Toen ik 14 was en een enorme dierenliefhebber kon ik ook van de hak op de tak springen in wat ik wilde... droomde ik van wat ik allemaal met een hond ging doen, hoe goed ik er wel niet voor zou zorgen, hoe perfect mijn hond wel niet zou zijn etc...
En ja dan heb je iemand nodig die je even met de beide beentjes op de grond zet, in mijn tijd had je nog geen internet (tenminste... wij hadden thuis geen internet

Ik had gewoon ouders die realistisch waren waar nee nee was en ja ja.
Anderzijds joytje333, ik vind het goed dat je je verdiept in wat een hond allemaal nodig heeft. Je hebt al 'geleerd' dat 3 maal op een dag uitlaten niet voldoende is, dat 80 euro genoeg kan zijn mits je evt dierenartskosten niet meerekend enz.
Mijn advies is echter net als de meeste mensen hier (en waarschijnlijk wat je ouders ook zeggen), nee ik zou er niet aan beginnen.
Je bent nu 14, een hond wordt toch gauw tussen de 10-15 jaar oud, uitzonderingen daargelaten. Nu zit je op de middelbare school en heb je overzicht over je tijdsindeling, maar over 3-4 jaar ga je studeren, misschien uit huis, op kamers, waar blijft de hond dan? Blijft hij bij je ouders of gaat hij met je mee op kamers, is het tegenover de hond eerlijk om hem op een kamer te houden?
Over de 80 euro per maand, ja daar kun je een hond van houden, hoewel het ligt aan de manier van houden en de hond zelf.
Ga je uit van een geheel gezonde hond, dan kun je alleen de jaarlijkse enting, wormenkuren en vlooiendruppels rekenen als extra kosten bovenop het voer. Kosten van voer ligt aan de keuze van het voer, je kunt goedkoop voer van de supermarkt nemen... daar leeft het gros van de honden op, kans is dan wel weer dat je hond daar gezondheidsproblemen van krijgt en je dus weer meer kosten kwijt bent aan dierenarts.
Ook heb je eenmalige kosten na het aanschaf van de hond: voerbak/drinkbak, mand, kussen, bench, stapel handdoeken, halsband, riem, speeltjes enz
Uitlaten, zoals je al hebt kunnen lezen in dit topic, het verschilt nogal door de manier van houden. Ja je hebt honden die je 'maar' 3x per dag hoeft uit te laten, je hebt zelfs honden die helemaal niet uitgelaten worden... Echter deze honden hebben een groot erf/tuin/terrein waar ze los kunnen lopen, wil jij je hond houden op een flat, in een woonwijk oid is het een ander verhaal, dan zul je frequenter en langer de hond uit moeten laten voor de beweging en de noodzaak behoeften te kunnen doen.
In het laatste geval is 3x per dag niet voldoende, ik ga over het algemeen meer dan 3x per dag naar de wc dat zal je hond waarschijnlijk ook moeten. Als je uitgaat van 5-6 x per dag zit je al een stuk realistischer, dat hoeven heus niet iedere keer lange wandelingen te zijn, al vind ik persoonlijk dat je minimaal 1x per dag een lange wandeling moet maken waarbij de hond ook in contact kan komen met andere honden en lekker los kan lopen, de andere keren kun je met een kortere wandeling af.