Ine23 schreef:Chawi, het spijt me echt heel erg, maar ik kan het niet laten...
In welke wereld leef jij? De wereld waarin de mens bepaalt wat goed is en niet goed, waarin wij onszelf BOVEN andere levende wezens mogen stellen?
Wel, het is tijd om wakker te worden. Mensen zijn ook 'maar' zoogdieren en dat zijn uiteindelijk 'maar' dieren die geen dankbaarheid kunnen uiten. Ow nee wacht, wij mensen kunnen dat volgens jou wel, maar andere dieren niet. Mmh. Waarom wordt een hond dan vals, een paard agressief, ... als je hem niet goed behandelt?
Ik vind het heel jammer voor jou dat je zo naar de wereld moet kijken en de connectie tussen alle levende dingen niet ziet (dit absoluut niet van religeus of spiritueel opzicht, maar puur vanuit biologisch standpunt). Wij maken deel uit van de hele ecologie, van verschillende ecosystemen waar we onszelf bovenaan de voedselcyclus hebben geplaatst. Maar of we die plaats verdiend hebben?
Als ik mensen zoals jou zie, die zelf duidelijk geen dankbaarheid kennen voor de wereld waarin ze leven, de dieren en planten die ons dagelijks bijstaan en helpen te overleven, dan betwijfel ik dit.
Op momenten als deze schaam ik mij een mens te zijn. We zijn zo'n egoïstische wezens. Onszelf wel boven alles en iedereen zetten, want wij, wij zijn hyperintelligent, maar dan toch doen wat geen enkel dier doet: kwetsen zonder reden. Een (wild) dier doodt niet zomaar een ander dier voor de fun en gaat dat zeker niet op zo'n trage en pijnlijke wijze doen als opsluiting in een slechte habitat.
Je doet ermee wat je wil, maar ik kan je geen gelijk geven, mijn maag draait gewoon om van jouw reacties.
En TS: super dat je dit topic opent! Veel mensen weten gewoon niet wat ze het beestje aandoen en doen onbewust dingen fout, zo help je ze op het juiste pad!
Amen