen), of de hond wiens stupide eigenaar het een goed idee vond ze paarden te laten drijven (oogletsel, verloren staarten). Geen losse tanden btw.

Mijn opmerking over schapenbloed was ook een waarschuwing aan de TS, haar hond, hoewel het in de goede richting lijkt te gaan is nog niet genoeg onder controle voor een confrontatie met schapen, imo.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:23

kabwan schreef:
Ik neem hem nu ook mee in de wei, ik weet dat het eigenlijk niet verstandig is, maar ik wil die drijfveer ook een beetje aanwakkeren. 3,5 jaar lang niks kunnen doen, behalve dom een rondje wandelen en de hele dag in huis zitten bevorderd het natuurlijke gedrag ook niet.

Inderdaad niet verstandig, dus niet doen. Als je bij die schapen niets zinnigs doet, en dus de hond alleen zaken verbiedt, werkt dit alleen averechts.
kabwan schreef:
En tot nu toe, doet hij het wel goed, hij weet alleen nog niet hoe hij die schapen onder 'bedwang' kan krijgen. Hij is een border die door de kudde rent. Nauw oke, dat kan, je hebt zoveel verschillende manieren bij de eerste ontmoeting. En dit is er 1 van, nauw dan komt het geloof ik wel goed.

Misschien, misschien niet. Veel honden zullen"wat door de kudde rennen", of ze talent tot schapendrijven hebben of niet. Laat je hem trouwens los door de kudde lopen?
kabwan schreef:
Gebeten heeft hij nog geen 1x gedaan en ook geen poging, dus ik ga er van uit dat hij het ook niet zal doen. Maar ik ben compleet een leek, om zo maar even te zeggen, dus er kan nog van alles veranderen.

Maar mocht hij dit idee eens krijgen, kun jij hem er dan tijdig vanaf houden? Je aanname dat hij het nog niet gedaan heeft is bepaald geen garantie dat hij het de volgende keer niet doet. Het drijven van schapen is gemodificeerd jachtinstinct, en je weet wat het doel van de jacht is...