(Afghaanse) windhonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:51

feller in karakter
Bella probeert nog al eens baas te spelen over de andere honden, durft nog wel eens te grommelen als ze van de bank moet
ze moet iets korter en strenger gehouden worden

maar het kan best zijn dat wij een fel exemplaar hebben, ze komt niet voor niets uit een asiel
ze was 1 jaar oud en geen lieverdje, slecht opgevoed en ontzettend agressief

galgo's zijn een stuk zachter van karakter, veel timider

greyhounds zijn wel anders van karakter als galgo's
greyhounds zijn gefokt om te rennen, galgo's meer voor de jacht

Wendy_Komen

Re: (Afghaanse) windhonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:55

Denk dat dat dan inderdaad door der verleden komt. Is namelijk niet de ervaring die ik hier heb.

Even een voorbeeldje over hoe lief een whippet kan wezen ;-) (Loena met mijn dochter Emmaline)
http://youtu.be/qM7-_8KgxBg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:00

nou....ik zoek een hond die...
lief is
luistert(althans, de intentie heeft te luisteren,hahah, en redelijk trainbaar is)
makkelijk in huis is, dus geen druktemaker
mee kan lange wandelingen
mee kan bv op familiebezoek oid

maar waar ik wat bang voor ben is de extreme jachtinstinct van de galgo, dan misschien beter een greyhound.
ik zou het prettig vinden als ie ooit terug komt namelijk, zodat ie wel érgens los kan.
allerliefste zou los op een erf(bij de paarden)ideaal zijn maar weet niet of dat haalbaar is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:06

wha, dat flimpje geeft nu precies aan wat ik bedoel
een whippet springt er heen en ploft er op en een galgo zal heel voorzichting voetje voor voetje op de bank stappen, voorzichtig gaan zitten en dan langzaam in lig-houding zakken

whippets zijn inderdaad ontzettend lief, zeker met kinderen, hier ook hoor
bella net bij ons
Afbeelding

Afbeelding

en deze kwam ik ook nog tegen, ons mooie duo
Afbeelding
Anne de dog is al jaren dood, ze is 10.5 jaar oud geworden

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:08

Anoniem schreef:
nou....ik zoek een hond die...
lief is
luistert(althans, de intentie heeft te luisteren,hahah, en redelijk trainbaar is)
makkelijk in huis is, dus geen druktemaker
mee kan lange wandelingen
mee kan bv op familiebezoek oid

maar waar ik wat bang voor ben is de extreme jachtinstinct van de galgo, dan misschien beter een greyhound.
ik zou het prettig vinden als ie ooit terug komt namelijk, zodat ie wel érgens los kan.
allerliefste zou los op een erf(bij de paarden)ideaal zijn maar weet niet of dat haalbaar is.

Hmmmm, weet niet of je er dan verstandig aan doet een hond uit rasgroep 10 (windhonden) te nemen...

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:09

Ok spatter, dat bedoel je ;-) Is het duidelijk :-)

Leuke foto's van je hondjes met kids!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:15

Mijn windhonden luisteren totaaaaal niet, hen valt niets aan te leren :n

Het enige dat de mijne verstaan is: wandelen :')

Mijn beide windhonden zijn niet los te laten, zowel de galgo niet als de greyhound niet.
Met een windhond kan je NOOIT zeggen of die een ander dier gaat pakken ja of nee.

Vriendin van me haar galgo heeft vorig jaar haar chihuahua (waar ze al jaren mee samenleefde) gewoon doodgebeten, vanuit het niets.

Het is en blijft een jachthond. Ik vertrouw mijn galga ook niet met katten/kleine honden, die grijpt ze :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:17

daarom twijfel ik ook.
vind ze verder fantastisch(welke ik ken dan...)maar het is geen pak suiker dat je aanschaft..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:57

Maar ik vind wel dat je dit risico met élke hond hebt :j

Ik ben tevens super tevreden (van mijn windhonden ook hoor :D ) van mijn schotse collie :j

Perfect voor langere wandelingen, kunnen getraind worden, kunnen losgelaten worden, zijn waaks en trouw aan hun baas, je moet alleen tegen hun 'babbelen' kunnen :D Als ze iets willen, vragen ze het je écht :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:59

collies vind ik leuk maar wil een kortharige hond..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:00

http://www.collieclub.nl/

Linkerkolom 'kortharige schotse collie' :D

En euh, als je een puppy windhond aanschaft kan die prima los met de tijd hoor :D En luisteren doen die dan vaak ook beter :j

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:02

ja als je een goed luisterende hond zoekt, is de windhondengroep een groep die je over dient te slaan, je kan ze alles aanleren, maar als ze geen zin hebben of wat zien (lees, kat, vogel, konijn what ever) dan kan je schreeuwen wat je wil ze gaan er gewoon heen, al is dat beestje een kilometer verderop, mijn podenco doet dit ok, ze gaat dan ook niet meer los, nu is er wel echt met haar gejaagd, maar het zit er gewoon in,evenals een bepaalde arrogantie, als ze niet naar mensen wil kijken die ik bv op de wandeling tegenkom dan kunnen ze op hun kop gaan staan, ze houd d'r kop dan in de lucht en gunt ze geen blik waardig, andere dag kan dit best wel weer anders zijn, maar ze hebben een apart gedrag daar moet je wel tegen kunnen, omdat ze niet los kan fiets ik nu om de dag een uur met haar, ze moet haar energie toch kwijt
Als je een goed luisterende sociale hond wilt, zou ik een bordercollie of een retriever aanraden, die zijn op hun baas gericht.
Ik houd wel van dat eigenwijze, heb ook een Jackrussel en een kruising Chow*Duitse Herder naast mijn podenco, zo blijft het leuk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:05

bordercollie is leuk,maar ik vind ze echt teveel drijfdrift hebben. en 'eye'.
ken er een aantal en vind ze leuk als ze loslopen op het erf en verder weet ik het niet.
retrievers vind ik niet leuk,echt totaal niks voor mij.

wil ook geen slaafse hond,maar wel een die iets te trainen/leren valt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:06

ik heb een galgo genomen van 6 jaar en pipa was 3 jaar, beide luisteren prima
ik snap dat nooit maarja, hier luistert alles gewoon

wij hebben ook een spaanse mastin en die staan ook bekend als moeilijk iets te leren
hier kende ze binnen de korste keren zit, poot, af en zelfs door een hoepel lopen

ik kan hier geen hond hebben die wil jagen
het erf zit vol met kippen , kuikens , poezen en kittens en van allerlei andere dieren
kwestie van gelijk heel streng zijn en regels stellen

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:28

Anoniem schreef:
bordercollie is leuk,maar ik vind ze echt teveel drijfdrift hebben. en 'eye'.
ken er een aantal en vind ze leuk als ze loslopen op het erf en verder weet ik het niet.
retrievers vind ik niet leuk,echt totaal niks voor mij.

wil ook geen slaafse hond,maar wel een die iets te trainen/leren valt.

Misschien een ras waar je niet snel aan denkt... een mooie koningspoedel?
Mooi, slimme honden die zeker meekunnen het bos in en rond de paarden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:32

oeh, mijn tweede liefde <3 , poedels, heerlijke clowns, luisteren super, leren makkelijk en zijn gemakkelijk in onderhoud
zeker een overweging waard :j

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:45

Ooooh, ik meld me! Ben gek op windhonden en zou graag ooit een Afghaan willen... Ik lees hier dat jullie windhonden ook wel los laten lopen, maar volgens mij mag dat officieel helemaal niet vanwege hun jachtinstinct. Of loop ik achter?

Wij hebben nu een oude heer waarvan we denken dat er whippet in zit. Liep als een speer, vandaar zijn naam "Lewis", vernoemd naar Carl Lewis (heeft een bruine kop en kan hard lopen...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:46

koningspoedels...ik vind ze oerlelijk....(sorry voor de liefhebbers hoor...).
wat dat betreft ben ik moeilijk volgens mij...
maar, áls er dan ooit een hond komt, dan hopenlijk een die bij ons past en andersom.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 18:28

Poedels zijn ook niet echt mijn smaak qua uiterlijk :P In ieder geval niet als ze zo overdreven geknipt zijn :)) Maar het schijnen qua karakter wel erg leuke en stoere honden te zijn idd

EllenB, windhonden mogen tegenwoordig wel los, maar het zijn echt zichtjagers, dus zodra ze iets zien rennen gaan ze er net als katten instinctief achteraan.. Maar er zijn wel windhonden die toch los kunnen.. zo zijn er bijvoorbeeld afghanen waarbij het oorspronkelijke karakter (dat felle, dat sterke overlevings-oerinstinct) is weggefokt en wat echt alleen nog gezins- en showhonden zijn en geen echte jachthonden meer. Dat type kun je ook wat meer leren en die kunnen ook los.. maar ik vind het zelf niks, ik zou er niet voor kiezen. Een afghaanse windhond, dat hoort gewoon een echte, felle jachthond te zijn, ik ben meer van dat oorspronkelijke, stevig gebouwde type, ik vind het juist zo mooi dat die honden nog zo dicht bij de natuur staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:11

wat ik geweldig vindt, is het zachtaardige karakter van ze...uren lekker op de bank liggen slapen.
en hoe ze spelen en rennen,met die lange slungelige poten van ze.

maargoed dat jachtinstinct is vermoedelijk dan niet iets dat bij me past..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:03

misschien een Viszla, die zijn kortharig, hebben wel dat slanke en willen graag voor je werken, ik vind dat persoonlijk na de Doberman ook erg mooie honden (Dober is natuurlijk weer wat heftiger)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:24

even gespiekt, dát zijn leuke honden ook zeg(althans, wat ik lees/zie).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 10:02

Mijn oom en tante hebben ook een visla. Leuke honden, al vind ik ze voor mij wat te druk. Visla's hebben wel regelmatig oogproblemen, die van m'n tante is pas geopereerd aan staar. Maar tis een leuk en makkelijk te trainen ras :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 11:28

*schopje* O:)

Nog iemand die toevallig dit weekend naar de windhondenshow in Keulen gaat?
Of volgend weekend naar het MECC in Maastricht?

En nog even spammen O:)
[UK] [SCH][WIP] Afghaanse windhonden schilderij

Is er toevallig nog iemand die een foto van een windhond in actie heeft, die ik mag gebruiken voor een aquarelportretje? :D

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:55