Een nestje kittens, wat leuk!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:15

foxy80 schreef:
Anoli schreef:
Waar ik me ook aan kan storen is het feit dat mensen wel een hond of kat willen adopteren maar dan komt ie uit spanje, griekenland etc... dan denk ik los eerst eens het probleem met de overvolle asielen in ons eigen land op, want daar zitten ook genoeg leuke dieren die een huisje verdienen.

Er is geen geografische oplossing voor een emotioneel probleem...

Maw ik ben niet voor discriminatie van asieldieren op basis van afkomst. Een geadopteerde hond is een geadopteerde hond. Want dan raken onze mp-dumpers nogmaals hun dier niet kwijt.

Ik snap het punt, maar tich zie ik de trend van iets "bijzonders" dus adopteer een hond uit het buitenland. Ik zie liever dat ze het probleem binnen de landgrenzen oplossen. Dus hier geld inzamelen, groep mensen verzamelen en dan daar heen gaan, alles (zo veel mogelijk) castreren, en proberen dáár de asielen beter te maken en de dieren dáár herplaatsen.

Begrijp me niet verkeerd ook die dieren verdienen een tweede kans, maar persoonlijk ben ik van mening om dat dáár te proberen op te lossen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:25

gipsyboy schreef:
Chiqa schreef:
o 'gelukkig' is de schade maar bij 2 gebleven, 2 teveel maar goed.

waarom 2 teveel???
als ik geen goed adres vind, houd ik ze zelf.
breng ze echt niet naar het asiel!!

Toch 2 teveel dan als je ze zelf " moet " houden. Je zei zelf dat je het momenteel financieel niet redde om je poes te laten steriliseren, hoe doe je dat dan als je er 3 moet laten helpen? Want over en paard maanden moeten die andere ook weer geholpen worden anders zit je volgend jaar met nog meer kittens.. Dus eigenlijk ga je er wel vanuit dat je ze kwijt komt?
Ik wil je niet aanvallen maar wel even laten nadenken over de gevolgen!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:33

Ik kom nog even terug op de OP.
Zelf hebben we 2 katten uit een oeps-nest van schoonmama.
Schoonmama heeft fiks de wind van voren gekregen toen (bijna 19 jaar geleden) en ze zou er wat aan gaan doen.
Toen werd poes weer zwanger, weer nest en nu namen we maar zelf de mamapoes mee naar de DA.
De onze zijn uiteraard 'geholpen'.

Vorig jaar werden we zelf geconfronteerd met een zwerfnest in ons hooihok; mama poes had 1 kitten meegenomen en kwam dus niet terug voor de overige 4. Bleek dat ze net al een nest had gehad, dit was nest 2...
Via het dierenziekenhuis kwamen we uit bij Cora, die oa. puppies en kittens opvangt. (http://www.kitten-puppy-rescue.com/index.html)
Bij 2009 kan je zien hoe dat is afgelopen.
De mamapoes met kitten hadden we gelokaliseerd en een vriendin van Cora heeft de kitten gehouden en mamapoes laten helpen door stichting Zwerfkatten.
Mamapoes bleek toen alweer zwanger en is dus geaborteerd en 'geholpen' en banjert weer bij ons achter.

Oplossing?
Ik weet het niet.
Wellicht een landelijke actie van de DA's om eens tegen goedkoper tarief poezels te 'helpen' ?
Sommige mensen hebben het geld niet of er niet voor over, want het kost een aardige cent.
Tuurlijk zijn mensen zelf verantwoordelijk voor de nesten, laat dat duidelijk zijn, maar de tarieven van de DA's werken niet echt mee... :o

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:35

met katten-gratis of niet- is het niet anders als met paarden, of andere dieren..
als je ze aanschaft, ben je gedoemd tot DA kosten. castratie/sterilisatie hoort hier bij.heb je dat er niet voor over, koop dan een pluche dier.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:51

gipsyboy schreef:
Chiqa schreef:
o 'gelukkig' is de schade maar bij 2 gebleven, 2 teveel maar goed.

waarom 2 teveel???
als ik geen goed adres vind, houd ik ze zelf.
breng ze echt niet naar het asiel!!

Omdat als jij ze niet had gefokt de mensen die nu jou 2 kittens nemen anders 2 kittens uit het asiel hadden kunnen nemen.
Nu blijven de asiels overvol terwijl als jij die 2 niet had gefokt dat weer 2 asiel kittens uit het asiel had geholpen.[/quote]

ja dat is waar. maar zo help je de broodfokkers ook weer van hun kittens af.

het is gewoon heel moeilijk.

ik denk als je een nestje neemt het zelf moet houden als je geen goed adres hebt. en niet in het asiel dumpen.

de asielen moeten blijven voor de kneuzen die kittens of katten dumpen.
en niet omdat ze geen adres kunnen vinden voor de kittens.

het is moeilijk en het zal niet snel verbeteren ben ik bang.

en ja de dierenartsen kunnen ook prijzen rekenen.

Thirty

Re: Een nestje kittens, wat leuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:59

maar als je nu al geen geld hebt om er eentje te laten helpen, hoe doe je dat dan straks met 3?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 16:08

gipsyboy schreef:
ik heb zelf nu ook een nestje kittens. 2 stuks.
jullie willen niet weten hoevaak er al gebeld is.
maar mocht ik alsnog geen goed adres vinden dan houden we ze zelf. daar hebben wij al rekening mee gehouden.

ik laat ze ook netjes ontwormen en ontvlooien.
en natuurlijk de entingen die ze moeten hebben.

de moeder gaat aan de pil zodra ze weer naar buiten gaat.
en laat haar helpen zodra het allemaal goed genezen is van binnen.
en de jongen groot genoeg zijn om voor hun zelf te zorgen.

+:)+ Super! Hou ze lekker zelf :j, laat moederpoes over 3 weken castreren, de kittens zodra hun leeftijd dat toestaat en hou die binnen tot die tijd.
Zoek even het telefoonnummer op van jouw dichtstbijzijnde dierenasiel/kattenopvang, en geef iedereen die jou belt voor kittens de boodschap: deze zijn al geplaatst, maar ik geef u een telefoonnummer wat u kunt bellen, daar hebben ze keuze te over! :j ;) :D

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:18

MarvanTom schreef:
Oplossing?
Ik weet het niet.
Wellicht een landelijke actie van de DA's om eens tegen goedkoper tarief poezels te 'helpen' ?
Sommige mensen hebben het geld niet of er niet voor over, want het kost een aardige cent.
Tuurlijk zijn mensen zelf verantwoordelijk voor de nesten, laat dat duidelijk zijn, maar de tarieven van de DA's werken niet echt mee... :o
Een landelijke actie van DA's (of DA's die van giften leven en verbonden zijn met een asiel bijv.) om tegen een kleine prijs te castreren (teven, reuen, katers, poezen, rammen, álles!) vind ik een hele goede :j Werd dat maar eens werkelijkheid..

In Leeuwarden heb ik een keer opgezocht voor een vriendin van me (student, en sinds kort een kitten poesje aangeschaft) wat de kosten zijn van castratie in die stad.
Haar poes werd al krols en de kans dat ze een keer naar buiten kwam was erg groot. Ik heb haar er dus op gewezen dat deze snel gecastreerd moest worden. Maar ze heeft het geld er niet voor. Bij de ene dierenarts in Leeuwarden kostte een sterilisatie 130 euro, bij de andere 90 euro. En de rest daartussen.

Een dierenarts waar ik af en toe nog werk castreert (bij poezen in dit geval, dus ook wel sterilisatie) voor 60 euro. Heel duur hoeft het dus niet te zijn. Ik heb de poes van een vriendin van me meegenomen en laten steriliseren, waarbij ik zelf als dierenartsassistent functioneerde (dus ze kreeg nog korting omdat ik er geen loon voor ontving maar wel voor heb gewerkt).
Wat soms ook mogelijk is, is dat je de dierenarts in termijnen betaald.

Er zijn altijd mensen die katten hebben maar het geld niet om deze te laten helpen. Zeggen "dat zij dan maar beter geen dieren kunnen aanschaffen" is heel makkelijk, maar daarmee los je het niet altijd op.

Als mensen het geld er echt niet voor hebben om een poes te steriliseren voor 90 tot 130 euro (en die prijzen kunnen erg uiteenlopen en nog hoger zijn, afhankelijk per dierenarts en soort van anesthesie dat gebruikt wordt), dan mogen zij mij best een PB sturen om te vragen waar het goedkoper kan (ik zoek dat graag uit) of dat ik met 'mijn' dierenarts de poes steriliseer voor zo'n 60 euro.

Dit omdat ik het erg belangrijk vind om het grote overschot aan katten in Nederland aan te pakken en -ook ik- toch ergens moet beginnen (verminderen van vermeerdering van o.a. boerderij- en straatkatten, maar ook mensen helpen die een poes hebben die nog gecastreerd moet worden).

Zo hebben we een keer een 'massa-castratie-dag' gehouden, waarbij meer dan 100 katten zijn gecasteerd en gesteriliseerd. Dit ging vooral om boerderijkatten, waar de boeren niet echt naar om keken. Maar diezelfde boeren vonden wel elke keer nestjes in het stro.

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:23

Moontje1991 schreef:
Omdat als jij ze niet had gefokt de mensen die nu jou 2 kittens nemen anders 2 kittens uit het asiel hadden kunnen nemen.
Nu blijven de asiels overvol terwijl als jij die 2 niet had gefokt dat weer 2 asiel kittens uit het asiel had geholpen.

_/-\o_ Amen _/-\o_

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:32

Moontje1991 schreef:
Nu blijven de asiels overvol terwijl als jij die 2 niet had gefokt dat weer 2 asiel kittens uit het asiel had geholpen.
:j :j En dit geldt voor alle mensen die 'zomaar' een nestje fokken met hun teef, poes of voedster.

gipsyboy schreef:
ja dat is waar. maar zo help je de broodfokkers ook weer van hun kittens af.
Deze zin begrijp ik niet helemaal :? Hoe help je de broodfokkers ook weer van hun kittens af?

gipsyboy schreef:
Ik denk als je een nestje neemt het zelf moet houden als je geen goed adres hebt. en niet in het asiel dumpen.
Ik denk dat je pas een nestje moet nemen als je minimaal 5 adressen hebt gevonden die alle vijf wel een kitten willen ondanks dat ze al in het overvolle asiel zijn wezen kijken. Zelf houden is daarnaast de bestje optie inderdaad.

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:35

Heel goed topic!!!

Ik ben zelf pleeggezin voor kittens van het asiel(die dus gedumpt zijn en nog geen baasje hebben). En elk jaar blijkt dat er nog steeds mensen zijn die zomaar voor de lol nestjes fokken ze dan niet kwijt kunnen en ze alsnog in het asiel dumpen.

Oh ja effe off topic... Ik heb dus nog drie kittens nu thuis die een goed baasje zoeken, iemand die wel de moeite wil nemen om ze te castreren als ze oud genoeg zijn............... ;)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:52

Als alleen iedereen die een gratis kitten van mp afhaalt ook zijn verantwoordelijkheid zou nemen.....DA kosten voor neutralisatie zijn zo duur. Het is te duur, dat klopt!

Maar je hebt zo'n gratis kitten, meestal (hopelijk op zijn minst) 8wkn oud. Je legt elke week 5euro opzij (= pakje sigaretten, 2 biertjes, of een bosje bloemen) en als ze 6mnd zijn dan heb je de kosten al grotendeels bij elkaar, het kan toch nooit zo moeilijk zijn ! ;(

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:05

Mist schreef:
Als alleen iedereen die een gratis kitten van mp afhaalt ook zijn verantwoordelijkheid zou nemen.....DA kosten voor neutralisatie zijn zo duur. Het is te duur, dat klopt!

Maar je hebt zo'n gratis kitten, meestal (hopelijk op zijn minst) 8wkn oud. Je legt elke week 5euro opzij (= pakje sigaretten, 2 biertjes, of een bosje bloemen) en als ze 6mnd zijn dan heb je de kosten al grotendeels bij elkaar, het kan toch nooit zo moeilijk zijn ! ;(
Klopt Mist :j
Maar overtuig mensen hier maar eens van.. Dat is pas moeilijk.
Wie wil er nou 5 euro opzij leggen voor een kat?? (ja ik wel ;) - en de meeste dierenliefhebbers op Bokt ook wel ;) ) Maar voor doorgaans veel mensen is dit toch echt een "onnodige uitgave" of "nee dat is die kat niet waard"

Ik denk dat voorlichting (een boekje o.i.d., met informatie over de verzorging en gemiddelde vaste kosten van het dier, bij de aanschaf) ook kan helpen. En ook voorlichting voor mensen die overwegen een dier aan te schaffen. Dat zij dus eerst na kunnen gaan denken over of ze het wel kunnen financiëren e.d.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:08

Citaat:
Er zijn altijd mensen die katten hebben maar het geld niet om deze te laten helpen. Zeggen "dat zij dan maar beter geen dieren kunnen aanschaffen" is heel makkelijk, maar daarmee los je het niet altijd op.

Maar wel de waarheid, want als ze de kosten daarvan niet kunnen betalen hoe doen deze mensen het dan als ze ziek zijn? Heb helaas al meedere keren meegemaakt dat mensen hun dieren dan maar laten rondlopen in de hoop dat ze vanzelf beter worden en anders laten inslapen omdat behandelen te duur wordt. 30 euro voor inslapen is inmiddels vaak goedkoper als behandelen..
Maargoed daar gaat deze discussie niet om. Wel fijn dat je de moeite neemt om zoveel mogelijk dieren te neutraliseren!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:26

twinducklin schreef:
Maar wel de waarheid, want als ze de kosten daarvan niet kunnen betalen hoe doen deze mensen het dan als ze ziek zijn?

Ach dat zie je dan wel weer aan die hartverscheurende topics op fora's (Bv bokt) waarin advies gevraagd wordt over een doodziek dier wat overduidelijk zorg nodig heeft. ;(

Geen geld; geen dieren zo simpel is het gewoon :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:45

idd chiqa, geen geld geen dier nemen want zo beestje neem je voor zn leven en daar draag je verantwoording over af.

Mijn konijn is gesteriliseerd en nu heeft ze een vriendje van 10 weken maar reken maar dat ook die knip knip gaat hoor...
ze kan dan wel geen nestje meer krijgen maar zij is 4 en ze zal (waarschijnlijk) eerder dood gaan in de toekomst dan het kereltje en mn nieuwe konijn die ik dan erbij ga nemen wil ik ook geen nest mee hebben. (al hoop ik dat het nog minimaal 8 jaar duurt voordat er 1 dood gaat)

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:47

Ik vindt het eerlijk gezegd een beetje een smoes dat mensen hun kat/poes niet laten castreren omdat het te duur zou zijn.
Ook als het goedkoper zou worden zijn er nog steeds veel mensen die het niet doen, het is vaak ook gewoon gemakzucht!

En ik vindt zoiezo dat je de verantwoordenlijkheid moet nemen om als je een kat/poes als kitten al krijgt dat je geld opzij legt voor een castratie. En niet alleen dat, wat als het dier ziek wordt?

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:49

Niets gelezen, maar ook wij hebben vandaag een kitten van MP opgehaald. Ontzettend gaaf dier, we zijn er heel blij mee.
Ouders hebben eerst in asiel gekeken hier in de buurt maar de kitten/kat[weet niet precies] waarmee hun een klik hadden was al weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 02:10

Ellee schreef:
Niets gelezen, maar ook wij hebben vandaag een kitten van MP opgehaald.

*Meeuwenflats* Oftewel je opmerking had overal neergesch* kunnen worden.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:10

ik ben het er niet helemaal mee eens met
''geen geld, geen dieren''

ik zal kort vertellen van mijn verhaal.

ik had een fulltime baan, en een aantal beestjes thuis rond lopen.
door omstantigheden thuis en omgeving ben ik in een depressie geraakt. waar ik nu nog steeds in zit.
ik kwam in de ziektewet, en heb uiteindelijk een schop gehad toen mijn contract was afgelopen.
heb nu een minimale uitkering.

moet ik nu dan meteen mijn beestjes weg doen?
of mag ik wel even wachten met laten castreren tot ik het weer kan betalen.
en tot die tijd aan de pil.

de beestjes waren de enige die mij troost en gezeldschap gaven, in die hele moeilijke tijd.

ik hoop dat jullie ook aan zulke mensen denken.
want hier kan ik zelf niks aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:21

gipsyboy schreef:

Toch beter lezen....

Mist schreef:
Je legt elke week 5euro opzij (= pakje sigaretten, 2 biertjes, of een bosje bloemen) en als ze 6mnd zijn dan heb je de kosten al grotendeels bij elkaar, het kan toch nooit zo moeilijk zijn ! ;(

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:26

Bij mijn 2 katers was het meteen toen ze oud genoeg waren en tekenen vertoonde ballen eraf. Ook de mijne komen uit een zwerfnestje gevonden in een doos met nog 4 andere broertjes en zusjes. Ik wil niet dat mijn katers andere poezen dekken. Dus ballen eraf..het zijn er al zoveel.

Maar nu spreken we over honden en katten. Maar vergist je niet bij paarden zijn er ook genoeg mensen met een veulen voor fun en dan later de kostne niet kunnen dragen of paarden die oud worden die nergens meer heen kunnen en te duur omt ehouden. Dus inslapen maar. Ook daar zouden we op moeten letten dat we geen overschot fokken bij paarden. Het zijn er ook al zoveel.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:34

Chiqa schreef:
gipsyboy schreef:

Toch beter lezen....

Mist schreef:
Je legt elke week 5euro opzij (= pakje sigaretten, 2 biertjes, of een bosje bloemen) en als ze 6mnd zijn dan heb je de kosten al grotendeels bij elkaar, het kan toch nooit zo moeilijk zijn ! ;(

ik heb toch ook echt een paar keer gelezen, geen geld geen dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:37

gipsyboy schreef:
k heb toch ook echt een paar keer gelezen, geen geld geen dieren.

Dus 5 euro opzij leggen is teveel gevraagd? Hoe doe je het dan als ze ziek worden? :7