De moeizame sfeer op BB

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:12

Nickeltje schreef:
Sharmila, met het standpunt van Bokt, bedoel je wat wij als moderator team aandragen?

Maar hoe zie jij het verloop van BB dan voor je?
Geloof me, ik zit zelf geregeld ook op mijn handen als er weer een pretnest langs komt, terwijl in de opvang van mijn moeder nu ook weer een stuk of 10 kittens zitten, waarvan een aantal in isolatie vanwege niesziekte.
Ik ken de frustraties dus wel degelijk.

Maar de manier waarop dat "aangepakt" wordt is iets dat nu niet werkt hier op BB.
Dergelijk onderwerp wordt één grote schreeuwpartij van hoe ondoordacht TS is en weet ik veel wat, waardoor het gesloten moet worden en er uiteindelijk helemaal geen boodschap aan komt...

Is het dan niet zinniger die schreeuwpartijen op de één of andere manier gezamenlijk te voorkomen waardoor de nuttige kritiek die er is, wél aankomt?

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten.
Dat dit soort dingen gezegd worden is het probleem niet.
Maar het is de toon die de muziek maakt. En momenteel is die toon zeer vervelend en drammerig.
En wat heeft het voor nut dit oeverloos te herhalen? Vaak bereik je er niet eens mee wat je wil bereiken, juist omdat mensen het bericht niet meer lezen door de toon.

Het is zeker niet de bedoeling om mensen monddood te maken, maar om ze bewust te maken van de manier van reageren, de eeuwige herhalingen, de vervelende sfeer door de toon van de berichten.

GJ9

Re: De moeizame sfeer op BB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:06

Oké, iedereen is het er dus wel over eens dat sommige dingen wel gezegd mogen/moeten worden, alleen de manier waar op loopt niet zoals het zou moeten. En daar moet een oplossing voor komen.. Ik denk nog even verder.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:55

Ik ga hierin helemaal mee met Laika.

Bokt is betuttelend geworden. Jaren geleden werden er ook pittige discussies gevoerd, zonder moderators, en niemand vond dat een probleem.

Ik meen dat Nickeltje op de vorige blz aanhaalde dat het niet nodig was achtergrond onderzoek te doen voordat je reageert op bv het zoveelste pretnestjes topic. Nou....ben hier dus wel door een mod. voor aangesproken. Meisjes van 13-15 jaar hebben tegenwoordig vaste verkering en zitten zelf aan de pil, maar je mag ze er blijkbaar niet op wijzen dat alle asielen al vol zitten :D

Ook wordt er vaak vanuit gegaan dat je hele dagen alle topics zit te volgen. Een topic gaat volgens een Mod. uit de hand lopen en deze verwijdert de berichten. Maar klaarblijkelijk denken mensen als ik hetzelfde over het topic van TS en ik reageer weer (zal het maar weer even over pretnestjes houden) in de trant van "laat ze svp steriliseren ipv vermeerderen met kans op ziektes etc." onwetende dat eerdere berichten zijn verwijderd....

als je een topic opent, dan moet je de consequenties aanvaarden, of je nu 14 of 24 bent. En so what als een topic uitloopt op 6paginas van "laat ze castreren" dan weet TS tenminste dat wat ze/hij doet niet gesteund wordt door andere dierenliefhebbers.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 21:47

Wacht even, iemand er op wijzen of hij goed nagedacht heeft over de plannen van een nest en vragen waarom en daar kritisch over zijn, is zeker wel toegestaan.

Alleen het wordt vervelend als mensen bericht na bericht en dan soms een pagina of 10 lang blijven herhalen hoe vol die asielen en opvangs zitten.
Na de eerste vermelding, wordt dat namelijk gewoon een storende herhaling en niet meer een kritische discussie.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:07

Op zich begrijp ik wel wat je bedoelt Nickeltje, 10 pagina's lang herhalen zonder verder te komen is erg saai om bij te lezen. Maar 10 pagina's lang ooh en aah roepen bij een pretnestje waar totaal niet over nagedacht is, is dat geen storende herhaling? Vind ik wel namelijk, ik kan me daar echt aan ergeren, maar dat kan ook aan mij liggen.

Ik denk dat het hem niet echt in de herhaling zit, maar meer hoe de TS er mee omgaat. Bij oooh wat lief zegt ze: dankje. En dan kunnen er nog tig van zulke berichten geplaatst worden.
Bij een kritische noot zegt ze: bemoei je met je eigen zaken. En dan mag het ineens niet meer herhaald worden, omdat het dan ineens storend is?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:55

Papegaaiengedrag is niet alleen op BB, maar op heel bokt.
En superirritant ja.
Papegaaiengedrag opnemen in het tem-menu..?
Dan komt er weer een nieuwe trend: bokkers vs temmers en nog veeeeeel meer werk voor de mods.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 00:36

GJ9 schreef:
Maar 10 pagina's lang ooh en aah roepen bij een pretnestje waar totaal niet over nagedacht is, is dat geen storende herhaling?

Zo zwart wit is het natuurlijk helemaal niet :n Je heb altijd nog zát meer dan zát mensen die het verschrikkelijk leuk vinden om naar een nest jonge katjes te kijken, laat die mensen toch!

Of rende jij vroeger ook keihard weg als er een nest jonge katjes op de boerderij was geboren?
Ik vind dat je iedereen in hun waarde moet laten, een keer dr op wijzen kan prima, maar niet oeverloos gedram, waar je TS niet blij mee maakt laat staan dat de boodschap overkomt.

Bevalt jou een topic niet kan je dr ook voor kiezen om te laten voor wat het is :) Dat komt de sfeer echt wel ten goede. :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:57

Ik heb het idee dat mijn bericht nu iets te zwaar opgevat wordt.

Natuurlijk is het leuk om jonge diertjes te zien. En heel schattig.

En ik zeg ook niet dat het met oeverloos gedram opgelost moet worden, ik zeg alleen dat het me opvalt dat er meer ruimte is om met ooh en aah te reageren dan op een kritische manier.

Ennuh, ja ik laat tegenwoordig heel veel dingen voor wat ze zijn. Je ziet mij (bijna) niet meer reageren op BB. Ik heb geen zin in die discussies, die niet gelijkwaardig gevoerd kunnen worden. Maar helaas blijven er ook om deze reden ook heel veel mensen met echt verstand van zaken weg op BB, terwijl we veel van die mensen zouden kunnen leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:40

Ik kan het met je eens zijn, vind dat ook een moeilijk punt idd.

Ik reageer daarom niet meer op nestjes met jonge katjes, natuurlijk vind ik ze ontzettend schattig, maar ik vind het van de eigenaar ontzettend onverantwoord. Mijn ervaring is helaas dat het heel weinig zin heeft om dit aan te geven, natuurlijk is er een enkeling die het zich aantrekt, maar het merendeel is zich ófwel de gevolgen niet bewust, of het interesseert ze gewoon niet zoveel, voor veel mensen is het een ver van mijn bed show.

Ik mis idd wel de pittige dischussies, die geen oeverloos gedram zijn, maar waarin goede argumenten aangevoerd worden, waarin mensen er van uitgaan dat de ander ook weleens gelijk zou kunnen hebben, ja, die mis ik wel.
Of strenger modereren helpt, weet ik niet. Je kunt natuurlijk topics sluiten waarin doorgedramd wordt, maar het lijkt mij beter om de drammers zelf een waarschuwing en eventueel een OW te geven.
Je kunt natuurlijk ook op 2 manieren aangeven dat je het ergens niet mee eens bent: je kunt zeggen: zo jammer dat er nu weer tig dieren in het asiel blijven zitten, je kunt ook uitleggen dat het niet zo vreselijk verantwoord is om je kat zomaar te laten jongen en of poes hierna gecastreerd gaat worden. Zolang je je mening met respect brengt en je stellingen goed kunt onderbouwen, is er naar mijn ervaring meestal niet zoveel aan de hand :)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:02

Pittige discussies, ja die worden naar mijn mening af en toe te snel de mond gesnoerd. Een pittige discussie mag, maar
de mods moeten dan wel opletten dat er niet te persoonlijk word gereageerd, maar verder vind ik dat je wel even door
mag discusseren. Waarschuwingen en OW's vind ik nuttiger dan een topic op slot gooien, zo 'staf' je namelijk niet degene
die het slotje veroorzaakt hebben.

Het lijkt me ook handiger om te vertellen waarom je het onverantwoordelijk vind om pleziernestjes te 'fokken' dan enkel
dat te zeggen, want soms zijn het gewoon mensen die niet beter weten (voorbeeld, iemand op MP zocht een reu voor
zijn 1 jarige Duitse Dog teef, wat te vroeg is (min 2 jaar), er hebben een aantal mensen van het Doggenforum een mailtje
gestuurd dat het niet verantwoordelijk is want ... en meneer wist dit gewoonweg niet, en wacht nu iig tot ze twee is ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:07

Volledig mee eens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:22

Eigenlijk ben ik de laatste weken wel tevreden over de sfeer op BB, heb het idee dat mensen vrijer over hun dieren kunnen praten.
Heb het idee dat er ook echt wat met onze tips wordt gedaan.

Vervelende discussies over pretnestjes, asiels zitten overvol, doorgedram over het wel of niet naar een DA gaan, zeurende kritiek op een foto dat er iets niet deugt wordt vrij snel de kop ingedrukt.(Zelf van de week nog meegemaakt omdat er een penneband om mijn hond hing)

En ik heb het idee dat hierdoor de sfeer beter is geworden, zo heb ik het althans zelf mogen ervaren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 00:46

Om eerlijk te zijn vind ik er niet veel veranderd. Ik ben dan ook best benieuwd wat de mods eventueel hebben doorgesproken hierover en wat er reeds gedaan is met de input vanuit dit topic.

Wellicht voelt het voor jou wel zo omdat men meer in jouw straatje praat Chiqa?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 11:27

Verschillende mensen zijn gewezen op dit topic als zij berichten plaatsen die de sfeer echt niet ten goede komen.
We modereren op BB nu strenger dan bijvoorbeeld op VVDD. Potentieel aanvallend of sfeer bedervend, proberen we bovenop te zitten om te voorkomen dat een topic ontploft.

Dat betekent dat sommige mensen zich misschien moddood gemaakt voelen, maar dat is dus niet de bedoeling.
Net als op heel Bokt mag iedereen zijn adviezen en mening ventileren hier. Er wordt alleen heel erg gelet op de manier waarop die tekst geschreven is.

Verder zijn we achter de schermen druk in overleg over zaken die misschien veranderd of opgenomen moeten worden in het charter van BB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 00:53

Het zou ook sfeerbevorderend zijn wanneer algemeen bedoelde berichten niet zo persoonlijk op gevat worden. En men dan maar gelijk weer op de tem knop gedrukt wordt. Een groene hulk omdat soms maar 1 persoon zich 'onterecht' aangevallen voelt en daarmee een goede discussie monddood maakt. Terwijl een temmer soms amper aan de discussie deel neemt of zinnig deel neemt. Men zet soms pittige oneliners neer en wanneer daar op gereageerd wordt, gaat huppa de tem knop weer aan, omdat diegene zich persoonlijk aangevallen voelt.

Misschien eens een temlijst bekend maken, welke mensen zich nu elke keer zo persoonlijk aangevallen voelen, kunnen we er rekening mee houden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 01:06

Chubby schreef:
Om eerlijk te zijn vind ik er niet veel veranderd. Ik ben dan ook best benieuwd wat de mods eventueel hebben doorgesproken hierover en wat er reeds gedaan is met de input vanuit dit topic.

Wellicht voelt het voor jou wel zo omdat men meer in jouw straatje praat Chiqa?

dat laatste wou ik ook al bijna gaan vermelden

en monddood wordt er wel degelijk gemaakt.....in bepaalde gevallen mag je dan niet je mening over iets geven omdat het dan een fototopic is
maar ts mag als het in het positieve straatje past wel verschrikkelijk offtopic gaan

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 01:13

Amen!

Kreeg een nestje pups, en werd van alle kanten aangevallen over stambomen oid. Dat heeft voor mij echt de pret bederft en heb niet eens meer laten weten hoe alles is gegaan. Eventueel aankomend nestje zet ik niet eens meer hier op ;) Daarvoor is hondenpage.com een veel leukere plek :) Enfin, fijn dat er wat beter op gelet word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:06

Ik vind het persoonlijk jammer dat er in fototopics niet meer gediscussieerd mag worden :)
Gebeurt op HAW ook, zie daar het probleem niet van. Kritisch kijken is niets mis mee imo.

Was ook een topic van een pretnest met een lab en een golden op BB, later verplaatst naar EA-OV. Wordt er 500 euro voor de pups gevraagd..... voor een waardeloze kruising dus, waarvan de ouders ook nog eens veel te jong zijn..... :oo dan vind ik het echt jammer dat zo een topic verplaatst is, lijkt me dat TS best op zulke dingen aangesproken mag worden.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:52

Yamcha schreef:
dan vind ik het echt jammer dat zo een topic verplaatst is, lijkt me dat TS best op zulke dingen aangesproken mag worden.....

Er staat ook nergens dat daar niet over gesproken mag worden, alleen niet in het topic zelf van de aanbieder.
Heb zelf ook wel eens een nieuw topic geopend over het welzijn van konijnen in Nederland, nav de rabbits at work topics, of waarom sommige bokkers zo laks zijn met het naar de DA gaan.
Een op zichzelf staant topic zonder iemand persoonlijk aan te spreken. Niets geen last mee gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:57

Da's ook waar, maar goed, dat mondt dan uit in de zoveelste discussie over broodfok en pretnesten, en wordt wss gesloten omdat het niet bepaald een uniek topic is :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:59

Met dat soort constructies bereik je ook de TS niet, terwijl er wél een nuttige boodschap wordt aangereikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:02

Dat bedoel ik dus ook ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:06

Yamcha schreef:
Da's ook waar, maar goed, dat mondt dan uit in de zoveelste discussie over broodfok en pretnesten, en wordt wss gesloten omdat het niet bepaald een uniek topic is :D

dat valt best mee, lopen toch al aardig wat interessante topics over zonder dat ze gesloten zijn.

[BB] Pup kopen;nog wat tussen "echte" fokkers en broodfokkers in?

[BB] De walgelijke manier van honden fokken...

[BB] Een nestje kittens, wat leuk!

[BB] Welzijn konijnen in Nederland!

[BB] Een topic openen, dier in nood of ziek, maar niet naar de DA

Zonder dat met op de man af hoeft te spelen en kan je toch je mening ventileren.

Chubby schreef:
Met dat soort constructies bereik je ook de TS niet, terwijl er wél een nuttige boodschap wordt aangereikt.

Waarom moet je dr een TS mee bereiken? Als ze geïnteresseerd zijn pakken ze zo'n topic toch wel op
en wie weet veranderd daardoor hun mening of gedachte. Is mij ook wel eens overkomen.
Maar dat gedram in een topic zelf waarin iemand trots iets wil showen hoeft daar niet de dupe van te worden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:25

Chiqa schreef:
Als ze geïnteresseerd zijn pakken ze zo'n topic toch wel op
en wie weet veranderd daardoor hun mening of gedachte.

Als ze geïnteresseerd zijn hadden ze zich van te voren goed laten voorlichten. Veel mensen kijken niet verder dan hun neus lang is!

Ik ben van mening dat opbouwende kritiek of een nette discussie over e.e.a. een goede manier is om mensen te informeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:29

Chubby schreef:
Als ze geïnteresseerd zijn hadden ze zich van te voren goed laten voorlichten. Veel mensen kijken niet verder dan hun neus lang is!

Niemand wordt perfect geboren Chubby, ook jij niet we maken allemaal wel eens fouten of doen iets wat mss niet zo goed doordacht is. Dan staat het vrij om hier wat van te leren, of het naast je neer te leggen.
Waarom stuur je zo'n bokker bijvoorbeeld dan niet een PB ipv. je mening op te gaan zitten drammen en een topic?

Komt voor de andere bokkers een stuk plezieriger over en kan TS kiezen of ze wil antwoorden of niet.