Welzijn konijnen in Nederland!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leeftijd konijn beïnvloed door omgang/verzorging?

Ja
132 (86%)
Nee
8 (5%)
Misschien (Leg uit)
10 (6%)
Ik weet het niet (Leg uit)
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 152

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:42

Tips voor konijnenliefhebbers.....

Chiqa schreef:
en ze vinden het ook heerlijk om zich dr onder te verbergen of het in kleine stukjes te versnipperen.

en dat geldt niet alleen voor stro :=

Afbeelding

konijnen hebben veel ruimte nodig :))

Afbeelding

Ook belangrijk is de temperatuur, konijnen houden niet van warmte :P

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RAHVOX8P.jpg

Het is ook altijd hetzelfde met die beesten, doe je je best, zetten ze je geheid voor aap :')
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 30-08-10 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Derde in link geplaatst.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:20

BlackEyed schreef:
Inderdaad, ik heb hetzelfde.
Toen ik nog thuis woonde hadden ze een grote tuin tot hun beschikking, maar ik zou het ze nu niet aan kunnen doen om ze alleen het balkon te geven.

Ik heb twee konijnen, een vrouwtje en een gecastreerd mannetje, uit de konijnenopvang. Ze zijn gekomen in mijn studententijd en hadden toen de hele achtertuin tot hun beschikking.
Toen ik een tijd lang in het buitenland zat, hebben ze bij mijn verzorgpaard in een grote stal gezeten.

Nu wonen ze bij mij tweehoog op het balkon.
Maar in een zeer ruim hok van 2 verdiepingen, mét uitloop en een grote schaduwdoek zodat ze niet in de volle zon staan (maar naar keuze wel het zonnetje kunnen opzoeken). Regelmatig lopen ze ook los over het balkon en één van de twee is wel zo eigenwijs om ook binnen een kijkje te nemen. Ik heb gelukkig wel een erg ruim balkon, van zo'n 2 bij 4,5 meter. Ze krijgen onbeperkt hooi, een goede konijnenbrok, vers water en groenten.
Op een klein balkon zou ik ze niet houden, maar ik denk dat ze er prima zitten. Het enige wat ze ontbreekt is het graven in gras of zand. Dat is jammer, maar ze zouden dat ook niet hebben als ze nog in die stal zouden wonen.

Ik kan me echt kwaad maken als ik zie hoe klein de meeste hokken zijn, en dan vaak ook nog in de aanbieding. Ik vind echt dat er een minimum grootte moet worden vastgelegd... Als mensen dan kleinere hokken willen, moeten ze zelf maar gaan klussen...
En een konijn zou nooit, nooit alleen mogen worden gehouden...

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:38

Sizzle schreef:
Tips voor konijnenliefhebbers.....

Chiqa schreef:
en ze vinden het ook heerlijk om zich dr onder te verbergen of het in kleine stukjes te versnipperen.

en dat geldt niet alleen voor stro :=

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EPZSLXNH.jpg

konijnen hebben veel ruimte nodig :))

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7YG7H3MD.jpg

Ook belangrijk is de temperatuur, konijnen houden niet van warmte :P

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RAHVOX8P.jpg

Het is ook altijd hetzelfde met die beesten, doe je je best, zetten ze je geheid voor aap :')

Haha, moet er erg om lachen! :P
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 30-08-10 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: graag geen foto's quoten. Foto's in link geplaatst.

R0oszs

Re: Welzijn konijnen in Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:41

hahaha echt geweldig die foto's + tekst!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:43

OOh Sizzle ... :7

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:33

Mijn konijnen zaten in een super hok met een mooie ruime ren. Helaas hebben ze allebei de 3 jarige leeftijd niet mogen halen. De ren bleek minder stevig als we dachten en ze zijn door vossen gerooft..... |(

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:50

Mijn vorige konijn is 15 geworden en uiteindelijk overleden aan kanker.

Onze nieuwe kanjer is hier nu alweer dik een jaar en doet het ook prima. Ze zitten hier in een ren van 4 meter lang bij 1 meter breed ongeveer en mogen ons gras kort houden. De koudste maanden hebben ze de oude paardenstal tot hun beschikking van ongeveer 3 bij 3.

Dus we doen het zo gek nog niet.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:59

Mijn konijntje (ja ik heb er maar 1 ja en nee ben niet van plan om er nog 1 bij te nemen, kom maar op met die bak vuil die over me heen gestort gaat worden nu ;)) heeft m.i. een prima leventje. Loopt 24/7 los. Krijgt onbeperkt hooi, geeeen knaagsteen. Wel elke dag groenvoer in de zin van worteltjes, witlof en sla. Om de dag een handje bix en houten dingetjes in de kooi om op te knagen. Bodembedekker is hennep met in 1 hoek een lekkere laag stro. Verder als het niet te slecht weer is staat de achterdeur open en vertoeft hij lekker buiten in de zon, in de schaduw, grasjes eten, net waar hij zin in heeft! Huis ligt vol met speeltjes waar hij dankbaar gebruik van maakt en hij is een enorme knuffel en aandachttrekker! Wie er ook thuis is, Guus is bij je. Meestal ligt hij lekker naast je (naja op de grond naast waar je zit zeg maar). Op het moment zit hij lekker bij me op schoot achter de pc. Niks geen dwang en oppak gedrag, hij wil bij je zijn en springt dus lekker op schoot waar hij languit gaat liggen :Y)
Hij is nu ruim een jaar, niet gecastreerd en ben ik ook niet van plan om te laten doen en hopelijk gaat hij nog wel minimaal 10 jaar mee, wij zijn dol op hem :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:07

Klinkt als een goed leven Cruesli!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:22

Toch snap ik het niet dat mensen denken dat ze een soortgenoot kunnen vervangen.
Hoe goed je dan de rest ook hebt, ik vind niet dat het goed te praten valt.

Alsof je iemand dwingt om kluizenaar te worden.

Ik vraag mij dan ook af wat de reden is dat je er zo vastbesloten over bent?

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:28

Wat vind jij dan van mensen die wel 2 nijnen hebben en die 24/7 samen in een hokkie gepropt zijn? Is dat dan wel goed? Dan zijn ze geen 'kluizenaar', maar kunnen ook niet fatsoenlijk rondhuppelen en doen.
Een ongecastreerd mannetje is nou eenmaal lastig koppelen, zeker aangezien ik geen nestje wil ;) en voel er niets voor om in mijn gezonde nijn te laten snijden als het niet nodig is.
Vind het ook zo grappig dat er min of meer beweerd wordt dat een nijn niet gelukkig is zonder soortgenoot, volgens mij kan niemand in het koppie van mijn nijn kijken. Zelfde als bij paarden, er staan er genoeg in nederland alleen, zijn ze dan direct ongelukkig? Sommige wel ja, maar ook genoeg niet (trouwens mijn paard staat wel in een kudde hoor, voor daar ook weer praat over komt ;)).
Nee mijn nijn is een blije nijn, superactief en ondernemend en ik denk heus niet dat ik een soortgenoot kan vervangen, ik ga heus niet huppelend door het huis om dat te proberen. Dat wil ik ook niet, ben een mens, ben zijn vrouwtje en samen met manlief en nijn zijn we prima gelukkig zo :)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:00

cruesli schreef:
Mijn konijntje (ja ik heb er maar 1 ja en nee ben niet van plan om er nog 1 bij te nemen, kom maar op met die bak vuil die over me heen gestort gaat worden nu ;)) heeft m.i. een prima leventje. Loopt 24/7 los. Krijgt onbeperkt hooi, geeeen knaagsteen. Wel elke dag groenvoer in de zin van worteltjes, witlof en sla. Om de dag een handje bix en houten dingetjes in de kooi om op te knagen. Bodembedekker is hennep met in 1 hoek een lekkere laag stro. Verder als het niet te slecht weer is staat de achterdeur open en vertoeft hij lekker buiten in de zon, in de schaduw, grasjes eten, net waar hij zin in heeft! Huis ligt vol met speeltjes waar hij dankbaar gebruik van maakt en hij is een enorme knuffel en aandachttrekker! Wie er ook thuis is, Guus is bij je. Meestal ligt hij lekker naast je (naja op de grond naast waar je zit zeg maar). Op het moment zit hij lekker bij me op schoot achter de pc. Niks geen dwang en oppak gedrag, hij wil bij je zijn en springt dus lekker op schoot waar hij languit gaat liggen :Y)
Hij is nu ruim een jaar, niet gecastreerd en ben ik ook niet van plan om te laten doen en hopelijk gaat hij nog wel minimaal 10 jaar mee, wij zijn dol op hem :+:

Ach klinkt gewoon goed toch
Al mijn konijnen zitten ook alleen, ze weten niet beter en komen verder niks te kort en vertonen absoluut geen raar gedrag.

Tymbalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:18

Heb maar 1 konijn, hij is nu 5 jaar oud. Ik had hem eerst bij mijn ouders in een klein hok en hij kwam er maar weinig uit, nooit over na gedacht dat een klein konijntje groot zou worden :o . ongeveer anderhalf jaar later heb ik een hok met extra verdieping gekocht en je zag m opvrolijken zo blij was ie er mee. 2 jaar geleden ben ik op mij zelf gaan wonen en is mijn konijn bij mijn ouders gebleven (volgens mijn moeder had ik al te veel dieren, :)) ) heb deze zomer pas mijn hele tuin opgeknapt (nog al een grote tuin :o ) en heb een grote ren gemaakt waar het hok in staat en kan nu zelf dag en nacht kiezen om binnen of buiten het hok te zijn en hij is nu echt vrolijk!! Stukje naast hem is het dubbele van wat hij heeft zit ook gaas om heen en is mijn groente tuin, maar daar heb ik eigelijk maar weinig tijd voor (niks aan en al dat onkruid) dus ga ik er in het najaar gras in doen en komen daar ook nog een paar konijntjes in (ben al een enorm hok aan het uitzoeken :)) )

Ik denk alleen niet dat er nog een ander konijn bij mijn huidige nijn in kan aangezien het een mannetje van 5 is die ik eigelijk niet meer durf te laten castreren dus dat is wel jammer, had ik eerder moeten doen maarja zoals ze zeggen verstand komt met de jaren :o

JufMarja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:25

Mijn konijn (Ras; Rex) is 9,5 geworden! Hij is helaas gisteren overleden|(
Mis m'n maatje....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:30

Sterkte met het gemis :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:39

JufMarja, sterkte ik heb dr mijne vorige week ook weg moeten brengen ze is 14 geworden.
Alleen samen maakt niet zoveel uit kijk gewoon naar het diertje.

Mijn konijn accepteerde echt geen ander konijn om zich heen :j

Tymbalaia; ; heb je wel iets van gaas of tegens dr onder zodat hij zich niet uit kan graven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:43

Chiqa schreef:
Precies, en ze vinden het ook heerlijk om zich dr onder te verbergen of het in kleine stukjes te versnipperen.

Nu stuitte ik net op dit topic;
[BB] Aangeleerd gedrag of verveling bij konijn
Sja...een voorbeeld als jet het mij vraagt, zoals het dus NIET moet.

Waarom niet? Wat heeft dit dier anders dan het konijn van Cruesli? Welke je wel vindt dat het een goed leven heeft? Alleen omdat ie geen laagje stro heeft? Liever een vriendje dan een laagje stro.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:01

cruesli schreef:
Wat vind jij dan van mensen die wel 2 nijnen hebben en die 24/7 samen in een hokkie gepropt zijn? Is dat dan wel goed? Dan zijn ze geen 'kluizenaar', maar kunnen ook niet fatsoenlijk rondhuppelen en doen.
Een ongecastreerd mannetje is nou eenmaal lastig koppelen, zeker aangezien ik geen nestje wil ;) en voel er niets voor om in mijn gezonde nijn te laten snijden als het niet nodig is.
Vind het ook zo grappig dat er min of meer beweerd wordt dat een nijn niet gelukkig is zonder soortgenoot, volgens mij kan niemand in het koppie van mijn nijn kijken. Zelfde als bij paarden, er staan er genoeg in nederland alleen, zijn ze dan direct ongelukkig? Sommige wel ja, maar ook genoeg niet (trouwens mijn paard staat wel in een kudde hoor, voor daar ook weer praat over komt ;)).
Nee mijn nijn is een blije nijn, superactief en ondernemend en ik denk heus niet dat ik een soortgenoot kan vervangen, ik ga heus niet huppelend door het huis om dat te proberen. Dat wil ik ook niet, ben een mens, ben zijn vrouwtje en samen met manlief en nijn zijn we prima gelukkig zo :)

Het 1 is niet beter omdat het ander slechter is.
Het is nodig voor het welzijn van je konijn.
Zolang je niet in dat koppie kan kijken moet je je best doen om het zo mooi mogelijk te maken voor je konijn... en aangezien ik zoveel konijnen zie en heb gezien die zo opvrolijken(ookal waren ze daarvoor niet niet vrolijk) als ze bij een soortgenootje komen te zitten, maak jij mij niet wijs dat een normaal konijn echt gelukkig is zonder maatje.
Dus zolang je niet in dat koppie kan kijken is dat vooral een hele grote reden om je konijn niet alleen te zetten!
Zou het konijn er geen maatje bij willen dan merk je dat wel na veel koppelpogingen, maar zulke konijnen zijn er zelden.

Pikeur: Ze weten niet beter gaat niet op, het zit in hun instinct.

Tymbalia: Een gezond konijn van 5 kan je prima laten castreren!

Tymbalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:52

Tymbalaia; ; heb je wel iets van gaas of tegens dr onder zodat hij zich niet uit kan graven?[/quote]

Nee zit niks onder maar hij graaft nooit (goed opgevoed := ) heb wel tegels onder zijn hok zodat het daar geen smeerboel word.
Zit te denken om in het stuk er naast ook konijnen te doen alleen weet dus niet of die gaan graven dus daar zal wel wat onder moeten denk ik.
Gaas is aan de zijkanten wel een beetje ingegraven zo'n 10 a 15 cm

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:56

Al mijn konijnen zijn altijd sowieso ouder als 5 geworden, mijn moeder haar konijn was 16 geworden,
mijn konijn 9.

Tussendoor is er wel 1 konijn op 1 jarige leeftijd overleden door ziekte, weinig aan te doen helaas.
Bij ons hebben ze een prachtig leven. Mijn kleintjes leven in een hok van 1,50 lang met openhok en nachthok, met daarbij nog een ren (niet bij de lengte gerekend). Verder zitten ze sowieso een halve dag in de tuin met loopplank naar hun hok dat ze zelf kunnen kiezen.
De Vlaamse reuzen zitten in een hok van 2,5 meter geloof ik, dag+nachthok, en die zitten het andere dagdeel in de tuin (ze kunnen met zijn vieren samen buiten, word knokken).

Verder worden ze nooit opgepakt, hooguit om even te kammen als ze slecht door de verharing komen,
krijgen wel aandacht als ze het zelf willen, verder mogen ze lekker konijn zijn. Hartstikke slecht, konijnen veel op tillen :n

Nee, mijn konijnen mogen konijn zijn, als ze aandacht willen, weten ze dat goed duidelijk te maken & krijgen ze het ook.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:59

mijn vorige konijn is 7 geworden, volgens de meesten is dat een hele leeftijd...
blijkt dus dat ze nog 7 jaar mee had gekund?

Nooit geweten..!

Wie weet word mijn huidige konijntje wel zo oud :D

Edit*
Lees in het eerder vermelde topic(op pagina 1, 2e reactie) dat de TS vind dat er een minimale grootte moet zijn voor een hok.
Zeg het even als het eerder is gezegd, maar die minimale grootte is er!

Een konijnenhok moet aan de kortezijde MINSTENS evenlang zijn als het konijn die zich uitrekt.
De lange zijde moet MINSTENS zo lang zijn als 2 uitgerekt liggende konijnen.

Misschien wel handig om te weten :D

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 00:06

Dan mogen ze heel veel hokken uit de handel halen :+
Minihokjes zijn al 160.-

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 00:18

Helaas worden konijnen zoveel doorgefokt dat ze niet altijd meer zo oud worden. Jammer genoeg hebben wij zo'n konijntje gehad. We waren helemaal gek van Pluis :). Ik had een groot houten hok voor hem gekocht en beschildert en omgetoverd tot binnenhok.
Na een jaar kreeg Pluis al snel tandproblemen. Toen heb ik hem voor 250 euro laten opereren door een belachelijke dierenarts. Twee maanden later is hij overleden. Daarna nooit meer aangedurft een konijn te nemen. We hechten ons er erg aan, maar ze zijn zo zwak.
Vrienden van ons hebben ook een konijn zonder tanden, omdat het konijn een giga overbeet heeft. Door het fokken? ik weet het niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:16

Konijnen zijn geen knuffeldieren lees ik hier veel.. ons jongste konijntje komt uit zichzelf op schoot zitten.. Zet je hem naast je, hup, zit 'ie weer op je schoot. Zet je hem er weer af, springt hij er weer op. En dan klimt ie ook helemaal in je armen af en toe.. En het andere konijn ook hoor, ie kruipt helemaal tegen je andere hand aan als je dr aait met 1 hand en de andere naast dr legt.. En die gaat er ook lekker voor liggen. En die is echt niet bang, want als ze iets niet wil valt ze je aan ;)

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:41

Maar jou konijn laat merken dat ie aandacht wil Juul.

Mijn ene konijn die vind af en toe een aaitje wel leuk. En ze vind het ook niet erg om opgetild te worden of van de ren naar het hok te gaan of andersom. Maar verder raak ik haar helemaal niet vaak aan als ze dat niet wil. Wordt al blij genoeg als ik haar helemaal vrolijk zie rondhuppelen op het gras. Mijn andere konijn die laat zelf heel goed merken wanneer hij aandacht wil. Als hij dan in de ren zit en je loopt langs, dan hupt ie mee langs het gaas. En dan heeft ie echt even behoefte aan aandacht. Maar als hij het niet laat merken, dan aai ik hem ook helemaal niet vaak.