kattenvoer advies

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nessa

Re: kattenvoer advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:44

ja is van het schema van acana zelf. van alle voeding heb ik hun schema's aangehouden.
ik vroeg me ook af waarom de voeraanbeveling van acana zo ontzettend hoog is.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:49

Misschien dat je dan meer koopt? :D Ik heb geen idee. Voor mijn katten is 30-40 g kvv per kg lichaamsgewicht ook erg veel, maar de oudjes doen dan ook vrij weinig en daar moet je natuurlijk ook naar kijken. Alleen 90 g brokken voor een kat van 5 kg lijkt me echt heel erg veel, tenzij het een zeer actieve kat is die buiten achter alles aan gaat wat beweegt. ;)

Overigens toen ik nog RC urinary voerde aan de twee oudjes die ondertussen zijn overleden, klopte dat schema ook niet. Zij aten ook veel minder en de brokken stonden er altijd. Ze zaten onder het minimum zeg maar, maar ook zij waren niet echt actief, maar waren wel goed op gewicht met die hoeveelheid.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 11:54

waar bereken jij die prijzen per dag op? ik kan namelijk nergens vinden wat het kost.
Ik zie dat het verpakt is is 500 en 1000 grams verpakkingen, maar kan iemand me vertellen wat dat kost?

Mijn katten wegen 4 kg dus zouden ze per dag 120 gram moeten dus zouden ze 8 dagen met 1000 gram doen. Dat keer 3 aangezien ik 3 katten heb dus ben erg benieuwt naar wat vooral 1000 gram carnibest kost.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:56

1 kilo kost 4,45 :)
lammix is duurder, durf zo uit mijn hoofd niet te zeggen hoe duur

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:59

Hier kun je wat prijzen bekijken. Ik betaal geloof ik voor een rol CB diabetes 1 kg 4,45 en voor de eend versie lag dit geloof ik op 5,25. Andere smaakjes van CB voer ik niet, want daarin zitten granen.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 12:10

Ik had via mp gevonden dat faunaland in beuningen het ook verkocht en heb gevraagt wat bij hun 1 kg carnibest natuur kost en dat was 3,50. Dus voor 4 weken voor 3 katten zou ik dus straks 42 euro kwijt zijn dat vind ik nog wel te doen!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:13

Peaches, tussen Carnibest en Tinlo/Haaksbarf lijkt mij vooral een "principieel" verschil te zitten, hetgeen de prijs van de laatsten ook opdrijft. In carnibest zit namelijk nog een klein aandeel rijst, en de samenstelling is niet 'gewoon' gemalen dier om het zo te zeggen. In Tinlo (de katversies) en Haaksbarf zit eigenlijk énkel vlees, bot en orgaan, dus allemaal puur dierlijk.
Nu, ik ben op zich wel voor dat pure (de hond krijgt hier zelf samengesteld en dat is hetzelfde, alleen in grotere lappen en karkassen), maar ik had ook Carnibest liggen. Mijn katje lust het echter niet (hoewel het over het algemeen goed aanvaard wordt) en Haaksbarf en Tinlo wel.
Aangezien ik maar 1 katje heb vind ik het niet echt een groot probleem, het kost me niet zoveel.
Vooral Tinlo líjkt duur, maar heeft 1 fantastische variant aan slechts 4.5€/kg (wat weinig is vergeleken met de andere varianten).

Ik voer dus Haaksbarf (alle smaken) en Tinlo Cattery en volgens de prijzen van Lupa http://www.lupa-diervoeding.nl (gewoon in het menu'tje links kijken). Verder geef ik 1x per week eendagskuiken (drukt de prijs ook wat ;-) ) en eet ze af en toe mee met de hond (die eet zelf samengesteld en dat komt op ongeveer 2.5€/kg ;-) ). Tinlo Cattery kan je als compleet beschouwen, Haaksbarf is compleet als je verschillende smaken door elkaar voert.

Ik ben overgeschakeld toen mijn kat blaasontsteking had. Brokken dicht en in de kast voor het asiel, en meteen bord Haaksbarf kip gezet. Tegen de avond was het op en ze heeft nooit een dag niet gegeten ;-) .

Mijn kat weegt 3.3kg en eet 83gr kvv per dag (enfin, 12 dagen per kilorol is dat ;-) ).

Als je meer informatie wilt kan ik je http://www.voernatuurlijk.nl aanraden. Maar op zich is KVV niet zo moeilijk en weet je met dit topic ook al erg veel :-)
Laatst bijgewerkt door ponyzotje op 08-01-11 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:15

peaches schreef:
Ik had via mp gevonden dat faunaland in beuningen het ook verkocht en heb gevraagt wat bij hun 1 kg carnibest natuur kost en dat was 3,50. Dus voor 4 weken voor 3 katten zou ik dus straks 42 euro kwijt zijn dat vind ik nog wel te doen!

Dat is een mooie prijs +:)+ Helaas wordt het hier niet gelust maar als het bij jouw katten aanslaat is het inderdaad wel een goeie deal ;-)

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 12:18

ik ben ondertussen nog aan het lezen maar waarom voer jij haaksbarf en tinlo? Is dat voor de afwisseling of vult t elkaar aan? En waarom niet alleen 1 van de 2?

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 12:24

als ik even uitreken dat tinlo compleet volgends de prijzen van lupa diervoeding 31 euro kost voor 20 x 250 gram. Dat is dus 5000 gram . 1 kat zou dus 30 gram per kilogewicht is voor mijn kat van 4 kilo 120 gram zijn en voor 3 360 gram per dag zijn. Dat betekent dat ik 2 weken kan doen met een tinlo compleet pakket van 31 euro. Dan word het wel duur.

oftewel..om het nog een soort van overzichtelijk te houden, voor 3 katten ebn ik kwijt:

tinlo compleet pakket 31 euro voor 2 weken
of carnibest 42 euro per 4 weken

mocht ik compleet overgaan op 1 van beide dus..

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:59

Ik heb eerst enkel Haaksbarf gevoerd. Dat ging prima. Zij hebben 6 verschillende smaken. Ideaal. Echter, een tijdje terug werden wat problemen aangekondigd in KVV-wereld wbt de btw-regeling, waardoor een aantal producten duurder zouden worden. Op de site van haaksbarf leek het alsof 2 varianten gingen verdwijnen. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een andere KVV zonder toevoegingen als rijst (dus geen carnibest), en kwam ik uit bij Tinlo of All Animal (dit zijn gemalen diertjes, die laatste). All animal denk ik dat mijn kat niet zou lusten dus kwam ik bij Tinlo uit. Alleen, heel erg duur! Ik heb een half kilo'tje eend besteld omdat Haaksbarf dit niet heeft.
Toen kwam echter Tinlo Cattery erbij. Dit is de samenstelling:
"Vers rundvlees, vers kippenvlees, vers konijnenvlees, verse makreel, verse runder-organen, verse eendenorganen, verse kippenbotten en verse konijnenbotten.
Bevat van nature een hoog gehalte aan natuurlijke vitaminen en mineralen.
Zonder geur-, kleur-, smaakstoffen en conserveringsmiddelen.
Glutenvrij (dus geen rijst of granen).
De prijs bedraagt €4,50 per kilo. " (enkel in kilorollen).

Dit leek me dus ideaal, vrij compleet en ook nog eens goedkoop! Het ligt zelfs lager dan de prijzen voor Haaksbarf (maar hun andere Tinlo-varianten dus niet). Vandaar een combinatie, en Maya vindt het erg lekker. Afwisseling vind ik altijd aangenaam dus de Haaksbarf is erbij gebleven, en tot nu toe zijn alle varianten ook nog beschikbaar.

Het klopt zeker dat het duurder is. Alleen, het is ook puurder en Maya lust geen Carnibest. Twee redenen waarvan het niet lusten een nogal dwingende is :D , om te blijven bij Haaksbarf en Tinlo.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:19

Waar haal jij de Tinlo cattery rollen dan?
die wilde ik een keer proberen, maar kan ze niet vinden

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:22

Nessa schreef:
Waar haal jij de Tinlo cattery rollen dan?
die wilde ik een keer proberen, maar kan ze niet vinden

Ik bestel alles via Lupa, en dan met meerdere mensen samen, dan komen ze tot zo ver in België ;-)
http://www.lupa-diervoeding.nl . Andere leveranciers van KVV heb ik geen ervaring mee.
Ik ben ontzettend tevreden van die cattery. De makreel die erin zit ruik je wel even bij het uit de frigo halen, maar niet penetrant, en het is hier snel genoeg op :+

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:40

Ik voer mijn 3 katten Iams brokjes. Ze krijgen exact de dagelijkse hoeveelheid uit de maatbeker verdeeld over 3 voerbeurten. Toen de derde kat hier een tijdje geleden kwam wonen had hij een beetje van zijn eigen voer (geloof TomPoes) mee en dat mengde ik door mijn eigen voer. Alle 3 de katten vonden het toch wel lekker, maar volgens mij zijn het ook niet de katten die niet van zout voer houden, maar wij (de nieren) :Y)

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 18:03

We hebben vandaag voor schesir lams brok gekozen. Ik had gevraagt naar de carnibest en die moest besteld worden en dat was het er pas over 2 weken. Er werd ook bij verteld dat het erg lastig "afhakken en zagen was" en dan nog dat ontdooien natuurlijk. Ik ben wel zo'n muts die dat gaat vergeten ooit. Dus toen gevraagt naar de RC maar ze adviseerde ons dus schesir omdat dat beter zou zijn dan RC en er zit 20% gedehydrateerd lamsvlees in en taurine wat volgends zeggen ook belangrijk was.

Ik ben benieuwt hoe ze het vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:09

dat afhaken en zagen is helemaal niet lastig, als je hem een uur vanuit de vriezer in de koeling ligt kan je hem keurig en zonder moeite in plakken zagen.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:41

Inderdaad. Ik leg een rol altijd in een bakje met water en dan in de koelkast. Een half uurtje later is de buitenkant net genoeg ontdooit dat je met een scherp mes gemakkelijk de rol in 2en kan zagen. De ene kant kan dan weer terug in de vriezer en de andere helft laat je verder ontdooien in de koelkast. Niets lastigs aan in mijn ogen. ;)

Overigens heb je wat betreft graanloos kvv ook nog Bibi en Carnivoer. Ik voer hier wat betreft kvv ook veel smaken en merken door elkaar zodat ze zoveel mogelijk afwisseling krijgen en daardoor veel verschillende diersoorten binnen krijgen en het niet saai word voor ze. Ik geef CB Diabetes en Eend (is ook graanloos), Bibi Beefmix en Natuurmix (lust de poes alleen niet, de katers wel) en Haaksbarf Kip en Kip/rund. Daarnaast krijgen de katers voor 50% Barf en doet de poes hier ook een beetje aan mee en krijgen ze 1x per week vis en een ei of eendagskuiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:55

Als ik carnibest haalde uit de winkel en ik thuis arriveerde was het al prima snijbaar :) Portioneren en ik kon weer een paar dagen aan.

Ik doe dit nu ook met de karkassen, haal ik dr smorgens uit, smiddags om een uur of 1 kan ik de portioneren, nog goed bevroren en dan weer in zakjes de vriezer in, je moet er even handigheid in krijgen :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:53

Onze drie katten krijgen Carocat. Ze kregen eerder een zogenaamd A-merk (Hills geloof ik) maar dat moesten ze niet meer. Daarna kregen ze merkloos voer, van de groothandel. Aten ze graag maar om nou te zeggen dat ze daar beter van werden? :n Nou dus Carocat. Dat eten ze graag, het is betaalbaar en qua gezondheid gaan ze ook helemaal goed. De hond lust het ook graag :+ :=
Daarnaast krijgt onze oudste 's avonds AH Excellent zalm of kip voor de Novocam die ze krijgt. Ze krijgt dan 1/3e van zo'n blikje. De middelste krijgt 's avonds een handje Whiskas senior voor het lekkere. De jongste scharrelt veel buiten rond en wordt er van verdacht dat ze ook bij de buren een hapje meesnaait (maw: die voeren haar).
Vers voer hebben we over nagedacht, maar aangezien alleen de oudste nog wel eens warm wil lopen voor een beetje rauw gehakt of kip leek ons dat niet heel zinvol. De rest trekt letterlijk hun neus er voor op. Die eten zelfs geen vogels en muizen, terwijl de oudste in haar gloriejaren meerdere muizen per nacht verslond.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:05

De mijne vangt nachtvlinders :)) Gekookte vis, kip en verse insecten, daarvan weet ik dat ze het eet.

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:10

Wij hebben zelf ook een kat maar mijn ouders kopen gewoon de goedkoopste kattenbrokjes en elke avond krijgt ze een klein bakje vlees

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:20

Chiqa schreef:
Bedankt voor je moeite, ik was altijd in de veronderstelling dat Acana en Applaws niet zover uitelkaar liggen.
Ga toch eens kijken of die kleine Applaws lust, wie weet ook de senioren wel.

Ik ben alleen zeer huiverige voor Porta21, staan veel griezelige verhalen over op het net een hele bekende is http://www.mainecoon.nl/nl/interactief/ ... ?tid=51222
Daarom durf ik dat niet te voeren.

In dat topic staat dat de test oke was dus erg griezelig komt het op mij niet over.
Misschien dat het een verkeerde batch was? Een gewaarschuwd mens telt voor 2 natuurlijk, maar mijn (kieskeurige) katten eten het graag ze stinken niet en hebben ook geen last van dunne ontlasting.
Ik wissel het wel af met Taste of the wild, want dat vinden ze nog veeel lekkerder :Y)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:17

taste of the wild zit teveel magnesium in

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:23

Vertel dat de katten maar, het is het enige voer naast Porta21 dat ze al een paar maanden achtereen eten.
Acana, Orijen, Burns, Proplan etc. moeten ze na een paar dagen niet meer :Y)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:35

ah ok, dan is taste of the wild niet zo'n verkeerde keus inderdaad :)
Applaws al geprobeerd?