Couperen van oren en staart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:59

beestenfreak schreef:
als ze pas geboren zijn hebben ze de oogjes nog dicht, en zijn de staartjes nog heel dun. in minder als een seconde is het staartje eraf, dus denk ik niet dat ze hier heel veel van meekrijgen.

Oh, goed om te weten, met ogen dicht heb je minder pijn dus?
Pardon my french, maar WAT een geleuter :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:04

Beestenfreak, ik vind dat een vreemde redenering. Oogjes dicht staat volgens jou dus gelijk aan het niet hebben van zenuwen die pijnprikkels doorgeven? En dat de handeling 1 seconde duurt betekent dat er ook maar 1 seconde pijn is?

beestenfreak

Re: Couperen van oren en staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:16

vanlotje: kun je de volgende keer misschien naar je leeftijd reageren? vindt je reactie een beetje kinderachtig.
ik zeg niet dat ze minder pijn voelen als ze de oogjes nog dicht hebben. ik ben geen expert (en nog maar 16 jaar oud), ik zeg alleen dat ik niet denk dat het een erg traumatische ervaring is voor een hond. verder ben ik niet voor couperen (in de meeste gevallen vind ik honden met staart en oren veel mooier) maar ook niet zwaar tegen. dit wil niet zeggen dat ik niet van dieren hou ;) verder hebben wij thuis altijd boxers met gecoupeerde staart gehad en is mij altijd verteld dat ze er geen pijn aan hebben. zal hier verder maar zo min mogelijk reageren voordat ik heel bokt over me heen krijg.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:22

je hebt gelijk hoor beestenfreak,vroeger werden pups getaoueerd en dat werd veel later gedaan als die eerste dag staartjes eraf halen,en ja,puppies hadden echt ook veel pijn met tatoueren aan de oren,maar geen trauma verder daarvan...

staartjes en oortjes eraf halen doen ze zo vroeg mogelijk,omdat alles dan nog heel dun is,staartjes zijn klein en dun,en oortjes ook...

en ja het is alleen maar om het uiterlijk,wij mensen willen een hond met een bepaald uiterlijk en daarom werden honden gecoupeerd,de vraag is of dat wel ethisch is,om te couperen voor een uiterlijk,maar mijn andere vraag is,worden niet alle soorten rashonden op uiterlijk gefokt?

daarnaast bv bij stafford en argentijnen was er wel degelijk een reden om te couperen aan de oren (staarten bleven zitten) en daardoor ontstaat er een rasstandaard die gecoupeerd is.

nu het couperen verboden is,zit je dus ineens met honden die totaal afwijkende oorstanden hebben,waardoor de uitgesloten worden voor de fok,welke vroeger wel goed waren voor ras verbetering en fok,omdat oren gewoon geen isseu waren.

wij mensen zijn gewoon beetje rare wezens die honden willen modelleren naar onze smaak,en ja,daar is dus het afhalen van staarten om het model hond mooier uit te laten komen,ook een onderdeel van,of het eraf halen van oren,om een hond een ander uiterlijk te geven,cq kop mooier uit te laten komen...

en dat vind je terecht of niet terecht...maar of honden hier nu echt voor lijden,neu dat denk ik niet...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:25

Ik weet niet of jullie weleens pas geboren puppys hebben gezien.... Het is nl een behoorlijke staart die ze hebben hor! dat pupje in 't filmpje was misschen 1 a 2 dagen oud.
Als moeder op een pup gaat staan/ ze pijn doet gillen ze al als ze een paar uur oud zijn. Dus dat voelen ze wel degelijk. een pup wordt doof en blind geboren maar niet zonder geveol...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:27

Deze pups zijn een uurtje oud. ze liggen nog op het doek waar ze op geboren zijn en zijn nog niet droog.
Behoorlijke staarten dacht ik zo!!
Afbeelding[/img]

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:28

[quote="beestenfreak"]vanlotje: kun je de volgende keer misschien naar je leeftijd reageren? vindt je reactie een beetje kinderachtig.
ik zeg niet dat ze minder pijn voelen als ze de oogjes nog dicht hebben. ik ben geen expert (en nog maar 16 jaar oud), ik zeg alleen dat ik niet denk dat het een erg traumatische ervaring is voor een hond. verder ben ik niet voor couperen (in de meeste gevallen vind ik honden met staart en oren veel mooier) maar ook niet zwaar tegen. dit wil niet zeggen dat ik niet van dieren hou ;) verder hebben wij thuis altijd boxers met gecoupeerde staart gehad en is mij altijd verteld dat ze er geen pijn aan hebben. zal hier verder maar zo min mogelijk reageren voordat ik heel bokt over me heen krijg.[/quote]

Mijn welgemeende excuses als mijn taalgebruik je heeft gekwests beestenfreak.
Maar ik blijf het geleuter vinden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:56

suuzepuus tuurlijk doet het zeer,ik weet ook niet of alle pups zonder verdoving gecoupeerd worden hoor,of met verdoving,ben er zelf nog nooit bij geweest hoe dat gedaan wordt bij een goede fokker eigenlijk..

maar punt is dat we ook voor onszelf bv pups laten chippen,en ook dat doet zeer,geen hond die erom vraagt om gechipt te worden in zijn leven...

dus ja,is dan die paar sec pijn bij het een wel gerechtvaardigd en bij het ander niet...

en nee ik ben geen voorstander voor couperen,alleen vind ik het niet echt "dramatisch" zeg maar...

vind het prima dat het niet meer mag :) ,maar wil niet zeggen,dat ik het niet mooier vind als een hond gecoupeerd is..

ik vind bepaalde rassen beduidend mooier als ze gecoupeerd zijn... :)

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:35

Ik vind het gewoon jammer dat ze couperen om het "mooier" te maken.
zelfde geldt dus voor het fokken van honden ze kijken alleen of het mooi is verder niet.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:45

Citaat:
zelfde geldt dus voor het fokken van honden ze kijken alleen of het mooi is verder niet.

Wat bedoel je daarmee?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:50

marielle231: is ook zo...helemaal gelijk in... :)

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:58

robbedoes schreef:
maar het gebeurt wel.
honden die aan de riem moeten lopen omdat de baas ze niet aan het luisteren krijgt, dat vind ik weer zielig. je hele leven aan een paar meter lijn.
of drie keer op een dag een rondje. aaacchh...
of naar het asiel omdat de baas op vakantie moet.
plotselinge allergieen zich opspelen of er een kleine komt. daaag hond. of zoals ik onderlaatst las, moeder die hond nummer drie de deur uitdoet omdat ook dit dier verhaard.
nee, dan hebben mijn gecoupeerde vrienden het zo slecht nog niet. hele dagen los, banjeren door de mesthoop, door het land en de sloten in. en 's avonds.......slapen ze bij mij.......in bed. wel weer schoon trouwens.
sorry tegenstanders. maar nogmaals, het moet binnen de 24 uur. als de botjes nog niet hard zijn. dan is het zo gepiept, en in de gevallen dat ik het heb gezien, zonder gepiep. en anders moet alles er gewoon aan blijven

Nou sorry hoor, mijn hondje heeft wel oren en een staart en die mag ook lekker los lopen achter bij ons op de trimbaan, met regelmaat naar het bos, in de winter onder een fleecedeken, op het voeteneind bij mij op bed slapen. En een hond die ik ken is ook niet gecoupeert en die mag heel de dag op hun weilanden lopen, in de mesthoop scharrelen en in de sloten (los). Heerlijk vind ie dat. Dus nee, net als of dit met ongecoupeerde dieren niet kan ofzo.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:13

nou merel... ik denk dat Robbedoes het niet zo bedoeld...
Ze bedoeld niet dat alle niet gecoupeerde honden aan een riepmje moeten. maar dat haar gecoupeerde honden het ook goed hebben....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:17

Iris82 schreef:
Zag er dus zo uit:
Afbeelding

Man was er nog trots op ook...
En ja het was zo handig tegen oorontstekingen... :\

overigens is deze hond dus op late leeftijd gecoupeerd,niet als pup.....dan is wel de vraag hoe het gebeurd is bij deze hond....

in de pitbulltijdperk ken ik vele pitjes,waarbij hun oren werden gecoupeerd,en tatouage in de lies kregen en zo een belgisch geregistreerde stafford met stamboom werden...

ook wel staffords die te lang gelaten werden bij eerste keer couperen en dan later korter werden gecoupeerd...

tja...eigenlijk om misselijk van te worden,en dat is dus of puur om de reden een legaliteit te geven in nederland,of omdat de eigenaar de hond mooier vind met korte oortjes.

dus ja,prima dat die wet is afgeschaft,alhoewel je hier in dld bijna alleen rottweilerpups zonder staartje kan kopen....mensen zien gewoon inmiddels de honden graag zo,en vinden de seconden pijn niet opwegen tot de 12 jaar die jij kan genieten van de hond zonder staart...

(en nogmaals,ik zou nooit een gecoupeerde pup meer kopen,omdat ik ze té leuk vind met staartje,maar de vraag is er zeker naar! )

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:26

tja ik vind eingelijk niet dat couperen hoort maar ik moet zeggen dat ik mezelf er wel schuldig aan heb gemaakt dan wel niet bij een hond maar bij biggen.
we moesten vroeger op school leren biggen coeperen en tanden slijpen en castreren tja dat is eingelijk net zo fout.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:27

Vind het raar dat het in duitsland nog gebeurd lees op wiki dat het daar ook gewoon verboden is

Citaat:
Het couperen van de oren bij honden is sinds 1 oktober 1996 in Nederland en sinds 1 oktober 2001 in België verboden. Het couperen van staarten bij honden is sinds 1 september 2001 in Nederland en sinds 1 januari 2006 in België verboden. In Duitsland geldt het coupeerverbod bij honden sinds juni 1989. In een aantal Scandinavische landen geldt een coupeerverbod. In Frankrijk en Spanje geldt nog geen coupeerverbod.
bron: Wiki

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:42

suuzepuus schreef:
Ik weet niet of jullie weleens pas geboren puppys hebben gezien.... Het is nl een behoorlijke staart die ze hebben hor! dat pupje in 't filmpje was misschen 1 a 2 dagen oud.
Als moeder op een pup gaat staan/ ze pijn doet gillen ze al als ze een paar uur oud zijn. Dus dat voelen ze wel degelijk. een pup wordt doof en blind geboren maar niet zonder geveol...

er word ook door niemand gezegd dat ze geen pijn hebben. Of dat ze een kleine staart hebben..Er word alleen aangegeven dat ze het 1 van de eerste dagen doen omdat dan alles nog week is. Verder weet ik niet of je het hele topic door gelezen hebt? maar als je bij een goede fokker een pup haalt en hij is gecoupeerd is dat netjes door een DA gedaan met narcose of verdoving... Alleen zoveel mensen vergeten dat, en denken alleen maar aan de grote verhalen en zielige verhalen.. maar zoals hier ook in het topic staat over een boxer die zn staart 2 maal gebroken is... tsja dat gebeurd ook bij de dobermann, 1 van de redenen waarom die werd gecoupeerd.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:43

ja bij stamboomhonden.. :j (en zelfs daar vind je gecoupeerde pups als je zoekt)

alleen zoveel worden ook zonder boompie gefokt ,en die couperen ze wel...masaal eigenlijk...

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:52

suuzepuus schreef:
nou merel... ik denk dat Robbedoes het niet zo bedoeld...
Ze bedoeld niet dat alle niet gecoupeerde honden aan een riepmje moeten. maar dat haar gecoupeerde honden het ook goed hebben....

Oke , beetje verkeerd begrepen dan, sorry. :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:16

__Robijn__ schreef:
suuzepuus schreef:

er word ook door niemand gezegd dat ze geen pijn hebben. Of dat ze een kleine staart hebben..Er word alleen aangegeven dat ze het 1 van de eerste dagen doen omdat dan alles nog week is. Verder weet ik niet of je het hele topic door gelezen hebt? maar als je bij een goede fokker een pup haalt en hij is gecoupeerd is dat netjes door een DA gedaan met narcose of verdoving... Alleen zoveel mensen vergeten dat, en denken alleen maar aan de grote verhalen en zielige verhalen.. maar zoals hier ook in het topic staat over een boxer die zn staart 2 maal gebroken is... tsja dat gebeurd ook bij de dobermann, 1 van de redenen waarom die werd gecoupeerd.

Idd kreeg vandaag nog het levende voorbeeld, boxer die al enige tijd zn staart gewoon kapot slaat, harde pijnlijke bulten op de staart, waarschijnlijk hier en daar gebroken, hond bijt er constant aan, door de pijn die hij eraan heeft. Staart wordt nu uiteindelijk gecoupeerd/geamputeerd wat voor deze hond best wel een ingreep zal zijn, om niet te spreken van de nazorg en last erna, voor de hond hangt die staart er nog aan, geeft nog last maar hij is er niet meer. Geef mij dan maar een gecoupeerde op jonge leeftijd om eerlijk te zijn. 2 weken terug nog eentje gehad, type boerboel, opnieuw staart kapot slaan, maanden aan een stuk al, hond blijft er door de pijn aanzitten, bloed hadden ze op de muren en plafond omhoog zitten. Uiteindelijk ook best een behoorlijke ingreep om zo'n dikke staart eraf te krijgen.
dus nogmaals het couperen op jonge leeftijd is bij sommige rassen nog niet altijd slecht. dus al die de pupjes zielig vinden, ook maar eens medelijden met deze 2 stakkers, want die lopen er al weken/maanden mee rond.
het is uiteraard niet bij elke hond zo, maar sommige hebben er echt wel problemen mee, en het komt meer voor dan je denkt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:06

EEn buurvrouwtje (een bokster toevallig)van mij heeft een dalmatier die ook regelmatig haar staart kapot slaat. erg zielig om te zien maar tja... ze doet het zelf. puur uit enthousiasme. moeten we m er dan maar afhallen??

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:19

Citaat:
Er word alleen aangegeven dat ze het 1 van de eerste dagen doen omdat dan alles nog week is. Verder weet ik niet of je het hele topic door gelezen hebt?

Alles nog week is?? Heb je weleens een pup van een paar uurtjes oud hebt gezien?? ik denk dat dat meer het idee is van degene die het mooi vinden. och... als dat beesie nog zo klein is voelt ie het niet...

enne ja , ik heb het topic gevolgd.

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:23

Mijn hond, (Yorkshire terrier) die is al op hele jonge leeftijd gecoupeert, (De staart)

Vind het niet erg lelijk, maar het hoefd ook niet van mij hoor.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:25

__Robijn__ schreef:
suuzepuus schreef:

Misschien dat dat vroeger wel zo gebeurde maar het is nu bijna overal verboden en ik denk dat er weinig DA's bereid zijn hun baan in gevaar te brengen voor een puur esthetische ingreep. Bij honden die hun staart echt kapot slaan kan ik amputatie overgens best begrijpen constante verwondingen brengen bahalve veel pijn ook gevaar op infecties of natuurlijk afsterven met zich mee. Maar ik denk dat weinig honden zo stom zijn om zichzelf kapot te slaan, want die van ons kwispeld ook hard als ze opgewonden is maar als er een muur naast haar staat raakt ze die misschien 1 keer en dan weet ze dat ie er is :Y)

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:22

Citaat:
Misschien dat dat vroeger wel zo gebeurde maar het is nu bijna overal verboden en ik denk dat er weinig DA's bereid zijn hun baan in gevaar te brengen voor een puur esthetische ingreep. Bij honden die hun staart echt kapot slaan kan ik amputatie overgens best begrijpen constante verwondingen brengen bahalve veel pijn ook gevaar op infecties of natuurlijk afsterven met zich mee. Maar ik denk dat weinig honden zo stom zijn om zichzelf kapot te slaan, want die van ons kwispeld ook hard als ze opgewonden is maar als er een muur naast haar staat raakt ze die misschien 1 keer en dan weet ze dat ie er is :Y)

klopt ik had t ook over hoe het in NL ging! Ik zeg nergens dat het nu nog gebeurd ;)