Hond vegetarisch voeden, asociaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Hond vegetarisch voeden, asociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:45

Jamaar als je vegetariër bent om mijn reden (of eigenlijk bijna elke willekeurige reden) is vis ws ook geen goed alternatief voor je :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:49

Ik heb niet alles gelezen wat er tot dusver gezegd is ;) . Bij voorbaat mijn excuses ;) .

Maar een hond is in principe een carnivoor. Wat ze in het wild aan planten (delen) eten is voornamelijk afkomstig uit het darmkanaal van de prooi. Dat is dus gedeeltelijk voorverteerd. Als je je hond (teveel) rauwe groenten geeft, dan komen die er in het geheel weer uit. Geef maar een rauwe maïs.
Als je het echter kookt oid, dan is het een stuk beter te behappen voor ze.

Ik denk dat het belangrijk is dat de voeding voldoet aan de eisen van de hond. Het moet gewoon voldoen aan alle voedinsstoffen die nodig zijn. Je kan wel willen dat je hond uitsluitend op plantaardig voedsel leeft, maar dan zal hij van sommige voedinsstoffen op den duur tekorten ontwikkelen. Dat hoeft niet altijd (snel) tot uiting te komen. Maar ze zijn er gewoon niet voor gemaakt.

Wij voeren onze paarden toch ook geen vlees (tenminste, dat hoop ik voor jullie paarden). Paarden zijn gemaakt om juist plantaardig voedsel te eten. Beetje wishfull thinking dat je die op biefstuk goed gezond houdt.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:25

Nikki__ schreef:
Marloes__ schreef:
Een hond is van nature geen omnivoor, maar een carnivoor. Een hond is deels omnivoor geworden door de mens...

Echt hoor :roll: Hoeveel feiten wil je lezen voordat je iets gaat geloven? Maar meid, blijf vooral je eigen ding doen, en denken wat je zelf wil ;)

Mooizo dat jouw hond het goed op vers vlees doet, maar geloven dat er ook honden zijn die NIET functioneren op vers vlees gaat er echt niet in he?

Nou, ik ben blij dat ik mijn honden vergiftig, verwaarloos en daarnaast ook nog eens niet het beste met mijn honden voort heb, want man wat zien ze er goed uit :D

@Emytje; natuurlijk, met uitzoeken is het syndroom inderdaad te voorkomen, absoluut. Maar niet iedereen neemt die moeite. Daarnaast kan je met wat uitzoekwerk ook een príma brok vinden, maar ik geloof dat dat volgens sommige onmogelijk is :roll:

Nou kan je doen alsof ik gek ben, maar heb je ooit wel eens van het woord 'domesticatie' gehoord? De mens doet een poging het maag- darm stelsel te veranderen van een al eeuwenoud wezen. Onmogelijk, want zo'n beïnvloeding gebeurt door evolutie en is pas mogelijk na duizenden jaren.

En nee, naar mijn mening bestaat een prima brok niet. De één wat minder slecht dan de andere misschien, maar uiteindelijk allemaal rommel.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:04

Marloes__ schreef:
Nou kan je doen alsof ik gek ben, maar heb je ooit wel eens van het woord 'domesticatie' gehoord? De mens doet een poging het maag- darm stelsel te veranderen van een al eeuwenoud wezen. Onmogelijk, want zo'n beïnvloeding gebeurt door evolutie en is pas mogelijk na duizenden jaren.

En nee, naar mijn mening bestaat een prima brok niet. De één wat minder slecht dan de andere misschien, maar uiteindelijk allemaal rommel.

In de post waar ik dit uit gequote heb, quote jij onder andere jezelf. Dat de hond deels omnivoor is geworden door de mens. Maar nu spreek je jezelf tegen ;) . De mens is nog niet zo lang bezig met honden fokken, zeker niet lang genoeg om door evolutie omnivoren te fokken. Dus hoe kan jouw uitspraak dat de mens van de hond een omnivoor maakt dan kloppen?
Het feit dat je een dier groente geeft, maakt hem niet omnivoor. Hij moet er ook op kunnen functioneren.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:09

k heb jarenlang les gehad van een professor in voedingsleer en die noemde een hond ook een omnivoor.
Met dezelfde argumenten die Nikki__ aanhaalde.
En dat had niets te maken met de domesticatie.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:16

eilleen333 schreef:
Marloes__ schreef:

In de post waar ik dit uit gequote heb, quote jij onder andere jezelf. Dat de hond deels omnivoor is geworden door de mens. Maar nu spreek je jezelf tegen ;) . De mens is nog niet zo lang bezig met honden fokken, zeker niet lang genoeg om door evolutie omnivoren te fokken. Dus hoe kan jouw uitspraak dat de mens van de hond een omnivoor maakt dan kloppen?
Het feit dat je een dier groente geeft, maakt hem niet omnivoor. Hij moet er ook op kunnen functioneren.

Met het oog op domesticatie heb ik het over 'bewerkte, commerciële' voeding. Dat is namelijk samen gesteld op basis van granen en meel, terwijl een wolf, als voorvader van de hond, echter geen behoefte heeft aan deze voedingsmiddelen. De hond werd hiertoe verplicht tot de mens ;).

Groenten en fruit behoort tot de voeding van een hond (zo'n 15%), dit vindt hij namelijk terug in de maag van zijn prooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:22

De muts van deze website: http://www.veggierose.nl/ is ooit op tv geweest waar ze apetrots vertelde dat ze haar hondje (een JR die eruit zag als een scharminkel met een doffe vacht) veganistisch (dus niet enkel vegetarisch! Nog een stap verder) voerde. Wat ze hem gaf ... rijst met groente. Ik kon en kan daar niet over uit. Een hondje dat zo duidelijk andere behoeftes heeft volstoppen met koolhydraten en groente onder het mom van 'dat is goed voor mij, dus ook voor de hond' (overigens, of veganistisch eten goed voor de mens is valt ook te betwijfelen, maar da's een heel andere discussie). Echt te sneu.

Wat mij betreft is het vegetarisch voeren van je hond egoistisch. Een keuze die jij maakt omdat jij iets wil, niet omdat je kijkt naar wat je hond wil. En tuurlijk overleeft het dier het wel maar of het goed is kun je je afvragen. Een carnivoor die vanuit zijn natuurlijke dieet tot 15% groente eet (afkomstig uit de maag van het dier, wat voor mij reden genoeg is de hond nog altijd als carnivoor te zien), zal het heus prima doen als je hem wat groente geeft náást zijn vlees.

Overigens vind ik het ook helemaal niks dat mensen hun hond brokken geven van B-merken, waar voornamelijk granen in zitten. Net zo slecht als je hond vegetarisch voeren in mijn ogen...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:25

@ Marloes en Iris:
Ik bedoelde ook niet dat de hond helemaal geen plantaardig materiaal eet :) . In mijn eerste post in dit topic (nog op deze pagina) leg ik ook uit hoe het zit.
Eigenlijk maakt het ook geen snars uit welk label (omnivoor of carnivoor) we eraan hangen. Ze hebben behoeftes en daar moet de voeding aan voldoen.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:33

eilleen333 schreef:
@ Marloes en Iris:
Ik bedoelde ook niet dat de hond helemaal geen plantaardig materiaal eet :) . In mijn eerste post in dit topic (nog op deze pagina) leg ik ook uit hoe het zit.
Eigenlijk maakt het ook geen snars uit welk label (omnivoor of carnivoor) we eraan hangen. Ze hebben behoeftes en daar moet de voeding aan voldoen.

Sorry, heb je post over het hoofd gezien. Maar je hebt volkomen gelijk hoor!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:41

eilleen333 schreef:

100% mee eens. Ik ben ook zeker geen voorstander van een hond op een vegetarisch dieet te zetten.
Sterker nog ik vind het bijna grenzen aan dierenmishandeling. Best een sterke uitspraak ja, maar ik vind dat als je een dier hebt, heb jij ook de verantwoordelijk over zijn welzijn en dien je te zijn naar zijn belang en niet naar jouw eigen voorkeuren. Als er een discrepantie is tussen jouw voorkeuren en de behoeften van het dier moet het altijd in het voordeel van het dier beslecht worden.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:44

Marloes__ schreef:
Marloes__ schreef:

Met het oog op domesticatie heb ik het over 'bewerkte, commerciële' voeding. Dat is namelijk samen gesteld op basis van granen en meel, terwijl een wolf, als voorvader van de hond, echter geen behoefte heeft aan deze voedingsmiddelen. De hond werd hiertoe verplicht tot de mens ;).

Groenten en fruit behoort tot de voeding van een hond (zo'n 15%), dit vindt hij namelijk terug in de maag van zijn prooi.

En dat maakt de hond dus een omnivoor :)

Zonder de mens had de hond ook nooit bestaan, misschien daar eens over nadenken :)
De hond is niet meer de wolf van vroeger. We hebben de honden gefokt zoals wij willen, prima. Maar de vroegere honden haalde ook prachtige leeftijden hoor, en die kregen echt een hoop minder te eten dan de honden van nu.

Hoezo doet men een poging om het maagdarmstelsel te veranderen? :+ Selecteren ze op welke hond er beter tegen graan kan? Omdat we dat willen voeren? :+ Doe niet zo raar! Dat is het laatste waar een fokker zich mee bezig houden.

Mensen die brok voeren proberen niks te veranderen, tenminste, niet de mensen die ik ken.
Ik heb de negatieve kanten van vers gezien, en de postieve kanten van een goede brok. Zo trouwens ook de negatieve kanten van een slechte brok, en de positieve kanten van een vers vlees voerder.

Maar écht, waar ik scheitziek van wordt is dat je als brokvoerder tegenwoordig direct een stempel krijgt. Er zijn maar weinig vers voerders die hun mening kunnen onderbouwen, en brokvoerder gewoon normaal kunnen respecteren. Dat maakt het zo irritant.
Ik ben en blijf een 'brokkenpiloot' en een 'vergiftiger', omdat mijn honden het niet goed doen op vers :)

En natuurlijk is het idioot dat mensen de hond vegatarisch gaan voeden. Neem dan inderdaad een konijn.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:14

eilleen333 schreef:
Ik heb niet alles gelezen wat er tot dusver gezegd is ;) . Bij voorbaat mijn excuses ;) .

Maar een hond is in principe een carnivoor. Wat ze in het wild aan planten (delen) eten is voornamelijk afkomstig uit het darmkanaal van de prooi. Dat is dus gedeeltelijk voorverteerd. Als je je hond (teveel) rauwe groenten geeft, dan komen die er in het geheel weer uit. Geef maar een rauwe maïs.
Als je het echter kookt oid, dan is het een stuk beter te behappen voor ze.

Even door de keukenmachine is beter dan koken. :j
Maar hele rauwe groenten kan een hond inderdaad niet verteren.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:03

volgens mij zijn er hier ook mensen die vegetarisch met veganistisch verwarren. het is niet omdat je een hon vegetarisch voert, dat hij enkel groenten en graan krijgt. ook eieren zijn prima, en die bevatten ook veel eiwitten. trouwens vroeger (ijstijd) aten mensen bijna alleen vlees omdat dat het meest voorhanden was, en toen overleefde de mens ook. in andere periodes was vlees enkel voor de rijke mensen, en de meeste mensen overleefden dat ook wel ;) ook de mens heeft zich dus heel vaak moeten aanpassen. ik geef toe, vroeger was de levensverwachting van mensen heel wat lager. maar mensen die vegetarisch eten hebben toch ook geen lagere levensverwachting?

mensen die de link tussen mens en hond niet zien, lees maar alle posts over dat een hond een gedeeltelijke omnivoor/carnivoor is, of ze leggen zich er bij neer dat ik het niet zo goed kan uitleggen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:19

Ik zie de link tussen hond en mens idd niet.
Het ideale menu voor een hond bestaat voor 90% uit vlees, in principe, als je pens bijgeeft (vuile pens dan toch) is dat voor een hond voldoende aan plantaardige vezels, die voornamelijk gebruikt worden om het vlees te verteren. Honden kunnen vitamine A halen uit vis, maar niet uit wortelen. Vitamine C maakt een hond zelf aan, alle vitamines die een mens uit groenten moet halen, maakt een hond zelf aan, of kan hij uit dierlijke producten halen. Een hond haalt zijn calcium uit het eten van botten, dierlijke vetten zorgen bij een hond niet voor een verhoging van het slechte cholesterol.

Dus leg mij de overeenkomsten nog eens uit als je wilt?

Een hond is gewoon een carnivoor, zo heet dat als je dieet voor een ontzettend groot deel bestaat uit dierlijke producten. Hij is geen obligate carnivoor omdat hij een klein deel plantaardige vezels eet (gefermenteerd dan toch, uit de magen van zijn prooidieren). Dat doet een kat niet.

Ik zie een mens nog geen botten eten, jij wel? En de meeste organen (behalve de lever en de darmen) laten mensen liggen. Maar bij de slacht, voor menselijke consumptie, verdwijnt 95% van de darmen in de ton voor de Rendac, net als pens, slokdarm, longen, luchtpijp, nieren, blaas, enz. De gal wordt afgetapt, omdat je daar goed vlekken mee kunt weghalen, en wat overblijft is een stuk lever, spiervlees en bot. En dat bot blijft over omdat het vlees anders moeilijk op te hangen is in de koelcel.

Dus doe mij een lol en leg mij de overeenkomsten nog eens uit?

Of gaat het je om waar ze op kunnen overleven? Nu, op een heleboel. Jij blijft ook een heel aantal jaren leven op frites en water. Uiteindelijk ga je dood aan scheurbuik, chronische ondervoeding en een ernstig vitamine- en mineralentekort. Ondervoeding kan namelijk ook als je veel te dik bent.

Ik blijf erbij dat een hond niet geven wat hij nodig heeft, imo ernstige dierenmishandeling is.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:03

ik bedoel idd dat ze op veel kunnen overleven, maar ook dat levende wezens zich zeer snel aanpassen.
en een lange levensduur is geen garantie voor een gelukkig leven (omgekeerd natuurlijk ook niet!) en ik vind dierenmishandeling eig toch het niet gelukkig laten leven van een dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:00

Maar in hoeverre heeft voeding daar invloed op?

Ik eet bijvoorbeeld veel tomaten, komkommer en spinazie. Somehow voel ik me heel erg goed als ik dingen eet met een hoog ijzergehalte. Daarentegen voel ik me slap en moe en lusteloos als ik niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijg. Snap je wat ik bedoel? :)

(wat een mooi onderschrift, wat eerlijk)

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:25

bedankt, heb het juist aangepast, want ik heb wel meer het probleem dat mijn uitleg niet goed (genoeg) is :+
ik snap wat je bedoelt, en ik voel me niet goed als ik te veel vlees eet (echt hoor!) of te weinig water drink
en ik ben het er wel mee eens :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:29

Citaat:
Maar écht, waar ik scheitziek van wordt is dat je als brokvoerder tegenwoordig direct een stempel krijgt. Er zijn maar weinig vers voerders die hun mening kunnen onderbouwen, en brokvoerder gewoon normaal kunnen respecteren. Dat maakt het zo irritant.
Ik ben en blijf een 'brokkenpiloot' en een 'vergiftiger', omdat mijn honden het niet goed doen op vers :)

Volgens jou kunnen vers voeders hun mening niet onderbouwen. Daar ben ik het al niet mee eens maar wat ik me wel af vraag is wat kan je zeggen waarom je brok voert dan dat je het uit gemak doet??
Volledig voeding is brok niet namelijk. En waarom niet? dat zie je al aan de ontlasting bijv. Kijk maar eens hoeveel ontlasting een vers hond heeft en hoeveel een brok hond. Alles wat ze uit scheiten zijn afval stoffen en brok heeft dus zeker ruim 2x zoveel afval stoffen dan vers

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:26

Meer afvalstoffen betekend niet dat het geen volledige voeding is, enkel dat het meer onverwerkbare stoffen (o.a. vezels) bevat (en dat er daardoor meer van gevoerd moet worden).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:30

je voert je paard toch ipv gras ook geen hamburgers, omdat je geen vegetarier bent :')

Oftewel: ja, vet slecht van je als baasje.

Ben vegetarier maar geen mijn katen vers vlees of vis en mijn honden gewoon goede brok en gore botten :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:57

Als je dusdanig fanatiek het vegetarisme aanhangen wilt, moet je geen hond nemen.

Ik vind de versvoeders juist hun theorie wel goed kunnen onderbouwen.
Ikzelf moet er niet aan denken met dergelijk vlees aan de gang te moeten, maar ik heb toch geen hond meer dus dat hoeft ook niet.
Hoeveel poept een hond die vers krijg eigenlijk? Jullie noemen dat ze minder poepen, maar hoeveel minder dan?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:26

mijn hond poept altijd heel erg veel.
Met goedkoop brok poept hij zo 3x per dag een dikke bult, met de brok die hij daarna kreeg poept hij twee keer per dag normale hoeveelheid, met carnibest, wat hij als pup kreeg bij de vorige eigenaar, poepte hij ongeveer 1x in de twee dagen :oo
Omdat ik twee honden heb waaronder 1 grotere, wordt het mij te duur om carnibest enz te voeren.
Ben nu overgestapt van brok naar smuldier compleet en nu poept hij twee keer per dag nog iet minder.

De katten hebben wel carnibest en poepen 1x per dag een klein erwtje, het stinkt daarnaast ook niet meer dus ideaal bij binnenkatten!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:34

ook de zogenaamde A merken brokken ( RC eukanuba hills enz) bevatten maar 20% "vlees" ,noem het maar uitgekookt hoog verhit vleesmeel,dat is waar een brokkenhond op moet leven...

nu zijn er sinds een poosje brokken op de markt met 70% vleesaandeel erin,maar als je daarvan de prijzen ziet wat je ervoor moet betalen,kan je echt 100x goedkoper uitzijn met een bakkie vers vlees compleet te voeren :+

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:38

Asociaal zou ik het niet willen noemen, maar in mijn ogen wel een klein beetje egoistisch.
Neem dan een konijn, die eet al groente.

Als je zelf vegetarisch bent is dit je eigen keus, dat je evt. je kinderen zo opvoed en later zelf laat kiezen heb ik ook een klein beetje me twijfels bij maar dat vind ik ook nog tot daar aan toe.

Maar om nou "met opzet" een vleeseter in huis te halen en groente te gaan voeren omdat je zelf bepaalde beweegredenen hebt om geen vlees te eten vind ik wel een beetje tegenstrijdig en ver gaan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:40

kimmie ik voerde Cavom.
Na een aantal merken geprobeerd te hebben kon ik aan de hoeveelheid ontlasting zien dat dit hem het beste paste. Ook bleef hij met deze gemakkelijk op gewicht, met anderen schommelde hij steeds tegen ondergewicht aan.