randie schreef:Ja dat vermoeden hadden we al haha. Hij wordt waarschijnlijk vroeg gecastreerd. Met 8 weken had hij al dekgedrat bij de da en hij is richting andere honden al wat dominant. Gelukkig zijn we thuis allemaal heel consequent, en vinden hem niet zo snel zielig.
Die van mij heeft dat ook, hier een filmpje ervan (was hij 9 weken oud):
Ik zou hem niet te snel laten castreren. Dat dekgedrag is vriendelijke dominantie. Als je hem duidelijk laat weten dat dat niet mag dan stopt hij er vanzelf wel een keer mee.
Al mijn reuen hadden ook die driftbuien, ook de kleine die ik nu heb. Als ik hem optil bijvoorbeeld en hij wil nog niet naar binnen dan begint hij te grommen en bijten (net een klein monstertje), of als hij een aanval van grootheidswaanzin heeft en denkt dat hij 1 van de groten aankan. Ook daarmee gewoon de hond even op zijn plek zetten als roedelleider (doen mijn grote jongens dan ook met hem) en ook dat gaat dan vanzelf over als hij wat groter wordt.
Ik heb nog nooit een reu laten castreren. Net als met de paarden flink duidelijk blijven met je spelregels en dan is er niks aan de hand.
@SteffieA:
Neem eens een kijkje op de site van de vereniging:
http://www.zwhvn.nl/
Mischien heb je daar wat aan?
Opvoeding is cruciaal bij witte herders. Mijne (ik heb net sinds 2 weken mijn 6de witte herder, heb er nu 3 thuis lopen, allen reuen) zijn supergoed waaks maar ik kan er kleine kinderen tussen laten lopen tijdens een drukke verjaardag en hoef me dan geen zorgen te maken dat de honden raar gaan doen, zelfs al zouden de kinderen vervelend tegen ze doen. Ze zijn erg op het gezin gericht, gaan daarvoor ook door het vuur. Weglopers zijn het niet, ik heb ze altijd los lopen. Ze zijn wel dominant tegenover andere honden maar kunnen probleemloos los lopen tussen 100 verschillende honden in bussloo (iedere zondag in het winterseizoen vanaf september). Mijn honden lopen los door het huis en de tuin, ook als ik er niet ben, het zijn absoluut geen obsessieve blaffers en ook geen slopers.
Reuen hebben wel een duidelijke aanpak nodig, of je moet al een onderdanige hond treffen maar meestal hebben ze best wat pit in zich. Met teven heb ik geen ervaring, de teven die ik ken zijn wel erg baasgericht en wat makkelijker dan een reu.
Hier nog even een heel grappig
filmpje van mijn Kynan