Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
. Bij voorbaat mijn excuses
.Nikki__ schreef:Marloes__ schreef:Een hond is van nature geen omnivoor, maar een carnivoor. Een hond is deels omnivoor geworden door de mens...
Echt hoorHoeveel feiten wil je lezen voordat je iets gaat geloven? Maar meid, blijf vooral je eigen ding doen, en denken wat je zelf wil
Mooizo dat jouw hond het goed op vers vlees doet, maar geloven dat er ook honden zijn die NIET functioneren op vers vlees gaat er echt niet in he?
Nou, ik ben blij dat ik mijn honden vergiftig, verwaarloos en daarnaast ook nog eens niet het beste met mijn honden voort heb, want man wat zien ze er goed uit
@Emytje; natuurlijk, met uitzoeken is het syndroom inderdaad te voorkomen, absoluut. Maar niet iedereen neemt die moeite. Daarnaast kan je met wat uitzoekwerk ook een príma brok vinden, maar ik geloof dat dat volgens sommige onmogelijk is
Marloes__ schreef:Nou kan je doen alsof ik gek ben, maar heb je ooit wel eens van het woord 'domesticatie' gehoord? De mens doet een poging het maag- darm stelsel te veranderen van een al eeuwenoud wezen. Onmogelijk, want zo'n beïnvloeding gebeurt door evolutie en is pas mogelijk na duizenden jaren.
En nee, naar mijn mening bestaat een prima brok niet. De één wat minder slecht dan de andere misschien, maar uiteindelijk allemaal rommel.
. De mens is nog niet zo lang bezig met honden fokken, zeker niet lang genoeg om door evolutie omnivoren te fokken. Dus hoe kan jouw uitspraak dat de mens van de hond een omnivoor maakt dan kloppen?eilleen333 schreef:Marloes__ schreef:Nou kan je doen alsof ik gek ben, maar heb je ooit wel eens van het woord 'domesticatie' gehoord? De mens doet een poging het maag- darm stelsel te veranderen van een al eeuwenoud wezen. Onmogelijk, want zo'n beïnvloeding gebeurt door evolutie en is pas mogelijk na duizenden jaren.
En nee, naar mijn mening bestaat een prima brok niet. De één wat minder slecht dan de andere misschien, maar uiteindelijk allemaal rommel.
In de post waar ik dit uit gequote heb, quote jij onder andere jezelf. Dat de hond deels omnivoor is geworden door de mens. Maar nu spreek je jezelf tegen. De mens is nog niet zo lang bezig met honden fokken, zeker niet lang genoeg om door evolutie omnivoren te fokken. Dus hoe kan jouw uitspraak dat de mens van de hond een omnivoor maakt dan kloppen?
Het feit dat je een dier groente geeft, maakt hem niet omnivoor. Hij moet er ook op kunnen functioneren.
.
. In mijn eerste post in dit topic (nog op deze pagina) leg ik ook uit hoe het zit.eilleen333 schreef:@ Marloes en Iris:
Ik bedoelde ook niet dat de hond helemaal geen plantaardig materiaal eet. In mijn eerste post in dit topic (nog op deze pagina) leg ik ook uit hoe het zit.
Eigenlijk maakt het ook geen snars uit welk label (omnivoor of carnivoor) we eraan hangen. Ze hebben behoeftes en daar moet de voeding aan voldoen.
eilleen333 schreef:Eigenlijk maakt het ook geen snars uit welk label (omnivoor of carnivoor) we eraan hangen. Ze hebben behoeftes en daar moet de voeding aan voldoen.
Marloes__ schreef:Marloes__ schreef:Nou kan je doen alsof ik gek ben, maar heb je ooit wel eens van het woord 'domesticatie' gehoord? De mens doet een poging het maag- darm stelsel te veranderen van een al eeuwenoud wezen. Onmogelijk, want zo'n beïnvloeding gebeurt door evolutie en is pas mogelijk na duizenden jaren.
Met het oog op domesticatie heb ik het over 'bewerkte, commerciële' voeding. Dat is namelijk samen gesteld op basis van granen en meel, terwijl een wolf, als voorvader van de hond, echter geen behoefte heeft aan deze voedingsmiddelen. De hond werd hiertoe verplicht tot de mens.
Groenten en fruit behoort tot de voeding van een hond (zo'n 15%), dit vindt hij namelijk terug in de maag van zijn prooi.

Selecteren ze op welke hond er beter tegen graan kan? Omdat we dat willen voeren?
Doe niet zo raar! Dat is het laatste waar een fokker zich mee bezig houden.
eilleen333 schreef:Ik heb niet alles gelezen wat er tot dusver gezegd is. Bij voorbaat mijn excuses
.
Maar een hond is in principe een carnivoor. Wat ze in het wild aan planten (delen) eten is voornamelijk afkomstig uit het darmkanaal van de prooi. Dat is dus gedeeltelijk voorverteerd. Als je je hond (teveel) rauwe groenten geeft, dan komen die er in het geheel weer uit. Geef maar een rauwe maïs.
Als je het echter kookt oid, dan is het een stuk beter te behappen voor ze.

ook de mens heeft zich dus heel vaak moeten aanpassen. ik geef toe, vroeger was de levensverwachting van mensen heel wat lager. maar mensen die vegetarisch eten hebben toch ook geen lagere levensverwachting?

Citaat:Maar écht, waar ik scheitziek van wordt is dat je als brokvoerder tegenwoordig direct een stempel krijgt. Er zijn maar weinig vers voerders die hun mening kunnen onderbouwen, en brokvoerder gewoon normaal kunnen respecteren. Dat maakt het zo irritant.
Ik ben en blijf een 'brokkenpiloot' en een 'vergiftiger', omdat mijn honden het niet goed doen op vers