Wakkerschudfoto (Het houden van Goudvissen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:08

Ik denk dat het een goed idee is om dieren te houden op een manier die voor hun zo natuurlijk mogelijk is...
...maar als duidelijk is hoe je stressfactoren bij (bepaalde) vissen kan zien, en je die niet bij jouw vissen kan zien, stel ik me zo voor dat ze het prima doen waar ze zitten. Kwestie van observeren.

Ik kan me voorstellen dat dieren je niet op dezelfde manier raken; ik plet ook elke vrouwtjesmug die ik tegen kom tegen de muur; sorry mug.
@Chawi :(:)

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:09

Frozenstar schreef:
Chawi schreef:
Nee, dieren kennen die emotie niet. Net zoals ze houden van niet kennen, etc. Ik heb me al ingelezen. Misschien nu jouw beurt ;-)

Nee; jij dénkt dat dieren die emoties niet kennen. Ik zal je vertellen; wij hadden een paarden koppel op de manege. Als zij rond reed, stond hij te gillen en te krijsen in zijn stal. Hij werd helemaal gek als ze niet in de buurt was. Is dat geen emotie?

Dat is bezitsdrang...ook wel een emotie en in de dierenwereld een hele belangrijke. Maar heeft niets met houden van te maken. Ik zeg ook niet dat dieren geen emotie kennen. Zeg alleen dat ze de emotie dankbaarheid en houden van niet kennen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:09

Tja, deze kippetjes produceren ook gewoon. Hebben het dus vast ook naar hun zin. Tis alleen iets minder mooi als decoratie (vanwege de herrie/geur). Ze zijn wel iets meer waard dan een vis maar 't blijft maar een kip natuurlijk. Lekker zo laten zitten zeg ik. Als ik mn eitjes maar heb. :)

Afbeelding

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:10

_Tara_; ik ook niet hoor.. Zullen écht uitzonderingen zijn dat t goed gaat en je kan beter geen risico nemen :)
Je zou idd goed gelijk kunnen hebben mbt je theorie over voortplantingsgedrag.. :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:11

Mwha vind de manier van Chiwa (denken+doen) gewoon niet dierwaardig.
Je vind een vis niet waardig aan een hond
en het is maar ''decoratie''
Jij bent ook niets anders dan een vleesklomp met wat haar , vlees en bloed wat op de aarde loopt hoor?
Net als wij allemaal.
Dus je bent zeker niet meer dan een vis :+
Niemand niet.

Zonder mensen = geen oorlog
Zonder mensen = geen wapens
zonder mensen = geen elende.

Volgens mij staat de dier nou wel boven de mens :+

Zunzuncito

Ik zie toch duidelijk stressfactoren bij die kippen. Flauwe techniek om te proberen je gelijk te krijgen: ze "produceren ook gewoon".

Chawi

amyz schreef:
Nou nou, bokt weer is in de bocht hoor :+

Rond is idd niet al te best voor een vis... Maar die vaas van chawi is ook weer niet idioot klein hoor.. Als ie te klein zou zijn, zou t mannetje de vrouwtjes al lang en breed de dood in hebben gejaagd (letterlijk). Al heb ik niet voorbij zien schuiven hoe lang je ze al hebt? (kan er overheen gelezen hebben natuurlijk). Heb nu zelf een paar weken een aquarium (met filter en verwarming), maar mijn betta bouwt nog geen nestjes :P

Chawi; miss een optie om te kijken voor een vierkante vaas?

Las ook ergens dat betta's een aquarium van minimaal een meter nodig hebben, maar dan kunnen ze enorm gestresst en vermoeid raken omdat ze een te grote ruimte moeten ''bewaken''(tenzij je meerdere mannetjes hebt, maar dan moet die bak wel iets groter zijn zodat ze een eigen territorium hebben). En die info komt van een kweker ;)

En voordat er beweerd wordt dat ik het ook ''maar vissen'' zou vinden; ik voelde me toch echt wel rot bij de sterfgevallen die ik intussen heb gehad (bak staat nog niet zo lang, dus soms heb je die pech dan).

Helaas, de enige vierkante vazen die ze hebben, zijn van die smalle trechters. Lijkt me dat wat ik nu heb beter. Visjes heb ik nu 7 maanden en helaas is er 1 gesneuveld, bij het schoonmaken, sprong zo de afvoer in. Mijn vriend vond het echt naar en is ook meteen een nieuwe gaan halen. En hij mag de nu alleen nog maar voeren :D.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:12

@ Toekie: Goed voorbeeld inderdaad! Die kippen leggen ook wel eieren, maar of ze het naar hun zin hebben...

@ Amyz: Zijn we het daar iig over eens :)

@ Chawi: Als je het echt goed wilt doen, koop je een aquarium voor je betta's.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:13

Ow hemel, bijna vergeten dat er ook mensen zijn die sarcasme nog niet zo snel herkennen. :')

Zunzuncito schreef:
Ik zie toch duidelijk stressfactoren bij die kippen. Flauwe techniek om te proberen je gelijk te krijgen: ze "produceren ook gewoon".

:+ Ik probeer me gewoon in te leven in de gedachtegang van Chawi.
Laatst bijgewerkt door Toekie op 17-01-11 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:13

Zunzuncito schreef:

De stressfactoren bij de vissen zijn oa slechte waterkwaliteit (en dat kán niet anders als je alleen maar ververst als het er niet meer super uitziet), te weinig ruimte, een ronde vorm waar ze in zitten waardoor alles buiten de kom een stuk groter lijkt en dus enger is, te koud water... En toch produceren ze...

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:14

_Tara_ schreef:
@ Chawi: Jaag je zelf of laat je je honden zo een konijntje vangen?
Over de realiteit, ik denk inderdaad dat jij degene bent die de realiteit niet onder ogen wilt zien. Dat je een vis niet zo waardevol vindt, prima. Neemt niet weg dat je ze toch echt wel de verzorging mag geven die ze nodig hebben. Zeg nou eerlijk, de meerderheid in dit topic vindt het niet kunnen wat je doet, gaat er dan nog geen lichtje branden?

Ik ga mee als voorjager tijdens een jacht. Nee, hondjes mogen zelf geen konijntjes vangen. Dat is namelijk stropen en tegen de wet :)

_Tara_

Re: Wakkerschudfoto (Het houden van Goudvissen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:15

@ Chawi: Zo kwam het in eerste instantie wel over. Hadden ze maar een wet voor het houden van vissen ;)

Ine23

Chawi, het spijt me echt heel erg, maar ik kan het niet laten...
In welke wereld leef jij? De wereld waarin de mens bepaalt wat goed is en niet goed, waarin wij onszelf BOVEN andere levende wezens mogen stellen?
Wel, het is tijd om wakker te worden. Mensen zijn ook 'maar' zoogdieren en dat zijn uiteindelijk 'maar' dieren die geen dankbaarheid kunnen uiten. Ow nee wacht, wij mensen kunnen dat volgens jou wel, maar andere dieren niet. Mmh. Waarom wordt een hond dan vals, een paard agressief, ... als je hem niet goed behandelt?
Ik vind het heel jammer voor jou dat je zo naar de wereld moet kijken en de connectie tussen alle levende dingen niet ziet (dit absoluut niet van religeus of spiritueel opzicht, maar puur vanuit biologisch standpunt). Wij maken deel uit van de hele ecologie, van verschillende ecosystemen waar we onszelf bovenaan de voedselcyclus hebben geplaatst. Maar of we die plaats verdiend hebben?
Als ik mensen zoals jou zie, die zelf duidelijk geen dankbaarheid kennen voor de wereld waarin ze leven, de dieren en planten die ons dagelijks bijstaan en helpen te overleven, dan betwijfel ik dit.
Op momenten als deze schaam ik mij een mens te zijn. We zijn zo'n egoïstische wezens. Onszelf wel boven alles en iedereen zetten, want wij, wij zijn hyperintelligent, maar dan toch doen wat geen enkel dier doet: kwetsen zonder reden. Een (wild) dier doodt niet zomaar een ander dier voor de fun en gaat dat zeker niet op zo'n trage en pijnlijke wijze doen als opsluiting in een slechte habitat.
Je doet ermee wat je wil, maar ik kan je geen gelijk geven, mijn maag draait gewoon om van jouw reacties.

En TS: super dat je dit topic opent! Veel mensen weten gewoon niet wat ze het beestje aandoen en doen onbewust dingen fout, zo help je ze op het juiste pad!

F_Orumster

Kippen ervaren anders minder stress als ze in een volle legkooi zitten dan wanneer er een aantal kippen minder in diezelfde kooi zitten.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:17

Ja die haring die ik af en toe eet is denk ik ook niet lekker aan zijn eind gekomen. In ieder geval niet zonder stress. Ik vind wel als je een huisdier neemt je best enigszins kunt verdiepen hoe je het dier het beste kan verzorgen. Is ook je eigen belang, anders moet je steeds nieuwe kopen of je zit met een lelijke te kleine vis met te grote ogen opgescheept aan het eind, ben je ook klaar mee...

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:18

Ine23 schreef:
Chawi, het spijt me echt heel erg, maar ik kan het niet laten...
In welke wereld leef jij? De wereld waarin de mens bepaalt wat goed is en niet goed, waarin wij onszelf BOVEN andere levende wezens mogen stellen?
Wel, het is tijd om wakker te worden. Mensen zijn ook 'maar' zoogdieren en dat zijn uiteindelijk 'maar' dieren die geen dankbaarheid kunnen uiten. Ow nee wacht, wij mensen kunnen dat volgens jou wel, maar andere dieren niet. Mmh. Waarom wordt een hond dan vals, een paard agressief, ... als je hem niet goed behandelt?
Ik vind het heel jammer voor jou dat je zo naar de wereld moet kijken en de connectie tussen alle levende dingen niet ziet (dit absoluut niet van religeus of spiritueel opzicht, maar puur vanuit biologisch standpunt). Wij maken deel uit van de hele ecologie, van verschillende ecosystemen waar we onszelf bovenaan de voedselcyclus hebben geplaatst. Maar of we die plaats verdiend hebben?
Als ik mensen zoals jou zie, die zelf duidelijk geen dankbaarheid kennen voor de wereld waarin ze leven, de dieren en planten die ons dagelijks bijstaan en helpen te overleven, dan betwijfel ik dit.
Op momenten als deze schaam ik mij een mens te zijn. We zijn zo'n egoïstische wezens. Onszelf wel boven alles en iedereen zetten, want wij, wij zijn hyperintelligent, maar dan toch doen wat geen enkel dier doet: kwetsen zonder reden. Een (wild) dier doodt niet zomaar een ander dier voor de fun en gaat dat zeker niet op zo'n trage en pijnlijke wijze doen als opsluiting in een slechte habitat.
Je doet ermee wat je wil, maar ik kan je geen gelijk geven, mijn maag draait gewoon om van jouw reacties.

En TS: super dat je dit topic opent! Veel mensen weten gewoon niet wat ze het beestje aandoen en doen onbewust dingen fout, zo help je ze op het juiste pad!

Amen _/-\o_

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:18

Hier, deze produceert ook gewoon. Lekker laten liggen. Ondankbaar beest.
Daar staan wij toch boven!

Afbeelding

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:19

@ Ine23: Heel mooi gezegd!

@ Toekie: Het is toch eigenlijk belachelijk dat dat in Nederland zomaar kan... Die foto's die jij laat zien. Al zijn legbatterijen sinds kort verboden dacht ik? Of dat worden ze in ieder geval?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:19

_Tara_ schreef:
@ Sappos: Hebben ze nu wel zand op de bodem in plaats van grind? In verband met grondelen vinden ze dat veel prettiger.
Als je hem waterdicht wilt maken, zul je de bak opnieuw moeten kitten. Maar je kan hem eerst stukje bij beetje vullen met water? Dan zie je vanzelf of en waar hij lekt. Denk er wel aan dat je aquarium 2-3 weken in moet draaien voor je je visjes over kunt zetten. Weet niet of je dat al wist, maar dan bij deze iig ;)

Nee dat weet ik niet }:0 Het blijkt dus dat mensen bij een dierenwinkel lang dus niet zoveel verstand hebben als dat je ze wijs proberen te maken. Dat realiseerde ik mij wel toen ik 2 "MANNELIJKE" gerbils kreeg van de dierenwinkel. Na 5 weken waren ze met zijn 15-en... De DW vond wel dat 5 vissen in een bak van 50x30 konden. Grint was helemaal prima en ik kreeg gewoon een busje met vlokken mee maar die vraten ze écht niet.

Ik verschoon mijn bak ook altijd helemaal, anders blijft het viesss. Raar he dat die vissen daar gewoon tegen kunnen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:21

:') hoe je het ook went of keert het is allebei gruwelijke mishandeling.
zowel geestelijk als lichamelijk.
Het zijn geen producten :n

@Piezze of je moet steeds een nieuwe kopen of hij eindigt lelijk ?
O dus gaat alleen hoe jij het vind ?
Zeg halloow.. denken we alleen aan onszelf of ook aan een dier.

Ik dnek maar zo..:
Wie zich er niet in verdiept en het enkel voor zichzelf wil koopt maar een plastic dier.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:21

Daar kwam ik ook achter toen ik met mijn zogenaamde vrouwtjeskonijn thuis kwam van de dierenwinkel. Tis toch echt een mannetje

Sappos

Re: Wakkerschudfoto (Het houden van Goudvissen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:22

Gelukkig leerde ik snel de gerbils sexen zodat ik de mannen en vrouwen na een paar weken gelijk kon scheiden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:23

sorry Elin, wist niet dat je kwaad werd, was een beetje cynisch bedoeld. Ik heb geeneens vissen. Vind het gruwelijk lelijk zon bak met water in mijn huis (hoewel zon kom is wel decoratief) :D
Laatst bijgewerkt door piezze op 17-01-11 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Madeliefjes

Om 1 misverstand uit de wereld te helpen... Er gaan meer kippen vroegtijdig dood in een scharrelsysteem dan in een legbatterij... Dus ik vind het geen goed vergelijk..

Maar ik praat niks goed hoor, vind dat alle beestjes dierwaardig gehouden moeten worden ongeacht wat voor dier het is!

Ine23

Je vissen kunnen er wel een tijdje tegen, maar zullen nooit de leeftijd van 30jaar halen, zoals een goudvis kan halen met gemak.
Ik had als klein kindje ook een goudvis, 6jaar is hij geworden en ik verschoonde mijn bak ook altijd helemaal...
Heb nu sinds 3 jaar een tropisch aquarium en zie dat mijn vissen veel gezonder zijn. Het is nu 1 van 125liter, dus er zitten niet erg veel vissen in, maar ben ah sparen voor 1 van 350liter. Ook natuurlijk omdat ik zo'n bak erg mooi vind, niet omdat het leuke kleuren zijn, maar om het samenleven van die dieren te zien: klein ecosysteem in mijn kamer :). Kan ik uren gefascineerd naar kijken!