Loslopende honden (waar dat niet mag), zo'n ergernis!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 08:56

Urielle schreef:
Op de meeste uitlaatroutes moet je volgens mij alsnog gewoon de poep opruimen.
Dus bij jullie gemeente is het echt vaag!

Yep, bij ons moet je ook overal de poep opruimen (alleen doet natuurlijk niet iedereen dat :roll: ) :j
Zowel in de losloopgebieden als daarbuiten. Er staan ook overal speciale "afvalemmers" daarvoor, dus je kunt het altijd zo kwijt en van de gemeente krijg je zakjes daarvoor.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:28

lotjaa93 schreef:
Mijn ervaring (=feit) is dat honden die aan de lijn zitten niet hun taalgebruik/communicatie kunnen uitvoeren en daardoor uitvallen. Daarom laat ik mijn hond liever los als er een andere hond aankomt..

Mijn hond spreekt geen hondentaal nee, omdat hij toen hij 4 weken oud was bij zijn moeder weggehaald is en niet bij andere honden gehouden is vanaf toen. Praat dat het dan goed dat mijn keurig aangelijnde hond maar gebeten moet kunnen worden door loslopende honden terwijl het verboden is om een hond los te laten? Dacht het niet.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:43

Ik heb het geluk dat ik in een omgeving woon waar aardig wat losloopgebieden zijn voor honden, sommige niet het hele jaar door, maar je kan altijd wel ergens terecht.
Dan nog vinden mensen het nodig om hun hond overal los te laten lopen, ook op straat in de woonwijken. En als ze dan nog luisteren, maar daar mankeert het ook aan.
Vorige week was ik op de fiets naar mijn ouders geweest, mijn hond liep naast de fiets (dit doet ze super netjes en ze negeert andere honden). Tot 2 keer toe binnen 5 minuten vliegt er een hond de stoep af, bijna voor mn fiets omdat ze naar mijn hond toe willen.
Fiets je dan, zwanger, met een hond die daar absoluut niet van gedient is terwijl ze aangelijnt is en van die eigenaren die stom lachen. Ik durf dus al bijna niet meer te fietsen met mijn hond, want straks val ik met alle ellende vandien. Maar ik moet mijn hond toch de nodige beweging geven en een stuk lopen kan ik helaas niet meer omdat ik flinke bekken instabiliteit heb.
Ik wordt er zo giftig om...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:14

LADPR schreef:
Ik mag dus prima met mijn aangelijnde hond in een losloopgebied wandelen en verwachten dat andere mensen hun hond bij zich houden. Ik doe het bewust niet omdat bijna niemand de regels weet blijkbaar of zich er aan houd.

Ik vind het juist errug vreemd als mensen met een aangelijnde hond een losloopgebied ingaan.
Dat is juiste de enige plek waar honden die niet altijd perfect onder appel staan ook even lekker mogen sjezen!

Ik vind dat als je met een aangelijnde hond in een losloopgebied loopt, je dat als enige reden moet doen omdat je hond wel goed met andere honden kan, maar om welke reden dan ook niet los kan (weglopen bijvoorbeeld, of jagen).
Als je hond aangelijnt niet kan tegen loslopende honden die erop afgaan om te spelen (want dat doen ze immers met alle loslopende honden daar!) moet je daar niet gaan lopen.

Mijn honden liosteren redelijk goed hoor, maar wel tot op zekere hoogte.
Ik lijn ze alsnog aan als er iemand met een aangelijnde hond langsloopt, maar daar baal ik wel echt zeer stevig van :( Komen er mensen aanlopen met een hond die ze net houden omdat ie uitvalt aan de lijn.
Wat doe je dan daar?!?!

Overigens vind ik het jammer dat je echt denkt dat jouw hond aan de lijn niets tekort komt tov vrij lopen.
imo is er niets beters dan ongestoord los kunnen lopen.
Mijn honden had ik ook aan een lange lijn, maar nu ze loslopen doen ze echt veel meer hoor!
Even samen een sprintje trekken of lekker jolig door het hoge gras en weer terug naar baasje.
En 1 van onze honden hield er ook niet zo van om in de tuin te zijn maar langzamerand begint hij eraan te wennen (we wonen hier nu een paar maanden) en ik merk aan beide qua energie duidelijk verschil of ze de hele dag in huis zijn geweest of in de tuin. Zelfs de andere hond, die nooit speelt maar lekker in de zon gaat liggen en af en toe ergens gaan rondkijken of grasjes eten, die is veel blijer als hij dat de hele dag heeft gedaan ipv in huis liggen.

LADPR

Re: Loslopende honden (waar dat niet mag), zo'n ergernis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:21

Ik zeg ook niet dat ik het handig vind, ik zeg alleen dat zo de regels zijn.

2 honden is al weer anders dan 1. Als ik een logee heb vinden ze het ook geweldig om samen in een tuin of zo te spelen.

Toen hij nog niet verpest was door de beten van andere honden hebben wij hem ook los gehad. Samen met een andere hond op een plek waar geen verkeer niks was. Denk maar niet dat hij dan bij de andere hond blijft, nee hij gaat zelf jagen. En dan hebben we het dus over vreemd terrein. Sommige honden kunnen gewoon niet los.

Loslopen betekend voor onze hond dus niet lekker spelen, hond zijn, of hoe jullie het ook willen noemen, nee loslopen betekend jagen.

Jij maakt nu de vergelijkign tussen los in het bos lopen en de hele dag thuis/binnen zijn. Dat je hond dan veel blijer is na een wandeling los. Dat is toch geen vergelijking?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:23

nee ik maak de vergelijking tussen de hele dag los in de tuin of de hele dag in huis.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:25

Dat is toch ook geen vergelijking? Onze hond komt 5 tot 6 keer per dag buiten. Het gaat er dan om wat de toegevoegde waarde is om al die keren los te zijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:27

Tja, in mijn ogen wel veel meerwaarde.

Ik snap dat het in jouw geval niet KAN, maar als het wel kon zou je er dan ook geen meerwaarde in zien?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:30

Nee dan zou ik er nog geen meerwaarde in zien. Simpelweg omdat ik niet denk dat die er is. Honden die hier los lopen moeten allemaal aan de voet omdat we in woonwijken zitten. Dan heeft mijn hond het luxer die 5 meter voor of achter me kan lopen aangelijnd omdat hij geleerd heeft dat hij in de berm moeten blijven.

De loslopende hond moet aan de voet blijven kan dus niet snuffelen, niks.
Mijn hond kan lekker snuffelen, rennen, ect.

Loslopend in het bos is precies hetzelfde, met het enige verschil dat mijn hond dus maar in een straal van 10 meter om mij heen kan spelen, ravotten, snufffelen, enz. en de loslopende hond zo ver als hij wil/mag.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:38

ja oke, dan woon jij in mijn vergelijking dus gewoon in verkeerd gebied :) ik woon niet in een drukke woonwijk.

Maar loslopend in een bos vind ik wel degelijk leuker voor de hond dan aan de lijn, hoelang die lijn dan ook is.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:48

opisop_shop schreef:
ja oke, dan woon jij in mijn vergelijking dus gewoon in verkeerd gebied :) ik woon niet in een drukke woonwijk.

Maar loslopend in een bos vind ik wel degelijk leuker voor de hond dan aan de lijn, hoelang die lijn dan ook is.

los lopen is waarschijnlijk ook leuker maar niet elke hond kan los.
om verschillende reden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:53

klopt en dat geef ik ook aan, maar als je hond WEL loskan, dan laat je hem toch zeker los waar dat mag?
Hier in het losloopgebied heeft 80% de hond aan de riem.
Je maakt mij niet wijs dat al die honden niet los kunnen, volgens mij is het gewoon luiheid van de eigenaren...
Met als gevolg dat wanneer ik 5 honden tegenkom, ik 4x mijn honden aan kan lijnen uit fatsoen.
Tja, daar baal ik stevig van, ga dan ergens anderws lopen als je hond toch niet los mag!

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:10

inderdaart kan een hond los laat hem dan ook los.
maar het is niet aanons om teoordelen of die hond los kan of niet.
als een los loop gebied ook meteen de eenigste mogelijkheid is je hond uit laten dan loop je de kans honden aan de riem tegen tekomen.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:57

Ik heb het grote geluk dat mijn hond erg 'verstandig' met andere honden omgaat. Als ik in het hondenbos ben kan het voorkomen dat hij naar een hond toeloopt die aangelijnd is. Als die ander dan uitvalt, loopt die van mij gewoon weg. Niks aan de hand. Nooit gedoe gehad daarover ook. Alleen met teven kan hij soms wat opdringerig zijn. Maar ook dan hoeven we meestal niet in te grijpen, want de meeste teven bijten dan wel van zich af en ook dan loopt hij weg.

Heb een keer gehad dat hij naar een teefje ging die aangelijnd was. Baasje ging onwijs moeilijk lopen doen, mijn hond wegduwen, wegschoppen, schreeuwen naar mij. Ik was bloedlink. Dan denk ik wel; ga gewoon ergens anders lopen. Want als het teefje los was geweest en/of baasje deed normaal had er niets aan de hand geweest. Of ze had me gewoon kunnen vragen of ik hem even aan wilde lijnen...?

Ook heb ik eens gehad dat we langs een chihuahua liepen. Jack snuffelde en huppelde er even achteraan. Tot die chihuahua wegrende. Ik riep mijn hond terug, en die kwam uiteraard, maar de chihuahua bleef lopen. Die was dus kwijt. Was mijn schuld want mijn hond liep los? Stond niet onder appél? Daar is het hondenbos toch voor? Dat ze kunnen omgaan met andere honden en lekker kunnen lopen? Bleek dat die man voor de tweede keer met die hond liep, was heel zijn hond niet. Tsja...Overigens was zijn hond ons uitlaatvriendinnetje (buurhond die altijd mee mag naar het bos) non-stop aan het opjagen. Maar ze bleef hoe dan ook bij ons, no way dat ze ons uit het oog zou verliezen.

Voor mij is het heel simpel. In een hondenbos moet je accepteren dat je andere honden tegenkomt. Aangelijnd of niet, luisterend of niet. En zo goed als altijd is de beste manier om de honden het zelf te laten oplossen, worden ze heel wijs van. Tenzij je ziet dat het echt misgaat uiteraard. Jack wordt vaak dominant benaderd omdat het een reutje is. Zolang ze niet direct in zijn nek hangen laat ik het gaan. Jack zijn uitlaatvriendinnetje wordt altijd opgejaagd. Zolang ze haar niet grijpen, laat ik het gaan. Ze is na een jaar al veel moediger geworden.

Mijn hond loopt in onze woonwijk ook altijd los eigenlijk. Voordeel is dat bijna iedereen hier honden heeft en op elkaar let. En dat Jack erg goed luistert en precies weet waar hij wel en niet mag lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:00

Roosje1987 schreef:
Was mijn schuld want mijn hond liep los? Stond niet onder appél?

Voor sommige mensen is het erg lastig om voluit toe te geven dat ze wat geschort hebben in de opvoeding, hun hond loopt weg en daarom is het volgens hun regel maar dat jij je hond ook niet los mag hebben, zo werkt het natuurlijk niet :) Als jij wel iets meer je best heb gedaan met die opvoeding vind ik dat je daar ook best gebruik van mag maken.

Mijn hond loopt in losloopgebieden ook los, dat heeft ze dan dubbel en dwars verdient.
Ik maak ook heel wat mee hoor, vooroordelen over het ras waar ik mee loop staat voor veel mensen mijlenhoog klaar maar ze vergeten even dat de eigenaar dr heel wat uurtjes bloed zweet en tranen aan training in hebben zitten.
Soms laat ik het zien dat mijn hond het allemaal heel goed doet, maar soms ook niet dan weiger ik dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:47

Ik pak Raph vaak aan een lange 10-meter lijn, laat hem los op stukken waar hij niet weg kán, oefen veel en vaak het commando "kom" en dat doet hij goed, maar vertrouw hem nog niet genoeg om hem altijd los te laten.

Hij kan prima met andere honden aan de lange lijn, maakt hem niet uit, daarom ga ik ook gewoon lekker in het losloopgebied, vraag ook niemand om de andere hond aan te lijnen.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:41

Mijn hond loopt áltijd los. Heeft ie van pup af aan gedaan en dat komt omdat hij 99,9% onder appél staat. Hij wacht netjes bij elke stoeprand, rent niet op mensen af, komt altijd als je hem roept en zal nooit tegen iemand opspringen. Andere honden negeert hij, zelfs als ze tegen hem aanspringen, blaffen, etc. Pas als het hem echt te gek wordt (en dan moeten ze onderhand in zijn nekvel hangen) zal hij een keer zijn bovenlip optrekken en een snauw geven.

Daarnaast ging hij altijd mee met de paarden naar het bos (nu niet meer, aangezien hij een paar weken geleden 3 hersenbloedingen gehad heeft en het nu dus niet meer gaat). Lekker los, ook met het oversteken van de weg. Hij heeft van pup af aan geleerd wat wel en wat niet kan bij paarden en dat hij bij iedere weg moet wachten tot hij van de baas het commando 'toe maar' krijgt. Hij luistert dus perfect en rent vrolijk mee met de paarden en kan lekker zijn eigen tempo bepalen. Ik ken weinig honden die zo gelukkig zijn als die van ons en die zo veel beweging krijgen. Bijna geen enkele hond die permanent aan de riem moet, krijgt imo voldoende beweging. Dit komt omdat wij als mens nou eenmaal niet om de haverklap een flinke sprint trekken of van gekkigheid achter de hond aan overdekop door het gras rollen. Wij houden een constant tempo aan, waarop de hond rustig meewandelt. Zo kan een hond toch nooit echt zijn energie kwijt??
Ik vind het juist schandalig dat wij, terwijl we ons blauw betalen aan de hondenbelastig, in het park áltijd de poep opruimen, onze hond volledig onder appél hebben, hem zijn hele leven maar aangelijnd moeten houden! Dat is toch geen leven voor zo'n beest??

En ja, dan kan het wel eens zijn dat we in het bos lopen en dat hij, terwijl wij even niet opletten, op het fietspad loopt en er een fietser even moet remmen. Maar dat lijkt mij een kwestie van simpelweg rekening houden met elkaar. Ik verwacht namelijk ook van motorcrossers dat ze even inhouden als ze langs de paarden rijden, en wandelaars verwachten weer van mij dat ik niet in volle rengalop langs kom stuiven. Iedereen moet een beetje rekening met elkaar houden, maar iedereen moet ook een beetje verdraagzaam naar elkaar zijn. Ik ga toch ook niet lopen schelden, omdat een kindje in een wandelwagen het op een janken zet, terwijl ik daar voor mijn rust kom??

Ik vind wel dat honden opgevoed moeten zijn en wanneer ik met de paarden in het bos ben, waarschuw ik een eigenaar ook altijd dat, wanneer een hond achter de benen van mijn paard gaat lopen, ik het niet kan helpen als de hond in kwestie een kleine vliegles krijgt. Maar moeten we dan alle hondenbezitters maar over een kam scheren en zeggen dat alle honden altijd maar aan de riem moeten?? Volgens mij krijg je dan aardig gedragsgestoorde honden, als ze nooit eens met een andere hond mogen spelen of snuffelen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:49

Honden kunnen toch ook aan de riem spelen en snuffelen? Het is maar net wat je je hond geleerd hebt. Ik zie niet in waarom aanlijnen dan voor gedragssoornissen zou zorgen.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:57

Imo kan een hond aan de riem niet spelen en snuffelen zoals ze dat anders doen. Daar komt bij dat de meeste mensen die een hond aan de riem hebben, dat niet voor niets hebben en hun hond hooguit laten snuffelen en hem dan weer mee trekken. Flink ravotten en even kort de rangorde bepalen, zoals dat bij honden gebruikelijk is, is aan de riem niet echt mogelijk.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:01

Oke, hier speelt alles aangelijnd. En reken maar dat er flink rondgescheurd/gesprongen en gek gedaan wordt. Voor de mensen hier heel normaal dus.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:33

Dat moet ik dan nog zien gebeuren! Hier zitten de lijnen na 3 sprongen in de knoop en moeten de honden weer teruggehaald en uit de knoop gehaald worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:35

Raph kan prima spelen met de lange lijn eraan (die laat ik dan wel los, anders krijg je idd knopen :)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:05

LADPR schreef:
Oke, hier speelt alles aangelijnd. En reken maar dat er flink rondgescheurd/gesprongen en gek gedaan wordt. Voor de mensen hier heel normaal dus.

Ik wil niet eens dat mijn honden aan de lijn spelen.
Als ze aan de lijn zitten, is het de bedoeling dat ze op mij letten, en niet gaan lopen poedersuiker.
Ik heb er 3, heb geen zin om met uitgerekte arme rond te lopen.

En waarom spelen aan de lijn vaak fout gaat, is omdat ze zich gesterkt voelen door hun baas en hun lijn hun territorium is. Veel honden dulde geen vreemde honden in hun territorium.
Bovendien wil ik niet dat mijn hond zn poten breekt omdat een andere hond een ruk aan de riem geeft als hij net om de poot van mn hond zit.
Genoeg reden dus waarom aan de lijn spelen echt niet altijd een succes is.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:20

LADPR schreef:

Heb jij een wilde, grote hond wel eens zien spelen? Die kun je echt niet aangelijnd laten spelen, mijn dalmatiers die racen rondjes zo hard als ze kunnen en nee dat kan niet aan de riem. Ik vind het ook sneu als honden hun hele leven aan de riem moeten en aan de riem zijn ze inderdaad vaak vijandiger omdat ze geen kant op kunnen.

ik stem voor veel meer losloopgebieden, dan kunnen we het volk ook beter scheiden; de mensen die wel of niet hun hond aan de riem doen. Er zou dus evenveel van beide moeten zijn, ik denk dat de verhouding nu 90-10% is :7

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:28

ik wou dat mijn hond niet verpest was, die vond het heerlijk om te ravotten en los te lopen snuffelen etc, en hij staat ook altijd goed onder appel(ga al heel lang naar de hondenschool met hem) maar als ik niet zeker weet dat er geen andere hond los is, durf ik hem niet los te laten. Gelukkig heb je hier nog hele grote stukken natuur waar helemaal niemand komt en dan kan hij heerlijk ravotten en zwemmen in de rivier en dat is genieten!!
Als mijn hond toendertijd niet gebeten zou zijn zou hij prima onder appel naast me lopen zonder zijn koppie om te draaien naar andere honden, maar door dit voorval ben ik er niet zeker van en uit respect voor andere mensen met hond houd ik hem aangelijnd. Maar het is onzin dat loslaten geen meerwaarde zou hebben, mijn hond vindt het heerlijk!!