welke keuze heb ik voor oude hond? Update: overleden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: welke keuze heb ik nu nog voor mijn oude hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:07

Oeh, idd geen druiven, rozijnen en chocolade...

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:20

Idd hetzelfde voer gaan geven waar ze t het beste op doet, en liever 2x per dag (wij geven zelfs 3x per dag ivm risicovol
ras voor maagtorsies) Druiven zijn niet best, wij geven wel regelmatig appel, peer, banaan, kiwi, sinaasappel, mandarijn, aardbei, bessen, abrikozen, perziken, pruimen, ananas, of meloen.

Krenten, rozijnen en druiven geven nier en leverfalen, en pitten en klokhuizen zijn ook niet voor de hond bestemd.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:31

Grote honden hebben idd bij slechts 1x per dag voeren het risico van een maagkanteling....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 18:32

Mijn honden kregen altijd 1x per dag te eten,maar ook tussendoortjes zoals hondenkoekjes,pens stokjes,varkensoor [gedroogde] buffelhuid stokjes.Chocolade krijgen ze al een jaar niet meer,voorheen wel.Pepernoten is ze zo dol op,maar krijgt ze ook niet meer.Ze raakt ervan aan de sch*t.
En ik dacht altijd dat afwisseling van eten goed voor ze was?
Nou dan zal ik haar eten in 2 x per dag geven.Zo leer ik weer van bokt,ik wist het echt niet.
De D.A. zei dat mijn hond veel bonen moest eten,had iets met het vocht te maken.
Ik heb ook wel een hondenbrokken geprobeerd speciaal voor een gevoelige maag,maar bij haar hielpen die niet.
Dat ik altijd verkeerd gevoerd heb,heb ik nooit geweten,mijn honden waren voorheen ook nooit ziek of wat dan ook.Pas op oudere leeftijd kregen ze kwalen,maar dat is puur ouderdom.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:38

Je DA bedoelde gekookte sperziebonen en dan niet degene uit blik (te veel zout). Dat wordt vaak gebruikt voor honden op dieet, is goede vulling.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:39

Je hoort tegenwoordig steeds vaker dat honden diaree krijgen als ze overgaan van brok naar vlees of andersom.
Dat is omdat hun maag en darmstelsel gewend is aan het een en niet aan het ander, want brok gist in de maag
en is zwaarder om te verteren dan vlees, want dat heeft geen plantaardige eiwitten. Je kunt wel vleesdagen inplannen,
maar bij zo'n oudere hond met kwaaltjes zou ik gewoon op 1 ding blijven, vlees of brok.

Hoe is haar ontlasting nu dan?

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:45

Gewoon 2 x per dag een goede brok, niets geen fruit (verteert de hond heel slecht, of je moet het zelf gaan voorkauwen en voorverteren, opboeren en aan hem geven!). Als je gewoon en goed voer geeft krijgen ze alles binnen!

Onze hond krijgt Royal canin Mobility voor zijn gewrichten, zijn huid doet het er ook goed op. Ze is 10 jaar (ridge back) en rent nog voluit! Ze heeft spondylose en de linker heup en kom zit vol met arthrose...

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:53

Loiz schreef:
uniekhorse schreef:
Als je naar de adviezen zou luisteren van verschillende bokkers en daaruit je keuze zou maken tot inslapen, zou je altijd spijt kunnen krijgen.

Zo heb je ook de tegengestelde, als je niet naar de adviezen luisterd en je keuze maakt tot opereren, kan je ook spijt hebben
omdat je de hond er niet mee geholpen hebt.

Ja tuurlijk bestaat ook die kans, daarom zeg ik ook dat ze het best naar de DA kan luisteren, die kent de hond en weet hoe hij echt is. Dat kunnen een tal van bokkers niet op basis van een stukje tekst.
En daar kan ze dan haar beslissing van af laten hangen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:54

Onze honden krijgen 2 keer per dag brokken, 1 keer per week extra een gekookt ei en 1 keer per 2 weken pens.... En daar doen ze het prima op.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:55

Loiz schreef:
Waardan? En dan heb ik het over direct inslapen, niet over nadenken, overwegen ed.

Pagina 1, daar staan een aantal van deze reacties.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:03

Loiz schreef:
uniekhorse schreef:
Als je naar de adviezen zou luisteren van verschillende bokkers en daaruit je keuze zou maken tot inslapen, zou je altijd spijt kunnen krijgen.

Zo heb je ook de tegengestelde, als je niet naar de adviezen luisterd en je keuze maakt tot opereren, kan je ook spijt hebben
omdat je de hond er niet mee geholpen hebt.

En als de operatie niet geholpen heeft, kan de TS altijd nog het andere doen als er echt niks meer aan te doen is.

TS, een hond kan altijd nog vol leven zitten (kijk bv naar mijn hond in mijn profiel) maar dat zegt niet alles.
Mijn hond bv was doof en blind, en had achteraf ook een snelgroeiende tumor in zijn buik, in 2 weken tijd was hij ontstaan in formaatje tennisbal.
Dus was achteraf wel 'blij' dat ik hem in had laten slapen..

Ga op je gevoel af! Niet op de mening van een ander. Jij kent jouw hond het beste, dus jouw gevoel + de DA geeft het goede advies.
Als jij je hond nog niet in wilt slapen zonder te proberen, en de DA zegt dat ze geopereerd kan worden, laat haar dan opereren. Dan heb je het tenminste nog geprobeerd.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:04

mistery schreef:
Even over je beginpost.. je hond is 11 jaar en dus gewoon oud. Zo'n oude hond moet je de stress van een operatie niet meer aan willen doen. Hij mag misschien geen pijn hebben, maar goed lopen kan hij niet meer. Wat dus betekent dat hij nooit meer de dingen kan doen die hij leuk vind en hij dus heel wat minder plezier in het leven zal hebben.
Dus mijn vraag an jou, waar wacht je nog op? Wacht je op het moment dat hij wel pijn gaat hebben? Want die komt, geloof me.

Natuurlijk kan dat moment komen, maar dat kan bij elke hond, dus voortaan alle pups maar gelijk laten inslapen?

De hond zou volgens TS best af en toe willen sprinten, maar kan dat niet meer vanwege de tumor. Als dan de tumor weggenomen kan worden, zou de hond wel weer kunnen lopen. Dan kan TS weer veel korte wandelingen met de hond maken, dat is goed voor de artrose (rust roest) én voor het overgewicht. Met het overgewicht zal dan ook enigzins de benauwdheid af kunnen nemen. De hond kan dan zeker wel nog een aantal hele leuke jaren hebben.

Als ik kijk naar de overige kwalen die de hond zou hebben:
Citaat:
Ze heeft lichte artrose in haar voorpoot.
Ze heeft overgewicht [ruim 60kilo woog ze voor het laatst].
Ze kan geen brokken eten zonder er water bij te doen, en dan nog braakt ze soms alles weer uit.
Ze heeft dus vocht achter de longen.
Ze komt zeer moeilijk door de rui heen.
Maar dit alles vind ik niet echt ernstig en is mee te leven.

De artrose kan minder problemen geven bij meer beweging, eventueel heel goed met pijnstillers in de hand te houden.
Overgewicht vermindert ook bij beweging en zoals TS aangaf het dieet aan te passen.
Vocht achter de longen kan ook komen door overgewicht én te weinig beweging.
Moeilijk door de rui heen, kan een voedingsprobleem zijn, bij aanpassing dieet ook te verhelpen.

Ook ik zou deze hond een aangepast dieet geven, maar dan heerlijk op KVV zetten, ze vinden het heerlijk, en is hoe dan ook veel beter voor de vacht. Het is al zacht, dus brok met water is niet meer nodig. Tevens zou ik minstens 2 keer per dag voeren. Tijdens de afval periode misschien zelfs wel 3 of 4 keer. Uiteraard eerst bepalen wat de daghoeveelheid moet zijn en dat verdelen over het aantal porties ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:51

citeer:Ook ik zou deze hond een aangepast dieet geven, maar dan heerlijk op KVV zetten.

Wat is KVV?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:58

kompleet vers voer :)

dus je hond op vers zetten,maar dan wel een complete variant...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:00

Kompleet vers vlees.
Mijn honden krijgen smuldier kompleet, de oranje uit de supermarkt.
Is niet duur en ze doen het er super op.
Voor de duidelijkheid, Festa werd zondags kreupel, is donderdags naar de da geweest en werd vrijdags ingeslapen. Het was niet de ene dag kreupel, de andere dag weg.....

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:02

Utrolig schreef:
Gewoon 2 x per dag een goede brok, niets geen fruit (verteert de hond heel slecht, of je moet het zelf gaan voorkauwen en voorverteren, opboeren en aan hem geven!). Als je gewoon en goed voer geeft krijgen ze alles binnen!

Als deze hond regelmatig veranderd van voer, kan ze best wat fruit op zn tijd verteren hoor.
En uiteraard geen hele appels, bananen enz, maar stukjes, dat kan best en is gezond ;)
En wij geven daarnaast af en toe (1x per 1 a 2 maanden) een rauw eitje met schaal.

TS, google anders eens naar gezonde hapjes en voedsel met veel vezels en eiwitten, maar weinig calorieen ;)
Hart bijvoorbeeld bevat veel calorieen, en maakt dus dik.
Laatst bijgewerkt door Loiz op 07-07-10 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:08

maar Billy,'t is toch ook niet meer als normaal dat je niet meteen bij een DA zit als een hond die ouder is wat kreupel is,welke bekend is met artrose...nee ,echt,zou er geen zorgen om maken,als je haar een half jaar had laten creperen oke,maar die 4 a 5 dagen,tja,je probeerd meestal toch even aan te kijken..

je kan toch niet voorspellen of een hond na een paar dagen weer opknapt en beter gaat lopen?Als je alles van te voren zou weten,zou je altijd de goede beslissing maken,nu kan het zijn dat er een dag of 2 of 3 langer getobt is....en ja dat gebeurd,daarna heb je haar wel rust gegeven..

nee zou daar geen schuld gevoel over hebben,denk ik...

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:16

Hallo,
Ja ik heb dit meegemaakt met mijn oud hondje verleden jaar. Ze had ook al een tijd een gezwel aan haar tepel dat plots hevig begon te groeien. Ze was 14 jaar en enkele maanden. Ik heb ze tenslotte nog laten opereren omdat de DA het nog zag zitten en omdat het zo niet meer verder kon. Operatie wonderwel geslaagd, mijn hondje kreeg precies nieuwe energie en was weer levendig en goed. Jammer genoeg maar voor een maand, daarna is ze hervallen en kreeg een nieuwe tumor, ze kon niet meer.... Een maand later heb ik ze laten gaan. Toch heb ik geen spijt dat ik ze nog heb laten opereren. Ze is er toch nog een tijdje goed mee geweest. Maar op is op en daar kan je niets aan veranderen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:17

kimmie261 schreef:
maar Billy,'t is toch ook niet meer als normaal dat je niet meteen bij een DA zit als een hond die ouder is wat kreupel is,welke bekend is met artrose...nee ,echt,zou er geen zorgen om maken,als je haar een half jaar had laten creperen oke,maar die 4 a 5 dagen,tja,je probeerd meestal toch even aan te kijken..

je kan toch niet voorspellen of een hond na een paar dagen weer opknapt en beter gaat lopen?Als je alles van te voren zou weten,zou je altijd de goede beslissing maken,nu kan het zijn dat er een dag of 2 of 3 langer getobt is....en ja dat gebeurd,daarna heb je haar wel rust gegeven..

nee zou daar geen schuld gevoel over hebben,denk ik...

nee, psies, maar ik dacht dat iemand begrepen had zondag kreupel en maandag inslapen, dat was dus niet zo ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 23:05

De hond is geknipt,Ben bijna 2 uur bezig geweest,de blaren staan op me vingers.Ze lag heerlijk relaxt buiten languit en vond het prima dat ik haar knipte.Nu lijkt ze net een beertje,maar het is nu vele malen frisser voor haar.Mén wat een vacht kwam eraf zeg,ze leek wel een schaap dat geschoren werd.
Overigens,ik heb haar eerder ook al geknipt,het is niet zo dat dat nooit gebeurt is.Morgen ga ik een tondeuse halen en scheer alles netjes gelijk.Zal morgen een foto maken van hoe ze er nu uit ziet.

Die pakjes van Smuldier koop ik ook soms voor haar,niet elke dag.Soms vlees,hart of pens,de kip lust ze niet.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:06

Als je Smuldier koopt kan je beter de complete vorm kopen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 23:26

Nikka schreef:
Als je Smuldier koopt kan je beter de complete vorm kopen.

Oke, das toch die met dat rood/bruine plastic erom heen?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:30

Ja, en je hebt ook een groene met pens die compleet is.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:37

gohya schreef:
De hond is geknipt,Ben bijna 2 uur bezig geweest,de blaren staan op me vingers.Ze lag heerlijk relaxt buiten languit en vond het prima dat ik haar knipte.Nu lijkt ze net een beertje,maar het is nu vele malen frisser voor haar.Mén wat een vacht kwam eraf zeg,ze leek wel een schaap dat geschoren werd.
Overigens,ik heb haar eerder ook al geknipt,het is niet zo dat dat nooit gebeurt is.Morgen ga ik een tondeuse halen en scheer alles netjes gelijk.Zal morgen een foto maken van hoe ze er nu uit ziet.

+:)+ Dan heb je dat nog snel gedaan :D Ik ben met mijn yorkie ook altijd een anderhalf uur bezig, en dat is in totaal 2,5 kilo hond :')
Heerlijk voor haar hoor, zeker met die warmte die er nu weer aan komt.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:44

Fijn, ben wel benieuwd naar een foto idd! :+
Op de plekken met extreem veel oud haar kan je nog even goed borstelen voordat je de tondeuse erop zet.